Uppgraderings fråga

Medlem
Uppgraderings fråga

Tjena alla! Sitter i tankar att uppgradera datorn lite då delarna är ca 3-4 år gamla nu.
Det som sitter i min dator just nu är samt hur långt klarar jag mig på detta? Spelar flesta av dagens spel.

Mobo: Asus Z170 Pro Gaming
CPU: Intel Core I7 6700K
RAM: HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL14 Fury Black (Funderar på att uppgradera dom med till lite snabbare ram-minnen)
GPU: Asus Rog Strix GTX 1080ti (senaste tillskottet till datorn)
Storage: Samsung 500GB SSD, Samsung 1TB NVMe SSD, 2TB hdd

Har tittat på dessa två paket
https://www.webhallen.com/se/product/294912-ASUS-ROG-Strix-Z3...
https://www.webhallen.com/se/product/295226-ASUS-ROG-Strix-Z3...
vilket av dessa två är prisvärda? läste att 9900K är svåra att kyla ner vid OC ligger runt 85-90C (?) av det jag hittade.
Valde f.ö slänga in nån av dessa ram-minnen
https://www.webhallen.com/se/product/263510-G-Skill-Trident-Z...
https://www.webhallen.com/se/product/263512-G-Skill-Trident-Z...

Moderator | Testpilot

Du bör klara dig en längre tid iaf. Jag har "sämre"grejer och klarar ändå de flesta spelen galant.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

Sitter ungefär på samma komponenter som dig @Fusionn, har inte haft något problem med spel än så länge. De komponenter som är ute idag är ingen större uppgradering för dig, enligt mig själv.

Medlem

Den "svagaste" delen i din dator är din CPU, vilken fortfarande är riktigt bra. Ska du ha bättre där måste du upp i Intels i7 9700K för 8 rena kärnor, eller ännu värre i9 9900K för 8kärnor och 16 trådar. Vilket ändå inte kommer ge dig någon superökning i prestanda i SPEL.

Sen när det gäller grafikkort finns det 2 stycken som är bättre. 2080Ti eller RTX Titan. Det ena kostar över 14000kr och det andra över 28000kr.... Känn efter själv om det är värt stålarna.

Ska du byta CPU krävs det nytt moderkort dessutom, och Intels produkter både moderkort men främst CPUer är väldigt överprisade idag.

Sen finns ju även AMDs Ryzen 2600x och 2700x, betydligt billigare än intels i7/i9, men ligger lite efter i SPEL. Så där kommer du nog inte få någon direkt ökning mot din i7 6700K.

Jag skulle vänta och se vad AMDs nya Ryzen 3000-serie har att erbjuda. Sen kommer ju Navi-korten också men de ryktas vara midrange så sannolikt inte lika bra som ditt 1080Ti ändå.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv
Skrivet av CliQue-SinneD:

Sen finns ju även AMDs Ryzen 2600x och 2700x, betydligt billigare än intels i7/i9, men ligger lite efter i SPEL.

OnT: Som @CliQue-SinneD säger skulle även jag väntat till sommaren för att se vad AMDs nya processorer har att ebjuda.

Medlem

Med den dator du har känns det lite som att kasta pengar i sjön att uppgradera. 1080ti slår nästan allt fortfarande och cpun är fortfarande bra.

bättre att vänta på nästa generation cpuer från amd på 7nm och nästa gen gpus från nvidia, 20xx-serien har galna priser och är en riktigt dålig uppgradering från 1080ti.

Medlem

@anon_119148: haha!
Stämmer åtminstone vad gäller grafikkort ^^


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@Fusionn: Du kommer knappt få någon mer spelprestanda ändå genom att byta CPU. Den räcker till mer väl för de allra flesta spel. Det enda som skulle ge dig märkbar prestandaskjuts skulle vara snabbare minnen och/eller ett RTX 2080ti

Gen
Medlem

Du har några val gällande CPU (folk som säger att det inte ger någon prestandaboost har fel. Du kommer att få boost, dock ingen enorm och det beror väldigt mycket på spelet men framförallt även på upplösningen du lirar i):

1. Intel i9 9900K - Kommer att ge dig en uppgradering i de flesta spelen då prollen både är starkare single core men även har ett gäng kärnor/trådar och kommer då klara flertrådade spel bättre än din nuvarande. Minuset är priset samt att den blir fruktansvärt varm.
2. AMD 2700X - Är mest en sidegrade i de flesta spelen som använder en eller två trådar (om du OCat din prolle) men i flertrådade spel som Anthem och AC:Odyssey så kommer 2700X att vinna då den har fler kärnor. Det positiva här är att prollen är mycket billigare än 9900K (runt 3600kr mot 6000kr)
3. Vänta till sommaren kommer då AMD Zen2 och 3700X kommer ut som förhoppningsvis krossar 9900K till ett billigare pris

Gällande minnen spelar hastigheten lite roll och runt 3200MHz är väl mest prisvärt just nu.

Du kan också uppgradera din GPU till ett 2080Ti (vilket jag gjort, hade ett 1080Ti innan). Detta kommer ge dig störst FPS boost i alla spel. Notera dock att din 6700K kommer att flaska grafikkortet i tyngre spel. Sen kostar ju denna uppgradering mer än CPU/minne/mobo.

Medlem

Lånar tråden och undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag kan uppgradera burken enligt bild.

Räcker det att uppgradera processorn? Isåfall, vilken är att rekommendera? Det är två unga barn som primärt ska använda den för att spela Roblox och Fortnite, samt kolla youtube.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

In på webhallen och köp valfritt färdigbyggt paket. Släng en 20k så får du en dator där alla komponenter funkar perfekt med varandra. Så brukar jag göra

Releasehästryttare
Medlem

Spännande!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Lånar tråden och undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag kan uppgradera burken enligt bild.

Räcker det att uppgradera processorn? Isåfall, vilken är att rekommendera? Det är två unga barn som primärt ska använda den för att spela Roblox och Fortnite, samt kolla youtube.

https://i.postimg.cc/FHp3WBTv/20190416-181253.jpg

Du måste byta CPU plus sätta in en GPU
Är det en märkesdator? Laptop?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du måste byta CPU plus sätta in en GPU
Är det en märkesdator? Laptop?

Det är en märkesdator, Compaq. Stationär.

Har du tips på komponenter? Är orolig att jag (eller snarare min moster då det är hennes dator) köper saker som inte fungerar med moderkortet?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är en märkesdator, Compaq. Stationär.

Har du tips på komponenter? Är orolig att jag (eller snarare min moster då det är hennes dator) köper saker som inte fungerar med moderkortet?

Då måste man kolla upp modell och se vad för CPU som stöds.
Sen är det stor risk att nätaggregatet osv inte orkar driva nån GPU så då måste man byta det, då är det risk för att det inte passar i chassit eller att det är nå udda anslutningar på nätaggregatet moderkort nu.

Ja du förstår varför märkesdatorer är skit. Men den där datorn var nog heller inte avsedd för spel från början eller varken kunna bli uppgraderad till en sån.
Min rekommendation om man inte har "koll" är köpa ett färdigt paket på tex Inet, komplett eller wbbhallen dom bygger iaf ihop datorerna av riktiga komponenter och inge OEM skräp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då måste man kolla upp modell och se vad för CPU som stöds.
Sen är det stor risk att nätaggregatet osv inte orkar driva nån GPU så då måste man byta det, då är det risk för att det inte passar i chassit eller att det är nå udda anslutningar på nätaggregatet moderkort nu.

Ja du förstår varför märkesdatorer är skit. Men den där datorn var nog heller inte avsedd för spel från början eller varken kunna bli uppgraderad till en sån.
Min rekommendation om man inte har "koll" är köpa ett färdigt paket på tex Inet, komplett eller wbbhallen dom bygger iaf ihop datorerna av riktiga komponenter och inge OEM skräp

Tack för svar. Vi är helt överens. Tänkte bara kolla om det fanns en väg att vandra utan att köpa nytt, för att hålla nere utgifterna.

Det får bli nytt köp för min moster, eller bara surf


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Kommer köpa något nytt episkt paket så fort det kommer något spel som kräver det. Just nu kör jag alla mina spel på max eller nästan max-inställningar. 1080 är ett jävla bra kort

1
Skriv svar