Minnen av sin första konsol

Kontot avslutas
Minnen av sin första konsol

Många av oss kommer säkert ihåg den första konsolen som vi spelade på eller det första spelet.
Vi kanske minns det med glädje och vissa av oss kan fortfarande sätta oss med våra barndoms spel och spela de med glädje än idag.

Mitt första tv spels minne kommer från ett barnkalas 1992.
Jag såg några andra barn samlas framför en tv och spela det första The Legend of Zelda.
Som barn trodde jag att jag var den enda som inte hade ett tv spel än och jag önskade mig en NES, eller Nintendo 8-bitare som jag brukade säga på den tiden.
Den 24 december 1992 fick jag min NES med Super Mario Bros 3. Jag satt och spelade det ihop med min stora syster. Ett minne som jag ibland tänker tillbaka på med glädje.

Det tog sen fem år innan jag fick någon ny konsol, så jag hade fått ihop till ett flertal olika NES spel och även hunnit testa en hel del andra spel som jag hade lånat av min granne.
Efter det så spelade jag ibland på min NES från gång till gång men när jag fick fler nya konsoler så blev det allt mindre som jag spelade på den.
Det hände från gång till gång att jag köpte något NES spel igen till den, men även till Gameboy Advance när det började släppas några NES spel till den.

I januari 2007 började jag samla på NES spel igen, men denna gången gjorde jag det digitalt via Virtual Console på min nya Wii.
Jag fick ihop till en hel del NES spel digitalt både på Wii, Wii U och Nintendo 3DS, både spel som jag hade minnen av från när jag var barn och vissa helt nya spel för mig.

Men det bästa som har hänt för mig på senare tid när det kommer till NES spel är när Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System släpptes.
Äntligen fick jag spela många gamla klassiker igen och nu kunde jag för första gången spara på alla dessa spel med, något som jag inte kunde innan.
Det är något av det bästa som har hänt mig när det kommer till NES.

Jag älskar att spela på den mini konsolen ibland när jag får tid till det.


signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot

Jag har enormt bra minnen av mina första konsol som var en Nintendo 8-bitars. Minns fortfarande hur hörnet såg ut på övervåningen hos mina föräldrar. Konsolen var kopplat till en otroligt liten TV i en bokhylla med konsolen nedanför och det bara gav någon mysig känsla med alla andra gamla grejer (redan då) som var runt där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Backloggens befriare

"Min" (läs: vår) första "konsol" var en Commodore 64, som snabbt (i mitt liv iaf) fick sällskap av en Amiga 500 (är jag rätt säker på att det var, men inte hundra, var ju ett tag sedan, och stor var man inte...)
Däremot den första konsolen vi hade, var en Sega Megadrive. Där blev det många timmar med Sonic och ganska mycket sådana där vinter-OS-spel.

Min första egna konsol var en PlayStation, men ganska långt in på dess livscykel, antagligen bara något år innan PS2 släpptes. Och känslan att äntligen får SPARA i Final Fantasy 7, var otrolig! Det hade jag inte fått innan, då jag bara spelat det på brorsans konsol, och jag hade inget eget minneskort. Varför jag inte hade önskat mig det innan, vet jag inte. Kanske aldrig ens tänkte på att man kunde göra det. Eller så var jag upptagen med att leka ute, i den där naturen..! Vem vet?!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Medlem

Själv fick jag en Atari 2600 som jag lyckades tjata mig till i tidiga tonåren. Den skulle berika mitt liv något oerhört intygade jag de skeptiska föräldrarna. "Tänk när jag har tråkigt, då kan jag bara gå och spela tv-spel" löd mitt främsta och mest genomtänkta argument. Jag fick konsolen med en handfull spel som kom i en bundle. Jag visste inte att konsolbranschen var på nedgång men det hade förmodligen knappast gjort nån skillnad. En dag hade Åhlens City i Stockholm utförsäljning på Atari-spel och jag var där och grävde i lådorna. I ett slag fördubblade jag spelsamlingen för en spottstyver. Men den där jävla E.T., den fick vara. Jag gillade spel med skjutande rymdskepp eller riddare och skit. Spelandets entusiasm gick i vågor, ibland körde jag varje dag, ibland kunde det långa perioder utan nåt alls. För krasst sett så var det mycket repetition i spelkoncepten. Star Raiders, Vanguard, Galaxian, Missile Command, Moon Patrol, Ms Pac-Man, Berzerk låg bland favoriterna. Ungefär tio senare sålde jag rubbet i samband med en flytt.

Medlem

1989, commodore 64 med kassett spelare, tror farsan fick fnatt på oss ungar när vi ville spela och byta spel och han va tvungen att springa upp för att hjälpa till... Så julen 1990 så fick vi ett NES i julklapp.

Medlem

signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem
Skrivet av Brajg:

När jag var barn så hade en dryg och bortskämd granne till mig en Vectrex, jag stod ut med hans sällskap bara för att kunna spela Armor Attack! Hemma hos honom.

Åren gick, men jag glömde aldrig den fantastiska spelet, men sin Mutant-liknande riunstadsmiljö målad på en gulgrön overlay av plast.

För en 12-15 år sedan fick jag äntligen tag på min alldeles egna Vectrex och sedan dess har det samlats på med spel, saknar idag bara 2st (borträknat rit/musikprogrammen, samt 3d spelen) av spelen som släpptes.

Och Armor Attack! håller bra än idag, särskilt i co-op.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Har bara testat Vectrex i en lokal musikaffär som barn.
Jag och bröderna hade en Mattel Intellivision med 14 spel och spakar till kontrollerna, kul med färggrafik men Commodore C64 var roligare med 5 1/4" diskettstation, cartridge, robot och typhjulsskrivare.
Skrivaren gick het när jag räknade logaritmer i Basic för att se hur Fantastic 4 kunde ha ett ljudvapen på 10.000dB, tror att det var i klass med en atombomb.

1
Skriv svar