Välkomna till FZ:s Super Adventure Club

Medlem

Nominering: Under A Killing Moon (1994) av Access Software

"Enter the virtual world of Under A Killing Moon, where it is December 2042, and you, as Tex Murphy, must stop the forces of evil before they destroy mankind and rob you of your next unemployment check. This thrilling and hilarious adventure is unlike anything you've seen before."

Charmigt FMV-fyllt äventyr med interaktiva 3D-miljöer och uppdrag som har mer än ett sätt att lösa dom på.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Frilansare
Skrivet av Guybrush82:

Så hur kommer detta gå till?

Som jag förstått det så kommer vi fram till ett specifikt spel via nomineringar och en omröstning. Därefter beger sig "klubbmedlemmarna", var för sig, ut på detta äventyr samtidigt som vi delar våra "grandiosa upplevelser" i klubb-tråden?

Precis så! Utan spoilers då, såklart. Först när tiden går ut och äventyret är klart, snackar vi om slutet och helheten. Sen väljer vi nästa expedition!

Tänker även att man kan fråga om tips här om man fastnar. Gillar själv ledtrådar snarare än walkthroughs, man vill ju känna sig smart trots att man fastnar, liksom.

Många bra nomineringar än så länge! Det här blir top notch.

Medlem

Quest for glory 1 - 5. https://en.wikipedia.org/wiki/Quest_for_Glory
Första spelet finns som en Remake så man slipper UIt från Sierra Eran om man vill. Man kan föra över sin karaktär mellan spelen.

Anachronox. https://en.wikipedia.org/wiki/Anachronox

Zak McKracken and the alien mindbenders: https://en.wikipedia.org/wiki/Zak_McKracken_and_the_Alien_Min...

Indiana Jones and the fate of atlantis: https://en.wikipedia.org/wiki/Indiana_Jones_and_the_Fate_of_A...

Medlem

Nominering: Day of the Tentacle

Dr. Fred’s mutated purple tentacle is about to take over the world, and only you can stop him!

Fantastiskt äventyrsspel som jag aldrig klarade ut för 20 år sedan, främst pga bristande engelskakunskaper (får vi hoppas).


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Måste få nominera det spelet som började allt för mig och det var ett gammalt (ja jag är gammal) textbaserat spel som heter Zork.

"The game takes place in the Zork calendar year 948 GUE (although the passage of time is not notable in gameplay). The player steps into the deliberately vague role of an "adventurer". "

Det är inte mitt favoritspel i denna genre men det var mitt första...
Många har redan nominerat mina favoriter (Monkey Island, Day of the Tentacle)


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem

Får lov att nominera Sam & Max Hit the Road - Ett av få äventyrsspel från LucasArts som jag inte tagit mig an.


signatur

no remorse

phi
Medlem

Jahapp, då får jag väl nominera Full Throttle Remastered.

"One minute you’re on the road, riding, not a care in the world. Then some guy in a suit comes along and says he’s got a deal for you and your gang. But when you come to, you’ve got a lump on your head, the law on your back, and a feeling in your gut that the road you’re on is about to get a lot rougher…"

phi
Medlem

Sen kom jag ju på att jag är ju bara tvungen att nominera The Dig. Vill minnas att det var ovanligt svårt för sin tid då det begav sig.

"An asteroid the size of a small moon is on a crash course toward Earth. Once the wayward asteroid is nuked into a safe orbit, a trio conducts a routine examination of the rocky surface. What they uncover is anything but routine."

CTI
Medlem

Nominerar Technobabylon ett spel som legat i backloggen länge, nu kanske det är dags.

A cyberpunk adventure game from the studio that brought you Gemini Rue and Blackwell! The year is 2087. Genetic engineering is the norm, and an omnipresent AI powers the city. Take control of three citizens of this world as they struggle to understand a deadly conspiracy.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Frilansare

Nominera på, imorgon röstar vi fram det Första Stora Äventyret!

Moderator | Testpilot
Skrivet av superlim:

Nominering: Thimbleweed Park av Terrible Toybox

"In Thimbleweed Park, a dead body is the least of your problems. Switch between five playable characters to uncover the surreal secrets of this strange town in a modern mystery adventure game from the creators of Monkey Island and Maniac Mansion. The deeper you go, the weirder it gets."

Dessutom supergratis på epic game store mellan 21:a februari och 7:e mars.
Kan vara trevligt med ett gratislir för att öppna upp det till så många som möjligt.

Åh ja tack! Spelade det vid release men tappade min sparning när jag klarat 1/3 och började aldrig om igen T_T Vid det här laget har jag glömt det mesta så skulle vara kul att göra ett nytt försök


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

Nominering: Silence

"Kan du rädda Silence, den bistra, men även rofyllda världen mellan liv och död? Kan du hjälpa Noah att hitta sin lillasyster Renie i den här lidande världen? Kan du hämta hem henne? Utforska Silence och följ med syskonen på deras äventyrliga resa."

Medlem

Bedrövliga röstskådespelare och berättandet är inte det bästa. Men det är ont om bra Cthulhu mythos spel och enligt mej är detta ett av de bästa.

Sherlock Holmes the Awakened av Frogwares

Rochester intends to summon Cthulhu to bring an apocalypse upon the world, dismissing all humans as "flesh" that is disposable and having the captives lobotomized to sacrifice themselves in order to bring Cthulhu upon the world.

Medlem

SOM GAMMAL PEKA O KLICKA MÄSTARE MÅSTE JAG JU UPPLYSA OM MONKEY ISLAND SERIEN!

Medlem

Jag rekomenderar att byta namn på klubben eftersom namnet redan är taget. Eller så kanske länsman kommer och knackar på om det är samma klubb som denna https://youtu.be/vWy_Qf8gfko

Medlem
Skrivet av Storsnok:

Jag rekomenderar att byta namn på klubben eftersom namnet redan är taget. Eller så kanske länsman kommer och knackar på om det är samma klubb som denna https://youtu.be/vWy_Qf8gfko

Joakim påpekar själv South Parks motsvarighet i sitt inlägg. Absolut första meningen i hela tråden, men du kanske inte läste så långt.

Skribent

Peka-klicka!

Många fina nomineringar, så jag sparar mina till nästa gång.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Medlem

Simon the sorcerer?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Joakim påpekar själv South Parks motsvarighet i sitt inlägg. Absolut första meningen i hela tråden, men du kanske inte läste så långt.

Helt rätt, missade det helt!
Fail av mig

Medlem

En hel del bra spel har ju redan blivit nominerade, min nominering blir nog ett Freeware spel, Teenagent.

Om man får nominera mer än ett spel så nominerar jag även:
Tex Murphy, Pandora Directive
Broken Sword/Circle of Blood
Police Quest 2
Lure of the Temptress (freeware)

Moderator | Testpilot

Thimbleweed Park känns som ett perfekt tillfälle som sagt då det är gratis Bara för alla att tuta och köra


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

@uberpwnage2.0:
Bra tips av Mill. "Köpt"!

Medlem

Nominering: Harvester

A strange and twisted world...Harvester! The most violent adventure game of all time comes to Steam!

Det perfekta äventyrspelet för dig som gillar hinkvis med absurditet och övervåld.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Frilansare

Det är dags att rösta! Omröstningen sker i trådens första inlägg!
Inga fler nomineringar för den kommande månadens äventyr!

Medlem

Vinner inte min nominering så kommer jag att bilda kartell med östblocket och lägga alla 12-poängare på danmark Leisure Suit Larry nästa eurovision super adventure club.

Ni har blivit varnade.

Medlem

Haha, tusan jag glömde helt av Leisure Suit Larry, blir nog att jag nominerar andra delen i serien som nog är den bästa. Misstänker starkt att Grim Fandango tar hem den här "ronden", skulle bli förvånad om något annat spel vinner (själv lade jag min röst på Pandora Directive, gillar att det är lite som Monkey Island 2 då man kan välja att spela det på enkel eller svår nivå).

Medlem

@PcGamer: är det inte monkey island 3 som har flera svårighetsgrader, normal och mega monkey?

Frilansare

Tänker att många av spelen i den här omröstningen kommer med i nästa också

Medlem
Skrivet av superlim:

@PcGamer: är det inte monkey island 3 som har flera svårighetsgrader, normal och mega monkey?

Monkey Island 2 hade också den möjligheten. MI 2 är i mitt tycke ett svårare spel än det tredje spelet och jag vill minnas att om man valde enklaste i MI 2 så gick man miste om vissa delar av spelet. Länge sedan jag körde det andra spelet i serien, för att inte tala om det första. Det är dock rätt komiskt att del tre ansågs länge som seriens sämsta spel (fram till Escape of Monkey Island fast många räknar inte ens med det som ett MI-spel) och idag så verkar spelet snarare vara väldigt omtyckt. Själv gillar jag det rejält men det är nog tack vare att Lucasarts släppte mästerverk på mästerverk som gjorde att man inte såg på Curse of Monkey Island på samma sätt och att Ron Gilbert inte medverkade kan också ha haft en stor betydelse.

Skriv svar