Säljsiffrorna för Just Cause 4 och nya Tomb Raider är "svaga"

Robot
Säljsiffrorna för Just Cause 4 och nya Tomb Raider är "svaga"

Lever inte upp till Square Enix förväntningar.

#just-cause-4, #shadow-of-the-tomb-raider, #square-enix


Medlem

Synd på Tomb Raider, tveklöst ett av förra årets bästa spel. Inte förvånad över Just Cause 4 dock, trean var såpass dålig jämfört med sin föregångare att många säkert tappade intresse för serien.

Medlem

Jag älskade verkligen rebooten. Men både tvåan och trean har känts som upprepning och berättandet inte tillräckligt för att kompensera.

Medlem

Dags för Avalance att börja se över sitt eget IP snart, dom kan ju inte göra en femma som är såhär. Egentligen borde dom gjort det redan i 3an, då redan tvåan snabbt blev enformig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

Senaste Tomb Raider var helt ok men Just Cause 4 kan jag förstå att det inte sålde något vidare bra. Slapphet straffar sig i det långa loppet då 4:an inte skiljer sig märkbart mycket ifrån 3:an. Behövs lite kraftag och innovation om man vill hålla en serie aktuell och vid liv.

Serveras samma mat för många gånger ruttnar man på smaken tillsist.

Medlem

@Kleptoman: Är det sant? Jag tycker det är lite som att inte spela red dead redemption 2 bara för att hästar är för tjejer, därför ska man undvika det. Nåt i den stilen...

Tycker Tomb Raider rebooten har varit stabil. Men handlingen kunde ha varit något mer djupare likaså pusseldelarna i spelen. Lite för uncharted med för mycket pang pang och undvika döden i quicktime event m.m. Men har alltid gillat Tomb Raider just för äventyr tillsammans med arkeologi och bra musik är oemotståndligt. Ehem, och inget annat

Något jag hoppas få se är att det görs en trilogi baserad på de äldre spelen. Det kan gärna vara ett ställe som Atlantis alá hollywood blandat med det seriösa vi har fått i dessa tre spelen. Gärna något tyngre fysik på karaktären, känns som en vante och även fixa till det hela med bättre "smygsystem" då man tar skydd. Har tabbat mig ofantlig många gånger och väckt tigrar och herre hans moster till djur och galna ryssar som tar kisspauser.

Medlem
Skrivet av Freffo:

Är inte sant. Han bara trollar för att det varit så mycket snack på nätet om kvinnliga karaktärer i spel som Battlefield osv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dags för Avalance att börja se över sitt eget IP snart, dom kan ju inte göra en femma som är såhär. Egentligen borde dom gjort det redan i 3an, då redan tvåan snabbt blev enformig.

Ja, New Yorkstudion har inte förvaltat JC så bra, trean var ju rätt så illa vid launch (optimering? vad är det?)
och fyran verkade som dom fokuserade lite väl mycket på att lägga in fysikleksaker som är kul i fem minuter, istället för att fixa issues som fanns redan i trean (bilar var/är ju förskräckliga att köra).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Rise of the Tomb Raider var helt fantastiskt tycker jag, min far som inte alls är en flitig gamer älskade det spelet och vi satt och lirade det tillsammans och hjälptes åt med pussel ibland, sen förra året så körde jag själv igenom det inför nya Tomb Raider.

Med det sagt så var jag väldigt besviken av Shadow of the Tomb Raider, jag tyckte inte alls att det var lika snyggt som Rise of the Tomb Raider, tyckte också att storyn och allting överlag var bättre i Rise of the Tomb Raider. Även min far som köpte det på releasedagen var också rätt besviken när han hade klarat ut det.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Älskade första tomb raider (rebooten). Men fanns inget nytt i tvåan så kändes som att spela ettan igen. Personligen så tröttnade jag på serien efter att jag klarade tvåan.

Tror att många känner samma sak för båda spelen.

Medlem

shadow of the tomb raider var ok, inte mer än så... Tråkig plot för något dom försökt bygga upp till. Tråkig sista boss... Det roliga var att leta saker. En svag 3:a.

Medlem

Tyckte mycket bra om Shadow of the Tomb Raider. Tråkigt att det inte sålt bättre. Gillade verkligen djungel settingen. Detta var som Rise of the Tomb Raider men med den gröna djungeln. Inte mycket nytt men då föregångaren var så pass bra kan jag ta mer som det.

Just Cause 4 har jag inte lirat och tittat på Steam user reviews där det ligger på mestadels negativa recensioner. Verkar inte vara i närheten ut av Just Cause 3 vilket jag redan äger.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Det är förståeligt att utvecklare använder sig utav samma motor och koncept i kommande spel då det har tagit tid och pengar att utveckla dessa. Rise of the Tomb Raider var helt OK, men förhoppningsvis förstår utvecklarna nu att spelarna inte biter på copy & paste. Ja, ni gjorde ett fantastiskt bra jobb med rebooten 2013, men det är 6 år sedan nu! Förnya!

Medlem

Förstår inte riktigt vem Just Cause skulle tilltala. Det är ju som en dålig actionfilm, men som fortsätter att mala på i mer än 90 min.

FM-guru
F.d. Sisyr

Just Cause 4 var ett kasst hafsverk som var sämre på nästan alla plan än trean, så det förvånar ju föga att det floppade.

Tomb Raider-spelet var ingen höjdare det heller. Båda spelserierna känns idéfattiga - för lite nya tillskott i de senaste titlarna.

Inaktiv

JC4... har de patchat det hjälpligt ännu?

Nya Tomb Raider kan jag tänka mig att köpa om de tar bort Denuvo.

Medlem

Gillade Tomb Raider 3, helt klart. Gillat hela serien sedan rebooten, men jag tycker 2an var den svagaste.


signatur

I drank what?

Medlem

Avalance kommer nog inte göra ett JC5 som är så som 2-3-4 var. För dom kommer nog inte vilja lägga alla pengarna själva och Square lär inte vilja gå in med pengar där igen för samma design efter ett uttalande som detta.
Man kan ju gissa att JC4 sålt typ 250k-500k units eller något då 3an troligen sålde i alla fall 1-1,5M+. (Helt baserat på hur många som faktiskt spelade spelet då det kom ut på steam första dagen, där JC4 har sjukt låga siffror och med en mer eller mindre frånvarande pr-kampanj lär det inte sålt som smör på konsol heller.)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gen
Medlem

Tomb Raider tycker jag väldigt mycket om även om det är något som gör att spelet trots allt är något sämre än de första två men dåligt är det verkligen inte! Tycker spelet är värt en 4/5

JC4 däremot är inget annat än ett jävla bajsspel! På nästan alla sätt sämre än 3an (hur fan man nu lyckas med det) och är enligt mig bortom räddning - ett spel som inte kan patchas så det blir bra. Får 1/5 och inte en gram mer. Inte konstigt att de inte avslöjar siffrorna för JC4 då det måste sålt hiskeligt dåligt.

Medlem

Tror inte Just Cause 4 var i närheten så efterlängtat som man försökte få det till både här och på andra sajter, inte det minsta förvånad om dess försäljningssiffror är svaga.

Tomb Raider har jag till och med glömt att det kom en uppföljare till. Förra var bra, så det blir ett köp så snart det får en bra prissänkning.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Försäljningssiffor är väl inte allt heller. Båda dessa spel har ju haft väldigt stora prissänkningar under diverse reor.

Medlem

Skönt då kanske de kommer satsa på en ny IP istället för att dra ut samma gamla spel om och om igen med minsta ansträngning.

Medlem

Jag tror nog Tomb Raider skulle må bra av att få lite mer tid mellan varje nytt spel i serien. Plussa på typ 2-3år eller nåt.

Medlem

För mig är båda serierna lite svaga. Och det finns en hög bättre spel son är i vägen för ett köp. För mig är det Apex gta online resident evil 2 RDR2 Gow. Och nu så är ju far gråter new dawn och senaste Metro här mf mf.

Testpilot

Tombraider är bra spel men de har tappat glansen en del. Det fattas det lilla "extra" , som det kändes med senaste delen så var det bara mer av samma sak som i de föregående spelen.

Jag håller med @Gaara , det skulle må bra av ett par år extra i utveckling , liknande ubisoft gjort med assassins creed.

Medlem

Svaga spel ger svaga siffror.

Dock så är inte Shadow of the Tomb Raider ett dåligt spel, bara väldigt svagt jämfört med de två föregående.

Medlem

När det gäller Just Cause 4 så var nog folk skeptiska för att föregångaren var sjukt dåligt optimerat såväl på konsol som på PC. Och nyaste Tomb Raider utvecklades av ett annat team. Grafiken såg inte lika slipad ut. Sen har de tonat ned Laras sex appeal lite, inte lika stora boobs och inte heller lika söt som tidigare, vilket avskräcker en del. Folk dras till det som är vackert och sexigt, så är det bara, det ligger i vår natur.

Fragtjuv

Hmm. Jag har svårt att tänka mig när försäljningssiffror Anses som bra överlag. Olika för t.ex indiespel och AAA förstås men vad skulle vara ”bra” för exempelvis ett Tomb Raider-spel?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Svenska spelstudios har fått storhetsvansinne och har inte kunnat förvalta det hårda arbete som lagts ner hos deras ursprungsteam och visionärer. Avalanche var mitt sista hopp som ett företag som ändå bibehållit kvalitén OCH ökat produktionstakten, men det hoppet släcktes så fort jag satte tänderna i JC4. Det är bland det sämsta jag någonsin spelat, givet att jag vet hur konceptet fungerar och vilka rörliga delar de haft att leka med (eftersom jag gillade serien t.om JC3). Alla beslut som tagits i det spelet är fel. Ingenting gjordes för det bättre, inte ens grafiken.

Hoppas de stänger NY-studion och blir ett bolag med hjärta som drivs av bra idéer och core gameplay, inte hypemaskiner och IP-återvinning.

Fragtjuv
Skrivet av Landelusen:

Svenska spelstudios har fått storhetsvansinne och har inte kunnat förvalta det hårda arbete som lagts ner hos deras ursprungsteam och visionärer. Avalanche var mitt sista hopp som ett företag som ändå bibehållit kvalitén OCH ökat produktionstakten, men det hoppet släcktes så fort jag satte tänderna i JC4. Det är bland det sämsta jag någonsin spelat, givet att jag vet hur konceptet fungerar och vilka rörliga delar de haft att leka med (eftersom jag gillade serien t.om JC3). Alla beslut som tagits i det spelet är fel. Ingenting gjordes för det bättre, inte ens grafiken.

Hoppas de stänger NY-studion och blir ett bolag med hjärta som drivs av bra idéer och core gameplay, inte hypemaskiner och IP-återvinning.

Trist att höra. Gillade verkligen JC3 och hade tänkt hugga del 4 på en rea framöver. Hade hoppats att man skulle ha kul med det i 20 timmar i alla fall.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

12
Skriv svar