Paradox Interactive slår omsättningsrekord - Sparkar inte 800 personer

Medlem
Skrivet av Zerp:

Paradox DLC policy har fått en hel del skit för att den producerar så många DLCs, men vad de flesta som inte är insatta missar är att nästan hälften av all utvecklingstid går till att förbättra grundspelet i stora gratis patches som är fullpackade med bugfixes och även ofta gratis features tillsammans med varje större DLC släpp.

Även om första släppen av Paradox spel är buggiga så vet du att de kommer supporta sitt spel i 5+ år med patchar och bugfixar samt förbättringar, så det är bara komma tillbaka om ett tag och testa igen. Stellaris till exempelt är ett helt annorlunda spel idag än det var 2.5 år efter release, även om du inte köpt en enda expansion, och deras WW2 krigsspel Hearts of Iron 4 får en patch om en vecka tillsammans med DLC där de lägger till "fuel" som ny resurs samt har gjort om sjöstrid helt och hållet, båda gratis för alla spelare även om man inte köper expansionen.

Mmm du missar eller väljer att inte nämna visa ganska viktiga saker i ditt försvar av paradox DLC försäljning. För det första är dom flesta dlc's funktioner som kommer i moddar, så det dom gör är att ta andra människors idéer, och kapitalisterna på dom. Dom har dragit upp priser på sina dlc's innan Steam reor så att dom tjänar lika mkt som innan. Också intressant att väldigt många dlc's speciellt till ck2 är sjukt tunna. Dom gör sjukt bra spel. Spelar ck2 och eu4 försöker lära mig vic2 nu. Men tycker deras DLC försäljning är under all kritik.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Mmm du missar eller väljer att inte nämna visa ganska viktiga saker i ditt försvar av paradox DLC försäljning. För det första är dom flesta dlc's funktioner som kommer i moddar, så det dom gör är att ta andra människors idéer, och kapitalisterna på dom.

Jag har själv moddat flera Paradox spel och följt dem nära. Det stämmer inte alls med vad jag upplevt, och även om det skulle stämt så har de full laglig rätt att göra det, det står i licensavtalet som du går med på.

Men kan du nämna något exempel som du tänker på, gärna någon större mod-grupp som är sura på Paradox för att de säljer deras mod innehåll utan att fråga först?

Såvitt jag vet så har Paradox väldigt bra relationer med alla större Mod team, och teamen kommer och ställer ut på Paradox konvent och mässor samt hjälper frivilligt till att betatesta spelen åt dem. Jag tror knappast de skulle ställa upp på med all sin tid gratis om de var sura på Paradox eller uplevde att deras idéer och arbete blivit stulit!

Väldigt många av utvecklarna på Paradox är själva gamla moddare, så de av dem jag varit i kontakt med har generellt sätt både stor insikt och stor respekt för andra moddares arbete.

Skrivet av faceslicer:

Dom har dragit upp priser på sina dlc's innan Steam reor så att dom tjänar lika mkt som innan.

Det är totalt felaktigt. Källa på det påståendet tack?

Senaste gången Steam grundpriserna på Paradox spel & DLCs ändrades var lite över ett år sedan om jag minns rätt så påverkade det inte €/$ priserna alls på steam store utan det var främst vissa andra valutor så som för Ryssland, Brazilien osv där folk blev sura för spelen blivit rejält dyrare. Men det var ett misstag som Paradox bad om ursäkt för, rullade tillbaka priserna och erbjöd alla som köpt spel till de dyrare priserna att lämna tillbaka dem och få pengarna tillbaka oavsett hur mkt de spelat dem ( Alltså betydligt generösare än Steams normala refund policy ).
.

Skrivet av faceslicer:

Också intressant att väldigt många dlc's speciellt till ck2 är sjukt tunna. Dom gör sjukt bra spel. Spelar ck2 och eu4 försöker lära mig vic2 nu. Men tycker deras DLC försäljning är under all kritik.

Ja. Jag hävdare inte att DLC policyn är perfekt, de har förbättrat den löpande och de nyare spelen så som Stellaris och HoI4 har betydligt mer hanterbara mängder större DLCs istället för jättemånga små packs med skins/musik/scenarios och allt möjligt som de experimenterade med i CK2/EU4 i början.

Ett annat exempel på saker med DLC policyn som Paradox gör rätt i jämförelse med många andra utgivare/utvecklare är "Expansion Pass". Jag skaffade Expansion Pass till HoI4 vilket kostade 400 SEK samt Paradox lovade 2 expansioner värda totalt minst 500 SEK. Jag fick 4 expansioner till ett totalt värde av 650 SEK ( eftersom de första två blev något mindre än de ursprungligen plannerat ).

Skribent

Företag vill ju tjäna pengar på sina produkter, så även Paradox. Men skillnaden mot andra stora utgivare är att det känns som Paradox genuint gillar att göra sina strategispel och även om det är buggar och DLC finns det tonvis med hjärta i produkterna. Tar vi EA som exempel känns det ibland som de har ekonomisk vinst i första hand och sen utformar ett spel runt hur de ska dra in så mycket deg som möjligt.

Jag skrev en uppsats om spel som lämpar sig i undervisning och hade då kontakt med Paradox runt Heart of Iron. Det var inspirerande och höra hur mycket hjärta och själ de lägger in för att få spelen så historiskkorrekta som det bara går, och hur händelser ska spela upp sig på ett verklghettroget vis i kontext med vad som hänt i spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Mmm du missar eller väljer att inte nämna visa ganska viktiga saker i ditt försvar av paradox DLC försäljning. För det första är dom flesta dlc's funktioner som kommer i moddar, så det dom gör är att ta andra människors idéer, och kapitalisterna på dom. Dom har dragit upp priser på sina dlc's innan Steam reor så att dom tjänar lika mkt som innan. Också intressant att väldigt många dlc's speciellt till ck2 är sjukt tunna. Dom gör sjukt bra spel. Spelar ck2 och eu4 försöker lära mig vic2 nu. Men tycker deras DLC försäljning är under all kritik.

Angående prisändringen på DLC så undrar jag om det har hänt mer än en gång? Kommer enbart ihåg att de höjde priserna för vissa regioner, inte alla, och att de sänkte priserna igen efter negativ kritik från spelare. Deras anledning var förändringar av valutapriser och köpstyrka i dessa regioner. Som ekonom verkade de vettiga för mig under perioden det skedde, även om jag inte gillar högre priser precis som alla andra. Priserna steg också på gog.com under samma period och de hade ingen rea. Om nu tanken var att sno åt sig pengar så skulle prisökningen gällt alla regioner och den borde inte applicerats på gog.com. Tror problemet här är spelarnas okunskap snarare än att Paradox betedde sig girigt. Att de gav med sig och sänkte priserna får vissa att tro att kritiken var berättigad men det är, enligt min analys, helt felaktigt. Dålig PR är dyr vare sig den är sann eller inte.

Angående "stulna" funktioner från moddar så har jag inte koll på moddscenen i andra spel men när det gäller Stellaris så är det uppenbart att de kör sitt eget race. De har två typer av DLC. Kosmetiska som, jag personligen tycker, är ganska dyra men värda att köpa under rea. Det är uppenbart att dessa inte är stulna från andra moddar utan är egna idéer producerade innan launch eller möjligtvis direkt efter. Sen finns de DLC som förändrar spelet. De är mer att likna vid miniexpansioner än traditionellt DLC och de ger oftast stora förändringar i hur spelet spelas och funkar. Att de flesta funktioner redan skulle ha funnits i moddar är rent ut sagt skrattretande i dessa fall. Jag gissar att situationen är densamma för EU 3 och 4 men kan inte svära på det.

För att dra det argumentet lite längre. Om de nu skulle låna funktioner från moddar varför har inte de flesta bra gameplaymoddar då redan blivit integrerade i Stellaris? Låter skitdumt att sno funktioner och sen inte ta med de bästa...

12
Skriv svar