World War Z blir billigare på Epic Store än på Steam

Robot
World War Z blir billigare på Epic Store än på Steam

Utvecklarna delar med sig av den större slanten de får av att välja den kaxiga uppstickaren.

#epic-store, #steam, #world-war-z


Medlem

Ingen handlar väl på Steam ändå förutom när det är rea. 59 euro för ett nytt storspel? I don't think so. Jag kan varmt rekommendera helyllesajten cjscdkeys.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Ingen handlar väl på Steam ändå förutom när det är rea. 59 euro för ett nytt storspel? I don't think so. Jag kan varmt rekommendera helyllesajten cjscdkeys.

Själv handlar jag nästan allt på Instant Gaming.


signatur

I drank what?

Medlem

Handlar allt på Steam som jag kan.. Resten är oftast blizzard spel eller gog.

Gen
Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv handlar jag nästan allt på Instant Gaming.

Samma här, att köpa spel för 60€ är inget man gör nej. Tom billigare att köpa en fysisk kopia (de brukar ligga runt 450-500kr).

Medlem

Jag tycker det är bortkastade pengar på nya titlar från Steam


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Köper typ aldrig spel på steam, inte på rea heller. Endast då det är spel som inte finns någon annanstans, exv Nancy Drew.

Håller mig till Greenmangaming som jag håller som bäst, därefter goodoldgames, skönt med DRMfritt.

Men bra att de faktiskt ger en del till köparna i form av lägre pris på produkten.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Visst bryr man sig om vilka butiker spelen finns, då jag helst vill ha allt på en och samma plats - Steam. Men köpa nya spel på Steam? Nej tack, väntar några månader innan det går ner i pris, så det går att köpa på andra sidor som GreenManGaming eller på en rea.

Medlem

Samt om man kollar till spelet, verkar kul. Men grafiken är avskräckande, det ser ut som ett spel från 2015.


signatur

I drank what?

Medlem

Går ju inte handla på steam med de priserna. Efter att de gjort 60$=60€ så är det bara rean som lockar

Medlem

Om jag hade varit Saber Interactive hade jag behållit pengarna och sparkat mina anställda istället.

Mvh Blizzard

Medlem

Lustigt att så många i denna tråden verkar rata Steam när folk i den andra tråden kastade skit på Epic Store bara för den inte har samma funktioner som Steam. Antingen finns det olika läger, eller så svänger opinionen rejält och snabbt...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

ELF
Medlem

Vill ha allt på samma ställe, så GOG or gtfo. Gjorde dock misstaget att köpa FarCry 5 (på Steam) så jag måste dras med dubbla launchers.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Trodde först spelet släpptes på både EPiC och Steam när jag läste rubriken.

Köper allt via Kinguin och det som inte finns köper jag via Steam Store. Vill ha allt samlat @ Steam med alla funktioner och statistik som jag så flitigt använder.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av conthox:

Lustigt att så många i denna tråden verkar rata Steam när folk i den andra tråden kastade skit på Epic Store bara för den inte har samma funktioner som Steam. Antingen finns det olika läger, eller så svänger opinionen rejält och snabbt...

Jag tror du missförstår lite. Bara för man vill HA spelen på Steam betyder inte det att man köper dem där.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tror du missförstår lite. Bara för man vill HA spelen på Steam betyder inte det att man köper dem där.

Ah, du menar köper spelen någon annan stans och sedan lägger till dom i Steam? I så fall låter det rimligt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Trevligt att de låter mellanskillnaden gå konsumenterna till gagn. Det var ju vad man hoppades när man hörde om Epics ersättningsnivåer. Nu får man hoppas att tillräckligt många köper där för att Steam också så ompröva sin prismodell.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av conthox:

Ah, du menar köper spelen någon annan stans och sedan lägger till dom i Steam? I så fall låter det rimligt.

Precis så Jag gör så, och de flesta andra gör så också, om jag förstår det rätt. Steam är apdyra, men det hindrar inte att man köper på andra siter och sedan aktiverar spelet på Steam.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag förstår inte, kan någon förklara varför de inte kan släppa till både steam och epic fast med ett högre pris till steam för att få in samma inkomst?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv handlar jag nästan allt på Instant Gaming.

Vet att det är en gråmarknadssite, men har du haft något problem med Steam sedan? Det enda man är nervös för är om Steam får för sig att stänga hela ditt konto.

Medlem

Bryr mig inte så mycket om i vilka butiker spelen finns i, utan om i vilka butiker spelen inte finns i och av vilka orsaker. Det Epic sysslar med går emot hela PC-kulturen där frihet och valmöjlighet värnas. Jag ser gärna lite mer konkurrens på PC-marknaden, men då ska det handla om att tjänster som Valve och Epic erbjuder ska priskriga och inte köpa exklusiva rättigheter till spel som Epic nu gör. Tittar man på Metro Exodus så är ju priset kvar på €59.99, så hur gynnar denna konkurrens oss konsumenter? Inte alls, utan det gynnar bara utvecklaren, eller rättare sagt cheferna som stoppar ner mellanskillnaderna i sina egna fickor. Att det blir en världsnyhet över att priset blir ynka 50kr billigare för ett spel som inte var dyrt till att börja med säger en hel del.

Om Epics affärsmodell ska vara intressant och gynnsamt för oss konsumenter så får de tänka om när det kommer till deras prismodell. Utvecklarna som säljer sin själ till Epic behöver för det första inte en större del av kakan när de redan fått en stor fet tårta. De hade kunnat gått ner i pris till €29.99 och fortfarande tjänat lika mycket på försäljningen som om de stannat kvar på Steam. Om utvecklare är ute efter mer pengar så kan de ju börja med att sluta betala svinhöga avgifter för kopieringsskydd som ändå inte fungerar.

Metro Exodus, som använder Denuvo, ska enligt Reddit ha blivit crackat nyligen och lär börja ploppa upp på diverse sidor inom kort. 5 dagar efter release är ingenting med tanke på vad Denuvo kostar, och detta kommer garanterat att svida hårt med tanke på att större delen av förbokningarna var genom Steam då Epic köpte upp rättigheterna på tok för sent för att roffa åt sig förbokningar.

Medlem

Antar att denna prissänkning bara gäller för USA i detta fall också? Börjar bli larvigt det här med EPIC store. I Metros fall tjänar de till och med mindre pengar på spelet efter att ha sålt ett visst antal exemplar. De tjänar lika mycket hos steam när de når 25% gränsen, vilket de antagligen redan hade gjort med preorders. En riktig förlustaffär för Deep silver, beroende på hur mycket de fick betalt av EPIC förstås.
Nu försöker de spinna nyheten att Division 2 sålde så jävla bra när det hoppade av steam och bytte till EPIC store.
I själva fallet så köpte nästan varenda kotte det på Uplay istället för hos EPIC. Att folk väljer Uplay säger en hel del.

Medlem
Skrivet av Hulle:

Vet att det är en gråmarknadssite, men har du haft något problem med Steam sedan? Det enda man är nervös för är om Steam får för sig att stänga hela ditt konto.

Steam tillåter ju tillskillnad från EPIC, Origin m.fl. att utgivare säljer sina keys på andra platformar.
Annars skulle ju sidor som humble bundle ha det lite svårt.
Har köpt hur många spel som helst på "gråmarknadssidor" och humble bundle, och mitt account lever fortfarande.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Trevligt att de låter mellanskillnaden gå konsumenterna till gagn. Det var ju vad man hoppades när man hörde om Epics ersättningsnivåer. Nu får man hoppas att tillräckligt många köper där för att Steam också så ompröva sin prismodell.

Många andra än Steam som ska ompröva sin prismodell då. Eftersom det är en standard i industrin.
Och med största sannolikhet är spelet endast prissänkt i USA som i Metros fall.
Utvecklarna väljer att flytta sin produkt till en platform som inte är det minsta konsumentvänlig för att de får en fet väska pengar.

Medlem

Köper alltid på Steam, snabbt, smidigt, lätt att modda spel.

Medlem
Skrivet av loerk:

Många andra än Steam som ska ompröva sin prismodell då. Eftersom det är en standard i industrin.
Och med största sannolikhet är spelet endast prissänkt i USA som i Metros fall.
Utvecklarna väljer att flytta sin produkt till en platform som inte är det minsta konsumentvänlig för att de får en fet väska pengar.

Bara för att något är branschstandard behöver det inte nödvändigtvis vara bra, eller? I min mening är i varje fall inte Steams nära-nog-monpol och ohemula vinstmarginaler något eftersträvansvärt. Därför är jag glad att det finns uppstickare som Epic* och Discord som hjälper till att hyvla priserna.

Synd bara att samma sak inte kan ske på konsolsidan. PS-store skulle också behöva en konkurrent...

*Därmed inte sagt att jag tycker om när Epic betalar för ensamrätt till vissa titlar. Det förtar ju en del av charmen. Vad de kan göra för priserna i stort tror jag dock är bra.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Kommer ändå dröja ett par år innan jag ens kan överväga Epic store.
Då den är sämre på alla punkter och epic köper exklusivitets spel. det kanske de inte gjorde i detta fallet (även om jag tror det) så är det ett dåligt beteende som är dåligt för oss konsumenter.

Medlem

Detta låter som en utmärkt lösning.

Hmmm alternativet ibland är ju faktiskt ja 😋


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Hulle:

Vet att det är en gråmarknadssite, men har du haft något problem med Steam sedan? Det enda man är nervös för är om Steam får för sig att stänga hela ditt konto.

Hur är det en gråmarknadssite? De säljer inte begagnade nycklar, eller någon annans nycklar. De är lika mycket återförsäljare som tex GMG. Har handlat massa spel, aldrig haft problem. Spel till Origin, Uplay och Steam. Aldrig något problem.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar