Sony slutar "snart" producera Playstation Vita

Robot
Sony slutar "snart" producera Playstation Vita

Inte så vital längre, alltså.

#playstation, #ps-vita, #sony


Medlem

Förvånad över att dom fortfarande är igång. Vita var ett utmärkt exempel hur viktigt 1st party spel är för att sälja en konsol. Hade själv tänkt att köpa den när den hade fått ett hyfsat spelutval men hände aldrig.

Medlem

För mig så lockade den aldrig till mig ett köp kändes rätt ointressant pryl. Men kanske de bero på att jag är mer åt pc master race hållet.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Var den inte indiespelens-darlingplattform ett tag?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag gillar vitan skarpt fortfarande. Tycker den levererar bra, men just spelen har nog alltid varit en stor brist, dock kvittar det lite för mig eftersom jag mest använder den för remoteplay mot PS4:an iaf


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

För mig är det ledsamt. Har ändå en 20 fysiska spelkassetter till PS Vita och jag gillar varenda titeln rejält mycket. Favoriter tillhör Ys VIII, Persona 4 Golden, Wipeout 2048, Tales of Hearts R, Trails of Cold Steel 1 & 2, med flera. Plus alla goa PSP- och PS1-spel jag lirat på den under åren.

Köpte mig en lavaröd PS Vita när jag reste i Japan i fjol, ångrar att jag inte köpte en till för säkerhets skull nu när den seglar på det vita skeppet mot väst.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

För mig är det ledsamt. Har ändå en 20 fysiska spelkassetter till PS Vita och jag gillar varenda titeln rejält mycket. Favoriter tillhör Ys VIII, Persona 4 Golden, Wipeout 2048, Tales of Hearts R, Trails of Cold Steel 1 & 2, med flera. Plus alla goa PSP- och PS1-spel jag lirat på den under åren.

Köpte mig en lavaröd PS Vita när jag reste i Japan i fjol, ångrar att jag inte köpte en till för säkerhets skull nu när den seglar på det vita skeppet mot väst.

https://pbs.twimg.com/media/DnJL-9YUcAA1a3O.jpg

Vad är vitsen egentligen med att köpa extra konsoler att ha i reserv? Om den mot förmodan går sönder så mycket att den inte går att reparera kan du ju köpa en begagnad när det sker. Eller Floppade vita så rejält att du tror den kommer kosta 20 000kr begagnad om 15 år pga brist på konsoler?

Medlem
Medlem

Jag äger två PS-Vita av Oled varianten. Passade på att köpa en andra när de skulle lägga om produktionen till LCD varianter istället. Så jag har en reserv.

Den bästa handhållna spelmaskinen rent tekniskt i min mening. Underbar skärm. Har dock haft få stora speltitlar men däremot så går det att köra massor av spel på PSN från PSX eran samt remoteplay osv på den. Blir väl att köpa minneskort i en hög nu då och ladda hem så mycket som möjligt från PSN inför en framtid där de även slutar supporta butiken på den. Den har ju även speciella minnerskort dumt nog.

Kontot avslutas

Jag har aldrig varit intresserad av Vita men jag har funderat lite över att skaffa en ibland sen jag hörde något om att man kunde spela på sin PlayStation 3 med en.
Det hade varit ganska praktiskt att slippa sitta framför teven om man vill spela något. Men då blir det ju mer som ett tillbehör än en konsol.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag har aldrig varit intresserad av Vita men jag har funderat lite över att skaffa en ibland sen jag hörde något om att man kunde spela på sin PlayStation 3 med en.
Det hade varit ganska praktiskt att slippa sitta framför teven om man vill spela något. Men då blir det ju mer som ett tillbehör än en konsol.

Remote play fungerar även till PS4.

Du kan köra remote play till en vanlig mobiltelefon om du inte vill köra en Vita, men jag föredrar en vita för det då det finns dedikerade knappar samt att den inte bilr tokvarm som telefoner lätt blir. Sedan gör det inget om Vitan får slut batteri av spelande, men det är mer irriterande om telefonen får det. Båda kan även spelas med laddkabeln i naturligtvis men telefoner tenderar att bli ännu varmare då medan Vitan är behaglig i näven trots det.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är vitsen egentligen med att köpa extra konsoler att ha i reserv? Om den mot förmodan går sönder så mycket att den inte går att reparera kan du ju köpa en begagnad när det sker. Eller Floppade vita så rejält att du tror den kommer kosta 20 000kr begagnad om 15 år pga brist på konsoler?

Är den inplastad lär värdet öka mera än om de pengarna satt på ett vanligt sparkonto. Så det kan ju inte skada iallafall.

Själv sålde jag en PS3 för 9000. Den tidiga modellen som var bakåtkompatibel visserligen. Idag har jag sett oanvända ex gå för över 20k, så att köpa dubbelt och behålla plasten på är en bra ide om man kan vänta på att investeringen ger tillbaka. Är de använda däremot kan man få de för under tusingen idag utan problem.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är vitsen egentligen med att köpa extra konsoler att ha i reserv? Om den mot förmodan går sönder så mycket att den inte går att reparera kan du ju köpa en begagnad när det sker. Eller Floppade vita så rejält att du tror den kommer kosta 20 000kr begagnad om 15 år pga brist på konsoler?

Begagnade bärbara konsoler har en benägenhet att vara väldigt slitna. Enheter i bra skick brukar vara något dyrare, och då kan det löna sig att köpa en ny, än så länge i alla fall.

Kontot avslutas
Skrivet av Aletheides:

Remote play fungerar även till PS4.

Du kan köra remote play till en vanlig mobiltelefon om du inte vill köra en Vita, men jag föredrar en vita för det då det finns dedikerade knappar samt att den inte bilr tokvarm som telefoner lätt blir. Sedan gör det inget om Vitan får slut batteri av spelande, men det är mer irriterande om telefonen får det. Båda kan även spelas med laddkabeln i naturligtvis men telefoner tenderar att bli ännu varmare då medan Vitan är behaglig i näven trots det.

Tack för tipset!
Nej vi äger ingen Playstation 4 så det var bara funderingar kring just Playstation 3 som jag hade.
Intressant det med smartphones som du nämner, hade ingen aning om det, men precis som det du nämner med knappar, så föredrar jag knappar framför att spela spel på något annat sätt.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Har 2 men switchen fick ta över och ps4an är överfull av spel.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Tack för tipset!
Nej vi äger ingen Playstation 4 så det var bara funderingar kring just Playstation 3 som jag hade.
Intressant det med smartphones som du nämner, hade ingen aning om det, men precis som det du nämner med knappar, så föredrar jag knappar framför att spela spel på något annat sätt.

Är ju dock möjligt att koppla ps dossan till mobilen också och således enbart använda mobilen som skärm. (Bra när inte tvn är tillgänglig)

Kontot avslutas
Skrivet av Rwaat:

Är ju dock möjligt att koppla ps dossan till mobilen också och således enbart använda mobilen som skärm. (Bra när inte tvn är tillgänglig)

Okej, mycket man kan göra. Så hi-tech är jag dock inte.
Så för den som vill och kan, kan alltså koppla både sin playstation dosa och sin Playstation 3/4 till sin smarta telefon?
Intressant.
Dock är jag inte intresserad av det. För min del så köper jag nog hellre en Playstation Vita och kopplar än att jag köper en smartphone och kopplar till den.
Men tack ändå


signatur

ゼルダの城

Hedersmedlem

Åh, jag spelade på min Vita senast igårkväll och tycker att det är sorgligt att eran snart är över. Säger som @loevet, önskar att jag hade köpt en extra konsol som backup när jag var i Japan sist. Kanske får be någon kompis där att köpa en åt mig innan de tar slut...

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Så nu kanske det kommer portas en massa Vita-spel till Switchen?

Jag har bara spelat Vita en gång. men har spelat PSP desto mer. Är sugen på att leta fatt en PSTV så att jag kan spela en del av vita-spelen på TVn.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

wow trodde vita dom inte gjorde sen länge..

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Är den inplastad lär värdet öka mera än om de pengarna satt på ett vanligt sparkonto. Så det kan ju inte skada iallafall.

Själv sålde jag en PS3 för 9000. Den tidiga modellen som var bakåtkompatibel visserligen. Idag har jag sett oanvända ex gå för över 20k, så att köpa dubbelt och behålla plasten på är en bra ide om man kan vänta på att investeringen ger tillbaka. Är de använda däremot kan man få de för under tusingen idag utan problem.

Som en investering kanske det är värt om man har möjlighet att förvara ett gäng. Men 20 inplastade spelkonsoler tar ju lite plats så sparar nog hellre på andra sett. Risken med en portabel konsol är ju att batteriet sväller och förstör den. Jo en bet ps3 har väldigt lågt värde fick nyligen en gratis.

@bojkott det har du en poäng med.

Tråkigt .. älskar Ps vita. Viste ju om att de skulle sluta producera spel kasseter sedan
ett tag tillbaka så detta var ju inte någon överaskning direkt. Har dock både backup konsoler samt spel så jag klarar mig ett bra tag .


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Inaktiv

Vitan är en fantastisk konsol, väldigt trist att den till slut går i graven. Hoppas innerligt att Sony vid tillfälle omvärderas sitt beslut och faktiskt ger den en uppföljare.

(jodå, jag äger en Switch men tycker inte att Switchen kan ersätta Vitan, den är för stor och otymplig)

Medlem

Artikeln fick mig faktiskt att ta beslutet att köpa en Vita, oled-varianten. Kan tyckas sent, men det finns ändå förhållandevis goda argument att hoppa på tåget än idag i min mening. Har länge velat prova på en handhållen spelkonsol och tänkte det var dags då min senaste var en gameboy color, och det finns inte så mycket alternativ idag och lär inte dyka upp mycket alternativ framledes tänker jag. Switchen intresserar mig inte riktigt, mobiler är hopplösa att spela på och lär inte bli mycket bättre, och det lär dröja innan det finns bra mobila VR-alternativ. Vitan har idag tack vare sin ålder ett förhållandevis brett utbud av titlar till skillnad från när den släpptes, och handhållna konsoler åldras inte heller så värst snabbt i jämförelse med vanliga konsoler. Jag tror att jag blir nöjd!

1
Skriv svar