Paradox Interactive slår omsättningsrekord - Sparkar inte 800 personer

Robot
Paradox Interactive slår omsättningsrekord - Sparkar inte 800 personer

Gjorde sitt bästa kvartal någonsin, utan att släppa några spel.

#paradox-interactive


Gen
Medlem

Kul att det går så bra för dem.

Medlem

Angående rubriken vill jag kasta en PLAGIATANKLAGELSE mot artikelförfattaren!

Kanske låg något i den där diskussionen på Sweclockers.

https://www.pcgamer.com/ubisoft-makes-strong-profits-doesnt-f...

Medlem

De säljer rätt mycket DLC och expansioner va?

Gnällkuk

@Bennii: exakt vad jag tänkte på!

Heja Sverige!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Bennii:

Angående rubriken vill jag kasta en PLAGIATANKLAGELSE mot artikelförfattaren!

Kanske låg något i den där diskussionen på Sweclockers.

https://www.pcgamer.com/ubisoft-makes-strong-profits-doesnt-f...

Ah, fast ser du inte att de har bytt kommatecknet mot ett bindestreck?

Gnällkuk
Skrivet av kaealy:

De säljer rätt mycket DLC och expansioner va?

Ja, Paradox verkar ha väldigt hängivna fans och de är hyfsat ensamma på marknaden som jag uppfattat det. Har ett par vänner och bekanta som älskar Paradoxspelen och de köper vartenda dlc.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av MrPeters:

Ah, fast ser du inte att de har bytt kommatecknet mot ett bindestreck?

För övrigt är det ett oskick att skriva ett bindestreck när det ska vara tankstreck.
Bara så du vet @Carl Johansson-Sundelius.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Att 40% av omsättning är vinst låter ju fantastiskt bra! All kritik dom har fått de senaste åren för deras aggressiva prissättningar för expansioner med allt tunnare och spretigare innehåll verkar inte ha så mycket påverkan på försäljningen ändå.

Man får hoppas på att hela vinsten nu inte är öronmärkt att gå till ägarnas fickor, utan att en hel del går till investeringar och kanske en skaplig bonus/lönehöjning till de anställda (för det förtjänar dom, DLC-policys åsido så är det bra spel dom gör).

Jag är i alla fall på tok för cynisk för att förvänta mig att den höga vinsten varken innebär billigare DLCer eller mer välfyllda sådana...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Angående rubriken vill jag kasta en PLAGIATANKLAGELSE mot artikelförfattaren!

Kanske låg något i den där diskussionen på Sweclockers.

https://www.pcgamer.com/ubisoft-makes-strong-profits-doesnt-f...

Kan ha inspirerats av den


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hannes.theorell:

För övrigt är det ett oskick att skriva ett bindestreck när det ska vara tankstreck.
Bara så du vet @Carl Johansson-Sundelius.

Jag tar inget ansvar!


signatur
Medlem

Kan vara värt att nämna att steam har sänkt andelen dem tar av sålda spel och det påverkar Paradox väldigt mycket :). @Carl Johansson-Sundelius

Medlem

@kaealy:

Paradox släpper ett spel, ofta väldigt ambitiösa men samtidigt ofärdiga och buggiga spel varefter de sedan spammar ut överprisade dlc's åratal efter att spelen är släppta. Kolla bara på Crusader Kings 2 som släpptes 2012 men fortfarande uppdateras med dlc tämligen ofta, inget fel på det alls, men Paradox dlc är ofta jäkligt dyra. Pris för individuella artiklar i samlingen länkat ovan är hissnande 353,35€ eller 3 965,75 kr i dagens kronkurs... Många av dem är jäkligt bra dock och spelen är fantastiskt roliga om man gillar invecklade strategispel, så riktigt kul att det går bra för Paradox, inte minst för att de är ett svenskt företag som satsar stort på en rätt nischad marknad.

En stor bonus för just Paradox spel är ett enormt levande mod-community även till 7 år gamla spel som CK:2, så om de får för sig att ta sitt pick och pack och flytta till exempelvis Epics plattform lär gör att många kunder lär får tokspel, då det är skralt med alternativ till Steam Workshop hos konkurrenterna. Betsheda som är en annan tillverkare med ofta väldigt levande och väl utbyggda mod-community's ville ju både ta betalt för och samtidigt kontrollera vad och vilka slags mods man kan ladda ner till sina spel. Där och då började ju deras storhetsvansinne/girighet stiga dem så rejält om huvudet att det tillslut bet dem i svansen som senare utmynnade i all skit de fick för sig under hösten i och med släppet av Fallout 76...

Hoppas bara inte de blir allt för infekterade av kortsiktiga ekonomer med dollartecken i ögonen, vars enda mål är att ständigt öka kvartalsvinsterna till varje pris, oavsett vad det får för långtgående konsekvenser för företagets produkter och levebröd, nämligen spelen i sig. Hoppas också att de stora drakarna håller tassarna borta från eventuella uppköpsplaner i och med ökande omsättningar och stigande vinster från Paradox sida och det faktum att Paradox relativt nyligen introducerade sig på börsen.

Medlem

Alltid gillat Paradox, de verkar ha fötterna på jorden. Dyra DLC'er kan tyckas, men det är alltid valfritt om man vill köpa dem eller inte och det är inte gamebreaking om man saknar DLC's.
Jag hoppas bara att företaget vågar utveckla sig lite, bli lite kreativa och prova på lite nytt nu när de ligger på plus. <3

Medlem

...men det är jäkligt "daunting" att köpa ex ett Humble Bundle-paket t.ex. för CK2 och försöka spela spelet med alla expansionerna som nybörjare. Tar man en dags paus så är det bara att börja om för att man inte fattar särskilt mycket. Har hållit mig ifrån Stellaris för att jag ärligt talat är lite rädd för att livet seglar iväg om jag försöker mig på att verkligen spela det även om jag älskar genren.

Medlem

Älskar rubriken!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

@ForrestFox:

Njae tyvärr måste man faktiskt köpa vissa dlc. Visst måste, måste man ju inte men jag vet ju bland annat att vissa dlc är totalt nödvändiga till exempelvis EU:4, där det kanske kommer en eller ett par nya mekaniker som gör att du måste ha dlc:t för det påverkar hela spelet enormt negativt om funktionen, som kanske föräldrar en vital del av spelet i grunden är implementerad i samband med en ny patch som följer med dlc:t i fråga. Om du inte äger dlc:t är den låst och kan inte användas, men den finns där i spelet och gör det svårare och sämre för dig som spelare. Som grädde på moset påverkar den dig därför att datorns AI använder sig a funktionerna medan du själv inte kan det. Det och de dyra priserna är Paradox stora brister i mitt tycke, för ofta är de både kul och gör spelen bättre i längden, även om det sannerligen finns bottennapp bland de otaliga dlc (ett antal på närmare tusen olika dlc skulle absolut inte förvåna mig om de redan har nått) de har släppt.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, Paradox verkar ha väldigt hängivna fans och de är hyfsat ensamma på marknaden som jag uppfattat det. Har ett par vänner och bekanta som älskar Paradoxspelen och de köper vartenda dlc.

Kan bara intyga att det stämmer för min del. Har köpt allt till Stellaris och innan dess köpte jag det mesta till Europa Universalis 3 och 4. Det blir en del pengar över tid. Men med tanke på att jag spelat över 1200 timmar sen Stellaris släpptes så blir det inte så mycket per spelad timme.

Gnällkuk
Skrivet av Manqs:

Kan bara intyga att det stämmer för min del. Har köpt allt till Stellaris och innan dess köpte jag det mesta till Europa Universalis 3 och 4. Det blir en del pengar över tid. Men med tanke på att jag spelat över 1200 timmar sen Stellaris släpptes så blir det inte så mycket per spelad timme.

Precis, även om de är relativt dyra så får man ju alltid väga det till antalet speltimmar man har kul. Prismässigt kanske de är dyra mot konkurrenter, men spenderar man 300h extra med spelet säger det ju sig självt att det var rätt "billigt". Hur många AAA-spel har man inte köpt till fullpris genom åren för att sedan spela 5-20h?

Eller alla early access-spel man hoppat på där man sedan bränt ut sig så att man tappat intresset innan 1.0 kom, eller att det helt enkelt tagit sån tid att man ledsnat.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av Bennii:

Angående rubriken vill jag kasta en PLAGIATANKLAGELSE mot artikelförfattaren!

Kanske låg något i den där diskussionen på Sweclockers.

https://www.pcgamer.com/ubisoft-makes-strong-profits-doesnt-f...

Läsare ska nog vara mer varse överlag om att väldigt få medier idag skriver egna "artiklar".

Det är pressmeddelanden som går ut och more or less publiceras.

Medlem

Klart man gör rekordår när man hackar upp sina spel i hundratals bitar av dyra dlc.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Klart man gör rekordår när man hackar upp sina spel i hundratals bitar av dyra dlc.

Även om du har en viss poäng är den lätt överdriven också. EU IV släpptes 2013, tycker det är tufft att kräva att allt som är i spelet borde funnits från början :p.

Sen kan jag tycka att vissa av dlc paketen ligger i överkant i pris. Dock inte så farligt högt att jag vägrar köpa.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Klart man gör rekordår när man hackar upp sina spel i hundratals bitar av dyra dlc.

Inte direkt så att alla spelstudior gör rekord bara för att man erbjuder DLC/microtransaktioner produkten behöver ju locka köpare också.

Medlem

Kul för paradox! Verkar vara en bra publisher om man gillar RTS.

Off topic, kan inte fz ta tillbaka nerpilen?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Klart man gör rekordår när man hackar upp sina spel i hundratals bitar av dyra dlc.

Nu har jag själv egentligen bara spelat Stellaris ordentligt, men förstått att det förhåller sig på samma sätt med EU och CK. Stellaris köpte jag i grundutförande och hade skitkul med, sen köpte jag de DLCs som då hunnit släppas som lade till nya funktioner vilket gav ännu mer glädje till ett färdigt spel. Så har jag gjort med samtliga DLCs till dags datum. Spelet var en färdig produkt som definitivt kunde stå på sina egna ben vid release. Att Paradox valt att expandera spelupplevelsen genom (överlag riktigt bra och prisvärda DLC) istället för att släppa spelet helt och satsa på en ny produkt ser jag som odelat positivt. DLC/expansioner har ju inte alltid varit den spelvärldens paria som fenomenet framställs som idag, utan var ett bra och gångbart sätt att expandera upplevelsen för konsumenten under lång tid framåt.

Man kan göra DLC på rätt sätt, som Paradox (eller CD Project RED med Witcher). Det handlar inte alltid om att mjölka pengar

Medlem
Skrivet av kebbe:

Klart man gör rekordår när man hackar upp sina spel i hundratals bitar av dyra dlc.

Jag har köpt flera DLCs till Cities Skyline och tycker det inte är konstigt alls. Köpte spelet på release, det var flera år sen och det var billigt. Inte över 400 kr om jag minns rätt. För mig är det självklart att köpa nån DLC ibland för 5-10 euro för att tillföra mer material.

Medlem
Skrivet av Renfis:

Man kan göra DLC på rätt sätt, som Paradox (eller CD Project RED med Witcher). Det handlar inte alltid om att mjölka pengar

Word!

Medlem

Värt att nämna är att om du spelar multiplayer behöver du inte äga alla DLC, det räcker att hosten gör det.

Det är jävligt nice.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Vet ni på FZ något mer kring Tender? Är det en teaser-like grej för ett nytt vampire the masquerade?

Det känns som för mig att det är typ world of darkness online intro grej.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Chomag:

Paradox släpper ett spel, ofta väldigt ambitiösa men samtidigt ofärdiga och buggiga spel varefter de sedan spammar ut överprisade dlc's åratal efter att spelen är släppta. Kolla bara på Crusader Kings 2 som släpptes 2012 men fortfarande uppdateras med dlc tämligen ofta, inget fel på det alls, men Paradox dlc är ofta jäkligt dyra. Pris för individuella artiklar i samlingen länkat ovan är hissnande 353,35€ eller 3 965,75 kr i dagens kronkurs...

Fast de enda som betalat fullpris är ju de med 2000+ timmar speltid som spelat spelet konstant i 7 års tid och köpt alla DLCs på release dagen.

Det är ju att jämföra med att köpa WoW + säg 3 expansioner och 7 års subscription vilket går loss på runt 13000 SEK om jag räknar rätt.

Alla andra kan köpa paketet med Orginalspelet + alla tidigare DLCs till nedsatt pris varje gång det är Steam sale eller när Paradox släpper ny expansion för runt 500 Spänn eller så.

Paradox DLC policy har fått en hel del skit för att den producerar så många DLCs, men vad de flesta som inte är insatta missar är att nästan hälften av all utvecklingstid går till att förbättra grundspelet i stora gratis patches som är fullpackade med bugfixes och även ofta gratis features tillsammans med varje större DLC släpp.

Även om första släppen av Paradox spel är buggiga så vet du att de kommer supporta sitt spel i 5+ år med patchar och bugfixar samt förbättringar, så det är bara komma tillbaka om ett tag och testa igen. Stellaris till exempelt är ett helt annorlunda spel idag 2.5 år efter release, även om du inte köpt en enda expansion, och deras WW2 krigsspel Hearts of Iron 4 får en patch om en vecka tillsammans med DLC där de lägger till "fuel" som ny resurs samt har gjort om sjöstrid helt och hållet, båda gratis för alla spelare även om man inte köper expansionen.

12
Skriv svar