Kraschar Apex Legends? Se hit!

Robot
Kraschar Apex Legends? Se hit!

Ett gäng samlade tips om hur du kan få Apex Legends att krascha mindre, eller alls.

#apex-legends, #felsökning, #krascher


Medlem

Jag fick starta windows i felsäkert läge. Använda mig av DDU för att avinstallera min Nvidia driver. Tydligen så är Nvidia driver 418.xx (kommer inte ihåg vilken version av 418) inte så stabil. Så nu kör jag på driver 417.71 på min 1080 Ti.

Detta var i och för sig på Windows 7 dator. Jag lever kvar i stenåldern.

OML
Medlem

För mig räckte det att ta bort de senaste Nvidia-drivrutinerna och sedan installera dem igen samt att undvika att ha spelet i windowed borderless.

Medlem

Inget av det där har hjälpt mig. Enda som hjälpte var att stänga av alla ljudprogram som discord eller Skype, bara köra origins hemska inbyggda.

Alltså bokstavligen stänga av dem, inte bara låta bli att köra dem eller stänga av discord overlay

Gnällkuk

Hmm, lyckligt lottad jag då. Origin påstår att jag spelat 65h, men det är omöjligt. Hälften kanske, under den tiden har jag under en match blivit kickad från squaden med meddelandet "party leader has left" eller liknande, medans de fortfarande fraggade på, det är den enda buggen jag hitintills stött på.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot

Ah så problemet har löst sig?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har inte gjort ett skit och för mig så fungerar det problemfritt på alla senaste drivrutinerna. Visserligen har man bara spelat de 3-4 gånger max.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag har inte gjort ett skit och för mig så fungerar det problemfritt på alla senaste drivrutinerna. Visserligen har man bara spelat de 3-4 gånger max.

Då har du nog inte hunnit till krascherna


signatur

Ducati Streetfighter 848

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ah så problemet har löst sig?

Fick ordning på det igår, med gammal drivrutin, så idag blir det lunchpanga!


signatur
Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fick ordning på det igår, med gammal drivrutin, så idag blir det lunchpanga!

Håller tummarna!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, lyckligt lottad jag då. Origin påstår att jag spelat 65h, men det är omöjligt. Hälften kanske, under den tiden har jag under en match blivit kickad från squaden med meddelandet "party leader has left" eller liknande, medans de fortfarande fraggade på, det är den enda buggen jag hitintills stött på.

Spelar dock ingen roll ifall du är aktivt inne i en match eller inte. Räcker med att spelet står på i bakgrunden för att du ska få registerade timmar i Origin.

Medlem

jag får random crashar när jag är mitt i in match och det är inte liksom varje match men typ vart tredje, jag har gjort dom flesta lösningarna som jag tänkt kunna vara relevanta.
men det är samma problem varje gång r5apex error som dyker upp.

jag har iof inte testat windowed mode än, men jag har ingen anledning till att tro att de ska hjälpa, men vi får väl se, ja får väl bara pröva antar jag.

jag har dock inte rullat tillbaks mina drivrutiner heller eftersom den senaste patchen dom släppte löste ett föregående problem att mitt grafik kort startade om sig här o där utan att jag egentligen satte nån press på den.

lösningar jag gjort har vart
-gör så att programmet körs i kompatibelt läge med adminsgodkännande
-låga grafik inställningar
-reparerat anti-cheat och apex
-avinstallera grafik kortet och ominstallera det helt
-sett till så att alla drivrutiner är helt uppdaterade
-tagit bort så att grejer inte körs i bakgrunden t.ex discord eller origin overlay.
-scannat för virus och malware för tydligen så triggar det igång anti-cheat och beteer sig skumt.

lösningar jag inte gjort än så länge
-installera om apex
-windowed mode
-stäng av anti-cheat.
-rullat tillbaks grafikdrivrutinerna till en version som tyckts vara stabil.

så får väl se om dessa fyra lösningar kanske funkar, börjar med windowed mode.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Då har du nog inte hunnit till krascherna

De kan faktiskt ligga något i det.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Mitt har krashat på två olika sätt.
Det vanligaste är att det bara stängs ner. Har testat olika inställningar men gjorde en repair igår, och har inte hunnit testa efteråt.
Annars blir C++ avinstallationer som jag får testa.

Har även ofta vart med om att det bara fryser. I borderless kan jag tabba ur i Windows och där funkar allt. Fullscreen så får jag lov att starta om datorn när det fryser fast.

Har ingen bra dator men spelet flyter... tills det krashar

Medlem

"Freezync"

Är det stillbilder eller?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fick ordning på det igår, med gammal drivrutin, så idag blir det lunchpanga!

Då vill jag vara med en sväng!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hahaha fy fan vilken huvudvärk för att spela ett spel. Iaf för en oteknisk jävel som mig själv.

Därför jag lirar på konsol för att slippa sånt här. Dessvärre fungerar inte Apex speciellt bra på PS4 heller.

Medlem

Skulle föreslå att de släpper ett spel som fungerar nästa gång.

Gen
Medlem

Endast fått den kraschen ni visar på bild en enda gång. Däremot har spelet fryst en gång men det beror på mitt 2080Ti.

Medlem

Inget av de fungerar för min del så det är väl bara att hålla ut tills en ordentlig drivrutin släpps till RTX korten. :\

Medlem

Vilka program är det som använder de där C++ grejerna egentligen?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Gnällkuk
Skrivet av Cenorida:

Spelar dock ingen roll ifall du är aktivt inne i en match eller inte. Räcker med att spelet står på i bakgrunden för att du ska få registerade timmar i Origin.

Fullt medveten om det men finner det orimligt att spenderat så mycket dötid


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har testat flera av punkterna ovan och ingen av dessa fungerar. Får som sagt bara vänta på att "rätt" fungerande drivrutiner släpps eller att Respawn åtgärdar det.


signatur
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Fullt medveten om det men finner det orimligt att spenderat så mycket dötid

Möjligen att spelet har kraschat, men att Origin fortvarande antagit att du varit kvar i spelet.

Gnällkuk
Skrivet av Cenorida:

Möjligen att spelet har kraschat, men att Origin fortvarande antagit att du varit kvar i spelet.

Som jag skrev i min första post, har aldrig haft en krasch och endast en disconnect


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Luciphear:

Inget av de fungerar för min del så det är väl bara att hålla ut tills en ordentlig drivrutin släpps till RTX korten. :\

Spelet fick tydligen en patch idag, skriver om den nu.

  • Addresses issues with GPU hangs.

  • Fixed crash when pressing button early in load process.

  • Fixed issue where players would sometimes move slowly after revive.

  • Fixed issue with Mirage Ability causing crashes.


signatur
Inaktiv
Skrivet av CliQue-SinneD:

Då har du nog inte hunnit till krascherna

Har 77 timmar i Apex redan och har aldrig krashat, kör 418.81. Däremot så sitter jag ju på ett 1080Ti och inget RTX-rackel

De buggar jag har stött på är dessa två en gång vardera:

"fixed issue where players would sometimes move slowly after revive."

https://www.reddit.com/r/apexlegends/comments/ap4uii/anybody_....

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Vilka program är det som använder de där C++ grejerna egentligen?

Massor Alla program som är utvecklade och kompilerade i visual studio med c++ språket brukar skicka med dessa bibliotek vid installationen.

Medlem

dom patcha apex legends idag och jag har inte stött på nån krasch idag än efter spelat ca 5-7 matcher.
tror kanske dom löste mitt problem iaf.

Moderator | Testpilot

Några av mina vänner har inte lika mycket problem med att spelet kraschar nu heller.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar