Anthem – första intrycket är positivt

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag vet inte det faktiskt... jag tycker det känns mer naturligt med en på vars en knapp. Lite som att lira det på riktigt

Jag minns när jag hade mitt SEGA Mega Drive II och spelade Crüe Pinball sent in på nätterna. Det är kanske är det som sitter i


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av Scream112:

Det finns visserligen en hel meny tillägnad mikrotransaktioner, men de är enbart kosmetiska och är något man tyvärr får räkna med i dagens spel, även om du betalar fullpris.

Åh herre gud, är han seriös? Här märker jag verkligen ett generationsskifte, för det finns ingen möjlighet att denna människa har upplevt spel innan EA's fullpris+mikrotransaktioner-era började.

Jag kan inte ens förstå hur man kan säga att "det är något man får räkna med i dagens spel" om produkter som skall säljas till fullpris OCH finansieras med mikrotransaktioner?!?! För mig är det helt otroligt att sådant sker. Tur är väl ändå att det bara är kosmetiska saker, men jag anser att det ännu är ganska etablerat att F2P modellen är den som oftast kör på mikrotransaktioner och "Pay to Play" eller "Pay to own" (luddigt numera också) eller bara helt enkelt Fullpris-spel är de produkter där mikrotransaktioner inte förväntas och inte är normalt, samt oftast inte heller visat sig vara det bästa av idéer.

Men nu är det ju EA så förvisso förväntar man sig inte något annat egentligen. Men att säga att det är något man får förvänta sig i dagens spel, känns väldigt mycket som att skribenten helt köpt EA's affärsmodell med hull och hår, samt inte sett att det finns bra många andra spel där man inte kör på "EA's sätt".

Han konstaterar hur branschen ser ut, vilket inte är samma sak som att han tycker det är bra. Som du citerade: "...något man tyvärr får stå ut med...".

För övrigt har EA testat massor av modeller för extrainkomster åtminstone sedan BF1942:s dagar. Expansioner, dlc, booster packs, prenumerationer med mera. Det är inget nytt, bara formen som ändrats över tid.


signatur
Skribent
Skrivet av Scream112:

Det finns visserligen en hel meny tillägnad mikrotransaktioner, men de är enbart kosmetiska och är något man tyvärr får räkna med i dagens spel, även om du betalar fullpris.

Åh herre gud, är han seriös? Här märker jag verkligen ett generationsskifte, för det finns ingen möjlighet att denna människa har upplevt spel innan EA's fullpris+mikrotransaktioner-era började.

Lovar att jag hann spela spel innan mikrotransationsskiftet skedde. Enligt mig får de gärna vara där sålänge det inte påverkar balansen i spelet, alltså pay to win.

Värt att även ha i åtanke är att utveckla spel har genom åren blivit tiotals gånger mycket dyrare samtidigt som kostanden för spelen har hållit sig relativt jämnt. Spelföretag som utvecklar AAA med tusentals av anställda är idag beroende av förhandsbokningar och mikrotransaktioner för att gå jämnt ut. De satt sig visserligen sig själva i den sisten, men så är verkligheten.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Spelföretag som utvecklar AAA med tusentals av anställda är idag beroende av förhandsbokningar och mikrotransaktioner för att gå jämnt ut. De satt sig visserligen sig själva i den sisten, men så är verkligheten.

Alltså tror du på det där själv? Vet du hur mycket spelbranchen är värd totalt och hur mycket pengar dom som gör AAA-spel tjänar? Bara för att företag kickar folk till höger i vänster just nu har inget med att "gå runt" att göra, de tjänar mer pengar än någonsin bara att de inte når upp till orimliga mål av tillväxt. Du har gått på den största lögnen inom branschen, men sägs lögnen tillräckligt många gånger så blir det ju sanning.

Skribent

Är det bara jag som hör Louise från Bob's Burgers då och då vid marknaden?

Redaktör
Skrivet av kaealy:

Alltså tror du på det där själv? Vet du hur mycket spelbranchen är värd totalt och hur mycket pengar dom som gör AAA-spel tjänar? Bara för att företag kickar folk till höger i vänster just nu har inget med att "gå runt" att göra, de tjänar mer pengar än någonsin bara att de inte når upp till orimliga mål av tillväxt. Du har gått på den största lögnen inom branschen, men sägs lögnen tillräckligt många gånger så blir det ju sanning.

Vissa AAA-utgivare tjänar säkert massor, samtidigt som andra inte gör det. Förstås, det beror ju på hur bra spelet säljer.

Som Erik säger är det svindyrt att utveckla spel i dag. Ett väldigt enkelt påhittat exempel: säg att ett spel tar 200 heltidsanställda tre år att utveckla, och att lönekostnaden är 50 000 kr per månad och anställd (inklusive skatter mm). Det blir 10 miljoner i månaden och 360 miljoner totalt i bara lönekostnad som företaget måste ligga ute med i tre år. Det är rätt risky, så inte särskilt konstigt att man söker fler intäktsvägar - hög vinst gör ju inte bara aktieägare och chefer glada, det kan dessutom bädda för nya AAA-projekt. Men givetvis vill många också tjäna så mycket pengar som möjligt.


signatur
Skribent
Skrivet av Myran22:

Är det bara jag som hör Louise från Bob's Burgers då och då vid marknaden?

Ja, hah! Blev helt ställd.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skribent
Skrivet av kaealy:

Alltså tror du på det där själv? Vet du hur mycket spelbranchen är värd totalt och hur mycket pengar dom som gör AAA-spel tjänar?

Har jobbat och skrivit om branschen i par år nu, så jag hoppas det. Nu går nog inte just EA under om de inte lanserar ett eller två spel utan mikrostransationer, men de är fortfarande beroende av tillväxt för att kunna investera i nya spel. Att utveckla AAA spel är en sjuk dyr investering. Tänk dig att du ska lägga in 300-500 miljoner dollar i ett projekt som inte kommer tjäna några pengar på fyra år. Då måste det finnas försäkringar, även om man ogillar metoden hur det görs.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Vet man om att man har problem med att den här typen av spel kan kännas enahanda efter ett tag. Vänta med att köpa detta spel tills nästa vår. Då har spelet tjocknat till sig så mycket att jag kan garantera att upplevelsen blir mycket bättre. Funderar själv på att se om det kommer gratis till playstation+ om 1-2 år.

Medlem

Personligen så tycker jag att både Erik och kaealy har rätt båda 2.

Gnällkuk

Missade en dryg timme av min prova-på-period igår då det kom tvättstuga och annat emellan, men det var iaf tillräckligt för att jag kände att jag skulle tycka det var värt att uppgradera till premier för Origin. En månad borde räcka för att ta reda på om det finns något som kan vara vettigt när det gäller hur pass långlivat spelet är.

Min gubbe är nu lvl 16, jag tror att jag börjar närma mig slutet av spelet - eller så är det andra saker jag missar kanske, men uppdragen känns färre just nu. Antingen kanske jag behöver utforska gudagrottorna, eller så är det låst bakom level.

Gav mig i kast med att köra stronghold också. Vet inte om det var jag som var blind eller om de helt enkelt inte gick att läsa sig till det - men såg ingenstans där man kunde få någon som helst indikation på vad som är rekommenderad lvl på gubbe och gear?

Jag hade nog tur, för det var svårt när man gjorde väldigt lite skada och samtidigt inte tålde mycket. Visade sig sedan när vi till slut hade klarat av sista bossen att det var en lvl 26 och en lvl 22 medans jag var 15 och en annan lvl 16. Spelade på hard.

Någon som har koll på hur det fungerar med lootet? Hitintills har jag bara hittat blåa, inga lila eller gula. Är det styrt på lvl på gubben? Har noterat att det droppat mer saker ju längre jag spelar och vita är oftare gröna och gröna är oftare blåa.

Nåja, som sagt imponerad spelet som hitintills överträffat förväntningarna. Den enda buggen jag stött på är att dräkten som snurrar när man ska på uppdrag blir statisk och när den roterar står en annan likadan dräkt statiskt kvar. Ser lite mongo ut, men som sagt enda buggen jag märkt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av jkw:

https://youtu.be/BcCIi9v4WyQ?t=311

"Select currency" - Har inte fått börja spela spelet igen, men kan vara missvisande text bara. Väntar fortfarande på release då jag spelar på PlayStation 4 Pro.

Förstår missförståndet. Väldigt dåligt utformad ui där. Och tyvärr dåligt ui överallt. Iaf för pc-användare. Hoppad fu gillt spelet. Du lär få en bättre upplevelse den 22a. Många qol som inte är inne ännu men skall komma.

Medlem
Skrivet av robbis:

Ännu mera pepp nu... Längtar tills fredag när jag får sätta fingrarna på det

Samma här, till och med tagit ledigt


signatur

I drank what?

Gen
Medlem

Lite trött på krascherna och några tekniska skavanker jag har (låg GPU load, hög CPU load) annars måste jag säga att det är ett riktigt trevligt spel. Gillade demot och såg verkligen fram emot att lira med av det nu.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Samma här, till och med tagit ledigt

Min sambo sticker till tokyo 3 veckor så jag vet vad jag ska göra

Medlem
Skrivet av conthox:

Förlåt, men om PC-spelarna väljer att plugga i en handkontroll för att det är smidigare så säger väl det i så fall mycket om hur det är designat. (Som jag skrev i föregående inlägg: byt ut "konsol-anpassat" mot "handkontrolls-anpassat" om det nu låter bättre. Tänk "få knappar för att göra allt" och sedan kolla på hur styrning och GUI är utformat. Läs gärna min tråd om AssCred: Ody länkat ovan.) Den som spelat länge på PC (med tangentbord och mus) borde förstå vilken enorm skillnad det kan vara i både styrning, kontrollschema, GUI och precision.

No offence (och detta är inte riktat till dig), men ibland får man känslan av att konsol-spelare är så vana vid de osmidiga gränssnitten och o-precisa styrningen så att dom inte längre tänker på hur osmidigt det är. Och eftersom att så många accepterar att det är som det är och köper spelen, så kommer utvecklarna inte ändra på sig och designen smittar av sig på PC-portarna. Sedan tycker dom (konsol-spelarna) att sådana som jag är en skitnödig PCMR-idiot som inte kan låta andra få njuta av deras valda plattform. Så vad f-n skall jag göra då? Byta hobby kanske.

Asså, kontrollen är det fan inget fel på alls. Kör med mus och tangentbord och njuter av förbättringarna från betan. Skillnaden är som natt och dag. Menyerna däremot är kassa. Man måste in 3 - 4 lager ibland för att komma dit man vill, och efter det går det inte bara att trycka ESC för att gå ur menyn, utan man måste trycka ESC en gång per lager. Ganska kasst. Men man vänjer sig.

Sjukt bra spel i övrigt. Vad som är tråkigt med denna tråd är att det verkar vara en massa gnällspikar som spelade betan och inte kunde se förbi serverstrulet. Aja.

Inaktiv
Skrivet av Gurkon:

Asså, kontrollen är det fan inget fel på alls. Kör med mus och tangentbord och njuter av förbättringarna från betan. Skillnaden är som natt och dag. Menyerna däremot är kassa. Man måste in 3 - 4 lager ibland för att komma dit man vill, och efter det går det inte bara att trycka ESC för att gå ur menyn, utan man måste trycka ESC en gång per lager. Ganska kasst. Men man vänjer sig.

Sjukt bra spel i övrigt. Vad som är tråkigt med denna tråd är att det verkar vara en massa gnällspikar som spelade betan och inte kunde se förbi serverstrulet. Aja.

Håller med dig men upptäckte att man kan trycka en gång på "j" för att komma ur journalen helt oberoende på lager. Antar att escape helt enkelt används som tillbaka. Exempelvis.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

...
Gav mig i kast med att köra stronghold också. Vet inte om det var jag som var blind eller om de helt enkelt inte gick att läsa sig till det - men såg ingenstans där man kunde få någon som helst indikation på vad som är rekommenderad lvl på gubbe och gear?

Jag hade nog tur, för det var svårt när man gjorde väldigt lite skada och samtidigt inte tålde mycket. Visade sig sedan när vi till slut hade klarat av sista bossen att det var en lvl 26 och en lvl 22 medans jag var 15 och en annan lvl 16. Spelade på hard.
...

Nej, jag upplevde samma sak. Hade ingen aning om vilken level man skulle vara så jag drog in på svårighetsgrad "Hard" och blev följdaktligen ägd. Lite frustrerande faktiskt. Jag håller dock med i övrigt, väldigt trevligt spel så här långt. Hoppas storyn håller i sig.

Medlem

Positivt intryck?

Spelet är ett skämt. lol

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Positivt intryck?

Spelet är ett skämt. lol

Om det inte blivit sämre än i demo:t så har jag väldigt svårt att se hur det skulle vara ett skämt. Såg riktigt bra ut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Tråddemonen
Testpilot

@Tomas Helenius: Detta är nog den bästa sammanfattade texten jag har läst om kostnader för spelutveckling. Kunde inte ha gjort det bättre själv.

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Ganska kasst. Men man vänjer sig.

Och där har du varför spelen inte blir bättre och det var samtidigt min poäng i inlägget du citerade. För många som vänjer sig, då kommer utvecklarna göra likadant tills nästa titel.

Aja, nu skall jag sluta gnälla. Hoppas att ni som köper det kommer få jättekul, själv har jag andra titlar att spela.

Hade göttans.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av Zerox_no1:

Positivt intryck?

Spelet är ett skämt. lol
m7R3en1fZZY

Förstår inte riktigt det här med att göra ett påstående sen länka ett Youtubeklipp som om det är den enda sanningen bara för att någon gjort en video om det. Har du testat spelet? Är detta din åsikt eller baserar du den på vad den här personen säger? Du får absolut inte hålla med, men vill bara veta dina tankar om det, inte någon youtubers


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag minns när jag hade mitt SEGA Mega Drive II och spelade Crüe Pinball sent in på nätterna. Det är kanske är det som sitter i

Kan så vara Men självklart ska man spela på det viset som passar sig bäst!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Zerox_no1:

Positivt intryck?

Spelet är ett skämt. lol
m7R3en1fZZY

Kul skämt. Jag njuter till ett välgjort spel medan du brinner av till en Youtube video.

Skribent

Då var mina 10 h på game pass på Xbox one slut. Men jag kommer nog hoppa på Origin Pass och testa på PC. Visst, spelet är inte perfekt...men kul nog för mig personligen att lira någon månad eller två. Mina kompisar kör på PC också, och allt blir ju roligare i goda vänners sällskap.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Välgjort spel? lol Ni har väldigt låga krav ser jag. Enbart alla laddskärmarna och dess laddtider gör spelet till ett skämt. Ni är ju orsaken till varför företag som EA släpper ofärdiga produkter. Helt blinda för alla brister som finns i spelen.

Nä, in i spelet nu och öppna kistor för att farma masterwork gear. lmao

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Välgjort spel? lol Ni har väldigt låga krav ser jag. Enbart alla laddskärmarna och dess laddtider gör spelet till ett skämt. Ni är ju orsaken till varför företag som EA släpper ofärdiga produkter. Helt blinda för alla brister som finns i spelen.

Nä, in i spelet nu och öppna kistor för att farma masterwork gear. lmao

Jag förstår att du bara vill trolla, men har du några egna åsikter överhuvudtaget?

Alla spel har brister. Man spelar spel för de bra bitarna man gillar, snarare än att inte spela spel på grund av dess brister man inte gillar.

Laddtiderna är inte så farliga, de går ganska snabbt trots allt, så förklara gärna vad skämtet är.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Kul skämt. Jag njuter till ett välgjort spel medan du brinner av till en Youtube video.

Välgjort är väl ändå att ta i?
Spelet är roligt med en kompis men har inget djup över huvud taget.
Alla svårighetsgrader är artificiella svårighetsgrader som bara buffar monsters skada och HP utan att ge något mer intressant när det kommer till boss mechanics osv.
Sen så finns det ju inte direkt speciellt många skills som man kan använda heller.
Om man nu inte låser upp nya när man kommer till endgame vilket jag tvekar på.
Det känns som att de första två skillsen man får till storm är så mycket bättre än alla de andra med hyffsad single target och överlägsen AoE, det finns liksom ingen anledning till att byta.
I det stora hela så är det inte mycket att hänga i granen.

Skribent
Skrivet av loerk:

Alla svårighetsgrader är artificiella svårighetsgrader som bara buffar monsters skada och HP utan att ge något mer intressant när det kommer till boss mechanics osv.

Inte för att försvara Anthem, men detta är ju inte specifikt för just detta spel. Känns som det är så i alla loot-shooters någonsin, även Diablo och liknande spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar