Senaste filmen du såg

Medlem

@Devan: Bara rövhattar framhärdar i att skriva spoliers efter att de har blivit ombedda att låta bli. Vänligen låt bli framöver.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

@Akronym: Fast är det verkligen en spolier om den är att huvudpersonen räddar världen? Det är ju knappast förvånande...


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

@totalwarplayer: Jo, det är en spoiler. Och nyckelordet i ditt inlägg är "knappast"

Det finns faktiskt filmer där det går dåligt för hjältarna. Även amerikanska filmer. Även om det medges att de inte är så vanliga.
Den som jag spontant kommer att tänka på här är...

Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Här är grejen. När jag skall se en serie, eller framför allt en film (första gången), så vill jag veta så lite soim möjligt om den i förväg.
Genre , om folk i allmänhet gillar den och generellt upplägg . Thats´s it. All info utöver detta ser jag som onödig info, och potentiellt som förstörande spoilers.

Att veta redan i förväg att hjälten är framgångsrik på alla viktiga punkter är för mig ett sätt att göra filmen snudd på värdelös. Var finns spänningen om man redan innan vet att det går bra?

Fantastiska intriger, makalöst skådespeleri, imponerande CGI etc är sådant som möjligen kan locka mig att se om filmer, eller för den delen, serier. Men inför första tittningen så vill jag som sagt veta så lite som rimligtvis är möjligt om filmen/serien i fråga.

Brukar du börja med att läsa sista kapitlet först när du ska läsa en ny bok?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv
Skrivet av Akronym:

@totalwarplayer: Jo, det är en spoiler. Och nyckelordet i ditt inlägg är "knappast"

Det finns faktiskt filmer där det går dåligt för hjältarna. Även amerikanska filmer. Även om det medges att de inte är så vanliga.
Den som jag spontant kommer att tänka på här är...

Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Här är grejen. När jag skall se en serie, eller framför allt en film (första gången), så vill jag veta så lite soim möjligt om den i förväg.
Genre , om folk i allmänhet gillar den och generellt upplägg . Thats´s it. All info utöver detta ser jag som onödig info, och potentiellt som förstörande spoilers.

Att veta redan i förväg att hjälten är framgångsrik på alla viktiga punkter är för mig ett sätt att göra filmen snudd på värdelös. Var finns spänningen om man redan innan vet att det går bra?

Fantastiska intriger, makalöst skådespeleri, imponerande CGI etc är sådant som möjligen kan locka mig att se om filmer, eller för den delen, serier. Men inför första tittningen så vill jag som sagt veta så lite som rimligtvis är möjligt om filmen/serien i fråga.

Brukar du börja med att läsa sista kapitlet först när du ska läsa en ny bok?

Du kollar inte på verklighetsbaserade filmer och sånt heller förstår jag. Du vet ju redan att hitler inte lyckas, titanic sjunker och apollo 13 lyckas komma tillbaka till jorden.

Hoppsan. Nu spoilade jag alla filmer om andra världskriget samt hur titanic och apollo 13 slutar.

Get over yourself, guy!

Releasehästryttare
Skrivet av anon_326725:

Du kollar inte på verklighetsbaserade filmer och sånt heller förstår jag. Du vet ju redan att hitler inte lyckas, titanic sjunker och apollo 13 lyckas komma tillbaka till jorden.

Hoppsan. Nu spoilade jag alla filmer om andra världskriget samt hur titanic och apollo 13 slutar.

Get over yourself, guy!

Medlem

@anon_326725: Det stämmer att jag tycker dessa filmer är mindre intressanta, ja. Av just den anledningen.

Det finns naturligtvis undantag, men som regel, nej, historiska filmer där jag redan vet utgången är inte särskilt intressanta.

För att göra det enkelt för er:

Jag vill (som regel) inte VETA hur en film skall sluta innan jag börjar titta på den. Då gör jag hellre någonting annat..

Lär er respektera andras åsikter, även om ni inte håller med.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

@Devan:
Hunter Killer ser ju ut som en trevlig film, ska kolla på den så fort jag kan

@Akronym:
Från en reddit tråd om spoilers:
"Most people won't go to a movie unless they know what it is about. But since most people are (mean part) stupid as a box of rocks, the advertisers for films make the trailers as transparent as possible."

Hörde av en arbetskompis att i någon studie så tycker folk som ser filmerna att de blir bättre när de har sett en trailer som visar mycket för då förstår de bättre... Sen beror det kanske lite på var de gjort studien.
Men i princip alla trailers innehåller någon sorts spoiler beroende på hur man ser på saken och många som gör reviews spoilar också. Sen så har ju forumet här ingen enkel spoiler knapp så vet alla att man ska skriva
[ följt av "spoiler" sen en ] igen sen innehållet och sen en [ följt av "/spoiler" och avslutningsvis ]
för att dölja det man skriver?

Medlem

One cut of the dead.

https://www.imdb.com/title/tt7914416/

Väldigt speciell film, se den. Bara se den.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

North Country, tung film, men väldigt bra.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@Devan:
Hunter Killer ser ju ut som en trevlig film, ska kolla på den så fort jag kan

@Akronym:
Från en reddit tråd om spoilers:
"Most people won't go to a movie unless they know what it is about. But since most people are (mean part) stupid as a box of rocks, the advertisers for films make the trailers as transparent as possible."

Hörde av en arbetskompis att i någon studie så tycker folk som ser filmerna att de blir bättre när de har sett en trailer som visar mycket för då förstår de bättre... Sen beror det kanske lite på var de gjort studien.
Men i princip alla trailers innehåller någon sorts spoiler beroende på hur man ser på saken och många som gör reviews spoilar också. Sen så har ju forumet här ingen enkel spoiler knapp så vet alla att man ska skriva
[ följt av "spoiler" sen en ] igen sen innehållet och sen en [ följt av "/spoiler" och avslutningsvis ]
för att dölja det man skriver?

Det där kanske stämmer på många, men det stämmer inte på alla, definitivt inte på mig. Som jag skrev på förra sidan så tittar jag aldrig på trailers, där jag tror att jag ändå tänker se filmen/serien, just för att trailers så gott som alltid innehåller spoilers. Och samma sak gäller recensioner. Läser inte en recension om en film jag tänker se. Bara, om något, betyget. Av samma anledning. Vill inte veta!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers

Såg The Disaster Artist, om Tommy Wiseaus kulförklarade kalkonrulle The Room. Trevlig liten rulle som ger en intressant inblick i denna otroligt dåliga rulle blev till.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Akronym:

Det där kanske stämmer på många, men det stämmer inte på alla, definitivt inte på mig. Som jag skrev på förra sidan så tittar jag aldrig på trailers, där jag tror att jag ändå tänker se filmen/serien, just för att trailers så gott som alltid innehåller spoilers. Och samma sak gäller recensioner. Läser inte en recension om en film jag tänker se. Bara, om något, betyget. Av samma anledning. Vill inte veta!

Hur avgör du om du ska se en film? Hur får du upp intresset för en film? Omslaget?
Läser du synopsis eller är det för mycket spoiler?

Inaktiv

"För att göra det enkelt för er: Jag vill (som regel) inte VETA hur en film skall sluta innan jag börjar titta på den. Då gör jag hellre någonting annat. Lär er respektera andras åsikter, även om ni inte håller med"

För att göra det enkelt för dig: Gå inte in i trådar där människor berättar om filmer de har sett om du inte klarar av att läsa något om SEDDA filmer.

Inaktiv

Jag är någorlunda benägen att hålla med @akronym här. Vi kan gärna försöka hålla oss så gott det går från spoilers. Vet att alla är olika men personligen vill jag veta så lite det bara går om en film eller spel innan jag tar del av den, förutsatt att jag är 100% säker att jag vill ta del av den från början.

Exempel; Metro Exodus. Enda media jag kollat på detta var första trailern samt något som visade RTX annars har jag helt undvikit. Varför? För jag vill själv få upptäcka vilka monster, platser, vapen, karaktärer och story som finns i spelet. Tycker det är mycket härligare än att man ska ha kollat på 60 minuter gameplay eller filmtrailers så vet man alla jumpscare och coola vapen osv redan när man själv ska se/spela.

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

Jag är någorlunda benägen att hålla med @akronym här. Vi kan gärna försöka hålla oss så gott det går från spoilers. Vet att alla är olika men personligen vill jag veta så lite det bara går om en film eller spel innan jag tar del av den, förutsatt att jag är 100% säker att jag vill ta del av den från början.

Exempel; Metro Exodus. Enda media jag kollat på detta var första trailern samt något som visade RTX annars har jag helt undvikit. Varför? För jag vill själv få upptäcka vilka monster, platser, vapen, karaktärer och story som finns i spelet. Tycker det är mycket härligare än att man ska ha kollat på 60 minuter gameplay eller filmtrailers så vet man alla jumpscare och coola vapen osv redan när man själv ska se/spela.

Klart som fan att ingen vill ha spoilers. Fast man måste ju lägga lite självansvar på personer också.

Jag personligen håller mig borta från allt som har med internet att göra när t ex ett avsnit GoT kommit ut fram tills att jag sett det själv. Eller när det är en sjuk match i UFC på morgonen och jag inte kan titta förrän på kvällen efter jobb.

Klickar man in sig på en tråd om filmer där folk diskuterar dessa filmer så får man tyvärr räkna med att risken för spoiler finns.
Samma hade varit om jag går in på ett forum om UFC och förväntar mig att folk ska diskutera matchen så bra som möjligt men ändå så pass neutralt att det inte går att utläsa någon spoiler om hur matchen slutar.

TLDR: Vill man undvika film/serie-spoilers till 100% så håller man sig borta från forum som diskuterar filmer/serier. Det är inte optimalt och rättvist men tyvärr är inte världen optimal eller rättvis.

Medlem

För fortsatta diskussioner om spoilers rekommenderas följande tråd:
#3865709

Inaktiv
Skrivet av anon_326725:

Klart som fan att ingen vill ha spoilers. Fast man måste ju lägga lite självansvar på personer också.

Jag personligen håller mig borta från allt som har med internet att göra när t ex ett avsnit GoT kommit ut fram tills att jag sett det själv. Eller när det är en sjuk match i UFC på morgonen och jag inte kan titta förrän på kvällen efter jobb.

Klickar man in sig på en tråd om filmer där folk diskuterar dessa filmer så får man tyvärr räkna med att risken för spoiler finns.
Samma hade varit om jag går in på ett forum om UFC och förväntar mig att folk ska diskutera matchen så bra som möjligt men ändå så pass neutralt att det inte går att utläsa någon spoiler om hur matchen slutar.

TLDR: Vill man undvika film/serie-spoilers till 100% så håller man sig borta från forum som diskuterar filmer/serier. Det är inte optimalt och rättvist men tyvärr är inte världen optimal eller rättvis.

Okej det kan jag hålla med om. Mycket eget ansvar om man vill undvika spoilers.

@bennii tack

Senaste filmen jag såg var Howls Moving Castle på bio men hade sett den förut. Ganska mysig som vanligt med Studio Ghilbli och varje bildruta är ett mästerverk. Riktigt vackert arbete på bakgrunder och animationer samt musiken.

Btw vet nån om man även får säga senaste serien eller är det en annan tråd?

Fragtjuv

Jag såg Miseducation of cameron post igår. Den var vält helt okej att se en söndag.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Hur avgör du om du ska se en film? Hur får du upp intresset för en film? Omslaget?
Läser du synopsis eller är det för mycket spoiler?

Om jag inte redan känner till filmen i fråga, synopsis och, om möjligt, betyg.

Skrivet av anon_326400:

"För att göra det enkelt för er: Jag vill (som regel) inte VETA hur en film skall sluta innan jag börjar titta på den. Då gör jag hellre någonting annat. Lär er respektera andras åsikter, även om ni inte håller med"

För att göra det enkelt för dig: Gå inte in i trådar där människor berättar om filmer de har sett om du inte klarar av att läsa något om SEDDA filmer.

Så du menar alltså att bara för att jag inte vill veta hur filmen slutar i förväg så ska jag inte kunna leta efter filmtips på nätet?
Moget. (Ja, det var sarkasm)

Är det verkligen så svårt för somliga att undvika att spoila filmer när de beskriver den? Det är skitenkelt för mig.
Eller gillar ni kanske tanken på att ni sabbar nöjet för andra?

Detta är för övrigt det sista inlägget på ämnet spoilers som jag kommer göra i den här tråden.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Gen
Medlem

Tangled (tjejen ville se den). Lustig humor på sina ställen, helt okej.
Nästa gång får jag välja och då blir det Django Unchained.

Inaktiv

"Så du menar alltså att bara för att jag inte vill veta hur filmen slutar i förväg så ska jag inte kunna leta efter filmtips på nätet?"

Nej det menar jag inte för det här är inte en tråd för "filmtips".

"Är det verkligen så svårt för somliga att undvika att spoila filmer"

Är det verkligen så svårt för somliga att komma över sig själv?

Du kräver att andra ska anpassa sig till din "Va? Vinner Gerard Butler i B-actionfilmen??" nivå.
Det är nog bättre att DU drar upp en lista på IMDB istället för att läsa i såna här trådar

Medlem

Har svarat i spoilertråden.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Roma

Kan börja med att nämna att den tog hem några Oscars. Bästa regi, bästa foto, och bästa icke-engelskspråkiga film.

Inte riktigt min genre, jag kollade på den mest som allmänbildning.

En dramafilm där tempot är lite för lågt för att jag ska tycka att det är riktigt intressant.

Trots det så tänker jag ge den tre av fem.

För den som gillar trailers...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Såg precis "A star is born".

Tyckte den var bra. Bradley Cooper är riktigt bra som alkoholiserad rockstjärna. Vill inte avslöja något, men slutet var precis i min smak. Bra skådespelarduo, Cooper och Gaga.

Medlem

Såg precis Captain Marvel. Jag är ett stort fan av Marvel's filmer och blev riktigt glad av hyllningen till Stan Lee i introt. Hade dock rätt låga förväntningar inför denna rulle och har knappt kollat på något förhandsmaterial för att gå in med så öppna ögon som möjligt.

Det tar emot, men tyvärr måste jag säga att jag blev besviken. Brie Larson gick inte hem hos mig. Hon kändes.. väldigt platt och tråkig på något sätt. I alla scener där hon skämtade så var det helt tyst i den fulla salongen. Sen var där en scen som var så cringe att jag reagerade fysiskt, vilket är ovanligt för mig.

Samuel Jackson var bra som vanligt, men han saknade bra motspelare. Åtminstone mänskliga...

Trots detta, tack vare de sista 10 minuterna, så finner jag hopp för att karaktären kommer att blomma ut ordentligt i Endgame.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hittade ikväll kanalen DUST på youtube, som har en hel del trevliga kortfilmer med fokus på sci-fi.

Fördelen med kortfilmer är att man tar en ide och så behöver det inte bli så utdraget, komplicerat, fördummat och enformigt... utan några minuter som antingen är okej eller inte. Dock inte så hög budget till massa specialeffekter utan mer fokus på det lilla.

Exempelvis denna om en man och hans minne av sin mor:
Sci-Fi Short Film "Memoir" | Presented by DUST https://youtu.be/h7B3Ze09PG0
Även med en behind the scenes om man vill se mer om de som var med:
Making of Memoir - a Sci-Fi short film https://youtu.be/wrCGP9f8YEM

Eller en annan om framtiden för alla som gillar ny teknik och smarta hem

Medlem

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Väldigt läckert animerad och överlag en väldigt stabil rulle, kanske en gnutta lång, men den var helt klart bra och värd tiden.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Såg live-action-versionen av "Dumbo" igår. Helt okej version, än om något långrandig här och där. Det jag är mest glad över är att de lyckades inkludera de "rosa elefanterna" i filmen. Utan det och det hade blivit "riot". Nej då, men helt okej film att kolla med dottern på sju år.

Medlem

Mortal Engines
Medioker äventyrsfilm. Introducerar massor av karaktärer, utan att ge speciellt mycket djup till dem. Inget som jag rekommenderar.

Annihilation
Kass SciFi-Thriller som visar massor av konstigheter utan att skapa någon intressant förklaring. Konstigheter för konsigheternas skull är sällan ett recept som funkar. "An alligator with shark teeth! Why? We don´t know!" Slutet, med "förklaringen" känns otroligt ointressant och B.

Ambassadör
League of Legends

Såg "When the trumpets fade". Helt okej rulle som trotts att det inte är fantastisk rekommenderas starkt. En "lågbudget" krigsfilm från ett annat perspektiv än att hjälteförklara soldater.

Skriv svar