Svenska youtubers för barn

Skägg.
10 Chambers
Svenska youtubers för barn

Vi har hittills varit hyfsat restriktiva med Youtube för kidsen (8 och 9 år) men har nu sakteligen börjat öppna upp, förutsatt att de kollar på kanaler jag har granskat och bara på spel de själva får lira.

Just nu får de kika på DualdDGaming och Tomu men jag tar gärna emot tips på andra. Båda är ju ganska skrikiga ibland, vore skönt med någon mer sansad människa men inser att det kanske är fel plattform för det.


signatur
Inaktiv

Jack Blacks kanal?

Nvm: Missade den svenska delen av efterfrågan. Vet ej, känns som allt barn tittar på är trettioåringar som gått från WT-bloggar till Youtube-konton. Kanske inte så lämpligt egentligen.

Edit 2: Det finns väl nån pappa som retrospelar tillsammans med sin son.

Tillbaka till NES-tiden?

Inaktiv

Borde ju gå att hitta sansade människor men känns som de mesta som riktar sig till barn är väldigt hyper och skriker mestadels, iaf det jag sett. Tydligen många yngre som kollar på Jocke och Jonna och det får man ju en klump i magen av den vetskapen.

Releasehästryttare

Låter du dem inte kolla på Pewdiepie? Det är ju en kristen kanal /sarkasm

Medlem

Jobbar på lågstadiet i en åk 3 just nu och alla youtubers de pratar om är ju Jocke & Jonna, tejbs å en massa andra engelsktalande fortnite youtubers. Jag är också intresserad av att få reda på huruvida det finns vettiga kanaler till den åldern på barn också!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Det finns, men inga vettiga som sagt. Alla svär som in i norden, skriker som få och är bakom flötet som alla andra Youtubers. Förstår inte att det ska vara så svårt att vara en vettig människa men ändå vara en Youtuber?

Det man ska satsa på, att bli en Youtuber som viskar/pratar lugnt och är en livscoach/terapeut till tittarna medans man spelar. Se hur populärt det blir.

Backloggens befriare

Jag vill först bara propsa för att jag ingen aning om de här är något att ha... Det är bara namn på YouTubers jag vet att min brorson tittar på.. Han har no limit access på sin surfplatta på helgerna, får man väl tycka vad man vill om, men så är det.
Han tittar en hel del på Figgehn och nån som heter Stamsite. Och allt möjligt annat också. Jag vet inte direkt om han har någon koll på kanalerna han tittar på, egentligen, men som YouTube funkar så lär han ju titta på dem, eftersom att han gjort det innan och då föreslås deras videos antar jag.

Huruvida de är något att ha, kan du ju avgöra själv genom att spana in dem, det lilla jag har sett verkar de ju inte värre än något annat.


signatur

Ad hoc addendum

Geeks Gaming

@Carl Johansson-Sundelius:

Dottern (8) är väldigt intresserad av Minecraft/roblox och co-op så det blir en del tomu, figgehn (osäker på stavning), ufosxm, jnx med affilierade.
Ja, det är inte lätt att hitta vettiga gamers för barn men här är iaf relativt minimalt med svordomar

Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Carl Johansson-Sundelius:

Dottern (8) är väldigt intresserad av Minecraft/roblox och co-op så det blir en del tomu, figgehn (osäker på stavning), ufosxm, jnx med affilierade.
Ja, det är inte lätt att hitta vettiga gamers för barn men här är iaf relativt minimalt med svordomar

Får hålla med här. Mina grabbar (8&9) tittar på ovanstående. Inte överdrivet med svordomar som sagt men en del gap, skrik och trams vilket gör det jobbigt för en "vuxen" att titta på

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NordhNet:

@Carl Johansson-Sundelius:

Dottern (8) är väldigt intresserad av Minecraft/roblox och co-op så det blir en del tomu, figgehn (osäker på stavning), ufosxm, jnx med affilierade.
Ja, det är inte lätt att hitta vettiga gamers för barn men här är iaf relativt minimalt med svordomar

Skrivet av Mauk:

Får hålla med här. Mina grabbar (8&9) tittar på ovanstående. Inte överdrivet med svordomar som sagt men en del gap, skrik och trams vilket gör det jobbigt för en "vuxen" att titta på

Jag känner ju Figgehn och han är ju i samma kategori som DualD, en och annan svordom men inte värre än om man låter barnen kolla på Talang på fredagar.

Överlag känns det som ni säger att det inte finns ett jättestort urval av Youtubers som både har en sansad tonalitet och vänder sig mot en yngre målgrupp.


signatur
eld
Medlem

Själv sitter man mest och oroar sig för att de ska plocka upp dåliga värderingar eller liknande av youtubers.
Mina ungar plockar rätt snabbt upp vad som är coolt eller inte coolt om man är pojke eller flicka, uttryck som youtubers använder som de apar efter eller bra syn på andra människor osv.

De ovannämnda har fortsatt varit positiva upplevelser dock. Även positivt att en tjej är med i dualdgaming gänget.

Medlem

Min dotter är nio år och älskar nedanstående (sätter en liten stjärna bredvid de jag själv kan uppskatta också). Samtliga tycks väl medvetna om att deras målgrupp är barn vilket gör att de också anpassar innehåller därefter. Dvs. sällan något grovt språk eller naket

Uxosxm* - Behagligast röst bland svenska YouTubers? Spelar mycket Minecraft, Overwatch or The Sims. Generellt trevlig humor och ett vettigt sätt.

Kimmy Power* - Spelar liksom pojkvännen Ufoxsm mycket Minecraft och Sims. Testar även en hel del skumma EA-titlar. Jag kan stå ut att se avsnitt, jag med.

DualDGaming* - Ufosxms och Softis gemensamma kanal. Ursprungligen mycket Minecraft, men har på senare år behandlat allt från GTA till FarCry. Bra röster, kan jag som vuxen tycka. Jag blir inte hysterisk av att lyssna till dem.

Stamsite* - Trevligt minecraftnörderi blandat med diverse annat. Har återkommande "spelkvällar" där olika Nintendospel avhandlas i multiplayer vilker bjuder på bra underhållning.

Tomu - Om dina barn tycker om Roblox är Tomu the go-to-guy. Rollspelar gärna sina karaktärer och pratar med såväl npc:er som andra spelare nästan som om han lekte i ett dockhus. Jag avskyr det - dottern älskar det.

Figgehn & Whippit* - Riktigt underhållande duo, särskilt när de spelar Minecraft Build Battle där de är riktigt skickliga. Spelar även en hel massa andra spel och är underhållande där med.

Yumi Gaming - Om Tomu är kungen är Roblox så är flickvännen Yumi drottningen. Rollspelar liksom Tomu mycket.

Italkwho* - Vet inte om Evelin gör videor längre, men brukade göra bra Minecraftunderhållning back in the day. Mycket prövande av custom maps osv, vilket brukade bli bra.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har 2 döttrar den yngre 9år tittar redan på det som är mycket nämnt i tråden men den äldre (11år) har tittat längre.
Hon var helt galen i minecraft tidigare och kollade på och spelade med en som hette ItsFunneh.
https://www.youtube.com/channel/UCUk7VggtJdo9XYTy3Z5QVAw
tack vare det är hon väldigt duktig på engelska idag.
Det är mycket RP och minecraft på den kanalen vad jag vet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tyckte jag var fiffig när jag gjorde familylink konton och permabanna YouTube för ungarna. Yngsta som är fyra, snart fem är mycket mer intresserad än stora som är åtta.

Har inte riktigt hittat något i min värld vettigt för dem att titta på där utom möjligtvis Minecraft videos eller sköna Lego byggen. Men övriga mängden oklart innehåll känns lite olustigt.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle kunna göra en Youtube kanal som är inriktade för barn.

Varje måndag så skulle jag lägga upp ett klipp på tre timmar där jag pratar om Stormaktstiden och hur man ska förakta dansken. Och varje måndagsklipp avslutar jag med hur vacker våran svenska konung är.

Varje tisdag så hade jag kunnat hyra in Herman Lindqvist så får han berätta historier om dina "legendariska" vinster i PUBG.

Och varje torsdag så skulle det laddas upp ett klipp där jag bakar äkta svenska kanelbullar och berättar om semlans historia och hur viktigt det är att man äter minst en semla varje fettisdag.

Alla svordomar som hade hänt på min kanal hade varit svordomar från Hem till Midgård.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tapiwen:

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle kunna göra en Youtube kanal som är inriktade för barn.

Varje måndag så skulle jag lägga upp ett klipp på tre timmar där jag pratar om Stormaktstiden och hur man ska förakta dansken. Och varje måndagsklipp avslutar jag med hur vacker våran svenska konung är.

Varje tisdag så hade jag kunnat hyra in Herman Lindqvist så får han berätta historier om dina "legendariska" vinster i PUBG.

Och varje torsdag så skulle det laddas upp ett klipp där jag bakar äkta svenska kanelbullar och berättar om semlans historia och hur viktigt det är att man äter minst en semla varje fettisdag.

Alla svordomar som hade hänt på min kanal hade varit svordomar från "Hem till Midgård".

Du kommer bli större än Pewdiepie!


signatur
Medlem

Mina kids tittar ibland på "SoftisFFS". Hans Minecraft-videos är iaf barnvänliga, sedan spelar han visst andra spel också som kanske inte är det, det vet jag inte. De bryr sig bara om Minecraft...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bandspelare:

Jag tyckte jag var fiffig när jag gjorde familylink konton och permabanna YouTube för ungarna. Yngsta som är fyra, snart fem är mycket mer intresserad än stora som är åtta.

Har inte riktigt hittat något i min värld vettigt för dem att titta på där utom möjligtvis Minecraft videos eller sköna Lego byggen. Men övriga mängden oklart innehåll känns lite olustigt.

Haha, kör både familylink och inloggning med Microsofts barnkonton.

Till er andra, bra tips! Känns som det finns en del vettiga.


signatur
Medlem

Dulle2012 kan jag tipsa om. Hans pappa är ganska bestämd när det gäller svordomar.
Det är Fortnite som gäller där.
Pappan driver Jönssonsquaden. Samma sak där.. målgruppen är barn och han tillåter inga svordomar eller skrik. Men... Fortnite.
https://www.youtube.com/channel/UCMOwbjVghrT6X0g--Co98tA/vide...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Stamsite borde vara ett alternativ?

Avstängd

Här har du en som riktar sig till barn och är barn själv!

Han har dock inte lagt upp något på ett tag. Men man ser anledningen i kommentarerna till sista klippet, folk har tydligen tjatat på honom om att han ska lägga upp mer osv. Grabben är 10 år så han borde få göra det i sin egen takt, finns fruktansvärt dåliga människor.

https://www.youtube.com/channel/UCKwGZmAdVj7WLjF39BVMJ2A


signatur

PS5 och inget annat.

Youtuber

@NordhNet: Helt korrekt stavning

Som många andra nämnt:

jag (figgehn) - Blandat, allt från FarCry till Roblox och Minecraft
figgehn & Whippit - Sea of Thieves, Minecraft, Roblox
DualDGaming - Mycket Minecraft, GTA
SoftisFFS - Farming Simulator, GTA
Ufosxm - Overwatch, Minecraft
KimmyPower - Blandat, men även Minecraft
ChrisWhippit - Fortnite, GTA, Minecraft
Stamsite - Minecraft
Tomu - Roblox
Jnxlp - Minecraft


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Kanske ett dåligt inlägg, men jag uppfattar ofta de Youtubers som spelar strategispel väldigt ofta är sansade och pedagogiska, kanske för man behöver det mer i ett sådant spel än ett FPS? Själv kollar jag med folk som spelar Paradox strategispel, vilket för med sig ett djup så att majoriteten är tar det ganska lugnt. Kanske inget för barn ändå, eller om du har en unge som älskar tunga strategispel och engelska, kööööör

Medlem

Måste instämma i Kimmy Power och Ufosxm, iaf när de spelar Minecraft

Geeks Gaming
Skrivet av figgehn:

@NordhNet: Helt korrekt stavning

Yay, jag KAN stava....ibland

Stamsite tror jag inte vi kollat in, det tipset tackat vi för 👍🏻

Medlem

Varför är det så viktigt att de inte svär och skriker? Vore jag barn skulle det såklart vara huvudkriteriet. Rasar ni mot youtubeeländet?

Medlem

Sonen som är 7 brukar kolla på en mindre kanal som heter Mustachtic och av det jag sett så är dom rätt lugna och barnvänliga. Sen kollar han även på Matinbum, men han kan ju vara lite mer gapig.

Medlem
Skrivet av figgehn:

@NordhNet: Helt korrekt stavning

Som många andra nämnt:

jag (figgehn) - Blandat, allt från FarCry till Roblox och Minecraft
figgehn & Whippit - Sea of Thieves, Minecraft, Roblox
DualDGaming - Mycket Minecraft, GTA
SoftisFFS - Farming Simulator, GTA
Ufosxm - Overwatch, Minecraft
KimmyPower - Blandat, men även Minecraft
ChrisWhippit - Fortnite, GTA, Minecraft
Stamsite - Minecraft
Tomu - Roblox
Jnxlp - Minecraft

Ja, alla dessa, förutom Jnxlp (ungarna har nog missat denna), tittas det på i tid och otid. Så tack för det Figge bl. andra. :). Något som jag skulle vilja efterfråga hos youtubarna är lite mer testande av spel. Det skulle vara skönt att vidga barnens vyer lite när det kommer till spel... Vissa fler spel av äventyrskaraktär. Typ Astroneer eller Subnautica. Jag är medveten om att urvalet är litet pga av språkförbistringen.

Geeks Gaming
Skrivet av Aloysius:

Varför är det så viktigt att de inte svär och skriker? Vore jag barn skulle det såklart vara huvudkriteriet. Rasar ni mot youtubeeländet?

Hmmm, har svårt att avgöra om du är seriös eller ej så jag kommer att svara seriöst

Jag tycker inte om skrikiga, gapiga människor som desperat söker uppmärksamhet oavsett pris. Jag ser ogärna att mina barn ser upp till detta. Därför föredrar jag att man hellre ser på sånt som innehåller vad jag anser är gamingens grundstenar: Ha kul men inte på andras bekostnad, se värdet i olikheter och låt gamingen ena, inte söndra

Frilansare

Min 7-åring gillar Figgehn. Svordomarna är av buskiskaraktär så all good!

12
Skriv svar