Anthem – första intrycket är positivt

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Ja, såklart. Trodde det var underförstått. Skrev så för att göra det tydligt för vad riktiga pengar går att användas till.

Kan aldrig vara säker med tanke på vad vissa människor skriver.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Zibbit:

Du skrev ju själv i ditt tidigare inlägg att man kan köpa ingame valutan för riktiga pengar.

Nej, han skrev "Du kan köpa cosmetics för riktiga pengar eller Anthems ingame valuta men crafting material är låsta till spelets ingame valuta." vilket innebär att du kan använda ingame-valutan och riktiga pengar för att köpa cosmetics, men att crafting materials enbart går att köpa med in-game valutan.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Skulle ej hoppas allt för mycket på PvP. Tror inte det kommer bli något vidare, och ärligt talat, det känns inte som att det behövs.

Nja, kan inte hålla med, tror det skulle kunna bli riktigt fräckt med allt som flygningen tillför. För att få till ett intressant end game brukar PvP behövas.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Man kan köpa cosmetics för både in-game valutan och med riktiga pengar. Efter spelat sedan i fredags så har jag fått ihop mer än nog in-game stålars för att kunna köpa allt som är tillgängligt i vanitykiosken.

Avstängd

Största problemet just nu är laddningstiderna och den låga fov:en utan möjlighet att höja.

Skribent
Skrivet av NiceAsBice:

Största problemet just nu är laddningstiderna och den låga fov:en utan möjlighet att höja.

Jag håller med om att laddningstiderna är störta störeslemomentet. Kör på Xbox och det tar rediga minuter att komma ut på uppdragen. Sen när man hamnar för långt från sin grupp och får en timer innan man teleporteras tillbaka. Hade gärna sluppit den, och istället bara att spelet get mig en ruta ”nu är du långt bort, vill du porta till ditt team”. Ibland ligger jag ju nämligen bara lite efter och ser de andra flyga längre fram i bild, inte så jag har tappat bort mig.....porta sig då känns onödigt och måsta gå igenom ännu en jobbig laddningsskärm för några få meter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kul o läsa all gnälla på ett så prefekt spel. Anthem funkar skit bra och väloptimerat. Inga buggar hitills så det är ju gött. Enda grejen jag kan anmärka på är att cpu loaden drar iväg ibland men det återgår snabbt till det "normala". Övrigt är styrningen skit bra. Grafiken helt underbar. Microtrancations behöver man inte bry sig om man inte vill ha aĺlt nu på engång. Bara att fixa ingame pengar. Själv har jag råd med i princip allt i store och jag har inte grindat pengar alls. Dax o fortsätta spela. Ha d alla. Ps: Hoppas dom inte sabbar spelet med skit pvp.

Skribent

Och som många skriver, flygningen är nog det bästa med spelet! Den har de verkligen lyckats med, det är lite som hur bra känsla det är i nätsvingningen i ny Spider-man. En behållningen i sig att bara flyga runt i sin ”ironman-dräkt”.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag var till en början intresserad på grund av miljöerna och ett lite annorlunda upplägg av mech-liknande tänk. Men att sedan höra klen story, konsol-anpassade kontroller, konsol-GUI, laddningsskärmar i menyerna och zon- och uppdragsbaserat gameplay - nej tack.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: med din taktik eller resonemang mot vilka spel är värda din dyrbara tid, så kan jag garanterat säga att om du är så envis som jag gissar mig på, attt du verkligen hålller dig till vissa regler och är inte flexibel som "gamer" för att kunna vara dig trogen och kuna titta dig själv i spegegeln.... skammen är strk när man har spelat spel med konsol UI, vänta nu... hold up... fan snackar vi om... konsoll UI? Både Xbox och Ps4 är så gott som nerskalade spel burkar... det enda som skiljer i UI, är väl knappar sitället för tangenter, och upplösning/skala på både POV och DPI? Men so what, spela spel för att det är kul, ska du använda konsoller som nån slags moralisk bildlig piedestal, det där är inte längre lika aktuellt, det är 90 tals tänk... fan du komme rmissa mycketa roligt i ditt liv om du tänker så här om alltisng, väldigt svart och vitt.... men du vet väl att det gräa fyller 99% av världen där det svarta och vita inte sysns?

Själv skapar jag mina åsikater själv av egen erfarnhet och ser alla olika spel med nya ögon, skulle jag tänka på vissa detaljer som konsoll UI, så skulle det fna inte gå spela spel idag, då allal lånar av allla? Men jag var inte alls hypad för spelet, jag var bara intresserad då bioware är ett av mina favvo utvecklare, och det finns inga spel därifrån som är direkt dåliga. Så jag hade inga höga föväntningar, men jag är hypad nu, jag gillar speciellt grafiska stilen, det är en blandning mellan Gears of War, Mass Effect och filmen Bladerunner...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag var till en början intresserad på grund av miljöerna och ett lite annorlunda upplägg av mech-liknande tänk. Men att sedan höra klen story, konsol-anpassade kontroller, konsol-GUI, laddningsskärmar i menyerna och zon- och uppdragsbaserat gameplay - nej tack.

Skulle nog säga att det snarare är handkontroll-anpassat än nödvändigtvis konsol-anpassat.

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Skulle nog säga att det snarare är handkontroll-anpassat än nödvändigtvis konsol-anpassat.

Är det inte i princip samma sak?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

flyger man fortfarande lika snabbt mot marken som ifrån den? det gnor i mig, när jag ser det


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av HaZe303:

@conthox: med din taktik eller resonemang mot vilka spel är värda din dyrbara tid, så kan jag garanterat säga att om du är så envis som jag gissar mig på, attt du verkligen hålller dig till vissa regler och är inte flexibel som "gamer" för att kunna vara dig trogen och kuna titta dig själv i spegegeln.... skammen är strk när man har spelat spel med konsol UI, vänta nu... hold up... fan snackar vi om... konsoll UI? Både Xbox och Ps4 är så gott som nerskalade spel burkar... det enda som skiljer i UI, är väl knappar sitället för tangenter, och upplösning/skala på både POV och DPI? Men so what, spela spel för att det är kul, ska du använda konsoller som nån slags moralisk bildlig piedestal, det där är inte längre lika aktuellt, det är 90 tals tänk... fan du komme rmissa mycketa roligt i ditt liv om du tänker så här om alltisng, väldigt svart och vitt.... men du vet väl att det gräa fyller 99% av världen där det svarta och vita inte sysns?

Jag har faktiskt inga strikta regler, dock en del riktlinjer. Alla aspekter vägs samman, även om en del saker är mer "värda" än andra.

Och ja, "konsol-UI" - eller skall man säga "handkontrolls-UI" då om det låter bättre. Det är en enorm skillnad mellan spel som är gjorda för PC/tangentbord+mus och sådana som är gjorda för (konsolernas) handkontroller. Ta exempelvis GUI för RPG typ Grim Dawn där man får en NPCs inventory på ena sidan, sitt inventory samt karaktärens equipade saker på andra halvan. Håller pekaren över för att jämföra, snabbkommando för att köpa/sälja. Det är 1 GUI-skärm som man kan göra allt på, inte som t ex Assassins Creed: Odyssey som jag har haft som mardröms-exempel på hur dåliga GUI kan bli om man hela tiden tänker "en knapp för att göra allt med".

Skrivet av HaZe303:

Själv skapar jag mina åsikater själv av egen erfarnhet och ser alla olika spel med nya ögon, skulle jag tänka på vissa detaljer som konsoll UI, så skulle det fna inte gå spela spel idag, då allal lånar av allla?

Att "alla lånar av alla" har väl inget med GUIs utformning efter handkontroller att göra? Sedan att "alla lånar av alla" har jag inte ens nämnt och har heller inget emot. Det är ju dumt att uppfinna hjulet på nytt och finns det en populär sak så varför inte anamma något positivt. Kul att höra att du ser alla olika spel med nya ögon, men vill ändå tipsa om att det ofta är bra att minnas vad som har fungerat bra respektive dåligt förut, så att man inte köper samma dåliga design/upplägg igen.

Skrivet av HaZe303:

Men jag var inte alls hypad för spelet, jag var bara intresserad då bioware är ett av mina favvo utvecklare, och det finns inga spel därifrån som är direkt dåliga. Så jag hade inga höga föväntningar, men jag är hypad nu, jag gillar speciellt grafiska stilen, det är en blandning mellan Gears of War, Mass Effect och filmen Bladerunner...

Ja smaken är som baken. Kul att du gillar det och jag hoppas du kommer då många roliga timmar. Själv känner jag att det var tillräckligt många minus för att jag skall avstå. Mitt spelbibliotek är ändå fullpackat och fler titlar som jag är intresserad av kommer inom kort, så jag lär inte gå sysslolös.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Är det inte i princip samma sak?

Tycker väl inte det, grafiskt sett är det fortfarande ett bättre spel till PC och som jag förstått det kommer fler anpassningar till PC framöver FOV-slider, ändringar i menyupplägg etc. Tycker att det är bra mycket mer än endast kontrollschema som gör ett spel konsol-anpassat. Många verkar spela på PC med handkontroll och gilla det.

Medlem

Tycker spelet är riktigt bra, kommer spendera många timmar i denna världen. Det enda negativa är som tidigare sagts laddningstiderna, hoppas Bioware kan optimera spelet i kommande uppdateringar och korta ner tiden.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Som så många andra säger, laddningstiderna är vad som stör mig mest av allt, men i övrigt så är det ett roligt spel.

Medlem
Skrivet av jkw:

Såg någon video på youtube igår där man fick välja mellan att betala med coins (ingame valuta) eller shards (microtransactions). Så det betyder mer eller mindre p2w i mina öron då du kan crafta gear.

Kolla, där fick du likes för att sprida felaktig information

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Tycker att det är bra mycket mer än endast kontrollschema som gör ett spel konsol-anpassat. Många verkar spela på PC med handkontroll och gilla det.

Förlåt, men om PC-spelarna väljer att plugga i en handkontroll för att det är smidigare så säger väl det i så fall mycket om hur det är designat. (Som jag skrev i föregående inlägg: byt ut "konsol-anpassat" mot "handkontrolls-anpassat" om det nu låter bättre. Tänk "få knappar för att göra allt" och sedan kolla på hur styrning och GUI är utformat. Läs gärna min tråd om AssCred: Ody länkat ovan.) Den som spelat länge på PC (med tangentbord och mus) borde förstå vilken enorm skillnad det kan vara i både styrning, kontrollschema, GUI och precision.

No offence (och detta är inte riktat till dig), men ibland får man känslan av att konsol-spelare är så vana vid de osmidiga gränssnitten och o-precisa styrningen så att dom inte längre tänker på hur osmidigt det är. Och eftersom att så många accepterar att det är som det är och köper spelen, så kommer utvecklarna inte ändra på sig och designen smittar av sig på PC-portarna. Sedan tycker dom (konsol-spelarna) att sådana som jag är en skitnödig PCMR-idiot som inte kan låta andra få njuta av deras valda plattform. Så vad f-n skall jag göra då? Byta hobby kanske.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Jag är helt med Erik på denna. Jag var tveksam för spelet innan släpp och demot gjorde mig knappast mer taggad, brydde mig inte ens om att spela den öppna demon. Men, eftersom jag har en basic så bestämde jag mig ändå för att testa det och... jag är överraskad hur kul de inledande sex timmarna varit.

Storyn och karaktärerna har imponerat så här långt. Flygkontrollerna som var helt horribla i demon har putsats till och nu kan jag med lätthet glida runt i bästa superhjältestil utan att krascha in precis allt och bli åksjuk.

Jag uppskattar alla karaktärerna och pratstundenerna som får Fort Tarsis att kännas mer levande samt att vissa av dem både är rätt roliga plus att det är bättre röstskådisar än vad jag hade väntat mig. Ett annat plus är att det verkar vara samma röstskådis på ens egna karaktär som voicade shephard i me2, ett slags hemkärt ”återhörande”.

Saknar lite mer umpf i vapnena dock, inte dåligt men hade kunnat vara klart bättre. Uppdragen har dessutom varit klart roligare än vad jag förväntat mig, även om det är precis som i alla andra liknande spel där man tar sig från plats till plats och skjuter horder av fiender.

Med det sagt så är det störigt med de långa laddningstiderna och att det är separata laddningsskärmar mellan fortet och för att kunna gå in och modda din javelin. Även om man nu kan ”springa” i fortet så rör man sig fortfarande lika snabbt som en skadeskjuten zombie och FoVn är bedrövligt låg.

10h känns dock tyvärr som jag kommer ha en del kvar att göra och inte hunnit testa på ens game vilket är det som jag oroat mig för kommer att vara rätt skralt, åtminstone till en början. Med det sagt, första intrycket är överraskande bra och jag trodde jag skulle gett upp redan efter två-tre timmar på sin höjd.

Håller med dig till 110% testar också nu och har nog spelat ca.6h och måste säga att det har överraskat mig å det grövsta. Jag var duktigt pessimistisk till detta men detta är nog fan ett rätt bra spel. Visst kan det vara irriterande med laddskärmar etc men inget som förstör upplevelsen för mig i varje fall.

Medlem

Ännu mera pepp nu... Längtar tills fredag när jag får sätta fingrarna på det

Medlem
Skrivet av conthox:

Förlåt, men om PC-spelarna väljer att plugga i en handkontroll för att det är smidigare [...]

No offence (och detta är inte riktat till dig), men ibland får man känslan av att konsol-spelare är så vana vid de osmidiga gränssnitten [...]

Förstår vad du far efter och vad du menar. Men måste alla spel som släpps till PC vara anpassade efter tangentbord och mus? Det kan ju vara som så att ett spel faktiskt gör sig bäst med handkontroll utan att för den delen vara konsolifierat?

Fragtjuv

Jag blir galen på uppdraget Trials of legionnaires. Så jödra frustrerande. Stängde av i ett redigt rage quit precis. Alldeles för tidskrävande.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Det finns visserligen en hel meny tillägnad mikrotransaktioner, men de är enbart kosmetiska och är något man tyvärr får räkna med i dagens spel, även om du betalar fullpris.

Åh herre gud, är han seriös? Här märker jag verkligen ett generationsskifte, för det finns ingen möjlighet att denna människa har upplevt spel innan EA's fullpris+mikrotransaktioner-era började.

Jag kan inte ens förstå hur man kan säga att "det är något man får räkna med i dagens spel" om produkter som skall säljas till fullpris OCH finansieras med mikrotransaktioner?!?! För mig är det helt otroligt att sådant sker. Tur är väl ändå att det bara är kosmetiska saker, men jag anser att det ännu är ganska etablerat att F2P modellen är den som oftast kör på mikrotransaktioner och "Pay to Play" eller "Pay to own" (luddigt numera också) eller bara helt enkelt Fullpris-spel är de produkter där mikrotransaktioner inte förväntas och inte är normalt, samt oftast inte heller visat sig vara det bästa av idéer.

Men nu är det ju EA så förvisso förväntar man sig inte något annat egentligen. Men att säga att det är något man får förvänta sig i dagens spel, känns väldigt mycket som att skribenten helt köpt EA's affärsmodell med hull och hår, samt inte sett att det finns bra många andra spel där man inte kör på "EA's sätt".

jkw
Medlem
Skrivet av Govein:

Kolla, där fick du likes för att sprida felaktig information

https://youtu.be/BcCIi9v4WyQ?t=311

"Select currency" - Har inte fått börja spela spelet igen, men kan vara missvisande text bara. Väntar fortfarande på release då jag spelar på PlayStation 4 Pro.

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Förstår vad du far efter och vad du menar. Men måste alla spel som släpps till PC vara anpassade efter tangentbord och mus? Det kan ju vara som så att ett spel faktiskt gör sig bäst med handkontroll utan att för den delen vara konsolifierat?

Nja. Jag tycker att det är väldigt beroende på vilken genre det är. Sportspel, plattformshoppare och typ flipper o dyl är spel som man nästan måste ha handkontroll till. Spel där man siktar och skjuter där precision är av vikt och strategi, management och RPG med loot där GUI:ets detaljdjup gör sitt, samt kontrollschema för samtliga är nästan tangentbord och mus ett krav. (Jag minns när min bror hade Age of Empires II till Playstation 2 och det var inte en smidig upplevelse...) De speltyper som då blir kvar hamnar i kategorin "det beror på hur det görs".

Fast det kanske bara är jag som har högre krav. Eller så börjar jag bli gammal och fyrkantig. Eller båda.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Man kan endast köpa kosmetiska prylar för riktiga pengar. In game-valuta går bara att tjäna genom spelande och crafting material går bara att köpa för in game-valuta eller tjäna ihop genom spelande

Det var lite det jag sa att jag trodde Striva menade ju


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av conthox:

typ flipper o dyl är spel som man nästan måste ha handkontroll till.

Eh? Flipper? Pinball? Seriöst? Det finns ju ingen anledning till varför man skulle behöva ha handkontroll till det.
Eller missförstod jag något?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Eh? Flipper? Pinball? Seriöst? Det finns ju ingen anledning till varför man skulle behöva ha handkontroll till det.
Eller missförstod jag något?

Heh. Ok, "måste" var väl fel ord. Men känslan är bättre med en handkontroll än att sitta med pekfingarna på var sin shift-tangent.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Heh. Ok, "måste" var väl fel ord. Men känslan är bättre med en handkontroll än att sitta med pekfingarna på var sin shift-tangent.

Jag vet inte det faktiskt... jag tycker det känns mer naturligt med en på vars en knapp. Lite som att lira det på riktigt

Fast iofs - jag lirar gärna med min X-arcade istället och då har man knapparna på sidan precis som det ska vara.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skriv svar