PlayStation Classic-betygen vittnar om något bra, men inte fantastiskt

Robot
PlayStation Classic-betygen vittnar om något bra, men inte fantastiskt

En nostalgikonsol utan det lilla extra?

#playstation, #playstation-classic, #sony


Medlem

Japanernas utbud såg helt klart bättre ut, men beror ju helt och hållet på vilken sorts gamer man var under den generationen.

Medlem

Fan denna artikel fick mig som sen 80-talist att bli riktigt nostalgisk.

Kommer aldrig glömma den julaftonskvällen när jag som 8åring år 1996, (eller var det 95?!) öppnade mitt tunga paket som av någon konstig anledning öppnades sist. Kommer ihåg den vit-gula förpackningen än idag, fy f*n vilken lycka och ren eufori som infann sig när Ridge Racer laddar upp på farsans 28tummare den där sena vinterkvällen. Det var här och nu jag formades till en gamer som ättsats sig fast än idag, 25 år senare. Och ju mer jag tänker på denna tiden ju mer vattnas tårkanalerna, vilka minnen!

Även Final Fantasy 7 följde med i konsolen, på hela 3 skivor! Minns hur j*vligt jag körde fast i FF7 när man i början av spelet skulle dessarmera atombomben efter första bossen drygt 1timme in i spelet. Nu när jagtänker efter kanske det inte var en atombomb, men med min dåliga engelska på den tiden så uppfattade ag det som det. Vill minnas att man inte kunde spara hur man ville utan var tvungen att spela några bossar/komma längre för att komma till en sparpunkt, helt otroligt om man tänker på det idag.
Detvar kul just julen 95, eller 96, eftersom PSX var någon form av årets julklapp, iomed att vi var 4-5st i samma klass som fått var sin konsol. Alla hade vi olika spel som vi lånade varandra emellan. Mitt bästa minne från Psx tiden måste vara när ja blev hypad av PC-gamer eller vad tidningen hette och införskaffade Metal gear solid för den sparade veckopengen, där någonstans mellan alla cutscen's var man fast, på riktigt. Mitt sämsta minne och tydligaste, är nog fan Resident evil, när vi satt 4-5 hårda grabbar hos en polare och spelade tillsammans,när man går i korridoren och hundarna hoppar in i rutan. Ena polaren blev så till sig så han slog på konsollen så cdskivskåpan hoppa upp. Himmel vad rädda vi var!

Nu vet jag inte vad för spel som följer med denna mini versionen, men dessa är ju klassiker som bör finnas med enligt mitt tycke.

#Driver 1
#Tomb Raider Legacy
#Final Fantasy 7
#Tekken 3!
#Gran Turismo 2
#Resident Evil 2
#Tony Hawk's Pro Skater 2
#Metal Gear Solid
#Castlevania: Symphony of the Night
#Street Fighter Alpha 3
#Crash Bandicoot 2
#Tomb Raider 2
#Ridge Racer Type 4

Tack för att jag fick dela mina minnen, med reservation för stavfel.

Medlem

9 av spelen är tydligen PAL-utgåvorna. Vad tänker de med?

Inte nog med att vi stackars européer fick dras med dessa oftast sunkiga portar. Troligen kommer de köras i 50Hz men med HDMI outputen på 60Hz, vilket innebär jitter i bilduppdateringen.

Edit: Yep. De är ju fan inte kloka på Sony:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-playst...

Medlem

Vill jag ha en emulations enhet så rippar jag nog hellre själv mina spel och spelar det via Retroarch på min htpc.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

för nytt för att vara nostalgi

Avstängd
Skrivet av JonnyBOj:

Fan denna artikel fick mig som sen 80-talist att bli riktigt nostalgisk.

Kommer aldrig glömma den julaftonskvällen när jag som 8åring år 1996, (eller var det 95?!) öppnade mitt tunga paket som av någon konstig anledning öppnades sist. Kommer ihåg den vit-gula förpackningen än idag, fy f*n vilken lycka och ren eufori som infann sig när Ridge Racer laddar upp på farsans 28tummare den där sena vinterkvällen. Det var här och nu jag formades till en gamer som ättsats sig fast än idag, 25 år senare. Och ju mer jag tänker på denna tiden ju mer vattnas tårkanalerna, vilka minnen!

Även Final Fantasy 7 följde med i konsolen, på hela 3 skivor! Minns hur j*vligt jag körde fast i FF7 när man i början av spelet skulle dessarmera atombomben efter första bossen drygt 1timme in i spelet. Nu när jagtänker efter kanske det inte var en atombomb, men med min dåliga engelska på den tiden så uppfattade ag det som det. Vill minnas att man inte kunde spara hur man ville utan var tvungen att spela några bossar/komma längre för att komma till en sparpunkt, helt otroligt om man tänker på det idag.
Detvar kul just julen 95, eller 96, eftersom PSX var någon form av årets julklapp, iomed att vi var 4-5st i samma klass som fått var sin konsol. Alla hade vi olika spel som vi lånade varandra emellan. Mitt bästa minne från Psx tiden måste vara när ja blev hypad av PC-gamer eller vad tidningen hette och införskaffade Metal gear solid för den sparade veckopengen, där någonstans mellan alla cutscen's var man fast, på riktigt. Mitt sämsta minne och tydligaste, är nog fan Resident evil, när vi satt 4-5 hårda grabbar hos en polare och spelade tillsammans,när man går i korridoren och hundarna hoppar in i rutan. Ena polaren blev så till sig så han slog på konsollen så cdskivskåpan hoppa upp. Himmel vad rädda vi var!

Nu vet jag inte vad för spel som följer med denna mini versionen, men dessa är ju klassiker som bör finnas med enligt mitt tycke.

#Driver 1
#Tomb Raider Legacy
#Final Fantasy 7
#Tekken 3!
#Gran Turismo 2
#Resident Evil 2
#Tony Hawk's Pro Skater 2
#Metal Gear Solid
#Castlevania: Symphony of the Night
#Street Fighter Alpha 3
#Crash Bandicoot 2
#Tomb Raider 2
#Ridge Racer Type 4

Tack för att jag fick dela mina minnen, med reservation för stavfel.

Jag gick ut 9:an 96 och skulle börja gymnasiet 7 mil bort. Jag raggade hem tjejer och hade spelkvällar i final fantasy 7, var väldigt populär då pga det haha. Det var ett spel som aldrig kommer lämna mina minnen fast laddade hem det på PS4 och var inte alls lika kul då. Har väldigt låga förväntningar på remaken som håller på att göras.

Hur ska dom någonsin kunna bräcka spel som Witcher 3 och Red dead 2 med en remake? Kommer inte gå.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Antagligen kommer ju någon komma på metoder så man kan byta ut lite spel, då tror jag den kommer börja sälja bättre.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Antagligen kommer ju någon komma på metoder så man kan byta ut lite spel, då tror jag den kommer börja sälja bättre.

Det får vi verkligen hoppas! Blev väldigt besviken då man fick se den färdiga listan! Croc, Tomb Raider, Spyro, Crash, MediEvel och förstås WipeOut samt Gran Turismo var tunga titlar som boostat Sony sedan playstation släpptes för första gången. Ingen av de nämda är med! =(

Medlem

Rosa hjärtformade glasögon.

Medlem

Konsolen innehåller 4st spel som jag spelade på den tiden, resten av de som jag skulle kalla klassiker lyser med sin frånvaro. Inte bra alls :/

Medlem

Tycker line upen awr så stabil som man kan förvänta sig ut.

Tänker helt klart skippa denna.
På samma sätt som att NES åldrats mycket värre äb SNES har 3D spelen till PlayStation åldrats riktigt illa. 3D var flr nytt då

Medlem

Hade det kommit med fler klassiska spel så hade jag nog köpt den. Men jag välker nog hellre att köpa ett begagnat Ps1 och äkta utgåvor av spelen, en del av dem är riktigt billiga nu.

Gen
Medlem

Problemen jag ser är : spelutbudet, priset och att handkontrollerna bara är 1,5m långa (borde ha varit 2m).

Medlem

Tycker det är ganska hyfsat med spel trots allt
tycker NES och SNES även bjuder på en del bubblare, sen är de väl problem med rättigheterna så de får man ha översyn med också.

Medlem

Kan valet av PAL för vissa titlar vara för att de ville få med fler språk för den Europeiska marknaden?

Medlem

Typ Metal Gear Solid känns viktigt. Men är nog lättare att återuppleva på longplay. Vad spelade jag egentligen på PS? 🤨 Detta utbud var inge vidare. Var är Gran Turismo?!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av omgponies:

Kan valet av PAL för vissa titlar vara för att de ville få med fler språk för den Europeiska marknaden?

Det kan mycket väl vara så, men om det är anledningen finns det ingen rimlig anledning för Sony att inte släppa en justerad version för Nordamerika som kör NTSC-versionerna. Den konspiratoriskt lagda skulle kunna tro att Sony varit lata med utvecklingen av Playstation Classic.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag kan förstå varför spel som Activision äger rättigheterna till och som nyligen släpptes eller har släppts för inte så länge sedan inte är med men Sonys egna spel som Gran Turismo, ett spel som kom att ändra sättet man spelar racing spel på det förstår jag inte alls för att inte tala om Wipeout som jag vill minnas var med i många reklamfilmer för Sonys konsol.

Andra spel som jag starkt förknippar med första Playstation:

Tomb Raider, minns hur jag ville ha en Playstation nästan enbart för första Tomb Raider

Resident Evil, har för mig att det första spelet sålde bäst på Playstation

Silent Hill, inte kört det utan bara kollat på en genomgång av spelet på nätet, av många ansett som det mest skrämmande spelet som gjorts, kan förstå varför men för mig personligen är det spelet än idag första Alien Vs Predator (PC).

Tekken, även detta ett spel som gjorde att jag ville äga en Playstation

Metal Gear Solid, som ett fan av Metal Gear på NES så följde jag med stort intresse utvecklingen av detta spel och även detta spel vill jag minnas sålde bäst på Playstation.

Det blev dock inte ett köp av en Playstation förrän PS2 och det ångrar jag verkligen inte, PS2 kör jag då och då, tack vare komponent kablar så håller denna konsol än idag, den har även några av de bästa spelen som gjorts i mitt tycke.

Kontot avslutas

Får se om vi köper en PlayStation Classic nu när priset har gått ner så mycket. 590 kr på Elgiganten såg jag när jag googlade.
Men på tanke på vilka spel som följer med så har man inte lust att betala så mycket mer. Hade det varit fler tyngre titlar med så hade jag lätt kunnat känna att den var värd över tusen lappen.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar