Att ta The Division 2 från Steam till Epic gjorde Ubisoft för Uplays skull

Robot
Att ta The Division 2 från Steam till Epic gjorde Ubisoft för Uplays skull

Förhandsbokningarna vittnar om att det var ett bra drag.

#epic-games-store, #steam, #the-division-2, #ubisoft, #uplay


Medlem

Det är bra det! Man ska inte ha alla äggen i samma korg. Låt steam få jobba lite för att förtjäna våra slantar. Detta gynnar oss alla. Förutom latmaskarna som svimmar av tanken att ha fler än en spel affär på skrivbordet. Men så har det alltid varit. Jag minns när det bara fanns ett tandkräms märke på varuhyllorna och ett toa papper märke. Det var ju lätt att välja det kan jag erkänna men tror jag föredrar som det är nu ändå.. Och tänk om steam gubbarna känner att dom måste göra half life 3 nu för att locka till sig folk. Hadde det varit så illa??! Nä jag ska bannemej undvika steam så mycket som möjligt bara för jag vill ha bra spel från som där latmaskarna där borta. Jag skulle kunna ha hundra olika affärer på skrivbordet om det skulle behövas för att få mitt hl3. Så kriga på nu med era möss och tangentbord och välj något annat tills dom ger sig!

Trevlig helg!

Medlem

Låter som omvända världen i mina öron.
Såg någon tråd här där någon mycket riktigt påpekade och som jag också ser det att med Steam borta är det väl inte så märkligt att de säljer mer via Uplay.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Det är bra det! Man ska inte ha alla äggen i samma korg. Låt steam få jobba lite för att förtjäna våra slantar. Detta gynnar oss alla. Förutom latmaskarna som svimmar av tanken att ha fler än en spel affär på skrivbordet. Men så har det alltid varit. Jag minns när det bara fanns ett tankräms märke på varuhyllorna och ett toa papper märke. Det var ju lätt att välja det kan jag erkänna men tror jag föredrar som det är nu ändå.. Och tänk om steam gubbarna känner att dom måste göra half life 3 nu för att locka till sig folk. Hadde det varit så illa??!

Du menar på den gamla goda tiden när Arla var exklusivt till Coop och Wasa knäcke bara fanns på ICA? Ja det var verkligen tider det. Den som ändå kunde få ränna mellan 5 olika butiker för att få köpa de varor man vill ha. Men ack sådana ting är endast för drömmar...

Medlem
Skrivet av Brona:

Du menar på den gamla goda tiden när Arla var exklusivt till Coop och Wasa knäcke bara fanns på ICA? Ja det var verkligen tider det. Den som ändå kunde få ränna mellan 5 olika butiker för att få köpa de varor man vill ha. Men ack sådana ting är endast för drömmar...

Nä de vart kanske lite väl hårda bud på den tiden...

Men när det gäller half life 3 får det gärna vara hur exklusivt som helst bara det släpps. Och släppas kommer det alldrig göra så länger steam inte får konkurrens tyvärr

Medlem

Bojkottar fortfarande Uplay, kommer bojkotta Epic-exklusiviteten likväl.

Steam och GOG samt Origin men endast för Battlefield är de tjänsterna som får mina pengar för stunden. Mest GOG.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Brona:

Du menar på den gamla goda tiden när Arla var exklusivt till Coop och Wasa knäcke bara fanns på ICA? Ja det var verkligen tider det. Den som ändå kunde få ränna mellan 5 olika butiker för att få köpa de varor man vill ha. Men ack sådana ting är endast för drömmar...

Ja med tanke på att du aldrig ens lyfter på arslet för att byta mellan webb-butikerna så är ju det en rimlig jämförelse...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är det bara jag som förvirras av nyhetstitlen?

Medlem

Har inget emot att de gör som de vill. Enda som stör mig är när utvecklarna börjar grina och nästan hota sina fans när de sköter det dåligt och folk reagerar.

Medlem

Vore trevligt att veta hur bra det sålde i Epic store.

Inaktiv
Skrivet av Brona:

Du menar på den gamla goda tiden när Arla var exklusivt till Coop och Wasa knäcke bara fanns på ICA? Ja det var verkligen tider det. Den som ändå kunde få ränna mellan 5 olika butiker för att få köpa de varor man vill ha. Men ack sådana ting är endast för drömmar...

Om du menar behöva flytta muspekaren 2 cm från steam till uplay så visst. Överdriven liknelse är överdriven...

Medlem

Glad att The Division inte intresserar mig. För hade det gjort det så hade det inte blivit något köp då Uplay och Epic båda är butiker det skall väldigt mycket till innan jag handlar i.

Medlem
Skrivet av Brona:

Du menar på den gamla goda tiden när Arla var exklusivt till Coop och Wasa knäcke bara fanns på ICA? Ja det var verkligen tider det. Den som ändå kunde få ränna mellan 5 olika butiker för att få köpa de varor man vill ha. Men ack sådana ting är endast för drömmar...

Folk är så jävla lata nu för tiden. Usch. Hur svårt är det att flytta muspekaren?

Medlem

Självklart har Division 2 mer förhandsbokningar än Division 1 hade på steam.. för innan Division 1 så visste ingen om de skulle bli bra eller inte.
Sen så är ju frågan hur många som köpt de via Epic jämtemot Ubisofts egna butik?

Medlem
Skrivet av unoR:

Folk är så jävla lata nu för tiden. Usch. Hur svårt är det att flytta muspekaren?

För min del handlar det inte om lathet. Jag kan ha flera klienter bara jag får kunna starta de från Steam så jag får ha ett samlat bibliotek där med deras alla funktioner och statistik som jag flitigt använder. Jag är beredd att ge mer pengar för att få köpa spelet via Steam butiken. Så viktigt är det för mig. hehe. Det gillar jag med UbiSoft där man fram tills The Division 2 fick köpa via Steam, och Uplay kravet är inget problem för min del. Jag önskar de andra kunde göra så också. EA, Blizzard, EPiC.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av cb99:

Låter som omvända världen i mina öron.
Såg någon tråd här där någon mycket riktigt påpekade och som jag också ser det att med Steam borta är det väl inte så märkligt att de säljer mer via Uplay.

-cb99

Jag tycker det är helt rimligt, jag skrev tidigare att det troligen är detta dom ville göra - skippa steam för att om dom tappar några sales på PC så är det skit samma, detta är ett primärt konsolspel ändå. Folk som _vill_ köpa spelet kommer göra detta ändå.

Lite förvånad att inte fler förstår det tänket.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Är det bara jag som förvirras av nyhetstitlen?

Haha ja jag såg mest Division 2, Steam, Epic, Ubisoft & Uplay. Herregud xD

Medlem
Skrivet av Brona:

Du menar på den gamla goda tiden när Arla var exklusivt till Coop och Wasa knäcke bara fanns på ICA? Ja det var verkligen tider det. Den som ändå kunde få ränna mellan 5 olika butiker för att få köpa de varor man vill ha. Men ack sådana ting är endast för drömmar...

Håller med andra om att jämförelsen kanske är lite väl hård, men måste än ge tummen upp.

Tycker dock att konkurens mellan butiker ska göras med andra medel än exklusivitet.

Medlem

Och hade det funnits på steam så hade förhandsbokningarna varit ännu fler.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Vem hade trott att ifall de omöjliggör förhandsbeställning på Steam så ökar förhandsbeställningarna på uPlay? xD

De hade fått EXAKT samma resultat om de lanserat förhandsbokningarna på exempelvis :
- ICA
- Aftonbladet
- Walmart
- Times Square New York
- Rikets sal
- Visingsö

Om man nu ändå MÅSTE använda uPlay för att köra spelet så är det ju bra mycket bättre att skippa Epic helt. Då slipper man att ha igång bägge plattformarna.

Jag tror att UbiSoft är glada för att de dels fick en massa pengar från Epic för besväret och dels slipper konkurrens från Epic (gissar jag? Eller är något av alternativen billigare?).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

blir bara steam.


signatur

//monster

Medlem

Det märks att FZ-folket är väldigt Epic-store vänliga jämfört med borta på SweC. Vissa inlägg här luktar nästan shill.

KoP
Medlem
Skrivet av Brona:

Du menar på den gamla goda tiden när Arla var exklusivt till Coop och Wasa knäcke bara fanns på ICA? Ja det var verkligen tider det. Den som ändå kunde få ränna mellan 5 olika butiker för att få köpa de varor man vill ha. Men ack sådana ting är endast för drömmar...

Fast hur jobbigt är det att "ränna" emellan olika digitala spelbutiker när man sitter tillbakalutad och jäser i sin kontorsstol? Inte alls. :'D

Medlem

@hannes.theorell: Nej, fel. Det hade säkerligen inte blivit samma resultat gällande bokningarna. Tydligt är ju att det skiljer sig markant åt.
Självklart vill de ju ha så mycket som möjligt av sin egen kaka, Ubisoft alltså. Så ett bra drag, för det mindre påslaget på spelet gynnar ju dig som konsument. Enkel affärslogik...

Sen behöver du inte ha Uplay igång för att något av Ubisofts spel. Det är helt enkelt en schysst grej för oss spelare där den som så önskar kan låsa upp diverse kosmetiska saker till dina spel och lite annat.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Det är lite lustigt hur olika vi är ändå. En del har inga problem med att köpa flera hårdvaror (PC, PlayStation, X-Box och Switch) och växla mellan för att kunna spela alla plattforms-exklusiva titlar. Andra har bara en PC och vill inte ens installera och växla mellan olika spelbibliotek.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av Gamer 24-7:

@hannes.theorell: Nej, fel. Det hade säkerligen inte blivit samma resultat gällande bokningarna. Tydligt är ju att det skiljer sig markant åt.
Självklart vill de ju ha så mycket som möjligt av sin egen kaka, Ubisoft alltså. Så ett bra drag, för det mindre påslaget på spelet gynnar ju dig som konsument. Enkel affärslogik...

Sen behöver du inte ha Uplay igång för att något av Ubisofts spel. Det är helt enkelt en schysst grej för oss spelare där den som så önskar kan låsa upp diverse kosmetiska saker till dina spel och lite annat.

Förklara långsamt hur det inte skulle ha blivit samma resultat.
Steam + uPlay = Låga förhandsbokningar på uPlay
Epic + uPlay = Höga förhandsbokningar på uPlay

Den ekvationen säger rent ut att ta bort möjligheten för Steam så vänder sig spelarna till uPlay. Inget annat.

För online-spel så drar ju uPlay igång i bakgrunden på UbiSofts spel. Det är inget nytt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tvingades installera uplay när jag spelade trials fusion förrut, även fast det var köpt på steam.. Ingen höjdarklient direkt.

Medlem

Använder endast uplay för Siege och division.
Det är väl bra att folk exponeras för uplay. Då fattar de hur mycket bättre Steam är.
uplay är så fantastiskt dåligt. Det är inte en enda spelkväll där inte uplay strulat. Och affären är ju under all kritik.

Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Sen behöver du inte ha Uplay igång för att något av Ubisofts spel. Det är helt enkelt en schysst grej för oss spelare där den som så önskar kan låsa upp diverse kosmetiska saker till dina spel och lite annat.

Que.. Uplay är ju kravet i deras spel trots att man startar det från Steam. Från 2011-2012 eller nåt sånt. Eller hur menar du?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Alltså detta är bra. Det tvingar Steam att omförhandla sina kommande fees.
De får konkurrens. Det är aldrig nyttigt när ett företag är så kraftigt marknadsledande som Steam. Kapitalisterna i storföretagen är ju inte direkt känd för att vara generösa. Tvärtom. Har de total dominans visar det på alla sätt och vis, inte minst i sin prissättning och avtalsförhandlande.

Förutspår att en kommande rad studios bojkottar Steam, och väljer annat. För den bättre procentsatsen som förmodligen kommer sänkas när Steam förlorar marknad.

12
Skriv svar