Activision bekräftar att Destinys försäljning var en av orsakerna till brytet med Bungie

Robot
Activision bekräftar att Destinys försäljning var en av orsakerna till brytet med Bungie

Det gör ont när knoppar brister (och spel inte når säljmålen).

#activison-blizzard, #bungie, #destiny


Medlem

När man som företag vill ha alla pengar i världen är det svårt att nå upp till deras mål.

Medlem
Citat:

– Destiny is highly critically acclaimed, high quality content, but it was not meeting our financial expectations

Säger mycket om vad som är fel i spelbranschen idag. "Destiny är ett kritikerrosat spel med hög kvalitet, men vi tjänade inte tillräckligt." Notera att han inte säger att Destiny var en förlustaffär, de drog troligtvis in pengar på det, han säger bara att de inte nådde upp till målet. Och när målet är "alla pengar" kommer de aldrig nå upp till det.

Medlem

Blir så när girighet tar över.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vidrigt. Detta tankesätt inom spelbranschen måste åtgärdas.

Gnällkuk
Skrivet av Frasstheass:

Vidrigt. Detta tankesätt inom spelbranschen måste åtgärdas.

Hur då? Vinsttak? Det här är knappast något som är unikt för spelbranschen. Vi lever i en kapitalistisk värld, det kommer aldrig förändras. Som utvecklare så blir det ju så att du säljer bolagets "själ", kanske det som är skillnaden mellan att lyckas eller gå under.

Stora drakar som EA/Acti osv kommer aldrig bry sig om annat än saker som kan omvandlas till monetärt värde.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

De kanske skulle ha gett fan i att tvinga Bungie att skapa onödiga uppföljare till ett live service spel och istället låta dem bygga vidare på den faktiskt ganska bra plattformen de hade efter Taken King till D1.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Gen
Medlem

Vilka töntar! Man kan gissa att Bungie inte fick något kreativt utrymme eller tillräckligt med pengar för att göra ett bra spel.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur då? Vinsttak? Det här är knappast något som är unikt för spelbranschen. Vi lever i en kapitalistisk värld, det kommer aldrig förändras. Som utvecklare så blir det ju så att du säljer bolagets "själ", kanske det som är skillnaden mellan att lyckas eller gå under.

Stora drakar som EA/Acti osv kommer aldrig bry sig om annat än saker som kan omvandlas till monetärt värde.

Precis, bra spel är inte prio utan hur du ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Man kan säga att det behövs en "kris" i spelbranschen för att resetta till det mer kreativa frihet tar över.
Vi är ju som tur är inte där ännu då det finns utvecklare och utgivare som fortfarande tror på kvalité = tillräckligt hög vinnst för att fortsätta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Backloggens befriare

Ja jag är iaf färdig med Activision/Blizzard för en bra tid framöver. Skönt att de inte gjort några bra lir på länge och bara lyckas när de gör retro-grejer, men inte fan tänker jag betala för dem nu.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Arzei:

De kanske skulle ha gett fan i att tvinga Bungie att skapa onödiga uppföljare till ett live service spel och istället låta dem bygga vidare på den faktiskt ganska bra plattformen de hade efter Taken King till D1.

Exakt vad jag tänkte när jag körde D2. Bungie hade ett riktigt bra spel med D1 och sen tar de helt plötsligt bort allt de lagt till i D1 och släpper ett otroligt tunt och nästa onödigt D2. Ungefär som de glömt bort allt de skapat till D1. Istället för att fortsätta på den ganska stabila plattformen de hade så skulle de tydligen försöka göra om processen från början, för alla älskade hur D1 var när de släpptes och inte ge det var efter Taken King och Rise of Iron...
Är glad att Activision tyckte de drog in för lite på D2, bättre att Bungie går fri.

Medlem
Skrivet av Frasstheass:

Vidrigt. Detta tankesätt inom spelbranschen måste åtgärdas.

Vad får dig att tro detta bara är spelbranchen. Detta gäller mer eller mindre alla företag.
På mitt gamla arbete varsla dem 100 personer (halva styrkan) för de gick med 9% vinst istället för 14% som var målet.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Bara att gratulera Bungie som kom undan med livet i behåll. Kan nu Blizzard bara göra samma sak så vore det toppen. Activision kan kanske gå ihop med Konami? De verkar ha samma inställning till spel.

Jag tänker att jag inte ska bekymra mig över vad spelen tjänar in eller inte; jag är intresserad av en bra produkt och en bra upplevelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent

Många här skyller på Activision och jag ska inte gå in och försvara dem. Men så här ser det ju ut överallt i branschen, vilket utgivare du nästan än har så pressas utvecklarna att släppa ofärdiga spel eller centrerar dem runt det ekonomiska snarare än de kreativa. Det känns nästan som vart än Bungie hamnar så kommer det bli ett liknande kapitel, om de nu inte gör något helt själv utan någon av de stora drakarna.

Min poäng är att det är så mycket som är fel med spelbranschen idag att även om Bungie slitit sig loss från Activision så kanske det bara blir från askan in i elden.


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Precis, bra spel är inte prio utan hur du ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Man kan säga att det behövs en "kris" i spelbranschen för att resetta till det mer kreativa frihet tar över.
Vi är ju som tur är inte där ännu då det finns utvecklare och utgivare som fortfarande tror på kvalité = tillräckligt hög vinnst för att fortsätta

Bra spel är givetvis ett prio, men när du arbetar för en utgivare så är dina pengar och din tid lånad. De ger dig säckar med pengar och står för marknadsföring, i gengäld sluts ett avtal där ett spel ska uppnå en viss kvalité och vara klart ett visst datum. Givetvis går detta att justera, men utrymmet för tid är mindre och förståelsen lika så eftersom det står i direkt relation med aktiekursen för bolaget eftersom de beräknar att vissa titlar ges ut under givna tidsperioder med en beräknad inkomst.

Så långt, egentligen inget konstigt. Däremot så kan det vara så att utgivaren vill ha mer pengar än bara försäljning av spel, detta blir då MTx av olika slag, mer eller mindre hemska. Tills du får ett spel som når otrolig framgång och ger dig väldigt mycket pengar så har du rätt lite att säga till om.

Ett annat problem är när man växer och blir större, ett bolag som kanske startades med ett mindre team där samtliga var dedikerade till sitt arbete och passion för spelen kompletteras med folk som har bättre styrning på ekonomi och driva ett företag. För, at the end of the day - det är fortfarande privata företag som har som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt. Hur mycket ekonomiskt kapital och inflytande kreatörerna och visionärerna har blir direkt avgörande.

Vi är alla beroende av varandra på något sätt, har du ett bra spel men inte tillräckligt med ekonomiska medel kommer det att ta väldigt lång tid att utveckla spelet och det kanske inte heller finns pengar över för marknadsföring. Tar det för lång tid kommer folk tappa intresset och det finns risk att spelet är mekaniskt och grafiskt daterat när det väl släpps.

Utan att veta så tror jag samma problem som finns inom spelbranschen återfinns precis överallt på andra kreativa marknader som musikbranschen, filmindustrin osv. Den enda "kris" som kan "resetta" (vad det nu innebär) är att större utgivare lämnar spelbranschen eftersom den anses för riskfylld och svårt att avgöra avkasnting. Men med tanke på utvecklingen av branschen, som passerat film- och musikindustrin så känns det tveksamt.

Jag tror inte att vi kommer se någon utveckling till det positiva, snarare tvärtom. Däremot hade det varit väldigt intressant om man kunde få mer bakgrundsinformation kring alla dessa misslyckanden. Jag har väldigt svårt att se att det är utgivarnas fel alla gånger, om tidsplanen känns orimlig och de dessutom vill införa saker du tror kommer att påverka spelet negativt som t ex p2w-föremål - varför har då någon/några skrivit under avtalet?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Vad får dig att tro detta bara är spelbranchen. Detta gäller mer eller mindre alla företag.
På mitt gamla arbete varsla dem 100 personer (halva styrkan) för de gick med 9% vinst istället för 14% som var målet.

Jävlar! Vad jobbar du som och vilket företag? Vidrigt beteende det där.

Gnällkuk
Skrivet av Gen:

Vilka töntar! Man kan gissa att Bungie inte fick något kreativt utrymme eller tillräckligt med pengar för att göra ett bra spel.

Folk är väldigt snabba med att kasta skit på utvecklare utgivare och verkar på riktigt tro att dessa alltid är djävulen själv medans utvecklarna är en återuppstådd messias. Så är det knappast alltid. Bungie står själva för en rad dåliga beslut som sänkt varumärket och anseendet hos spelarna. Ta Eververse t ex, som introducerade MTx till Destiny 2 var det Bungie själva som ville införa och kom med förslaget till Activision, inte tvärtom.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jävlar! Vad jobbar du som och vilket företag? Vidrigt beteende det där.

Uhm sådär beter sig typ alla företag ever


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Gen
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Folk är väldigt snabba med att kasta skit på utvecklare och verkar på riktigt tro att dessa alltid är djävulen själv medans utvecklarna är en återuppstådd messias. Så är det knappast alltid. Bungie står själva för en rad dåliga beslut som sänkt varumärket och anseendet hos spelarna. Ta Eververse t ex, som introducerade MTx till Destiny 2 var det Bungie själva som ville införa och kom med förslaget till Activision, inte tvärtom.

Antar att du menade "kasta skit på utgivarna" Det är möjligt att du har rätt men måste säga att det blivit lite personligt i och med vad de gjort med Blizzard.

Medlem
Skrivet av Brona:

Bara att gratulera Bungie som kom undan med livet i behåll. Kan nu Blizzard bara göra samma sak så vore det toppen. Activision kan kanske gå ihop med Konami? De verkar ha samma inställning till spel.

Då tycker jag Activision är mer lik EA som inte heller är något bra företag. Konami vill ju inte ens utveckla spel längre. Bara PES serien och de där "maskinerna" i japan.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gnällkuk
Skrivet av Gen:

Antar att du menade "kasta skit på utgivarna" Det är möjligt att du har rätt men måste säga att det blivit lite personligt i och med vad de gjort med Blizzard.

Oj, haha ja givetvis skulle de stårr utgivarna Visst är det en tråkig utveckling, men det är ett företag på miljonen som inte går samma öde till mötes när de växer. När de blir stora och omsätter så mycket pengar blir det precis som vilket annat företag som helst. Det finns garanterat superdrivna och kreativa ingegörer som utvecklar spadar någonstans, men som inte får gehör för sina idéer eftersom de helt enkelt inte är tillräckligt lönsamma, även om spaden i sig är ett litet mästerverk.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Brona:

Bara att gratulera Bungie som kom undan med livet i behåll. Kan nu Blizzard bara göra samma sak så vore det toppen. Activision kan kanske gå ihop med Konami? De verkar ha samma inställning till spel.

Varför pratar du som att det finns två företag,.. activision blizzard är ett och samma...

Medlem
Skrivet av Brona:

Bara att gratulera Bungie som kom undan med livet i behåll. Kan nu Blizzard bara göra samma sak så vore det toppen. Activision kan kanske gå ihop med Konami? De verkar ha samma inställning till spel.

Varför pratar du som att det finns två företag,.. activision blizzard är ett och samma...

eld
Medlem
Skrivet av roftg:

Varför pratar du som att det finns två företag,.. activision blizzard är ett och samma...

Likasom microsoft och bungie!

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Då tycker jag Activision är mer lik EA som inte heller är något bra företag. Konami vill ju inte ens utveckla spel längre. Bara PES serien och de där "maskinerna" i japan.

Activision verkar bara vilka göra Call of Duty serien och mobilspel så varför inte?

Skrivet av roftg:

Varför pratar du som att det finns två företag,.. activision blizzard är ett och samma...

Ett företag består av flera avdelningar som kan vara mer eller mindre autonoma. Blizzard är fortfarande relativt autonomt bortsett från ledningen. Vad jag vet finns det inte speciellt mycket crossovers mellan Blizzardspel och Activisionspel. Inte som t.ex. Ubisoft där en divsion kan göra motorn, en nätverkskoden, en annan single-player-delen osv. Blizzard har bara att göra med sina egna spel och inte nästa Call of Duty. Alltså hade det gått att bryta ut Blizzard relativt enkelt. Det är givetvis en önskedröm.

Medlem

Ska bli intressant om Bungies spel kommer bli bättre nu eller inte.

Medlem
Skrivet av Brona:

Activision verkar bara vilka göra Call of Duty serien och mobilspel så varför inte?

That's true. Iofs Spyro remaken och ett nytt Spyro som de jobbar på men de gör fan knappt något.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Tvivlar ju starkt på att Activision drog in 69 miljarder i vinst under 2018. Ni måste mena att deras omsättning var 69 miljarder.

Medlem

@Sillgam: Yes! Ser också att många skriver det som vinst när det är omsättningen som var 69 miljoner. "$1.81 billion in net income" vilket alltså skulle motsvara ~17 miljarder sek i vinst.

12
Skriv svar