Recension – Crackdown 3

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, fem år sen snart som det visades upp på E3. Något är ju galet med alla dessa MS-studios som Rorschach påpekar. Förutom Turn 10 och Forza-serien, har det ens något spel/studio som levererat/levererar?

Måste nästan vara så att de haft otroligt oflyt med att köpa upp studios som sedan utvecklar dåliga/ofullständiga spel? Nu börjar vi förvisso närma oss slutet av denna konsolcykel, men att fortsätta tappa och tappa lär knappast stärka deras varumärke. En smula ironiskt också när de väljer att kalla hela sin spelenhet för "Xbox" och sen är det just exklusiva spel till plattformen som är lika upphetsande som grafikkort i toppskiktet från AMD.

Mja, Microsoft har ju aldrig haft några storslagna singleplayertitlar direkt, där är Sony bätrre. Men Sony har inte en enda multiplayertitel värt namnet, där är Sony urusla. Enligt mig så håller multiplayertitlar betydligt längre än något man spelar genom kanske 1 eller 2 gånger. Har fortfarande roligt online i t ex Gears 4, Forza 6, 7, Horizon 2-4, Halo-spelen samt en del bc titlar.

Playstation däremot har inte haft någon intressant multiplayer sedan dom tog död på Socom-serien.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Det är nog rätt synd om dig om du tror det...…

Xbox One är faktiskt bäst utan jämförelse när vi snackar grafik på konsolfronten, ja HELT utan jämförelse då PRO är närmre Xbox S än X med tekniken.

Att dessutom deras onlinetjänst och multiplayer är ljusår före sonys gör inte saken sämre.

MEN, för folk utan vänner att spela med eller utan skills att skaffa onlinevänner så kanske det är enklare att skaffa en ps4.

Vill man sitta själv i en källare och spela singleplayerspel så förlalldell, förbise Xbox. För alla andra så är Xbox den ultimata spelmaskinen utan motsvarighet, lägg till det en bakåtkompabilitet med snyggare grafik i alla spel så gör det ju inte saken sämre.

Kommer att testa crackdown senast imorgon på något som kallas för Gamepass, ytterligare något som du uppenbarligen har missat. Det är en tjänst med 100+ spel för en låg månadsavgift (ca 79 spänn). Då talar vi inte gamla dåliga spel utan en salig blandning av fantastiska titlar, däribland alla MS nya titlar.

Så, för att summera, tråkigt för dig med din inställning, för alla andra är detta den bästa spelgen. någonsin - tack vare Xbox.

Av det jag sett så är det minimal skillnad på Xbox och PS4 i de flesta spel, skulle nog säga att de snyggaste konsolspelen är PS4 exklusiva men det är väl personligt tycke precis som din åsikt. Att Xbox multiplayer på något sätt skulle vara bättre än Sony's har jag då aldrig märkt, multiplayer på PS4 fungerar minst lika bra som det gör på Xbox.

Nä, konsol väljer man antingen för att ha samma som ens vänner, för att man gillar företaget vilket verkar vara vad du är inne på eller som de flesta för att de har bäst exklusiva spel. Det finns en anledning att PS4 har sålt om Xbox med ganska mycket, just saying.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Finns väl ett par indiespel som är bra, men det säger väl det mesta när det första bra spelet du kan komma på som var exklusivt till Xbox är snart fyra år gammalt...

Jo där har du helt klart än poäng och Ori finns ju till Windows också. Det som fick mig att köpa en Xbox från första början var egentligen inte exklusiva tital, annat än kanske Halo då, utan det var kompatibliteten med PC som jag primärt spelar på. Vet inte om jag skulle vilja att fler titlar var Xbox exklusiva egentligen.

Medlem
Skrivet av Freffo:

Hade varit något om det fanns förstörelse i den nivån som en gång visades upp. Pinsamt detta. Vet dock om spelet hade varit bättre med det de en gång visade.

Tack för recensionen!

De har varit tydliga hela tiden med att den molnbaserade förstörelsen endast kommer finnas i multiplayer, vilket den enligt recensionen verkar vara. Har haft på känn länge nu att Crackdown 3 kommer bli mediokert, men som tur är så blir det tillgängligt via game pass, så man kan åtminstone ge det en chans utan att behöva slösa pengar.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Av det jag sett så är det minimal skillnad på Xbox och PS4 i de flesta spel, skulle nog säga att de snyggaste konsolspelen är PS4 exklusiva men det är väl personligt tycke precis som din åsikt. Att Xbox multiplayer på något sätt skulle vara bättre än Sony's har jag då aldrig märkt, multiplayer på PS4 fungerar minst lika bra som det gör på Xbox.

Nä, konsol väljer man antingen för att ha samma som ens vänner, för att man gillar företaget vilket verkar vara vad du är inne på eller som de flesta för att de har bäst exklusiva spel. Det finns en anledning att PS4 har sålt om Xbox med ganska mycket, just saying.

När det kommer till exklusiva spel så är PS4 oslagbart med spel som God of War, Spider-Man, Uncharted, Horizon Zero Dawn m.m, men när det kommer till konsolexklusiva spel, som exempelvis Red Dead Redemption 2, så är One X den bästa konsolen att lira dessa spel på.

Inaktiv

"Finns massor, Gears of war t.ex. Ni som klankar ner på xbox har noll koll på hur bra den är, eller varför man har en. Äger 3 xbox ones och en ps4 men har roligast med xboxen. allt är bättre på xboxen. Exclusives är inte allt"

skrattaderaktut.jpeg

Medlem

Det här är ett sådant spel där jag verkligen hoppas att sajter som Eurogamer eller Kotaku som brukar kunna skriva rejält matiga artiklar om spelutveckling eller annat som gått snett i spelbranschen sätter lite resurser på detta. Schreier på Kotaku har väl skrivit en bok om diverse spels utvecklingar också?

Jag är väldigt nyfiken på hur detta kunde gå så fel. Phil Spencer har väl sagt att Crackdown är bland hans absoluta favoriter bland Xbox-spelen?

Spelet var tänkt att komma ut 2016 så man undrar undrar ju vad Microsoft och diverse utvecklare sysslat med under dessa år?

Medlem

Är det cloud powered som de skröt om 2013?

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Xbox game pass är bland det bästa som hänt spelvärlden de senaste åren dock. En del spel fungerar även på PC och det ska bli fler där, så då minskar ju Xboxens vikt i det hela.

Game pass är bra men det har inte kommit ett spel som har lockat mig att köpa Xbox sen Halo 5. I jämförelse med Playstation 4 där jag som pc-spelare ofta glor avundsjukt på alla mustiga exklusiva spel.

Avstängd
Skrivet av Dumlen:

Mja, Microsoft har ju aldrig haft några storslagna singleplayertitlar direkt, där är Sony bätrre. Men Sony har inte en enda multiplayertitel värt namnet, där är Sony urusla. Enligt mig så håller multiplayertitlar betydligt längre än något man spelar genom kanske 1 eller 2 gånger. Har fortfarande roligt online i t ex Gears 4, Forza 6, 7, Horizon 2-4, Halo-spelen samt en del bc titlar.

Playstation däremot har inte haft någon intressant multiplayer sedan dom tog död på Socom-serien.

Sony behöver inte exklusiva multiplayer titlar med tanke på att resten av spelvärldens största fokus nu för tiden är just multiplayer till multi-plattform titlar.

För egen del så är multiplattform multiplayer titlarna långt mycket bättre än mycket av vad Microsoft hostat upp hittills denna generation.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Gnällkuk
Skrivet av Dumlen:

Mja, Microsoft har ju aldrig haft några storslagna singleplayertitlar direkt, där är Sony bätrre. Men Sony har inte en enda multiplayertitel värt namnet, där är Sony urusla. Enligt mig så håller multiplayertitlar betydligt längre än något man spelar genom kanske 1 eller 2 gånger. Har fortfarande roligt online i t ex Gears 4, Forza 6, 7, Horizon 2-4, Halo-spelen samt en del bc titlar.

Playstation däremot har inte haft någon intressant multiplayer sedan dom tog död på Socom-serien.

Spelar ju mindre roll när de populäraste multiplayer-spelen inte är plattformsexklusiva, då blir det ju single player-spelen som är det som driver försäljningen av konsoler. Men det kanske inte är helt konstigt heller, samtligt spel du nämner är gamla beprövade titlar som i regel alltid sålt bra.

Ska man ha ett spel som fokuserar på multiplayer behöver man ha en stor spelarbas, annars blir det death spiral ganska snabbt. Att utveckla ett nytt spel med fokus på mp måste alltså vara en smash hit direkt mer eller mindre. Microsoft erbjuder ju numer också sina exklusiva titlar även på PC, så har du en hyfsad PC finns det nästan ingen anledning att välja Xbox över PlayStation.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det är ju bra pris för en 4K-UHDBlurayspelare om inte annat

Jag har ingen PS4 men hade gärna ägt en just för deras exklusiva titlar.

Spelar dock nästan uteslutande PC i alla fall, kör RDR2 på Xboxet endast.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Har testat kampanjen lite nu och än så länge så är jag ändå positivit inställd till spelet. Storyn känns svag och lite cheesy, men gameplayet är trogen till ettan. Rent grafiskt så är jag rätt imponerad, inte så att man tappar hakan, men det är vissa tillfällen då det ser riktigt bra ut. UE4 brukar sällan gå bra ihop med open world, så att se Crackdown 3 drivas stabilt i native 4K30 var lite förvånande. Hade räknat med drops under strider och bilkörning, speciellt med tanke på att de inte har sparat på krutet vad gäller SSR och GI. Spelvärlden i sig känns väl ganska steril jämfört med andra moderna open world-spel, exempelvis RDR2, men i HDR så är spelet en fröjd för ögonen.

Det återstår att se hur resten av spelet är, men för mig så har alltid det roligaste i Crackdown varit att samla orbs, och jag tror att de har byggt en perfekt spelvärld för just detta. Multiplayer återstår att testa också, men av det jag har sett på streams så ser det inte särskilt skoj ut, men då är jag visserligen ingen MP-lirare längre, utan föredrar SP.

Inaktiv
Skrivet av GrizzlyBear83:

Har själv en Xbox, mest bara för att enbart spela med mina vänner, men Microsoft kan inte producera spel. Ännu ett Xbox-exklusivt spel som missar målet.

Microsoft är utomordentligt duktiga på att producera spel. Det du är ute efter är nog att de inte producerar så många nya IP.

MS har betydligt fler och bättre titlar än de flesta andra och levererar oftast ruskigt bra och välpolerade upplevelser.

Om man börjar räkna deras titlar och hur de lyckas releasea spel som når väldigt stor publik gång på gång så tror jag ingen annan än möjligtvis Nintendo kan mäta sig.

Såny är inte ett alternativ då de är notoriskt dåliga på att hålla tider på spelen.

Vad crackdown 3 anbelangar så skall det bli superspännande att testa det idag (på gamepass tills jag är övertygad) men är det mer av samma som tidigare så är det tillräckligt för mig. Crackdown 1 (och faktiskt 2 om man har några vänner att spela med) är otroligt bra spel - MEN, de är inte för alla.

Skribent

Det jag tycker är lite märkligt är att det redan finns spel som klarat total demolering av omgivningen från förra generationen. Tänker på Red Faction 3, detta var inte perfekt men det var bra imponerande med att du kunde sabba en bärande vägg i ett hus och hela skiten rasade som ett korthus. Att något liknade inte gått att införa i Crackdown 3 (utan molnet) på nuvarande generation är lite skumt. Speciellt då spelet faktiskt inte ser så speciellt bra ut grafiskt heller...


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

The_o jobbar på MS Sverige va?

Medlem

Att Crackdown 3 skulle få kärlek av spelpressen var det aldrig tänkt. Inte efter 5 år av utvecklingen, byte av utvecklare, uppköp av teknik (det Epic köpte). Sedan är det ett Microsoft spel. Dreams, det som har varit under utveckling längre än Crackdown 3, har startats om 2 gånger. Det kommer få fina betyg för det är ett Playstation spel. Mark my words. Sedan så är Crackdown 3 inte så dåligt. Det är Crackdown. Gillar man Crackdown (1). Kommer man gilla denna.

Inaktiv

"Det kommer få fina betyg för det är ett Playstation spel"

Eller för att det faktiskt är bra.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Sedan är det ett Microsoft spel. Dreams, det som har varit under utveckling längre än Crackdown 3, har startats om 2 gånger. Det kommer få fina betyg för det är ett Playstation spel. Mark my words.

Dreams är väl tveksamt om det ens går att recensera då det mer är en komplett och relativt lättanvänd spelmotor än ett spel.

Att du hävdar att det kommer få bra betyg för att det är ett PS-spel är bara fjantigt. Vad det ens har med Crackdown 3 att göra förstår jag inte riktigt heller?

Medlem

Gud vad tråkigt och extremt generiskt det ser ut.

Inaktiv
Skrivet av anon_326400:

The_o jobbar på MS Sverige va?

Sony Sverige....håller på med algoritmer för att vi ska kunna producera exakt likadana singleplayerspel med olika skins och "Quicktime-events" utan att folk märker det och fortsätter köpa skitet.

Vi behöver era pengar så vi kan täcka upp resten av koncernen (vi är skyldiga dem det efter alla pengar de pumpade in i PS3 fiaskot), därför producerar vi undermåliga konsoler med ren pc hårdvara, och gamla överblivna icke HD blu-ray spelare från förra generationen när vi köpte på oss ett större konkurslager från ett av våra dotterbolag i koncernen, maskerar dem med försäljartugg som "checkerboarding" och säljer till överpris. Säg inget till våra konkurrenter bara, de ska hållas ovetande om våra låga intentioner så de inte börjar sälja mer än oss! Folk bör inte få veta att vår "nya" PRO egentligen är sämre än konkurrenternas S (vi har inte ens stöd för blu-ray UHD eller 4k).

Hyschhhh!!! MIcrosoft är djävulen!

Förresten, om någon nämner "cross-platform-play" säg att det inte fungerar och att det är bättre att spela bara på PSN till en hög kostnad (som vi absoluuuut inte tjänar något på) för det är där alla l337 spelar. Nämner någon att vi inte har 4k så säg bara till dem att vi stödjer 8k istället och att vår PS4 är framtidssäkrad av folksam!

Avstängd

Ojsan. Någon/några här verkar ha tagit ganska illa upp över Microsofts ganska svaga line-up denna generation.

Stackars fanboys som låser sig till endast en plattform och måste försöka övertyga andra, och främst sig själva, att deras val är det enda rätta valet och att allt annat är skit... Tragiskt egentligen. Speciellt när dom tappert försöker sprida uppenbara lögner och påhitt.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Inaktiv
Skrivet av DrAg00nEn:

Ojsan. Någon/några här verkar ha tagit ganska illa upp över Microsofts ganska svaga line-up denna generation.

Stackars fanboys som låser sig till endast en plattform och måste försöka övertyga andra, och främst sig själva, att deras val är det enda rätta valet och att allt annat är skit... Tragiskt egentligen. Speciellt när dom tappert försöker sprida uppenbara lögner och påhitt.

Såg det. Har klickat på anmäl. Hoppas op:en gör något åt det.

" ironi är bortkastat på normalbegåvade "

eld
Medlem
Skrivet av anon_81726:

Microsoft är utomordentligt duktiga på att producera spel. Det du är ute efter är nog att de inte producerar så många nya IP.

MS har betydligt fler och bättre titlar än de flesta andra och levererar oftast ruskigt bra och välpolerade upplevelser.

Om man börjar räkna deras titlar och hur de lyckas releasea spel som når väldigt stor publik gång på gång så tror jag ingen annan än möjligtvis Nintendo kan mäta sig.

Såny är inte ett alternativ då de är notoriskt dåliga på att hålla tider på spelen.

Vad crackdown 3 anbelangar så skall det bli superspännande att testa det idag (på gamepass tills jag är övertygad) men är det mer av samma som tidigare så är det tillräckligt för mig. Crackdown 1 (och faktiskt 2 om man har några vänner att spela med) är otroligt bra spel - MEN, de är inte för alla.

Vi pratar om microsoft i xbox one eran, inte xbox 360 microsoft.

De har lyckats släppa uppföljare på alla sina stora IP'n som inte levt upp till förr och har på grund av det förlorat all slags exklusivitetskraft som behövs för att sälja sin plattform.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är skönt att det nu är släppt, då det är sista resten från den gamla Mattrick-eran på Xbox. För tidigt utannonserade spel, med för stort fokus på gimmicks med för liten budget och bristande intresse/investeringar från ledningen. Tack o lov så är den tiden över och förbi.

Jag har väldigt svårt att se att Mattrick haft minsta lilla inflytande på detta spel.

Han slutade 1:a juli 2013. Crackdown 3 visas på E3 ca ett år senare och släpps nu 2019.

Spencer har sagt att Crackdown är en av hans favoriter bland Xbox-spel så det känns väl ganska sannolikt att det var han som låg bakom Crackdown 3?

Hur som helst har ju minst 99% av utvecklingen skett under Spencer.

Ambassadör
Xbox

@Margy:

"Mattrick-eran" är kanske ett litet slarvigt uttryck men det får stå lite som symbol för det gamla MS. Det lämnade ett arv som Nadella och Spencer har fått rensa upp i, och ett stort skepp som MS tar tid att vända. Först med omorganisationen de senaste åren där Xbox-divisionen lyfts ur sin styvmoderliga plats i en garderob under Windows kan man se förändringen.
Xbox har nu en egen plats vid bordet där Spencer rapporterar direkt till Nadella och MS har vridit på pengaflödet och satsar stenhårt på gaming. Något som under "Mattrick-eran" negligerades å det grövsta. Mattrick får stå som syndabock för mycket, men han var inte ensam, Microsoft som helhet satsade helt enkelt inte på gaming. Balmer och Myerson hade stor del i det hela, och ingen av de tre är längre kvar.

Nadella och Spencer började med att rätta till hårdvaran, gick vidare via tjänster och funktionalitet och det senaste året investeras det tungt i egna studios, både nya och gamla.

MIn poäng är att Crackdown 3 är en produkt av den förra eran hos MS. CD3 utan Phil Spencers försök att rädda vad som räddas kan de senaste åren hade varit betydligt sämre.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

MIn poäng är att Crackdown 3 är en produkt av den förra eran hos MS. CD3 utan Phil Spencers försök att rädda vad som räddas kan de senaste åren hade varit betydligt sämre.

Det är ju nästan sex år sedan Mattrick försvann. Du måste väl hålla med om att Spencer har haft betydligt mer kontroll över detta spel än Mattrick (och troligen är den som startade produktionen)?

Det är lite lustigt hur vissa hävdar att allt som MS gjort bra de senaste åren är på grund av Spencer men allt som är dåligt - även nu nästan sex år senare - är på grund av Mattrick.

Ambassadör
Xbox

@Margy: I min föregående post så försökte jag förtydliga men det verkar inte ha fungerat.

Jag lämnar det så.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Spelar ju mindre roll när de populäraste multiplayer-spelen inte är plattformsexklusiva, då blir det ju single player-spelen som är det som driver försäljningen av konsoler. Men det kanske inte är helt konstigt heller, samtligt spel du nämner är gamla beprövade titlar som i regel alltid sålt bra.

Ska man ha ett spel som fokuserar på multiplayer behöver man ha en stor spelarbas, annars blir det death spiral ganska snabbt. Att utveckla ett nytt spel med fokus på mp måste alltså vara en smash hit direkt mer eller mindre. Microsoft erbjuder ju numer också sina exklusiva titlar även på PC, så har du en hyfsad PC finns det nästan ingen anledning att välja Xbox över PlayStation.

Som sagt, jag föredrar multiplayerdelen just på xbox-konsollerna, Playstation i sig har inte dom titlarna som tilltalar mig då jag föredrar att kunna spela med och mot andra. PSN är inte i närheten utav vad Xbox live är när det kommer till just multiplayer-aspekten även för multiplatformstitlar.

Det roliga är ju att när man kollar på just dom exklusiva titlarna och sedan jämför dom med hur många procent som köpt dom på respektive spelarbas så ligger xbox något bättre till då t ex om 6 miljoner köper ett spel på en spelarbas av 40 miljoner så har man nått fler än t ex om man sålt 6 miljoner på en spelarbas av 90 miljoner.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Avstängd
Skrivet av Dumlen:

PSN är inte i närheten utav vad Xbox live är när det kommer till just multiplayer-aspekten även för multiplatformstitlar.

Utveckla gärna. Vad är skillnaden som gör Xbox live så mycket bättre än PSN?
Man ser detta uttalande gång på gång från Xbox only spelare, men finns aldrig exempel.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

123
Skriv svar