Apex Legends firar sin första vecka med 25 miljoner spelare

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Jag testade det för första gången igår.
Då man är till åren (snart 40) så har mina vänner slutat spela, har inte tid eller gått över till konsol. Har spelat Pubg solo ett antal timmar och t.o.m norpat en chicken dinner eller två. Tog mig tid i training arenan så jag fick bra känsla för kontroller, vapen och skills. Hoppade in och i första matchen landade jag och mina randoms i famnen på ett lag med vapen, "blam blam" matchen över. Jaja tänkte jag, i nästa match med randoms hade jag en tonåring som skrek på mig innan vi valt legends att jag var en gay noob och när jag valde legend så skrek han att jag tog hans karaktär med en massa andra tillmälen. Bet ihop och vi överlevde ett tag. 3:e matchen med randoms gick bättre och jag fick mina första 2 kills. Spelet är snabbt med brutal TTK. Jag tycker dock det är alldeles för mycket flashiga mynningsflammor, lasrar och siffror vilket gör det svårt att se motståndaren i siktet. Går detta att dra ner på? Spelet är nog kul för folk med två vänner att spela med. Vet inte om jag orkar spela med randoms igen dock, finns mycket annat att spela den lilla tid jag har för spelande.

Jadu, det är ganska brant inlärningskurva.

Mitt råd: stäng av ingameVOIP så slipper du höra när folk grinar i micken. Hänt mig en gång bara, de flesta är hjälpsamma och vill vinna matchen.

Du kan stänga av siffrorna i Gameplay-inställningarna. Jag kör så att alla träffar med en salva från ett shotgun räknas ihop till en siffra istället för 5 lägre siffror.

TTK är ganska snabb precis i början, men så fort man får en sköld och hjälm, och speciellt av högre Tier så tål folk betydligt mer än så. Extended mags är riktigt bra att ha


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Välförtjänad framgång för Respawn! Spelet är riktig tkul, med ett mindre snabbt tempo i starten av matchen och som sen bli intensivare ju längre matchen går, i alla fall så mina matcher utspelat sig som regel. Två tummar upp!

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Jag testade det för första gången igår.
Då man är till åren (snart 40) så har mina vänner slutat spela, har inte tid eller gått över till konsol. Har spelat Pubg solo ett antal timmar och t.o.m norpat en chicken dinner eller två. Tog mig tid i training arenan så jag fick bra känsla för kontroller, vapen och skills. Hoppade in och i första matchen landade jag och mina randoms i famnen på ett lag med vapen, "blam blam" matchen över. Jaja tänkte jag, i nästa match med randoms hade jag en tonåring som skrek på mig innan vi valt legends att jag var en gay noob och när jag valde legend så skrek han att jag tog hans karaktär med en massa andra tillmälen. Bet ihop och vi överlevde ett tag. 3:e matchen med randoms gick bättre och jag fick mina första 2 kills. Spelet är snabbt med brutal TTK. Jag tycker dock det är alldeles för mycket flashiga mynningsflammor, lasrar och siffror vilket gör det svårt att se motståndaren i siktet. Går detta att dra ner på? Spelet är nog kul för folk med två vänner att spela med. Vet inte om jag orkar spela med randoms igen dock, finns mycket annat att spela den lilla tid jag har för spelande.

Jag spelar nästan uteslutande själv med randoms, förutom vissa kvällar då jag o en polare lyckas tajma vår speltid.

Stäng av VOIP, skiten är knappt nödvändig iom det fantastiska "pingsystemet", och så slipper du lyssna på allt trams!
Det finns även inställningar för olika HUD-element såsom skadesiffror, där kan du säkert hitta inställningar som passar dig!

Jag råder dessutom att ställa ner grafiken, åtminstone på vissa områden då en del grafiska effekter verkligen kan inskränka på möjligheten att se och följa motståndare!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

ELF
Medlem
Skrivet av heady89:

Jag hoppas se det i lite andra 'universe' snart. Tänk om de kunde ha ett BR-läge i Alien, man droppar in som squads och alla som dör blir Aliens som jagar de återstående eller något annat ballt.

Skrivet av FejkFejksson:

AVP hade väl exakt det? Sjukt skoj var det.

Stämmer. I AvP2 åtminstone så började en som Alien. Alla andra var tvugna att hålla sig vid liv tills tiden tog slut. Dog man så blev man en alien och fick göra det surt för överlevarna som är kvar.
Görs det bra så skulle det kunna sätta AvP på kartan igen. Skulle helt klart glömma Pubg helt och hållet för detta.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag har sakt att battle royal spel är inget för mig, men detta spelet är något extra och spelat det varje dag sedan det kom ut.. Riktigt roligt team fps spel.. Allting flyter på och visst är det lite server problem.. Men inget som förstör detta underbara spel!

Medlem

Anledningen till att spelet är så stort på Twitch är ju för att alla stora streamers som Ninja just nu spelar Apex Legends. Precis som Cods Blackout var störst när dem prövade det.

Får väl se i framtiden om de stora streamers går tillbaka till Fortnite eller stannar i Apex Legends.

FM-guru
F.d. Sisyr

Väldigt positiva intryck av spelet hittills. Gillar PUBG och tycker Ring of Elysium är hyfsat (kanske inte så konstigt då det är extremt likt PUBG), men i övrigt har inte myriaden av BR-spel som kommit de senaste åren fallit mig i smaken. Apex känns i dagsläget dock som precis det komplement jag velat ha till PUBG, dvs ett snabbare spel där man bara går in och köttar.

Medlem

@Rullstol: Tjenare, är också i din ålder och hade lite issues med en del omogna spelare som skrek/quittade om de inte fick välja sin favoritkaraktär

Kan varmt rekommendera att joina "Apex Legends Sverige" discord https://discord.gg/QND93SX
En massa trevliga typer där, folk är förstående om man inte har full koll och hjälper gärna till, lätt att hitta folk å spela med.
Även geeks-gaming har en bra discord med massa spelare som lirar Apex, https://discord.gg/s5w3fBj

Backloggens befriare
Skrivet av Zidious G:

Värst vad alla flippar över dessa BR-spel. Bara jag som är ointresserad?

Nä, inget för mig heller. Fast shooters i MP är ju inget för mig över lag så.. Inget speciellt med BR i det avseendet.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

För att inte vara en arenashooter gillar jag spelet otippat mycket. Hittar jag bara någon annan van fps-spelare att lira med blir det nog en hel del timmar tills det att Diabotical släpps.

Medlem

Respawn förtjänar all framgång!
Inte haft såhär kul med fps sen cod 4


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Ambassadör
Xbox

De första dagarna var det extra trevligt då randoms var ganska normalt folk, nu har dock p12 hittat spelet och det är samma visa som andra stora spel. Nu får man hitta folk att köra med innan helt enkelt.

Det är lätt det bästa BR jag testat, och jag tror att de har en hit här som kommer att gå om Fortnite. Särskilt då det verkar som att pre-teen publiken hittat till Apex också.

Höjer också förväntningarna för nästa EA battle royale, Firestorm till BF V, som släpps relativt snart. De lär ju kunna låna friskt från Apex. Så det kan bli betydligt bättre än befarat.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Anledningen till att spelet är så stort på Twitch är ju för att alla stora streamers som Ninja just nu spelar Apex Legends. Precis som Cods Blackout var störst när dem prövade det.

Får väl se i framtiden om de stora streamers går tillbaka till Fortnite eller stannar i Apex Legends.

Skillnaden är att Apex är roligt tillskillnad från Blackout

Medlem
Skrivet av veum:

@Rullstol: Tjenare, är också i din ålder och hade lite issues med en del omogna spelare som skrek/quittade om de inte fick välja sin favoritkaraktär

Kan varmt rekommendera att joina "Apex Legends Sverige" discord https://discord.gg/QND93SX
En massa trevliga typer där, folk är förstående om man inte har full koll och hjälper gärna till, lätt att hitta folk å spela med.
Även geeks-gaming har en bra discord med massa spelare som lirar Apex, https://discord.gg/s5w3fBj

Tack för tipsen!

Ska hoppa på i mån av tid.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Precis som Cods Blackout var störst när dem prövade det.

Blev BO ens populärt alls?
Man hörde om det vid betan och sen lite när det släpptes men efter det har det varit tyst.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Det värsta (bästa?) med Apex är att nu ser alla hur Titanfall 2 var till en del. Apex är egentligen bara ett långsammare TF2 utan mechs. Så många som fullkomligt älskar Apex och har missat ett helt fantastiskt spel p.g.a ett sketet releasefönster.

Kul i alla fall att Respawn får den kärlek de förtjänar. Även om jag så mycket önskar att bunny hopping från TF2 läggs in i Apex och wall running kommer tillbaka.

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Jag testade det för första gången igår.
Då man är till åren (snart 40) så har mina vänner slutat spela, har inte tid eller gått över till konsol. Har spelat Pubg solo ett antal timmar och t.o.m norpat en chicken dinner eller två. Tog mig tid i training arenan så jag fick bra känsla för kontroller, vapen och skills. Hoppade in och i första matchen landade jag och mina randoms i famnen på ett lag med vapen, "blam blam" matchen över. Jaja tänkte jag, i nästa match med randoms hade jag en tonåring som skrek på mig innan vi valt legends att jag var en gay noob och när jag valde legend så skrek han att jag tog hans karaktär med en massa andra tillmälen. Bet ihop och vi överlevde ett tag. 3:e matchen med randoms gick bättre och jag fick mina första 2 kills. Spelet är snabbt med brutal TTK. Jag tycker dock det är alldeles för mycket flashiga mynningsflammor, lasrar och siffror vilket gör det svårt att se motståndaren i siktet. Går detta att dra ner på? Spelet är nog kul för folk med två vänner att spela med. Vet inte om jag orkar spela med randoms igen dock, finns mycket annat att spela den lilla tid jag har för spelande.

Battle Royale spel är värdelöst om man spelat själv, bortsett från Solo spel. Alla spela med randoms är värdelöst. Hitta folk online att spela med

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Blev BO ens populärt alls?
Man hörde om det vid betan och sen lite när det släpptes men efter det har det varit tyst.

Det tror jag inte, Det fick bra betyg, men tror inte det var något som lockade bort spelare från PUBG eller Fortnite, men personligen tycker jag det är kul.

Medlem
Skrivet av cocona:

Skillnaden är att Apex är roligt tillskillnad från Blackout

Vad roligt att du tycker det! tror EA bryr sig mer om din åsikt än jag gör faktiskt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Håller på och plitar på en krönika om varför BR lockar så många, men sen behöver ju inte genren vara för alla

Är väl inte speciellt svårt att klura ut.
Det blev populärt med alla versioner av DayZ modden som florerade när det var populärt som attans.
Man får rushen av striderna i DayZ om och om igen.
Antingen vinner du eller så förlorar du allt.

Det blir nog en intressant läsning hur som helst!

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Jag testade det för första gången igår.
Då man är till åren (snart 40) så har mina vänner slutat spela, har inte tid eller gått över till konsol. Har spelat Pubg solo ett antal timmar och t.o.m norpat en chicken dinner eller två. Tog mig tid i training arenan så jag fick bra känsla för kontroller, vapen och skills. Hoppade in och i första matchen landade jag och mina randoms i famnen på ett lag med vapen, "blam blam" matchen över. Jaja tänkte jag, i nästa match med randoms hade jag en tonåring som skrek på mig innan vi valt legends att jag var en gay noob och när jag valde legend så skrek han att jag tog hans karaktär med en massa andra tillmälen. Bet ihop och vi överlevde ett tag. 3:e matchen med randoms gick bättre och jag fick mina första 2 kills. Spelet är snabbt med brutal TTK. Jag tycker dock det är alldeles för mycket flashiga mynningsflammor, lasrar och siffror vilket gör det svårt att se motståndaren i siktet. Går detta att dra ner på? Spelet är nog kul för folk med två vänner att spela med. Vet inte om jag orkar spela med randoms igen dock, finns mycket annat att spela den lilla tid jag har för spelande.

Du kan ändra damage numbers i gameplay settings

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Håller på och plitar på en krönika om varför BR lockar så många, men sen behöver ju inte genren vara för alla

Hehe, jag tänkte oxå skriva en sån Personligen tror jag på minst 3 samverkande faktorer:

1) Det är många slumpmässiga element varje spelomgång (vart du väljer att "spawna/landa", items att farma, vart motståndarna landar och vilka motståndare du möter, vart kartans cirkel börjar) vilket gör att varje spelomgång känns mkt unik. Alla variabler samverkande påminner om "procedurally generated levels" i hur "slumpmässiga men ändå sammanhängande de känns".

2) Tack vare denna stora mängd varierande variabler så blir det roligare att titta på streamers på Twtich som spelar vilket även gör att det blir mer uppmärksammat och att fler tittare vill prova på spelet, vilket inkluderar potentiella stream snipers.

3) Spelen har en slags roguelike-känsla med att om du dör så förlorar du all din "progress" och börjar om på ny kula, men det går fort att hitta ny match och då möter du ju inte samma spelare igen så då blir det ytterligare en helt ny spännande omgång. Du har även den där känslan av "hur långt kmr jag denna omgång?" som gör att adrenalinet ökar vilket i sin tur ökar ännu mer när kartan blir mindre och du pressas närmare ditt mål att bli #1 eller bara komma 2a.

Det är faktiskt lustigt hur det har tagit så lång tid innan BR-konceptet blev så populärt som det är idag. Kanske tekniska begränsningar? Jag minns att Unreal Tournament hade Last Man Standing där du bara har ett antal liv innan du blir spectator i matchen eller väljer att lämna den. Givetvis var kartan mindre och spelarantalet färre vilket nog skapade en hel annan känsla i det hela. Kändes nog mer då som begränsad FFA än något annat.

12
Skriv svar