Quiz - Vad kan du om Super Mario?

Robot
Quiz - Vad kan du om Super Mario?

Det här kan bli lika tufft att få alla rätt på på som att klara valfri isbana på tid.


Tråddemonen
Testpilot
Medlem

8/10

Spoiler om SMB2!


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Medlem

It'samee, Mario! Whoohoo!

Medlem

9/10 missade på virtual boy spelet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

7/10. Inte illa för någon som inte har spelat mer än Mario + Rabbids: Kingdom Battle i Marioväg de senaste 20 åren.

Gen
Medlem

8/10 Korrekta svar!
Missade efternamnet.

Medlem

9/10, Fick fel på Virtual Boy.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Haha, 1/10 och då chansade jag på den jag fick rätt på. Jag gillade Mario-spelen som jag spelade när jag besökte bekanta, men hade inget Nintendo själv så det är vad det är med dom kunskaperna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

2/10 - Klarade du någonsin första banan i super mario bros?

Nej, det gjorde jag inte. :'(


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

10/10 - var dock lite osäker på antalet goombas. Kul att få användning för sina Mario-kunskaper för en gångs skull!

Gnällkuk

Kopplar in @Loevet här - men stämmer det verkligen om Doki Doki Panic? Så vitt jag minns det så är det spelet i Japan som sedan gjordes om till västerländska marknaden där man helt sonika bytte ut karaktärer, redigerade det till viss dell och sedan döpte om det?

Därav att det är så olikt alla andra spel, det är egentligen inte ett Super Mario-spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

6/10 Korrekta svar!
Du uppskattar Super Mario Bros som ett socialt experiment men spelar helst de "riktiga" spelen.

Känns rimligt, körde knappt några Super Mario-spel efter trean.

Moderator | Testpilot

@trickeh2k: Korrekt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

10/10!! Nog min första.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

3/10 Korrekta svar!
Klarade du en första banan i Super Mario Bros?

Haha så väntat, Nintendo är verkligen ett stort, ointressant hål i mitt liv. Plus dålig.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@trickeh2k: ja det stämmer, men du kanske invänder dig mot formuleringen att det skulle vara SMB2:s ursprungliga titel? Doki Doki Panic döptes om till Super Mario Bros 2, och utöver att byta ut karaktärer gjorde de en del mindre ingrepp, men det är på det stora hela samma spel.

Så frågan är faktiskt korrekt, men den kanske skulle kunna formuleras som "vilket spel är SMB2 baserat på" för att undvika frågetecken.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Fråga 3 har ni fel på, Mario är domare i Tennis!
https://cdn02.nintendo-europe.com/media/images/11_square_imag...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

@trickeh2k: ja det stämmer, men du kanske invänder dig mot formuleringen att det skulle vara SMB2:s ursprungliga titel? Doki Doki Panic döptes om till Super Mario Bros 2, och utöver att byta ut karaktärer gjorde de en del mindre ingrepp, men det är på det stora hela samma spel.

Så frågan är faktiskt korrekt, men den kanske skulle kunna formuleras som "vilket spel är SMB2 baserat på" för att undvika frågetecken.

Tror egentligen ingen missförstår frågan, var bara det att jag starkt mindes att det egentligen inte är ett super mario-spel i grunden utan bara ”reskinnat” för att kunna lanseras i nord amerika. När man har svag Nintendo-kunskap och tar 6/10 får man försöka ta stilpoäng :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Loevet:

@trickeh2k: ja det stämmer, men du kanske invänder dig mot formuleringen att det skulle vara SMB2:s ursprungliga titel? Doki Doki Panic döptes om till Super Mario Bros 2, och utöver att byta ut karaktärer gjorde de en del mindre ingrepp, men det är på det stora hela samma spel.

Så frågan är faktiskt korrekt, men den kanske skulle kunna formuleras som "vilket spel är SMB2 baserat på" för att undvika frågetecken.

Spelet heter ursprungligen Yume Kōjō: Doki Doki Panic och togs fram för en festival 1987 i Japan (Yume Kōjō '87 /Dream Factory '87) av Fuji. Festivalen hade sex maskotar (Papa, Mama, Imajin, Lina, Poki och Piki), där de första fyra var spelbara karaktärer i tv spelet.

För djupdykning av Super Mario Bros 2 rekommenderas Gaming Historians minidokumentär! https://www.youtube.com/watch?v=2EUYSN5aFcE


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Roten:

Fråga 3 har ni fel på, Mario är domare i Tennis!
https://cdn02.nintendo-europe.com/media/images/11_square_imag...

Fast inte Mario Tennis, så det finns bara ett korrekt alternativ där.


signatur
Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@trickeh2k: Nej visst var det inte ett Super Mario-spel från början, men jag tyckte ändå det var grymt bra, och för mig kändes det alla gånger som ett Mario-spel. Nu i efterhand kan man absolut se att det spelet skiljer sig en hel del från de andra, men för mig gör det inget. Jag har nostalgiska känslor runt spelet som en Mario-titel, oavsett vad det baserats på


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

6/10 Korrekta svar!
Du uppskattar Super Mario Bros 2 som ett socialt experiment men spelar helst de "riktiga" spelen.

Haha, jag har ingen susning om vilka de riktiga spelen är! Det enda spelet med Mario jag spelat är Donkey Kong, arkadspelet, ett par gånger på Gröna Lund way back.

Och så den här pärlan förstås...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast inte Mario Tennis, så det finns bara ett korrekt alternativ där.

Sant, läste det lite fort!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

6/10

Gissade på många. Har inte spelat Mario på många år.

Medlem

Fan, 8/10 missade vr mario och jag har aldrig idlat i odessy.

Medlem

5/10 Korrekta svar!
Du uppskattar Super Mario Bros 2 som ett socialt experiment men spelar helst de "riktiga" spelen.

Mario who?


signatur

I drank what?

Medlem

Gick ju så där. Då är förvisso mina erfarenheter av denna figur Donkey Kong och sen knäckte jag första spelet på C64 för herrans massa år sen ^^

Medlem

2/10 Korrekta svar!
Klarade du en första banan i Super Mario Bros?

Hehe, märks att man hade C64 när det begav sig.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar