Recension – Far Cry New Dawn

Robot
Recension – Far Cry New Dawn

Tidspressen märks, utförandet haltar, men Far Cry fortsätter leverera dumglad action.

#far-cry, #far-cry-5, #far-cry-new-dawn, #ubisoft, #ubisoft-montréal


Medlem

Det är väl tänkt som en snabb uppföljare till senaste Far Cry, förmodligen därför prislappen är drygt 100 kr lägre. Tycks snarare vara ett stort DLC än ett fristående spel.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Jag hade kul med femman. Men det blir nog pass på dennaa

Medlem

Förväntade mig inte att denna skulle vara "ny" och "ooh" och "aah" heller, utan att det är mer eller mindre en expansion till 5:an. Så jag blir nöjd, gillade 5:an starkt och denna blir kul att spela. Blir att köra denna och Metro till helgen, yeeah!

Redaktör
Ponny
Skrivet av mrpijey:

Förväntade mig inte att denna skulle vara "ny" och "ooh" och "aah" heller, utan att det är mer eller mindre en expansion till 5:an. Så jag blir nöjd, gillade 5:an starkt och denna blir kul att spela. Blir att köra denna och Metro till helgen, yeeah!

Exakt så är det. "Ooh" och "aah" får förhoppningsvis Far Cry 6 stå för en vacker dag. Also: fin spelhelg!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Låter som ett nytt Far Cry: Blood Dragon


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Förväntade mig inte att denna skulle vara "ny" och "ooh" och "aah" heller, utan att det är mer eller mindre en expansion till 5:an. Så jag blir nöjd, gillade 5:an starkt och denna blir kul att spela. Blir att köra denna och Metro till helgen, yeeah!

Samma för mig. Första Farcry sen trean jag orkat ta mig igenom.
Men jag väntar på lite lägre pris


signatur

PSN: MrOakenborn

Fragtjuv

Trevlig recension och jag blir glad när jag läser att det finns röjig action och stora explosioner. Det är precis vad jag förväntade mig att New Dawn skulle vara. Särskilt dyrt är det ju inte heller men med Athem runt hörnet väntar jag ändå till sommaren. Dels för att det kanske finns på rea då och dels för att det är ett perfekt spel för semesterns regniga dagar.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Gen
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Samma för mig. Första Farcry sen trean jag orkat ta mig igenom.
Men jag väntar på lite lägre pris

Ja, det borde kostat lite mindre kan man tycka. Gissar att det ändå inte blir många timmar action.

Sen är det väl lite småsegt att köra igenom det nu när man fortfarande har FC5 färskt i minnet, trots allt är det exakt samma karta.

Medlem

Jag som älskade både 4:an och 5:an tvekade inte om detta. Förbokade och förladdade igår, efter denna recensionen så ångrar jag mig inte. Detta skall bli roligt!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@Gen: Det koster lidt mindre - 45€ (64% af normal fuldpris)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Also: fin spelhelg!

Har du helg redan? FUSK!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelet har en alldeles för skrikig färgpalett.

Skribent
Skrivet av ibib:

Låter som ett nytt Far Cry: Blood Dragon

Inte lika bra, vill jag påstå.

Gnällkuk

"Ojämställd co-op"

Var tvungen att läsa igenom recensionen igen, missade det helt. Och nä, jag tror det är ordet jämlikhet du tänkte på

"Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet."

Tycker det är konstigt att man släpper en påkostad re-skin ett år senare och det är så pass buggigt? :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har du helg redan? FUSK!

Om det vore så väl! Jag svarade på kommentaren från @mrpijey ovan som ska lira detta + Metro i helgen.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@trickeh2k: Ojämställt/Ojämlikt. Rätta mig om jag har fel, men man kan väl säga antingen eller? Hur som är det råkorkat att den ena får all progression, den andra får ... ingen alls.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tycker Far Cry 5 var kul men kändes som spelets AI var sämre än Far Cry 4. De upptäckte en på konstiga vis trots att man använde ljuddämpare på vapnet. Gillade även inte att man var jagad så otroligt mycket i spelet av flygplan, konvojer och människor. Det blev aldrig en lugn minut kändes det som. får se om det blir något köp av detta. I så fall längre fram till Steam.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gnällkuk

@Fredrik Eriksson: Jag ska låta det vara osagt, jag reagerade bara på att ordet kändes som det användes i felaktigt syfte, men har för dåliga språkkunskaper föru att uttala mig om det. Jag skulle dock gissa på att vän av ordning, herr Bennet har bättre koll?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem
Skrivet av Rymar:

@Gen: Det koster lidt mindre - 45€ (64% af normal fuldpris)

Det stämmer, kollade priser på nyckelsajter och det kostar inte speciellt mycket

Medlem

Hoppas inte FC6 har utposter, börjar bli tjatigt vid det här laget.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

Hoppas inte FC6 har utposter, börjar bli tjatigt vid det här laget.

I och med att det är Ubisoft kan man ju i princip garantera att det kommer finnas något liknande åtminstone, alla deras open world-spel går ju ut på att beta av ett par olika saker/baser av samma sort för att öka/sänka nån mätare i ett antal regioner, extremt repetivt. Kanske är en vresig gubbe men fytusan vad trist det blir när samma formel används i spel efter spel.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Hoppas inte FC6 har utposter, börjar bli tjatigt vid det här laget.

Jag säger som jag sa innan 5:an kom: visst är det å ena sidan samma upplägg (som med många andra spel), men å andra sidan är det tillräckligt bra setting (miljö och story osv) för att kännas som annorlunda så gör det inte så mycket. Det är svårt att göra ett sådant spel om det inte finns någon form av checkpoints.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Frilansare
Skrivet av trickeh2k:

@Fredrik Eriksson: Jag ska låta det vara osagt, jag reagerade bara på att ordet kändes som det användes i felaktigt syfte, men har för dåliga språkkunskaper föru att uttala mig om det. Jag skulle dock gissa på att vän av ordning, herr Bennet har bättre koll?

Tror väl att "jämställdhet" mer syftar på skillnader/likheter i rättigheter mellan kön?

Medlem

jag har köpt det , inte lirat det än. hoppas på att det är lite som far cry primal.

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Bennet:

Tror väl att "jämställdhet" mer syftar på skillnader/likheter i rättigheter mellan kön?

Precis, så "ojämställd co-op" är alltså orättvis fördelning mellan karaktärer i spelet som inte har samma kön?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@trickeh2k: Ojämställt/Ojämlikt. Rätta mig om jag har fel, men man kan väl säga antingen eller? Hur som är det råkorkat att den ena får all progression, den andra får ... ingen alls.

Orättvis coop är nog det du letar efter

Medlem

Har FC5 på min lista av spel att köpa på billig rea och köra igenom. Fick inget sug på detta, dock var det senaste FC jag körde FC3...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Redaktör
Ponny

Okej, nu har jag kikat runt lite på jämställd/jämlik (eller som i det här fallet: ojämställd/ojämlik). Det var lite olika bud, men jämställd verkar syfta mer på kön, medan jämlik kan handla om lite allt möjligt. Så: vi kör på ojämlik co-op. A.k.a. orättvis fördelning. Tack för feedback!

Nu har jag inte spelat Wildlands, men visst är det så att det inte finns någon sådan orättvisa inblandad där i co-op? Borde ju inte vara hela världen att införa det också i Far Cry. Nåväl!


signatur

En Bamseponny av folket

FM-guru
F.d. Sisyr

Känns som ett spel jag själv hade gett en etta. Verkar definitivt inte vara något för mig.

12
Skriv svar