Efter pc-stormarna – mestadels höga betyg för Metro Exodus

Robot
Efter pc-stormarna – mestadels höga betyg för Metro Exodus

Metro bortom metron faller kritikerna i smaken.

#4a-games, #metro-exodus


Medlem

Inte förvånad. Tycker 3/5 är alldeles för lågt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Inte förvånad. Tycker 3/5 är alldeles för lågt.

Utan att ha spelat det?

Frilansare

Vad skulle du ge spelet, nu när du har kört igenom det?

Tråddemonen
Testpilot

Det verkar bli väldigt vanligt att folk tar illa upp när recensenter delar med sig utav sin egna åsikt om spelen de recenserar. Men jag tror också att det är väldigt viktigt att låta personer som @Joakim Bennet recensera spel där han inte har en inblandad förkärlek till spelserien. Många gånger när folk som älskar spelserier skall recensera en uppföljare så kan den personen ha blivit ganska förblindad just utav kärleken till spelserien. Att recensenter ger dåliga betyg förutsätter inte att alla som läser recensionen kommer att tycka detsamma.

Har full respekt till att recensenterna sköter sitt jobb, och trots att jag nog inte kommer att ha samma inställning som recensenterna så låter jag spelet tala för sig självt och ingen annan. Dock är jag glad att jag läste recensionen innan så jag inte dyker in i spelet med allt för höga förhoppningar, kan ske att jag bara blir allt mer förbannad om jag förväntar mig något som spelet inte lever upp till.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Inte förvånad. Tycker 3/5 är alldeles för lågt.

Håller helt med. Ser man på andra sidor så är dem inte lika gnälliga...

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Det verkar bli väldigt vanligt att folk tar illa upp när recensenter delar med sig utav sin egna åsikt om spelen de recenserar. Men jag tror också att det är väldigt viktigt att låta personer som @Joakim Bennet recensera spel där han inte har en inblandad förkärlek till spelserien. Många gånger när folk som älskar spelserier skall recensera en uppföljare så kan den personen ha blivit ganska förblindad just utav kärleken till spelserien. Att recensenter ger dåliga betyg förutsätter inte att alla som läser recensionen kommer att tycka detsamma.

Har full respekt till att recensenterna sköter sitt jobb, och trots att jag nog inte kommer att ha samma inställning som recensenterna så låter jag spelet tala för sig självt och ingen annan. Dock är jag glad att jag läste recensionen innan så jag inte dyker in i spelet med allt för höga förhoppningar, kan ske att jag bara blir allt mer förbannad om jag förväntar mig något som spelet inte lever upp till.

Kan inget annat än att hålla med.

Det är väldigt sällan jag läser recensioner och då jag gör det så gör jag det av nyfikenhet/andra förhållningssätt till samma produkt.

Har aldrig läst en review och tänkt "Det här måste jag skaffa/testa" då jag vet att min egen smak i princip aldrig är matchad av recensenter ändå.

En recension är alltid subjektiv, läs dem som nöje, inte en bibel. ps, skippa bibeln helt

Medlem
Skrivet av B-itta:

Håller helt med. Ser man på andra sidor så är dem inte lika gnälliga...

Eller hur, jag tycker alla spel ska få 5/5, fan taskigt att vara kritisk

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Det verkar bli väldigt vanligt att folk tar illa upp när recensenter delar med sig utav sin egna åsikt om spelen de recenserar. Men jag tror också att det är väldigt viktigt att låta personer som @Joakim Bennet recensera spel där han inte har en inblandad förkärlek till spelserien. Många gånger när folk som älskar spelserier skall recensera en uppföljare så kan den personen ha blivit ganska förblindad just utav kärleken till spelserien. Att recensenter ger dåliga betyg förutsätter inte att alla som läser recensionen kommer att tycka detsamma.

Har full respekt till att recensenterna sköter sitt jobb, och trots att jag nog inte kommer att ha samma inställning som recensenterna så låter jag spelet tala för sig självt och ingen annan. Dock är jag glad att jag läste recensionen innan så jag inte dyker in i spelet med allt för höga förhoppningar, kan ske att jag bara blir allt mer förbannad om jag förväntar mig något som spelet inte lever upp till.

Håller delvis med dig. Vad en person tycker speglar inte vad alla tycker eller måste tycka, men ibland så kan det krävas att den som recenserar har en viss förkärlek och vet något om spelet den recenserar, för en uppföljare riktar sig ju främst till alla som älskar föregångaren. Som läsare så tycker jag dock att man borde ta del av flera recensioner och inte hänga upp sig för mycket på enskilda recensioner som inte delar ens åsikter.

Medlem
Skrivet av snubben:

Eller hur, jag tycker alla spel ska få 5/5, fan taskigt att vara kritisk

Nä men vad jag menar är att folk bör ge spelet en fair chans då andra sidor gett det bra. Man har ju läst från folk som efter en 3a väljer att inte köpa + alla som redan valt att bojkotta på grund av Epic dealen.

Personligen hoppas jag spelet säljer bra så de kan fortsätta serien

KoP
Medlem
Skrivet av B-itta:

Håller helt med. Ser man på andra sidor så är dem inte lika gnälliga...

Fast nu är ju inte alla människor stöpta ifrån samma form. Alla tycker olika. Är det så konstigt? 🤔

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Håller delvis med dig. Vad en person tycker speglar inte vad alla tycker eller måste tycka, men ibland så kan det krävas att den som recenserar har en viss förkärlek och vet något om spelet den recenserar, för en uppföljare riktar sig ju främst till alla som älskar föregångaren. Som läsare så tycker jag dock att man borde ta del av flera recensioner och inte hänga upp sig för mycket på enskilda recensioner som inte delar ens åsikter.

Fast nu är det ju ett fristående spel. Så jag tycker inte det spelar någon roll hur föregående spel presterat. En 3a betyder ändå bra, ta mutant year zero t ex som också fick en trea. Jag älskar rollspelet och har haft riktigt kul med det. Ändå är det ju långt från någon fullträff .

Medlem

De tidigare delarna fick de med OK betyg men jag tyckte spelen var barnsliga. Tror inte på Exodus.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-itta:

Nä men vad jag menar är att folk bör ge spelet en fair chans då andra sidor gett det bra. Man har ju läst från folk som efter en 3a väljer att inte köpa + alla som redan valt att bojkotta på grund av Epic dealen.

Personligen hoppas jag spelet säljer bra så de kan fortsätta serien

En stort problem är ju den grava betygsinflationen inom spelmedia, där allt under 7 (nästan 8 numera) är ett direkt straff att spela. Vi försöker att tänka annorlunda, istället för att ha fler grader som beskriver mediokert är redan en tvåa "ok", en tre är "bra" (ett bra spel, likson), och så vidare.


signatur
Medlem

Blir mer och mer besviken ju mer man får reda på om denna titel.
Dålig optimering så att folk med något under 1080ti får kämpa för att hålla 60fps ens i 1080p.
Gamereactors recensent hade t.ex. ett 1070 och dippade ner till höga 40fps i 1080p, och han maxade inte ens ut spelets inställningar.
Valet att ha ryskt tal har tydligen också tagits bort, något som jag älskade med de båda tidigare spelen.
Ingen FOV slider heller från vad jag har hört.
Och alla videos jag har sett så sätter de motion blur på low, som att det inte går att stänga av.
Luktar lat konsolport långa vägar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En stort problem är ju den grava betygsinflationen inom spelmedia, där allt under 7 (nästan 8 numera) är ett direkt straff att spela. Vi försöker att tänka annorlunda, istället för att ha fler grader som beskriver mediokert är redan en tvåa "ok", en tre är "bra" (ett bra spel, likson), och så vidare.

Förstår inte hur en 3:a är ett "bra" betyg? 4 = bra spel och 5 = utmärkt spel, 1-3 är för dåliga spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kleptoman:

Förstår inte hur en 3:a är ett "bra" betyg? 4 = bra spel och 5 = utmärkt spel, 1-3 är för dåliga spel.

Varför skulle man ha tre grader av dåligt och bara två för bra?


signatur
Medlem

@Kleptoman: 3 = bra, 4 = mycket bra, 5 = mästerverk

är detta svårt att förstå?
Och som vanligt så är ju siffran helt oväsentlig egentligen. Du får en bättre uppfattning om spelet genom att läsa eller höra på recensensioner istället för att bara titta på vilka siffror de får.

1
Skriv svar