Recension – Metro Exodus

Medlem
Medlem

Väntar tills det kostar en hundring.
Bra recension Jocke.


signatur

"High life on low budget"

Moderator | Testpilot
Skrivet av B-itta:

Meh... 8.5 på IGN och 8 på GameSpot/Gamereactor. Vill hellre lita på dem i detta fall.

Joakim gav spelet ett bra betyg. 3/5 betyder att spelet är "Bra" för FZ.

"3 - Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem."


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Meh... 8.5 på IGN och 8 på GameSpot/Gamereactor. Vill hellre lita på dem i detta fall.

Är nog bra att ha i åtanke att IGN och Gamespot (och deras gelikar) är kända för sin kraftiga betygsinflation där endast riktiga skräpspel får betyget 6 eller lägre. En 8:a på IGN/Gamespot kan nog jämföras med en 3:a på FZ.

Medlem

Juste en fråga till. Ser rykten om att detta ska släppas på xbox game pass? Någon som kan källhänvisa?

Medlem
Skrivet av Rafner:

Är nog bra att ha i åtanke att IGN och Gamespot (och deras gelikar) är kända för sin kraftiga betygsinflation där endast riktiga skräpspel får betyget 6 eller lägre. En 8:a på IGN/Gamespot kan nog jämföras med en 3:a på FZ.

Nä men vad jag menar är att folk bör ge spelet en fair chans då andra sidor gett det bra. Man har ju läst från folk som efter en 3a väljer att inte köpa + alla som redan valt att bojkotta på grund av Epic dealen.

Personligen hoppas jag spelet säljer bra så de kan fortsätta serien

Medlem
Skrivet av B-itta:

Nä men vad jag menar är att folk bör ge spelet en fair chans då andra sidor gett det bra. Man har ju läst från folk som efter en 3a väljer att inte köpa + alla som redan valt att bojkotta på grund av Epic dealen.

Personligen hoppas jag spelet säljer bra så de kan fortsätta serien

Håller med, hur många bra singelplayer-fps serier finns det kvar liksom.
Half-Life3 har man väntat på ett tag nu
Själv har man helt tröttnat på BatteRoyal och det mesta i MP väg. Allt känns så "been there, done that".
Metro-spelen har alltid känts unika tack vare den bra historien från böckerna antar jag. Inte läst dom än..

Medlem

Jag undrar lite hur buggar som "fiender som dyker upp ur marken" ens kvarstår. Jag menar, borde de inte finnas oavsett hårdvarukonfiguration, eller är det random på något sätt? Låter ju som att antingen så finns dom där eller så gör dom det inte. Men om dom inte märker dom och buggarna kommer med i recensions-exemplaren eller till och med till release så blir det konstigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bra och informativ recension. Det här med att spelet får minus för buggar och trasig kod borde ju ges som standard för alla spel vid release? Frågan är bara varför man plötsligt lägger märke till detta mer för vissa spel än för andra? Jag fick vänta flera veckor innan de patchat (The witcher 3, Bioshock inifinite, RDR2 osv) då dessa knappt var spelbara. Jag vet att man ska se helheten, men det är svårt när buggarna, som ni nämner i t ex metro exodus, tar så mycket plats. Ni har ju det ni har och kan bara recensera det ni har framför er precis som alla andra. Men frågan är vart man ska dra gränsen?

Flera hade klagat på laddningstiderna på konsolerna, men detta löser man enklast genom att installera en SSHD. Fick ner laddningstiderna avsevärt (upp till 1 minut eller mera för vissa spel).

Ska prova lite i helgen och se hur det hela ter sig. Borde ju vara mer optimerat på konsol, kan man tycka.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Bra och informativ recension. Det här med att spelet får minus för buggar och trasig kod borde ju ges som standard för alla spel vid release? Frågan är bara varför man plötsligt lägger märke till detta mer för vissa spel än för andra? Jag fick vänta flera veckor innan de patchat (The witcher 3, Bioshock inifinite, RDR2 osv) då dessa knappt var spelbara. Jag vet att man ska se helheten, men det är svårt när buggarna, som ni nämner i t ex metro exodus, tar så mycket plats. Ni har ju det ni har och kan bara recensera det ni har framför er precis som alla andra. Men frågan är vart man ska dra gränsen?

Personligen har det där ett rätt så enkelt svar. Vissa personer upplever olika buggar och olika mängder. I vissa fall kan buggarna fara förödande och förstöra spelupplevelsen medan andra kan rent av vara roliga och lösa sig utan större problem.

That's it. Jag hade personligen inga problem med spelen du nämnde och skulle således inte nämna det i en recension. Det jag möjligen skulle göra om det visade sig att många andra hade problem är bara att nämna att många har stött på tonvis med buggar med att jag personligen inte har det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Joakim Bennet: Har dom gjort som tidigare Metro spelen att man kan välja så alla pratar Ryska, Engelska, med antingen Rysk eller Engelsk subtitle?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Personligen har det där ett rätt så enkelt svar. Vissa personer upplever olika buggar och olika mängder. I vissa fall kan buggarna fara förödande och förstöra spelupplevelsen medan andra kan rent av vara roliga och lösa sig utan större problem.

That's it. Jag hade personligen inga problem med spelen du nämnde och skulle således inte nämna det i en recension. Det jag möjligen skulle göra om det visade sig att många andra hade problem är bara att nämna att många har stött på tonvis med buggar med att jag personligen inte har det.

Kan det vara så enkelt att recensenterna fått en annan version av spelet än konsumenterna? För ni får ju testa spelet tidigare. Ibland har skillnaderna varit enorma så att säga. Kanske en day 1 patch som recensenter inte haft till sitt förfogande?

Hade faktiskt en lite smårolig bugg i the witcher 3 på release. Hästen kunde ibland springa iväg av sig själv för att sedan återkomma inom 10-15 minuter.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det låter som att huvuddelen är det svagaste i SPELET, dvs dess combat gameplay. Om nu inte cutscenes, dialoger och berättande hade rentav majoriteten av din uppmärksamhet och tid? Det står visserligen att det är fläskigt med "tjafs" men jag får nog ändå anta att du springer runt och pangar mer än nickar stumt till dom som vippar på munlädret? Hade personligen lutat åt en 2:a känner jag just nu iaf.

Tänk om man skaffar en bil som ser helt underbar ut, drar knappt något bränsle, har alla features du behöver plus lite till men.. den håller sig knappt på vägen eller är ofta en plåga att köra. Huvudmålet haltar, det är en rejäl törn i helheten. Hade detta varit ett spel mer likt Detroit: Become Human så hade man såklart haft överseende med betyget på den biten.

Medlem

@Svenpa: de tidigare Metro spelen var inte direkt starka i combat heller, så gillade man de tidigare och inte jämför allt för mycket mot andra spel så kan man nog se över stridselementen.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nog klokt, de har en del buggar att döda.

Förbokade både detta och Far cry new dawn. Kanske kan vara en bra ide att köra New Dawn först i väntan på buggfixar då. Sen är det ju Anthem också.

Medlem

Som vanligt så är ju en recension en enda persons personliga åsikter om spelet, färgat av ens egna intressen, erfarenheter osv, så man får nog bilda sig en egen uppfattning. Kände aldrig att de förra spelen var mästerverk heller men de växte med tiden när man började uppskatta spelläget och storyn mer. Så jag tror inte jag blir besviken på detta heller.

Frilansare
Skrivet av NuZ:

Joakim Bennet!
Jag litar alltid på FZ betyg och håller med om dessa på i stort sett alla spel jag själva spelat och ni betygsatt. Dock blev jag lite besviken nu för har peppat inför nya Metro att det var så trasigt som skrivs om. Då till min fråga.

Har andra spel färgat dig, alltså vad för FPS uppskattar du själv? Jag är t.ex stort fan av de 2 andra Metro, Stalker och gillar skarpt Bioshock som är min favorit i genren.

Förstår du hur jag menar? Alltså du satte en 3a och vad för spel hade du satt en 5a på idag?

Jag gillade de förra Metro-spelen, men de led av ungefär samma problem. Bioshock var fantastiskt, har svårt för Stalker. Är svag för Dishonored-spelen och tidiga Far Cry. Den nya Wolfenstain-spelen gör mycket rätt, och Metro-utvecklarna verkar ha hämtat inspiration från det senaste. De skulle ha titta mer på striderna.

Skrivet av Moody:

Alltså vilken recension - som vanligt - Jocke! Ruskigt välskriven. Det är såna här recensioner som får en att läsa trots att man kanske inte har något intresse för spelet i fråga. Hatten av!

Bokade spelet tidigare i veckan och håller nu på med föregångaren. Kanske blir att vänta ett tag innan jag drar igång för att låta utvecklarna patcha bort problemen.

Tack!

Skrivet av bent toe:

Väntar tills det kostar en hundring.
Bra recension Jocke.

Tack vad snällt!

Frilansare
Skrivet av Fusionn:

Joakim Bennet: Har dom gjort som tidigare Metro spelen att man kan välja så alla pratar Ryska, Engelska, med antingen Rysk eller Engelsk subtitle?

Det sägs det, men jag hittade ingen option för ryskt tal i min kod.

Medlem

@UncleJack: Recensionen säger t.om att smyga är meningslöst då spelet tar över vad som händer i alla fall. Detta var inte ett problem i de förra spelen. De hade stor fokus på tysta vapen, kastknivar, stealth och liknande. Vet inte alls vart du får ifrån att combat var svagt i Metro spelen. De hade inte heller fiender som buggade runt och sabbade upplevelsen i min erfarenhet. Begränsad "riktig" ammo som även var valuta gjorde det dessutom värt att smyga än att bokstavligt skjuta upp dina pengar medan här låter det som att man blåser på oavsett och uppmuntras att göra det dessutom. Detta utan att ens nämna andra spel.

Medlem

@Svenpa: Sorry, jag tänkte inte på hela stealthgrejen. Självklart var det en stor del som av de tidigare spelen! Som du skrev så gjorde bristen av ammunition att smyga blev väldigt relevant.
Det är riktigt tråkigt om de frångått både valuta och smygandet från de tidigare.
Jag upplevde att striden i sig, alltså vapenkänslan, skadan man gjorde och tog osv. var oengagerande. Liksom ingen punch i vapnena, på något vis. Därav dålig combat imo.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Frilansare
Skrivet av Svenpa:

@UncleJack: Recensionen säger t.om att smyga är meningslöst då spelet tar över vad som händer i alla fall. Detta var inte ett problem i de förra spelen. De hade stor fokus på tysta vapen, kastknivar, stealth och liknande. Vet inte alls vart du får ifrån att combat var svagt i Metro spelen. De hade inte heller fiender som buggade runt och sabbade upplevelsen i min erfarenhet. Begränsad "riktig" ammo som även var valuta gjorde det dessutom värt att smyga än att bokstavligt skjuta upp dina pengar medan här låter det som att man blåser på oavsett och uppmuntras att göra det dessutom. Detta utan att ens nämna andra spel.

I rättvisans namn går det att smyga på en del ställen, medan andra, mer skriptade partier gör det superknöligt.

Medlem

Använder man fortfarande "riktig" ammo som valuta i spelet?

Medlem

Konstigt att ni gör recension ett år innan release
Dom var verkligen generösa att låta er spela en sån tidig version av spelet


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Trist att spelet är trasigt, nog därför dem väntar 1 år att släppa det på en ordentlig launcher, tills de fixat allting. Epic Launcher får hantera den öppna betan av Metro Exodus tillsvidare

Frilansare
Skrivet av Dannemannen99:

Använder man fortfarande "riktig" ammo som valuta i spelet?

Nope, du köper ingenting, du krafter eller hittar allt.

Medlem

Varför kostar det 799 på Xbox store när du kan köpa det för 599 på Elgiganten? Eller är det så att de släpper en icke förhandsbokningsversion i morgon?

Medlem
Skrivet av deland:

Varför kostar det 799 på Xbox store när du kan köpa det för 599 på Elgiganten? Eller är det så att de släpper en icke förhandsbokningsversion i morgon?

Digitalt direkt från Sony / Microsoft kostar alltid mer
För dom vet att dom kan ta mer betalt :>


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

[quote postid="3869482" userid="74458" name="Godofcheese"]
Digitalt direkt från Sony / Microsoft kostar alltid mer
För dom vet att dom kan ta mer betalt :>

Köpte nyckel på cdkeys för 550kr. Laddar ner för fullt👌

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Blir nog PS4 för min del. Känns inte bra med Epic Store och jag har bara ett GTX 980

Tydligen ska laddtiderna på PS4 versionen vara fruktansvärda: Citat från http://www.pushsquare.com
"What is going to need some serious attention post-launch though are the load times, which put bluntly, are utterly atrocious on the PS4 Pro. While no loading is done once you’re out in the open, the initial load screen for each area can last up to four minutes."

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Joakim Bennet ska jämt kritisera och tycka att storyn är dåligt i spel. Om man bryr sig SÅ mycket om story så kan man gå titta på en film istället för att sätta låga betyg på bra spel.

Fast Metro spelen (och t.ex. Stalker) är ett av dem i alla fall jag uppskattar den annorlunda "ryska" berättelsen i så¨jag kan ändå tycka att det är värt att ta upp.

Skriv svar