Recension – Metro Exodus

Robot
Recension – Metro Exodus

Ett grafiskt ambitiöst projekt som spricker i sömmarna, och visar ett trasigt innanmäte.

#metro-exodus, #recension


Medlem

Tack för recensionen! Ska bli spännande att få uppleva spelet, kommer dock vänta ett tag.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Frilansare

Ställ gärna era frågor här, jag ska göra mitt bästa att besvara dem!

Frilansare
Skrivet av DitroX:

Tack för recensionen! Ska bli spännande att få uppleva spelet, kommer dock vänta ett tag.

Nog klokt, de har en del buggar att döda.

Medlem

Känns som att jag orkar vänta tills den förhoppningsvis lappade steamversionen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Då blir det inga som helst problem med att vänta på Steam-releasen då... Grymt!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Gillar verkligen de första delarna men här kommer jag att göra som jag gjorde med Mass Effect:Andromeda - vänta något halvår på att buggar fixas och kanske tillochmed köpa till halva priset.
Min upplevelse av ME:A är riktigt bra och jag ser gärna fler äventyr i den världen.

Medlem

Jag var alltid skeptisk till att de gick mer open world. Nog ska jag spela igenom detta, men väntar nog en stund jag med. En fråga - kan man spela med ryskt tal som i de två första?

Frilansare
Skrivet av snubben:

Jag var alltid skeptisk till att de gick mer open world. Nog ska jag spela igenom detta, men väntar nog en stund jag med. En fråga - kan man spela med ryskt tal som i de två första?

Det ska gå, jag hittade inte det valet i options.
Sen är det lika mycket korridor-shooter som open world.

Ambassadör
Xbox

@Joakim Bennet: Det låter inte som om det är en stark 3a i betyg direkt?

Var ju lite hypad på det här, men trasiga spel orkar jag inte med längre. Det får bli reabacken längre fram helt enkelt. Synd.


signatur

Jump in.

Medlem

Wow hade inte förväntat mig detta, kändes som 4A games var så sjukt självsäkra på det här släppet.
Jag hade fått bilden av att de siktat lite på inte riktigt open world men åt S.t.a.l.k.e.r nivå alltså öppnare nivåer man tar sig igenom. Men låter som det fortfarande är ganska linjärt? Går det att gå fram och tillbaka mellan områden man redan varit ?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Ställ gärna era frågor här, jag ska göra mitt bästa att besvara dem!

Varför spelades det inte med ryska orginalröster och engelska undertexter? I tidigare spel har det varit överlägset bäst, och hade rådit bort mot detta med krystad röstskådespeleri som upplevdes (då sådant är svårare att uppfatta när du inte kan språket; plus det är ryska).

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

@Joakim Bennet: Det låter inte som om det är en stark 3a i betyg direkt?

Var ju lite hypad på det här, men trasiga spel orkar jag inte med längre. Det får bli reabacken längre fram helt enkelt. Synd.

Alltså, om ett halvår kan det nog vara en stark trea. I sitt nuvarande skick, nej.

Frilansare
Skrivet av sarg:

Varför spelades det inte med ryska orginalröster och engelska undertexter? I tidigare spel har det varit överlägset bäst, och hade rådit bort mot detta med krystad röstskådespeleri som upplevdes (då sådant är svårare att uppfatta när du inte kan språket; plus det är ryska).

Hittade inte denna option, samt vill kunna förstå allt som sägs, även dialog runt omkring mig som inte textas.
Och med tanke på hur det pratar i munnen på varandra hade det varit omöjligt att hänga med i enbart subtitles.

Frilansare
Skrivet av Wattem:

Wow hade inte förväntat mig detta, kändes som 4A games var så sjukt självsäkra på det här släppet.
Jag hade fått bilden av att de siktat lite på inte riktigt open world men åt S.t.a.l.k.e.r nivå alltså öppnare nivåer man tar sig igenom. Men låter som det fortfarande är ganska linjärt? Går det att gå fram och tillbaka mellan områden man redan varit ?

Två (och ett halvt) område kan räknas som mini-open world. Övriga delar är korridor-shooter.
Du kan inte färdas bakåt, då allt ju liksom går på räls. När du lämnar ett område lämnar du det för gott, vilket är ok. Det finns inte så mycket att upptäcka.

Medlem

@Joakim Bennet: tänkte på att du skrev att du spelade med engelskt tal. Tror nog det kan ha dödat en del av din upplevelse faktiskt. Minns att jag bytte från engelska till ryska halvvägs igenom Metro 2033 och helt plötsligt blev allt mycket bättre. De engelska röstskådespelarna har inte alls samma självsäkerhet, pondus och känslan för det de berättar och de får inte fram den ryska/ ukrainska mentaliteten som krävs för den ryska/ ukrainska berättartraditionen (lite knepigt att välja land då författaren är rysk men studion ukrainsk). Så efter halva Metro 2033 har jag bara kört igenom serien på ryska, ett beslut jag aldrig ångrat. T.ex. Artyoms berättarröst gick från mesig och osäker till betydligt hårdare och säker med en helt annan klarhet, liknande blev det med annan dialog. Så kanske är värt att testa och se om de långa dialogerna och utläggningarna känns bättre då.

Sen rent generellt måste man acceptera att det är helt annan berättarkultur, vilket jag älskar! Blir att köra på Xbox Game Pass för min del.

Frilansare
Skrivet av Atilaa:

@Joakim Bennet: tänkte på att du skrev att du spelade med engelskt tal. Tror nog det kan ha dödat en del av din upplevelse faktiskt. Minns att jag bytte från engelska till ryska halvvägs igenom Metro 2033 och helt plötsligt blev allt mycket bättre. De engelska röstskådespelarna har inte alls samma självsäkerhet, pondus och känslan för det de berättar och de får inte fram den ryska/ ukrainska mentaliteten som krävs för den ryska/ ukrainska berättartraditionen (lite knepigt att välja land då författaren är rysk men studion ukrainsk). Så efter halva Metro 2033 har jag bara kört igenom serien på ryska, ett beslut jag aldrig ångrat. T.ex. Artyoms berättarröst gick från mesig och osäker till betydligt hårdare och säker med en helt annan klarhet, liknande blev det med annan dialog. Så kanske är värt att testa och se om de långa dialogerna och utläggningarna känns bättre då.

Sen rent generellt måste man acceptera att det är helt annan berättarkultur, vilket jag älskar! Blir att köra på Xbox Game Pass för min del.

Jag tror också det. Samtidigt hade det varit bisarrt svårt att hänge med i ryskt tal då de pratar i munne på varandra hela tiden. Du får inte heller de ambienta konversationerna översatta.

Gen
Medlem

@Joakim Bennet: Måste erkänna att jag skummade igenom recensionen men hade spelet några skräckelement? Minns att Last Light hade ett par sådana tillfällen med spöken och andar som var bra läskiga.

Vidare verkar spelet extremt krävande efter att ha tittat på SweCs tester men det känns lite som tradition nu då de två orginalspelen också var ofantligt krävande (Crysis style).

Kan leva med manusproblem osv, dock kan man iaf vara säker på att Steam utgåvan (den jag väntar på) kommer att vara buggfri.

Medlem

@Joakim Bennet: åh... tror man fick det i de andra spelen, i alla fall de flesta blev textade vad jag minns. Lite trist att inte de får text.

Frilansare
Skrivet av Gen:

@Joakim Bennet: Måste erkänna att jag skummade igenom recensionen men hade spelet några skräckelement? Minns att Last Light hade ett par sådana tillfällen med spöken och andar som var bra läskiga.

Vidare verkar spelet extremt krävande efter att ha tittat på SweCs tester men det känns lite som tradition nu då de två orginalspelen också var ofantligt krävande (Crysis style).

Kan leva med manusproblem osv, dock kan man iaf vara säker på att Steam utgåvan (den jag väntar på) kommer att vara buggfri.

Lite småcreepy var det emellanåt.
Och lova att du läser hela sen!

Moderator | Testpilot

Synd med alla buggar. Jag har inte ork för trasiga spel längre tyvärr.

Fin text som alltid, Joakim.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare
Skrivet av uberpwnage2.0:

Synd med alla buggar. Jag har inte ork för trasiga spel längre tyvärr.

Fin text som alltid, Joakim.

Tack!

Ambassadör
Xbox

@Joakim Bennet: En liten knasig fråga kanske, men hur stor roll spelade Aurora i spelet? Jag vet inte riktigt varför men jag lockas av tanken på ett tåg som man kan uppgradera allt eftersom. Finns det något sådant med?

För övrigt vill jag instämma med övriga talare; mycket elegant skriven text. Tar det lite för givet när du skriver men beröm kanske man inte kan få nog av


signatur

Jump in.

Medlem

Tack för en seriös recension!

Jag var nervös för detta när jag såg att det skulle bli nytt spel och det politiska läget i Ukraina inte var bra. Känns lite som jag tyvärr hade rätt att oroa mig. Men,men blir väl att vänta på buggrensning och fler förbättringar förhoppningsvis. Som de flesta verkar tänka i tråden. Kan ju spela om de gamla och läsa om böckerna under väntan🙂.

Gnällkuk

Trist, känns inte som en d1-patch kommer rädda upp spelet. Detta i kombination med bytet av plattform kommer ju ta knäcken på spelet...

Bra skrivet, även om jag tycker att det kan bli lite väl mycket av det mer sofistikerade språket. Får komplettera dina intervjuer med ett avkodningslexikon för kreti och pleti snart


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Blir nog PS4 för min del. Känns inte bra med Epic Store och jag har bara ett GTX 980

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

@Joakim Bennet: En liten knasig fråga kanske, men hur stor roll spelade Aurora i spelet? Jag vet inte riktigt varför men jag lockas av tanken på ett tåg som man kan uppgradera allt eftersom. Finns det något sådant med?

För övrigt vill jag instämma med övriga talare; mycket elegant skriven text. Tar det lite för givet när du skriver men beröm kanske man inte kan få nog av

Aurora är ett vackert nav, ett tillfälle att pausa lite. Dina medhjälpare uppgraderar tåget, du har inte mycket att göra där tyvärr. I min bok hade Aurora kunnat bli ett nytt Normandy, men det lyckas man inte med.

Och tack för beröm!

KoP
Medlem

Hoppas Exodus inte lider av lika många buggar på konsol. Blir till att lira på XB på fredag.

Medlem

Joakim Bennet ska jämt kritisera och tycka att storyn är dåligt i spel. Om man bryr sig SÅ mycket om story så kan man gå titta på en film istället för att sätta låga betyg på bra spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skriv svar