Vilket Biowarespel har bäst karaktärsgalleri?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Vilket Biowarespel har bäst karaktärsgalleri?

Efter att ha läst Fredriks kvalitetsartikel Historien om Bioware samt Benniis retrorecensioner av Kotor-spelen vandrade tankarna iväg till alla karaktärer jag lärt känna genom kanadickernas spel. Karaktärer som Minsc, Bastila Shan, HK-47, Garrus, Liara, Morrigan – listan kan göras lång.

I mina ögon är det bästa karaktärsgalleriet det som återfinns i Mass Effect. Rymdrasisten Ashley, polaren Garrus, stenhårde Wrex, introverta Tali, Liara "Mommy Issues" T'Soni och värdelösa Kaidan. Starka sidokaraktärer som Captain Anderson, Joker, Udina och Dr. Chakwas, samt de två antagonisterna Saren och Sovereign.

Nu till min fråga: Vilket spel har bäst karaktärer enligt er?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Säger nog Dragon Age Origins med Alistair, Morrigan, Leliana, Sten och Shale som väldigt starka och intressanta karaktärer. Anledningen till att jag nog tar dom framför tidigare nämna Mass Effect är just tack vare karaktärsbeskrivningarna nämnda ovan, de faller inom väldigt starka stereotyper medan jag tycker inte att DAO karaktärsgalleria gör det.

Medlem

@Gustav Höglund: Du har själv det rätta svaret på frågan. Mass Effect har dom bästa karaktärerna som Bioware har skapat.
Har aldrig varit så investerad i mina kompanjoner som i Mass Effect.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

@gh0glund: Du har själv det rätta svaret på frågan. Mass Effect har dom bästa karaktärerna som Bioware har skapat.
Har aldrig varit så investerad i mina kompanjoner som i Mass Effect.

+1

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Denna stilige jävel är nog en av de bästa kamrater man kan tänka sig.

Och svaret är såklart ME serien. Speciellt 2an.

Frilansare

Måste nog säga Mass Effect, även om BG-karaktärerna ligger mig varmt om hjärtat. KotOR hade sina förtjänster här också.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av kaealy:

Säger nog Dragon Age Origins med Alistair, Morrigan, Leliana, Sten och Shale som väldigt starka och intressanta karaktärer. Anledningen till att jag nog tar dom framför tidigare nämna Mass Effect är just tack vare karaktärsbeskrivningarna nämnda ovan, de faller inom väldigt starka stereotyper medan jag tycker inte att DAO karaktärsgalleria gör det.

Själv tycker jag att Mass Effect vinner över ME2 av just den anledningen, typ. Starka men väldigt breda stereotyper kontra tvåan, där alla dessutom var superhjältar. Jag vet att poängen med handlingen var att samla de bästa kandidaterna till ett självmordsuppdrag, men det blev för mycket.

Garrus blev Batman, Liara galaxens spionmästare, Mordin (bra karaktär!) det excentriska supergeniet, Thane det filosofiska kärleksbarnet mellan Jason Bourne och James Bond, Jack den psykotiska nymfomanen.

Och Yvonne Strahovski var Yvonne Strahovski.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Knights of the Old Republic, helt klart. T3-M4 och HK-47 var en underbar kombo. Gillade även en del karaktärer i Dragon Age: Origins även om dessa till viss del kändes mer skolteater än trovärdiga. Mass Effect har jag aldrig haft något till övers för, generisk sci-fi när den är som värst. Inte en enda minnesvärd karaktär.

Medlem

Oh, svår fråga som kanske får lite olika svar varje gång jag svarar.

BG1+2 har några riktigt bra enskilda kandidater (Edwin, Minsc, Jan, m.fl), men som helhet är nog inte karaktärsgalleriet med i toppen.

Samma sak med Kotor-spelen. HK-47 är bra, likaså Handmaiden och Visas, men det finns en hel del svaga kort också.

Om jag ska bedöma karaktärsgallerierna som helhet är nog Mass Effect 2 och Dragon Age i topp för mig.

Nu blev jag sugen att spela Mass Effect 2 bara för det. Eller kanske lite Dragon Age.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Står mellan KotOR och Mass Effect, men ME är bra oslagbart med Garrus och Wrex, då är man i gott sällskap som en liten vapensvag adept.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Ambassadör
Xbox

Mass Effect utan tvekan bäst. <3 Liara.

Dragon Age Origins skuggar nära på andra plats. Gillade den ödesmättade stämningen och hur alla companions hade sin roll i det hela.

På andra sidan har vi Andromeda...där jag på allvar googlade om det gick att ta död på sina companions.


signatur

Jump in.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Mortaigne:

På andra sidan har vi Andromeda...där jag på allvar googlade om det gick att ta död på sina companions.

Haha! Ja, det var inte gott om sympatiska livsformer i det gänget.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Mass Effect utan tvekan bäst. <3 Liara.

Dragon Age Origins skuggar nära på andra plats. Gillade den ödesmättade stämningen och hur alla companions hade sin roll i det hela.

På andra sidan har vi Andromeda...där jag på allvar googlade om det gick att ta död på sina companions.

Påminn mig om att INTE följa med på en expedition till ett annat solsystem lett av dig!


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Påminn mig om att INTE följa med på en expedition till ett annat solsystem lett av dig!

Ingen fara, vem vill inte ha en keffkebab som sitter nere i lastutrymmet och jobbar på sin backlog?


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

Spelet med flest minnesvärda karaktärer för mig blir nog Mass Effect-trilogin, men den är lite orättvis att jämföra med tycker jag. Dragon Age: Origins var ett bra spel, men med ett något svagare karaktärsgalleri tycker jag nog. och Baldurs Gate var jag ärligt talat för liten när jag faktiskt spelade för att kunna uttala mig vettigt om. Det är verkligen dags för en omspelning av de spelen snart... Jade Empire har jag inte spelat så mycket utav, men det ligger där i backloggen och gäckar mig..

Ja, Mass Effect-trilogin får det bli!


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Ingen fara, vem vill inte ha en keffkebab som sitter nere i lastutrymmet och jobbar på sin backlog?

Någon måste ju skärskåda historien!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Efter att ha läst Fredriks kvalitetsartikel Historien om Bioware samt Benniis retrorecensioner av Kotor-spelen vandrade tankarna iväg till alla karaktärer jag lärt känna genom kanadickernas spel. Karaktärer som Minsc, Bastila Shan, HK-47, Garrus, Liara, Morrigan – listan kan göras lång.

I mina ögon är det bästa karaktärsgalleriet det som återfinns i Mass Effect. Rymdrasisten Ashley, polaren Garrus, stenhårde Wrex, introverta Tali, Liara "Mommy Issues" T'Soni och värdelösa Kaidan. Starka sidokaraktärer som Captain Anderson, Joker, Udina och Dr. Chakwas, samt de två antagonisterna Saren och Sovereign.

Nu till min fråga: Vilket spel har bäst karaktärer enligt er?

Har du inte googlat namnen utan har alla i huvudet så är jag mäkta imponerad. För mig Mass Effect gubbarna/gummorna och kotor2 karaktärerna. Hela högen. Garrus..Garrus om jag måste välja en att hålla i handen när kulorna och laserstrålarna viner som värst så kanske Garrus.

edit: ok missuppfattning, trodde vilken den bästa karaktären var frågan..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Mass Effect 1 vinner på alla plan i allt. Det är lite knagggligt att köra idag, för man vill ha mer flyt, men samtidigt är det ett testament till vilket sjukt bra jobb de gjorde med story och de personer som man gick igenom det med, för att man ska glömma de små saker som blev repetitiva.

Tänk om de kunde fortsatt göra det de gör bäst och inte bara yta.


signatur

K9
:.:

Medlem

Mass Effect!


signatur

Nämen!

KoP
Medlem
Medlem

Svårt mellan mass effect och kotor.

Medlem

Mass effect 2 !


signatur

- pixelfantast

Medlem

Det är så klart Mass Effect 1-3.

Medlem

Älskade Mass Effect-gänget. Särskilt tvåan, när jag kunde plocka med mig Okeers übersoldat Grunt och Mordin samtidigt. Otrolig kontrast. Gillade verkligen Mordin! Gillade även Kotorensemblen, men jag brydde mig inte lika mycket om dem som mitt mannschaft i ME!

Medlem

Mass Effect 2 är det överlägset bästa Bioware skapat i form av karaktärer/kompanjoner.

Medlem

@Mortaigne:

Haha, får faktiskt hålla med dig om karaktärerna i Andromeda, speciellt den enormt jobbiga Liam kändes som man kunde lämna kvar på första bästa asteroid, eller helt enkelt sparka honom ur skeppet genom en luftsluss.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

och värdelösa Kaidan.

Ja, sorgligt men sant.. var det NÅN som hade med sig honom alls?


signatur

K9
:.:

Medlem

Har inte kört så många Bioware-spel egentligen, mitt första spel var Mass Effect och sen Dragon Age origins. Ej kört varken DA:2 eller Inquisition.

Av de spelen jag kört håller jag nog karaktärsgalleriet i Mass Effect 2 högst, Mordin är ju en favorit. Även ME3 har bra karaktärer, men beror också på vilka som överlever från 2an.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Baldur's Gate (2), mina favoriter är Keldorn och Rasaad tack vare att de pratar så härligt respektabelt på ett sätt som blir komiskt. Men många NPC:er tycker jag är bättre voicade än kompanjonerna.

Medlem

Sällar mig till Mads Effect-kören här, har tyvärr inte spelat varken trean eller Andromeda. Men galleriet i både ettan och tvåan är helt fantastiskt, både när det kommer till kompanjoner (Garrus, Mordin, Jack), antagonister (Saren i första ME) och sidokaraktärer (älskade journalisten). DA:O och BG1-2 är också bra spel, men karaktärerna är ändå inte riktigt lika färgstarka eller minnesvärda som i ME. Kotor har det tyvärr aldrig heller blivit av att jag spelat, min förlust antar jag, med tanke på hur gott folk talar om det

12
Skriv svar