Den stora JRPG-tråden

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Spelade nyligen ut Ni No Kuni. Spelade knappt 3/4 för ganska precis tre år sedan. Efter det har jag köpt ett till PS3 och därför ville jag börja om från början.

Det var en ganska speciell känsla, att veta att jag tycker om spelet, men inte veta hur det slutar. Därför var det väldigt spännande när jag kom förbi den punkt där jag stannade för tre år sedan.

Spelet är jättebra, men inte felfritt. Jag störde mig något enomt på klumpigheten i menyerna under fighter. Level-5 har lite problem att göra ett riktigt bra "pokemon"-system i spel. Både i Ni No Kuni och Yokai Watch är det slumpmässigt vilka monster som går att "rekrytera". Det är något jag bara accepterat, men jag gillar det inte då det finns Trophies som bygger på monsterfångande.

Studio Ghiblis inblandande är fantastisk. Jag gillar röstskådespelarna, den övergripande storyn och musiken, åååh musiken! Joe Hisaishi är underbar.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: det sista du skriver där, att Joe Hisaishi är underbar, blev jag för en miljardte gången påmind om den här veckan när jag ÄNTLIGEN tog tag i Ni No Kuni II i backlogen. Hisaishis musik är verkligen fenomenalt underbar, alltid, och gör så otroligt mycket för att scenerna ska bli bra, oavsett om det handlar om animerade filmer eller spel. Hans musik i Sagan om Princessan Kaguya gav mig ståpäls vid flera scener, mannen är ett geni!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nu har det dykt upp en trailer för Etrian Odyssey Nexus, den senaste och (förmodat) sista delen i serien till 3DS innan även de går över till Switch. Jag gillar Etrian-serien även om jag bara spelat igenom fyran och lite av trean, men jag tror @Aletheides har betydligt bättre koll på serien, och känsla för Nexus. Gillar det jag ser i alla fall, blir nog fint med en sista skopa klassiskt gameplay innan vi får se hur serien utvecklas på Switch (om den gör det, men det hoppas jag på).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nintendo har släppt en kort video där de fokuserar på hur man kan spela på "sitt sätt" med Switch. En kort liten snutt visar hur Final Fantasy VII spelas på Switchen, och jag fylls av vällust bara vid tanken på att spela FFVII på resande fot. Och spela igenom det igen, kommer säkert hinna spela fler återlanseringar av originalet innan remaken kommer (nä jag är inte bitter).

Och ja, jag har spelat det på PS Vita, men det går alltid att motivera att bli eld och lågor över att spela det i portabelt format igen


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Den här nyheten från franska Gamekyo målar upp en något oroväckande bilder över Granblue Fantasy Relink. Om man kör en snabb översättning på den får man, utöver hysteriskt rolig översättning, en rapport om att Platinum Games ska ha övergivit utvecklingen innan spelet ens släppts eller fått lanseringsdatum (och det finns inte på företagets lista över spel de jobbar på), och Cygames har plockat bort Platinum Games från spelets sida.

Det känns som ett underligt förfarande, och inte direkt något som pekar på ett välmående projekt. Förhoppningsvis blir slutprodukten bra, men nu sänktes mina förväntningar ett par snäpp.

http://www.gamekyo.com/newsfr73763_granblue-fantasy-relink-pl...


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nu tar vi spelhelg vänner, trevlig helg!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Nu har det dykt upp en trailer för Etrian Odyssey Nexus, den senaste och (förmodat) sista delen i serien till 3DS innan även de går över till Switch. Jag gillar Etrian-serien även om jag bara spelat igenom fyran och lite av trean, men jag tror @Aletheides har betydligt bättre koll på serien, och känsla för Nexus. Gillar det jag ser i alla fall, blir nog fint med en sista skopa klassiskt gameplay innan vi får se hur serien utvecklas på Switch (om den gör det, men det hoppas jag på).

https://youtu.be/BBTfoH03hXo

@loevet Jag gillar Nexus. Det är en värdig avslutning där de lyfter in spelsystem från tidigare titlar som varit populära, tex subklasser, samt klasser man kunnat spela exklusivt i tidigare titlar, som tex highlander och släpper lös det i en ny del av världen.

För de som testat Etrian Odyssey 5 som var senaste spelet (Släpptes i november 2017 i väst) så var klass systemet ganska omgjort där. Istället för det subclass system som vi var vana vid från Etrian 4, som innebar att man kunde plocka på sig en andra klass på varje karaktär efter att ha levlat en bit, och därmed skapa synergier mellan förmågor och karaktärer i sitt party, så ersattes detta med masteries istället. Masteries innebar att varje klass istället har två olika advanced classes de kan välja när det levlat en bit som gör att de får helt nya förmågor eller fokuserar på något klassen som bas var bra på. Typiskt klassiskt MMO system alltså. Detta togs inte emot väl av alla veteraner som gillade subclass systemet bättre. Masteries är dock inte dåligt alls, det är väldigt kul det med, man måste bara tänka lite annorlunda när man bygger ett party.

Ovanstående har de alltså inte med i Nexus utan de har gått tillbaka till subclasses som alltså ses som mer populärt. Etrian 5 rekommenderas dock även det.

Det är dock inte det allra sista spelet av Etrian stuk vi kommer få spela på 3DS då Persona Q2 kommer fram åt sommaren vilket pretty much är Etrian Odyssey men i Persona kläder. Det kommer då vara karaktärer från bland annat Persona 5. Om jag inte mins fel så har jag för mig att du uppskattade Persona Q del ett som släpptes tidigare?

Medlem

En annan glad nyhet är att Legend of heroes: Trails of Cold steel III släpps andra halvan av detta år. På PS4. Nu i början av 2019 så kommer även Trails of Cold Steel I och II släppas på PS4. De släpptes tidigare på PS3 och Vita. De finns även på Steam. Steam versionen har mer inspelat tal än PS3 och Vita versionen. PS4 versionen kommer baseras på PC versionen och kommer således komma med allt det extra inspelade röstmaterialet, upphottad grafik (filter etc) samt 4k/60hz. Mest troligt kommer även Cold steel III på Steam då de andra titlarna sålt bra där.

Det är den djupare RPG uppelvelsen från Skaparen av Ys, Nihon Falcom. Dessa två IPn har ett gemensamt förflutet men Ys branchades off för att bli mer ett hack and slash action RPG medan Legend of Heroes blev ett mer traditionellt berättar RPG med semi turordnigsbaserade strider.

https://www.gamereactor.se/nyheter/700973/The+Legend+of+Heroe...

Detta är spel där det går att föra över game clear data till nästa spel i serien då de är direkta fortsättningar på varandra. Så har man spelat det på PS3 eller Vita så kommer det tydligen att gå att föra över sina saves till PS4 versionen via PSN. Det gick sedan tidigare att dela saves mellan PS3 och Vita versionerna via PSN.

Del fyra i serien (cold steel), som kallas "the end of saga" och den sista i "Erebonia arc" släpptes i japan i september så det lär nå väst det med framöver.

När jag säger "Erebonia Arc" så syftar jag då på den unika berättarform Nihon falcon använder i Legend of Heroes serien. De har skapat en värld bestående av länder som intrigerar med varandra på bästa Game of Thrones stuk där de lagt ned mycket tid på world building. Likt Game of Thrones så finns det även en tidigare utdöd civilization vars aska och ruiner den nuvarande världen är uppbyggd ovanpå. Det finns en handfull spelserier i Legend of Heroes som oftast har mellan två till fyra spel i sig. Varje spelserie behandlar en "story arc" i den aktuella världen, men alla story arcs utspelar sig i stort sett nästan samtidigt. Så man får se händelser utspela sig i världen från flera olika perspektiv om man spelar alla Legend of Heroes spel. Alla arcs kan dock spelas fristående från varandra.

Här är en tabell över de olika arcsen i spelvärlden just nu.

Här är en karta över världen med några av de olika länderna.

Kontinenten Zemuria:

Liberl:

Crossbell:

Erebonia:

Till exempel Legend of Heroes: Trails in the sky, som har tre spel i sig och finns bland annat på Steam men även till Vita. Där utspelar sig handlingen främst i eller i perspektiv från Liberl Kingdom som är fiender till grannlandet Erebonian Empbire.
The legend of Heroes: Trails from Zero,
Det första av två spel i Crosbell Arc, går av stapeln i den lilla neutrala nationen Crossbell som ligger på andra sidan Erebonian empire, klämd mellan flera stora Imperier. Det går av stapeln i stort sett samtidigt som Trails in the sky så stora världsomskakande events som tar plats kan ses och upplevas i båda spelserierna från olika perspektiv, men även mycket smått går igenom.
The legend of Heroes: Trails of Cold Steel går av stapeln i Erebonian Empire, ett land styrt av en aristokrati. Det går av stapeln samtidigt samt just efter händelserna i Trails in the skys tredje spel men samtidigt som händelserna i sluttampen av Crosbell arcs andra spel, Trails to Azure. Vilka i vanlig stil kan skådas i båda spelserierna. Crossbell som plats spelar även en stor roll i Trails of Cold steel, lika så Liberl.

Så man kan alltså hoppa in i vilken spel serie man vill, men man bör börja med första spelet i den aktuella Arcen. (Tex cold steel 1). Har man spelat andra Arcs i världen så kommer man dock förstå mer om varför stora händelser går av stapeln, även om man bara kan se vissa av dem på distans och möta folks reaktioner på dem från ett nytt perspektiv.

Rekommenderas.

Tråddemonen
Testpilot

Ett projekt jag har följt länge som är Sim-JRPG. Som jag förstår spelet så är det som en blandning mellan Stardew Valley och Pokèmon.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nu har det hänt, Fulkultur-avsnittet jag velat göra länge som inte blivit av av olika anledningar: Om Final Fantasy och de japanska rollspelen! Jag, Jacob Hugosson från SweClockers och vår UX-meister Vendela Wijk pratar skillnader mellan västerländska och japanska rollspel, hur de båda lägren utvecklats under åren, vilka våra första JRPG:s var, och mycket mer. Väldigt kul att spela in, hoppas att ni tycker det är kul att lyssna! Finns i en poddspelare nära er.

Länk till info om avsnittet: https://fulkulturpodden.tumblr.com/post/182778534065


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

Nu har det hänt, Fulkultur-avsnittet jag velat göra länge som inte blivit av av olika anledningar: Om Final Fantasy och de japanska rollspelen! Jag, Jacob Hugosson från SweClockers och vår UX-meister Vendela Wijk pratar skillnader mellan västerländska och japanska rollspel, hur de båda lägren utvecklats under åren, vilka våra första JRPG:s var, och mycket mer. Väldigt kul att spela in, hoppas att ni tycker det är kul att lyssna! Finns i en poddspelare nära er.

https://66.media.tumblr.com/fc19a0607774ef6773f84db8b264e73c/...

Länk till info om avsnittet: https://fulkulturpodden.tumblr.com/post/182778534065

Detta ska lyssnas på!

Tar ni bara upp giganterna, eller är det lite doldisar också?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hedersmedlem
Skrivet av Grukk:

Detta ska lyssnas på!

Tar ni bara upp giganterna, eller är det lite doldisar också?

Både och i ett av segmenten så pratar vi om just de "ouppskattade pärlorna".

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: Doldisar också! Det är till och med en dedikerad pratpunkt, vilka dolda pärlor vi vill lyfta fram.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Loevet:

Nu har det hänt, Fulkultur-avsnittet jag velat göra länge som inte blivit av av olika anledningar: Om Final Fantasy och de japanska rollspelen! Jag, Jacob Hugosson från SweClockers och vår UX-meister Vendela Wijk pratar skillnader mellan västerländska och japanska rollspel, hur de båda lägren utvecklats under åren, vilka våra första JRPG:s var, och mycket mer. Väldigt kul att spela in, hoppas att ni tycker det är kul att lyssna! Finns i en poddspelare nära er.

https://66.media.tumblr.com/fc19a0607774ef6773f84db8b264e73c/...

Länk till info om avsnittet: https://fulkulturpodden.tumblr.com/post/182778534065

Oh nice!


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: jag kaaaaaanske säger något negativt om ett visst spel i avsnittet


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Loevet:

@Mortaigne: jag kaaaaaanske säger något negativt om ett visst spel i avsnittet

Haha, härligt! Ser fram emot att lyssna.


signatur

Jump in.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Gurt:

Både och i ett av segmenten så pratar vi om just de "ouppskattade pärlorna".

Skrivet av Loevet:

@Grukk: Doldisar också! Det är till och med en dedikerad pratpunkt, vilka dolda pärlor vi vill lyfta fram.

Hoppas ni betalar royalties till en viss man som har patent på Hidden Gems 😉

Ser fram emot avsnittet!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Trevligt avsnitt @loevet och @Gurt! Lite besviken att ni inte ens nämnde Golden Sun och Motoi Sakuraba som är ansvarig för ett av de bästa spelsoundtracksen som finns imo.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Tråddemonen
Testpilot

Astral Chain kommer senare i år. Ett hack n slash RPG som jag förstår är likt Akiba's trip.

Spelet kommer till Nintendo Switch, har inte sett någon annonsering för andra plattformar.

Medlem

Trails of Cold Steel 1 och 2 till PS4 har nu fått ett release datum. 26 mars. Distribueras i Europa av Marvelous och kommer finnas både digitalt och fysiskt. All DLC är inkluderat. Game clear save kan tas med till nästa spel i serien så mellan ettan och tvåan samt från tvåan till trean som släpps senare i år, då de är direkta fortsättningar.

https://www.rpgsite.net/news/8306-the-legend-of-heroes-trails...

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: det där är riktigt trevligt! Jag tror många har missat den här serien, och det är synd för den är riktigt bra. Svårt att säga om den kommer få ett enormt uppsving i och med den här uppdaterade paketeringen, men jag hoppas på det. Om inte det är jag i alla fall väldigt pepp på att spela igenom det igen, på PS4 den här gången.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Igår köpte jag på mig och förladdade Final Fantasy VII och Final Fantasy XII: The Zodiac Age till Switch. Är en 26 timmar in i Final Fantasy IX och njuter lika mycket som jag någonsin gjort, är helt makalöst bra det spelet. Presentationen gör sig förvånansvärt bra på Switch också, i dockat och bärbart läge. Karaktärsmodellerna är imponerande detaljerade och skarpa, och de förrenderade bakgrunderna är som väntat suddiga och detaljfattiga men presentationen som helhet är ändå suverän.

Misstänker att FFVII kommer se lite mer yxigt ut på min 4K-tv, men min nostalgiska kärlek till spelet kommer lägga sig som en vacker 4K-skrud över det hela ändå Och FFXII: The Zodiac Age är makalöst snyggt designat, har fenomenal musik och är ett äventyr jag älskat att lägga flera hundra timmar på, och kommer sannolikt lägga flera hundra timmar till. Fin liten FF-familj Switchen håller på att samla på sig ändå!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

Ny gameplay med Granblue Fantasy

Medlem

Ny trailer ute till Persona Q2. Det sista skriket för 3DS förmodligen.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: Ja det blir onekligen en av de absolut sista titlarna, tror inte vi kommer få se någon stor jrpg-titel presenterad för 3DS i år.

På tal om Persona, The Caligula Effect: Overdose släpptes nyligen till Switch. Jag har köpt men inte hunnit börja spela det än, men trailern skriker verkligen Persona. Baseras på ett PS Vita-spel jag inte spelat. Jag tror @Gurt har hunnit sätta igång med det? Jag ska köra igenom Tales of Vesperia Definitive Edition innan jag börjar med detta, men jag är pepp på det!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Ett spel som ska ha liknande upplägg som Persona right?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: ja precis, har som sagt inte spelat originalet men av trailern att döma ser det ut att ha ett liknande upplägg, stridssystem och atmosfär som Persona. Tyvärr har jag sett några recensioner som klankat ner på spelet en del, så det verkar inte vara Persona-klass på spelupplevelsen. Men det ska ändå bli intressant att börja spela, Persona-liknande spelupplevelser är inte direkt en dussinvara.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot

Chained Echoes ser intressant ut imo. Det här är väl ett sådant där exempel där "Är det ett JRPG?", men skit samma. Det ser bra ut.

Kickstarter-spel med release någon gång till vintern.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@uberpwnage2.0: ja det ser mer ut att vara ett västerländskt rpg som inspirerats av jrpg-genren, men det ser ju ut att "klia samma klåda" som jrpg:s så den kan fungera här

Ser intressant ut. Hoppas att det blir ett framgångsrikt Kickstarter-projekt, är en del som lovat stort och sedan försvunnit, men förhoppningsvis blir det inte samma historia här.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skriv svar