"Kiss my ass" - Före detta Blizzard-anställd smädar ledningen hårt

Robot
"Kiss my ass" - Före detta Blizzard-anställd smädar ledningen hårt

Skräder inte orden när han kommenterar sparkandet av 800 forna kollegor.

#activision-blizzard, #bobby-kotick


Testpilot

Eller som man då säger:

"The needs of the few (bosses) outweighs the need of the many"

Medlem

Kapitalism när det är som bäst.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Gnällkuk

Bara 69 miljarder i vinst? Ja, då klarnar det ju hela. Blir ett tufft år nu, får se om de överlever det ens.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ja listan på vilka företag man ska undvika växer sig större.

Medlem

Vilket gnäll, det är klart Kotick behöver ha en yacht på den andra kusten också. /s

En intressant kommentar som Laymen Gaming gjorde häromdagen är att de ~$15m som Dennis Durkhin fick för att göra exakt ingenting förmodligen hade räckt till över hundra utvecklares löner i ett år. Det säger också en hel del om ledningens prioriteringar.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

@trickeh2k:

Japp, det går riktigt illa för Acti/blizzard, att sparka 8% räcker inte på långa vägar för betala de snålt tilltagna lönerna & bonusarna för alla fantastiska chefer på företaget. För givetvis är det dessa chefer som skapar spelen som företaget lever av och då ska de tusan i mig ha en rejäl bonus för sitt hårda slit också!

Medlem

Blizzard har stått emot bra sedan fusionen men senaste de åren har man sett flera tecken på att Activision korrumperar en av mina absoluta favoritutvecklare. Extremt trist.

Medlem

"I want all the money!"

Medlem

Ofta hör man sägas att toppcheferna förtjänar sin höga lön eftersom allt ansvar i slutändan vilar på deras axlar. Men när företaget inte uppfyller de fantasifullt fånigt höga omsättningsprognoserna, då är ansvaret någon annans.

eld
Medlem
Medlem

Anställningsbonus på 138 miljoner? Anställningsbonus?... Ja fyfan. Kom ihåg att det finns starka krafter även i Sverige som vill ha USAs företagsklimat även här. Detta är vad det innebär.

Medlem

Jag försvarar inte Blizzard, men vad är det för folk de har sparkat? Det är ju inte några som utvecklar spel vad jag förstått? Det är ju administrativa roller som kanske har blivit utbytta mot automatiska system, AI eller vad det nu kan vara.

Vi lever i en ny tid där sådana här arbeten inte behövs längre. Lite som när industrialiseringen tog fart, och gjorde den tidens monotona jobb onödiga. Så här kommer det se ut på många företag och branscher. Kan nog se att vi har medborgarlöner inom en inte allt för lång framtid.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Anställningsbonus på 138 miljoner? Anställningsbonus?... Ja fyfan. Kom ihåg att det finns starka krafter även i Sverige som vill ha USAs företagsklimat även här. Detta är vad det innebär.

Du menar S MP L C KD M och SD?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ofta hör man sägas att toppcheferna förtjänar sin höga lön eftersom allt ansvar i slutändan vilar på deras axlar. Men när företaget inte uppfyller de fantasifullt fånigt höga omsättningsprognoserna, då är ansvaret någon annans.

Om de misslyckas byts de bara ut, men får behålla alla miljoner de hunnit få i lön, och kanske tillomed en extra liten bonus på det.
Tycker inte det låter som ett direkt ansvarstungt arbete, jag skulle gärna göra ett dåligt jobb ett år och som tack säkra min framtid ekonomiskt!

Viljan och önskan att få mer har gjort mycket positivt för vår värld men det går ofta till absurdum, detta ett väldigt tydligt exempel.
Historiskt höga inkomster och ändå ska en stor del av de anställda sägas upp för att ekonomin inte "nått upp till målen". Men som påpekats får avskummen högst upp fortsätta håva in sina miljarder.

Man blir inte förvånad men det är lika frustrerande att läsa om varje gång.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Net Revenue = Omsättning. Inte vinst som artikeln vill påstå. Så har iaf jag fått lära mig.

Gnällkuk
Skrivet av Chomag:

@trickeh2k:

Japp, det går riktigt illa för Acti/blizzard, att sparka 8% räcker inte på långa vägar för betala de snålt tilltagna lönerna & bonusarna för alla fantastiska chefer på företaget. För givetvis är det dessa chefer som skapar spelen som företaget lever av och då ska de tusan i mig ha en rejäl bonus för sitt hårda slit också!

Det här hade ju kunnat avstävjas i ett tidigare skede om man bara hade gett fler och högre bonusar till cheferna. Klantigt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av mrFluffy:

Du menar S MP L C KD M och SD?

Vi har redan anställningsbonusar i Sverige men göms ofta i form av lägenheter och bilar. Politiker styr inte företagskulturen, den är som alla vet privat. Starka krafter är alltså storbolag som lätt strösslar pengar när de är på jakt efter slipade företagsledningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ofta hör man sägas att toppcheferna förtjänar sin höga lön eftersom allt ansvar i slutändan vilar på deras axlar. Men när företaget inte uppfyller de fantasifullt fånigt höga omsättningsprognoserna, då är ansvaret någon annans.

Förr var det så ja, idag har tjänstemansansvaret tagits bort. Så dom har inte det ansvaret längre, dom har fortfarande ansvar ja men inte så pass mycket så de förtjänar den lönen


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

@Gandy: Nu är du ju ute och viftar. Tjänstemannaansvar eller ämbetsmannaansvar hör till det offentliga. Toppcheferna är privata.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

260 mille i årslön=) då hade jag jobbat i 2 år, sen hade jag tackat för mig och åkt på en never ending jorden runt mc-tur, samt skänkt bort 1 år och tio månaders lön.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Bobby kotich... Ett svin.
Inte första gången han är i blåsväder. (googla så får ni se)
Snabbt räknat har han runt 150.000sek i timlön.
Då gör det inget om man vabbar eller är sjuk två dagar.

Äckligt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Ner med kapitalismen! FUCK USA! Sjukt jävla land. Riktigt äckligt land.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Ellakk:

260 mille i årslön=) då hade jag jobbat i 2 år, sen hade jag tackat för mig och åkt på en never ending jorden runt mc-tur, samt skänkt bort 1 år och tio månaders lön.

Problemet är bara att med den mentaliteten hade du aldrig fått jobbet.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Kapitalism när det är som bäst.

Nej kapitalism är som bäst när konsumenterna får reda på detta och väljer bort företagets produkter.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag försvarar inte Blizzard, men vad är det för folk de har sparkat? Det är ju inte några som utvecklar spel vad jag förstått? Det är ju administrativa roller som kanske har blivit utbytta mot automatiska system, AI eller vad det nu kan vara.

Vi lever i en ny tid där sådana här arbeten inte behövs längre. Lite som när industrialiseringen tog fart, och gjorde den tidens monotona jobb onödiga. Så här kommer det se ut på många företag och branscher. Kan nog se att vi har medborgarlöner inom en inte allt för lång framtid.

Har bara hört hur det är i wow (spelar dock inte, men är spännd inför classic). De har gjort sig av med de flesta community managers (som var bryggan mellan utvecklingsteamet och fansen). Även flertalet gm’s har ersatts med ett ”right klick reporting” system som definitivt kommer missbrukas av många.
Om någon i en grupp råkar göra ett misstag första gången den går en dungeon: REPORT!
För det som spelade TBC, tänk det systemet i Heroics där. Man kunde ha full raiding gear och fortfarande wipea flera gånger i Shattred Halls, arcatraz eller black morass.

jag tror helt enkelt att man valt bort communityn. Jag förtsår att man kan ta bort en del positioner (att exempelvis ringa till blizzards kundtjänst var det enda sättet att avsluta en wow-premunation 05-06-07)

Medlem
Skrivet av Sito:

Problemet är bara att med den mentaliteten hade du aldrig fått jobbet.

Hans chanser blir ju tyvärr ännu mindre då många i dessa positioner är psykopater/sociopater. Sannolikheten att han är en själv är ju rätt liten.

https://nordic.businessinsider.com/ceos-often-have-psychopath...

https://www.telegraph.co.uk/news/2016/09/13/1-in-5-ceos-are-p...

https://www.forbes.com/sites/victorlipman/2013/04/25/the-dist...

Medlem
Skrivet av sebrock:

Nej kapitalism är som bäst när konsumenterna får reda på detta och väljer bort företagets produkter.

Konsumenterna har ju valt bort just deras produkter som t ex Destiny 2 då de spenderat mer tid på hur de skulle kunna suga ur mer pengar i form av mikrotransaktioner än själva spelet. Det enda det resulterade i var ju alla dessa personer som fick kicken, känns skitbra för mig som konsument måste jag säga.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Konsumenterna har ju valt bort just deras produkter som t ex Destiny 2 då de spenderat mer tid på hur de skulle kunna suga ur mer pengar i form av mikrotransaktioner än själva spelet. Det enda det resulterade i var ju alla dessa personer som fick kicken, känns skitbra för mig som konsument måste jag säga.

Hur trodde du det skulle gå till då? Konsumenterna gör ett val och skippar produkterna - Företaget rullar på med samma anställda trots att de inte uppnår väntad avkastning? Sluta drömma, ogillar du ett företag är det självklart att deras anställda drabbas. Personerna som fått gå nu - om man bortser från genuint värdelösa anställningar som "community manager" och liknande - är garanterat eftertraktade i branschen.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Gandy: Nu är du ju ute och viftar. Tjänstemannaansvar eller ämbetsmannaansvar hör till det offentliga. Toppcheferna är privata.

Jaha trodde det var viss samhällsklass eller yrkeskategori. My bad då


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

123
Skriv svar