THQ Nordic har fortfarande spenderbyxorna på - köper Kingdom Come: Deliverance-studion

Robot
THQ Nordic har fortfarande spenderbyxorna på - köper Kingdom Come: Deliverance-studion
Medlem

THQ köper på sig för framtiden, hoppas den blir vad dom hoppas


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Tråddemonen
Testpilot

Med tanke på hur dåligt det gick för titeln så är man inte speciellt förvånad att studion köptes upp.

Medlem

Bara nu inte THQ Nordic begår samma misstag som ursprungliga THQ eller ännu värre blir som EA...huuuu hemska tanke!

Skrivet av Zimpan:

Med tanke på hur dåligt det gick för titeln så är man inte speciellt förvånad att studion köptes upp.

Dåligt? det sålde ju bra!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Quake-konnässsör

De är som hajar, äter allt!

Testpilot

Intressant , har FZ eller nån forumkrigare koll på exakt vilka IP's och studios de nu äger?
Vore kul o se en översikt.

Gen
Medlem

Alla framtida spel kommer att hamna på Epic Game Store?

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Med tanke på hur dåligt det gick för titeln så är man inte speciellt förvånad att studion köptes upp.

Spelet sålde över en million exemplar rätt tidigt, vilket var mer än tillräckligt för att företaget skulle gå plus. Vilket också är väldigt mycket för ett så nischat spel.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Harakiri:

Intressant , har FZ eller nån forumkrigare koll på exakt vilka IP's och studios de nu äger?
Vore kul o se en översikt.

Här finns åtminstone en dedikerad wikisida för just detta: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_THQ_Nor...


signatur

En Bamseponny av folket

Tråddemonen
Testpilot

@SCORPION2000: Jaha jag hade för mig att många vart besvikna när spelet såväl släpptes och krävde pengarna tillbaka. Men jag kanske blandar ihop Kingdom Come med något annat spel.

Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Här finns åtminstone en dedikerad wikisida för just detta: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_THQ_Nor...

Många gamla godingar där men även många totalt okända titlar

Medlem

Blev ganska besviken på Kingdom Come. Förhoppningvis betyder detta att nästa spel blir bättre!

Medlem

Ouh, hoppas inte det innebör att thq börja tycka si eller så alternativt sätter press på Warhorse. tycker det är lite synd att de sålde. KCD är ett utav de bästa spelen jag spelet och vill ha mer utav vad de kan leverera (vilket kommer bli ännu bättre nu när de sålde bra har egna ekonomiska muskler att göra ännu bättre i framtiden). Hoppas inte THQ förstör!

Medlem

Jag hoppas att de får köra på sin egen inslagna väg - något RPG liknande Kingdome Come. För enligt mig - hör å häpna - var Kingdom Come: Deliverance ett av förra årets bäst spel. Visst, det var rejält trasigt vid release men jag lyckades fortfarande kräma ut rejält många timmars skoj.

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Bara nu inte THQ Nordic begår samma misstag som ursprungliga THQ eller ännu värre blir som EA...huuuu hemska tanke!

Håller med. Det finns alltid en risk att bolaget börjar påverka sina studios åt det ena eller andra hållet. Hoppas THQ håller tassarna borta


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Ni förstår väl VARFÖR de köper upp alla dessa varumärken?
..... de kommer släppa THQ Royal Rumble! Beat 'em up-spel med alla karaktärer de har rättigheterna till.

Tänk de episka striderna som t.ex. Polsk Bonnapöjk from KC:D Veeeeeersuus Waaaaaar from Darksiders.

Medlem

Får hoppas de förvaltar detta bättre än de gjort med The Guild 3 och Jagged Alliance iaf....

Tråddemonen
Testpilot
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Blev ganska besviken på Kingdom Come. Förhoppningvis betyder detta att nästa spel blir bättre!

Hur kan man bli besviken på ett av de bästa RPG spelen som någonsin gjorts?

Medlem

Var får THQ alla pengar ifrån undrar jag. Går deras varumärken så bra att de ständigt kan köpa upp mindre spelstudios och tjäna pengar på dem som gör att de kan köpa nya, eller vad tjänar de pengar på egentligen?

Medlem
Skrivet av loerk:

Hur kan man bli besviken på ett av de bästa RPG spelen som någonsin gjorts?

-Spelet var i stort sett trasigt när det släpptes, har blivit bättre sen dess men fortfarande buggigt, även dåligt optimerat.
-Det fanns ingen balans alls i spelet, efter 4-5 timmar kunde jag döda allt som attackerade mig. Blev en gud så fort man kunde träna med han där Bernard, "Master Strike" dödade allt direkt. Rik som ett troll också efter bandit-uppdragen.
-Sparsystemet var inte alls bra, pga. krascher och buggar (säga vad man vill om själva konceptet)
-Stel värld, snygg men miljöerna var ganska tomma, med få ställen som kallades "Interesting Site" där de flesta inte alls var intressanta.
-Huvudstoryn, okej i början, men efter Pribyslavitz blev den tråkig och utdragen.
-DLC som kostade 50-100 kr för enstaka uppdrag på 1-2 timmar.
-Och till sist, läspande huvudkaraktär, satan vad irriterad jag blev på det. Inte för att tala om att om man var världens serie-mördare/tjuv gav Henry ändå skit till andra för att bryta mot lagen.

Spelet var roligt i början men surnade lite efter ett tag. Att kalla det ett av de bästa RPG:t någonsin är inte till någons fördel, de behöver förbättra mycket. Som sagt, hoppas nästa spel blir bättre, ska bli intressant och se vad de ändrar, gör olikt och framförallt förbättrar.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

-Spelet var i stort sett trasigt när det släpptes, har blivit bättre sen dess men fortfarande buggigt, även dåligt optimerat.
-Det fanns ingen balans alls i spelet, efter 4-5 timmar kunde jag döda allt som attackerade mig. Blev en gud så fort man kunde träna med han där Bernard, "Master Strike" dödade allt direkt. Rik som ett troll också efter bandit-uppdragen.
-Sparsystemet var inte alls bra, pga. krascher och buggar (säga vad man vill om själva konceptet)
-Stel värld, snygg men miljöerna var ganska tomma, med få ställen som kallades "Interesting Site" där de flesta inte alls var intressanta.
-Huvudstoryn, okej i början, men efter Pribyslavitz blev den tråkig och utdragen.
-DLC som kostade 50-100 kr för enstaka uppdrag på 1-2 timmar.
-Och till sist, läspande huvudkaraktär, satan vad irriterad jag blev på det. Inte för att tala om att om man var världens serie-mördare/tjuv gav Henry ändå skit till andra för att bryta mot lagen.

Spelet var roligt i början men surnade lite efter ett tag. Att kalla det ett av de bästa RPG:t någonsin är inte till någons fördel, de behöver förbättra mycket. Som sagt, hoppas nästa spel blir bättre, ska bli intressant och se vad de ändrar, gör olikt och framförallt förbättrar.

Håller inte med om att det var dåligt optimerat faktiskt.
Jag spelade det utan problem med ett 970 och en 4690K CPU när det släpptes.
Jag dimpte ju dock ner till 45-50fps för att jag envisades med att spela på high settings dock.
Och jag råkade bara ut för en game breaking bug som endast påverkade ett side quest där man skulle hitta fåglar eller något. Jag hade en jävlarns tur med andra ord.
Så för mig kändes save systemet helt okej, speciellt eftersom det var så billigt att fixa snapps.

-Håller med om att scaling på skada var lite dåligt balanserad, detta råkade jag inte ut för förns senare i spelet dock.
Men ja, det kändes lite konstigt att man dödade fiender på ett slag även om de hade full plate armor.
Fast de tidigare fienderna bör ju dö utan några svårigheter alls, eftersom det var just det som utvecklarna var ute efter, och jag älskade det.

-Världen tyckte jag var det bästa. Inga överdrivna events utan bara en helt vanlig värld där folk gjorde lite vad de ville.
Det är rätt tidsenligt att man inte stöter på så mycket när man är ute och rider omkring. Så vitt jag kommer ihåg så var ju interesting sites ofta något som ledde vidare till ett quest eller var relaterade till ett quest.
Och många av alla sidequests man kunde göra var riktigt roliga.

Medlem
Skrivet av loerk:

Håller inte med om att det var dåligt optimerat faktiskt.
Jag spelade det utan problem med ett 970 och en 4690K CPU när det släpptes.
Jag dimpte ju dock ner till 45-50fps för att jag envisades med att spela på high settings dock.
Och jag råkade bara ut för en game breaking bug som endast påverkade ett side quest där man skulle hitta fåglar eller något. Jag hade en jävlarns tur med andra ord.
Så för mig kändes save systemet helt okej, speciellt eftersom det var så billigt att fixa snapps.

-Håller med om att scaling på skada var lite dåligt balanserad, detta råkade jag inte ut för förns senare i spelet dock.
Men ja, det kändes lite konstigt att man dödade fiender på ett slag även om de hade full plate armor.
Fast de tidigare fienderna bör ju dö utan några svårigheter alls, eftersom det var just det som utvecklarna var ute efter, och jag älskade det.

-Världen tyckte jag var det bästa. Inga överdrivna events utan bara en helt vanlig värld där folk gjorde lite vad de ville.
Det är rätt tidsenligt att man inte stöter på så mycket när man är ute och rider omkring. Så vitt jag kommer ihåg så var ju interesting sites ofta något som ledde vidare till ett quest eller var relaterade till ett quest.
Och många av alla sidequests man kunde göra var riktigt roliga.

Ute i världen var spelet inte särskilt dåligt optimerat men inne i städerna var det vidrigt, prova gallopera full fart genom Rattay, man kände ett ryck varje gång en ny NPC spawnades in. Och jag har ingen dålig dator alls. Efter ett tag kunde man se ett mönster och se samma NPC gå ut ur samma dörr varje gång man går förbi, gave lite dålig smak i munnen.

Sparsystemet som koncept kanske var bra, men inte när spelet var så ostabilt. Kunde förlora timmar av spelet om ett quest pajade eller spelet kraschat. Är ju upp till var och en om de gillar det, personligen tycker jag det var onödigt omständigt.

Såklart trögbanditer borde vara lätta att döda men det var lite för lätt. Spelet var uppenbarligen balanserat endast för svärd. Med en klubba kunde man bara springa runt och hacka.

Jag utforskade en hel del, de absolut flesta interesting sites var samma lilla skjul eller stubbe och hittade kanske enstaka som ledde någonvart. Fick känslan att det var något som de hade tänkt utveckla mer men inte hade tid eller ork.
Tyckte också ett par quest var roliga, men vissa var man lite bunden i hur man kunde lösa problemen.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Ute i världen var spelet inte särskilt dåligt optimerat men inne i städerna var det vidrigt, prova gallopera full fart genom Rattay, man kände ett ryck varje gång en ny NPC spawnades in. Och jag har ingen dålig dator alls. Efter ett tag kunde man se ett mönster och se samma NPC gå ut ur samma dörr varje gång man går förbi, gave lite dålig smak i munnen.

Sparsystemet som koncept kanske var bra, men inte när spelet var så ostabilt. Kunde förlora timmar av spelet om ett quest pajade eller spelet kraschat. Är ju upp till var och en om de gillar det, personligen tycker jag det var onödigt omständigt.

Såklart trögbanditer borde vara lätta att döda men det var lite för lätt. Spelet var uppenbarligen balanserat endast för svärd. Med en klubba kunde man bara springa runt och hacka.

Jag utforskade en hel del, de absolut flesta interesting sites var samma lilla skjul eller stubbe och hittade kanske enstaka som ledde någonvart. Fick känslan att det var något som de hade tänkt utveckla mer men inte hade tid eller ork.
Tyckte också ett par quest var roliga, men vissa var man lite bunden i hur man kunde lösa problemen.

Upplevde inte alls det i Rattay, mitt spel var stabilt rakt igenom.
Har dock för mig att jag hörde att det kördes riktigt dåligt för vissa och helt okej för andra som mig.
Jag har för mig att du måste träna den specifika vapenklassen för att lära dig lite combos, tror att mace och blunt weapons hade egna kombos som man kunde träna sig till i alla fall.
Men jag är inte helt säker, körde för det mesta longsword rakt igenom.

Det känns som att jag inte har fått samma bild av spelvärlden som du har eftersom jag inte direkt utforskade spelvärlden.
Jag red alltid omkring för att göra ett quest eller för att utrota banditläger.
På tal om banditer så är det nog mitt största problem med spelet.

Striderna 1v1 är helt superba, speciellt mot svårare fiender där man måste leka runt med lite combos och counters.
Men det bara faller isär helt och hållet när man måste slåss mot fler än en fiende. Jag förstår att de ville att det skulle vara svårt och mer grundat i verklighet, men ett system för att lättare byta target och skapa lite distans hade varit underbart.
I slutändan så smög jag omkring med pilbåge för att slå ut så många som möjligt innan jag gick in och svingade runt.
Men det kanske var så de ville att man skulle ge sig på problemen som uppstår med fler fiender.

Tyckte också att de större striderna lämnade mycket att önska. AIn verkade inte riktigt veta vad den ville.

Medlem
Skrivet av loerk:

Upplevde inte alls det i Rattay, mitt spel var stabilt rakt igenom.
Har dock för mig att jag hörde att det kördes riktigt dåligt för vissa och helt okej för andra som mig.
Jag har för mig att du måste träna den specifika vapenklassen för att lära dig lite combos, tror att mace och blunt weapons hade egna kombos som man kunde träna sig till i alla fall.
Men jag är inte helt säker, körde för det mesta longsword rakt igenom.

Det känns som att jag inte har fått samma bild av spelvärlden som du har eftersom jag inte direkt utforskade spelvärlden.
Jag red alltid omkring för att göra ett quest eller för att utrota banditläger.
På tal om banditer så är det nog mitt största problem med spelet.

Striderna 1v1 är helt superba, speciellt mot svårare fiender där man måste leka runt med lite combos och counters.
Men det bara faller isär helt och hållet när man måste slåss mot fler än en fiende. Jag förstår att de ville att det skulle vara svårt och mer grundat i verklighet, men ett system för att lättare byta target och skapa lite distans hade varit underbart.
I slutändan så smög jag omkring med pilbåge för att slå ut så många som möjligt innan jag gick in och svingade runt.
Men det kanske var så de ville att man skulle ge sig på problemen som uppstår med fler fiender.

Tyckte också att de större striderna lämnade mycket att önska. AIn verkade inte riktigt veta vad den ville.

Att fokusera på quests är väl vad utvecklarna räknade med då kanske.

Ja, det var uppenbarligen bara byggt för 1v1, och det var roligt men alldeles för lätt att utnyttja, vilket gjorde striderna lätta och framförallt snabbt över. Fler personer i striderna var bara tråkigt, för att kontrollerna var så dåligt genomtänkta.
När man kan springa baklänges och skjuta ihjäl alla med pilar snabbt som satan så är något fel med stridsystemet.

Därav besvikelsen efter alla videos om hur stridsystemet skulle vara så realistiskt och "easy to learn, hard to master" och hur miljöerna skulle vara så verkliga och fantastiska, och vi kommer tillbaka till att jag hoppas helt enkelt de förbättrar till nästa spel. Men samtidigt, antar att man spelar som Henry i nästa spel också, hur har de tänkt att åtgärda det att man är värsta Achilles från första spelet?

Frilansare

Spelet har sålts i 2 miljoner ex över alla plattformar.

Medlem

Jag testade spelet förra året och blev besviken på alla buggar. Men jag älskade själva spelidén , så jag väntade tills 2019 för patchar m.m. Efter att ha kört igenom (nästan) hela spelet så är nog detta ett av de bästa spelen jag kört

Medlem

THQ var redan utgivare till Kc:D genom Deep Silver så var kanske inte helt oväntat.
Aktien upp 13% idag i skrivande stund efter THQ presenterat en mycket bra årsrapport.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Med tanke på hur dåligt det gick för titeln så är man inte speciellt förvånad att studion köptes upp.

Jag tycker tvärtom, jag är förvånad, det har nog sålt väldigt bra. Känns nästan mera som att dom som kanske fick så bra betalt för studion att dom inte kunde säga nej.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tyckte KC:D var toppen redan från dag 1. Under 80 timmars spelande så stötte jag bara på två buggar. En av buggarna var trappbuggen som gjorde att det var knepigt att ta sig upp för trappan i slottet, den andra buggen var att jag vid ett tillfälle fastnade i ett rum i ett värdshus och inte kunde ta mig ut.

Vad gäller prestandan så hade jag inga som helst problem på den fronten. Spelet flöt på utan problem även inne i städer.

Det enda som jag störde mig på var den gula pricken i mitten av skärmen.

Den här...

Pricken var en riktig immersion breaker och extremt irriterande. Den gick inte att slå av någonstans så uninstall var faktiskt nära.

Men som tur var så hittade jag en mod på Nexus Mods som tog bort pricken. Så den enkla modden räddade spelet för min del!

12
Skriv svar