Stora nedskärningar på Activision Blizzard - säger upp över 750 personer

Medlem

Förvånande att det dröjt så länge innan dessa förändringar skett. Blizzards spel har ju presterat dåligt många år.

Medlem
Skrivet av Thorne:

"...inte nådde tillväxtmålet." Det var väl sånt Ingvar Kamprad syftade på när han vägrade göra aktiebolag av Ikea. Det går inte att bedriva verksamhet i tremånaderscykler, ibland går det upp, ibland går det ner.

Det är naturligtvis inte aktiebolag per se som är dåligt, det är om du listar det och gör det publikt som du kan få dom här problemen. (IKEA är nog inget föredöme när det kommer till bolagsformer dessutom, men det är ju en annan diskussion.)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Undrar hur många gånger de haft "World of Duty" på ritbordet de senaste åren, kan tänka mig att de verkligen försöker få det att fungera då det "borde" vara mer vinstdrivande än wow vid detta laget xD

Stackars Blizzard, rip sen långt tillbaka.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Ordvalet gällande Blizzard i deras earnings call antyder att Classic är försenat eller dött.

Om du menar Classic som i Wow så kommer det ju inte dra in några pengar, det är ju mera ett projekt som är framtvingat av fans, som aldrig kommer bli stort. Det hade varit bättre för blizzard att bara låta piratservers vara kvar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Och utan "de feta drakarna" på toppen hade de inte haft jobbet till att börja med. Fy vad hemskt att räkna med vinst på sin investering..

Dom gick väl med rekord? Rekordet räckte tydligen inte för dom...

Medlem

@aholman: Bara för att det gått bra tidigare kan prognoserna framåt peka nedåt, då behöver man göra om i organisationen.

Gen
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Om du menar Classic som i Wow så kommer det ju inte dra in några pengar, det är ju mera ett projekt som är framtvingat av fans, som aldrig kommer bli stort. Det hade varit bättre för blizzard att bara låta piratservers vara kvar.

Samtidigt kanske detta hade varit det enda sättet att få tillbaka lite subscribers. Att släppa expansioner räcker tydligen inte längre.

Skrivet av aholman:

Dom gick väl med rekord? Rekordet räckte tydligen inte för dom...

Precis, mycket vill ha mer.

ELF
Medlem

Leave Brittney alone... Aktien är ju redan skitnödig som den är.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Gnällkuk

Trist i flera avseenden. Verkar som vi inte får se något D4 i år heller :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av aholman:

Dom gick väl med rekord? Rekordet räckte tydligen inte för dom...

"Rekordår" behöver ju inte betyda så mycket, det kan ju vara rekord i omsättning. Har man satt ett mål där man räknat med en viss typ av vinst och sedan inte når upp till det så blir det ju konsekvenser, oavsett om vinsten var 100 000:- eller 1150 500 000:-


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

@Joakim Palm: Jag är inte helt säker på att det är så enkelt när det kommer till Activision Blizzard. Aktierna som köps nu borde väl ändå byta hand mellan personer på börsen och inte en affär mellan dig och företaget. För det har väl inte varit tal om någon nyemission väl? För vid nyemissioner är det definitivt som du säger - att det är ett lån till företaget så att företaget får likvida medel.

Blizzards aktier speglar inte företagets framgångar. De speglar företagets anseende. Det är därför aktien rasade efter höstens kontroverser. Det gör aktieägare sura för de har köpt aktier och hoppats på att folk vill köpa dem för mer än vad de vid tillfället var värda. Men när företaget tar beslut som folk ogillar så vill ingen köpa aktierna och aktien sjunker i värde.

Aktieutdelningen för 2018 är vad jag förstår av alla siffror och grafer drygt 0,85 % av aktieinnehavet kvartalsvis. Är du inte storägare så verkar det vara en aktie för handlare och inte sparare.

Men aktiehandel är inte min starka sida. Jag kan säkert ha missuppfattat saker när jag surfat runt och kollat upp.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Viktigt att poängtera kanske, de sparkar folk som främst jobbar som Community Managers, personer som jobbar med Hots etc. De ska alltså anställa nya människor inom utveckling, rimligtvis inom mobilspel.

När de pratar om rekordförsäljning var de väldigt noga med ordvalen "Best selling, pre-launch title". Alltså sålde Black Ops bäst av alla spel när det gäller pre-order, inte total försäljning. Satt och lyssnade på deras earnings call, det var en hel del fina ordval för att presentera ett annars halvdant år.

Säga vad man vill om mobilspel, deras val att satsa på mobilspel för den kinesiska marknaden är ett rent ekonomiskt rimligt beslut. Tråkigt för oss som vill ha fler WoW och diablo, men sådan är verkligheten.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Joakim Palm: Jag är inte helt säker på att det är så enkelt när det kommer till Activision Blizzard. Aktierna som köps nu borde väl ändå byta hand mellan personer på börsen och inte en affär mellan dig och företaget. För det har väl inte varit tal om någon nyemission väl? För vid nyemissioner är det definitivt som du säger - att det är ett lån till företaget så att företaget får likvida medel.

Blizzards aktier speglar inte företagets framgångar. De speglar företagets anseende. Det är därför aktien rasade efter höstens kontroverser. Det gör aktieägare sura för de har köpt aktier och hoppats på att folk vill köpa dem för mer än vad de vid tillfället var värda. Men när företaget tar beslut som folk ogillar så vill ingen köpa aktierna och aktien sjunker i värde.

Aktieutdelningen för 2018 är vad jag förstår av alla siffror och grafer drygt 0,85 % av aktieinnehavet kvartalsvis. Är du inte storägare så verkar det vara en aktie för handlare och inte sparare.

Men aktiehandel är inte min starka sida. Jag kan säkert ha missuppfattat saker när jag surfat runt och kollat upp.

Jag förutsätter att det handlar om en eller flera nyemissioner (bl.a för esport-satsningen och kanske för utvecklingen av mobil-diablo) då Activision Blizzard sitter i knipan på grund av att de inte nått upp till tillväxtmålen för 2018.

@Joakim Palm: Tvärtom faktiskt. De ska köpa tillbaka aktier för ett värde av "$1.5 billion" vilket jag antar är för att stoppa aktiekursen från att falla.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell:

Damage control?
Ärligt talat har jag ingen insikt alls i hur de tänker och agerar.
Kan inte vara lätt att styra en flotta på nästan 10’000.

@Joakim Palm: Helt klart.
De har nog inte ett särskilt roligt år framför sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Gen:

Samtidigt kanske detta hade varit det enda sättet att få tillbaka lite subscribers. Att släppa expansioner räcker tydligen inte längre.

Det kommer ju knappt vara någon numerär att räkna med alltså. Det enda sättet att få "tillbaka" prenumeranter är att gör ett nytt MMO.
Men jag vet inte om dom vill göra det, dom enda jag hör spela MMOs och då Wow är folk som spelade "då", jag hör inga ungdommar spela det alls, visst det finns säkert, men jag tror det kan vara svårt för Blizzard att sätta igång ett Starcraft MMO eller Diablo MMO och tro att det skall bli som WOW, om ens nära.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Joakim Palm:

Utan investerare, inga anställda och nya inga spel.

Hade vi likviderat alla dessa investerare och deras pengar och fördelat dessa genom att införa medborgarlöner så hade vi sett en guldålder i kreativt skapande.

Att förklara det med att en grupp människor har mest pengar och det är därför vi måste göra som de säger gör bara det hela sjukare.

Gen
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det kommer ju knappt vara någon numerär att räkna med alltså. Det enda sättet att få "tillbaka" prenumeranter är att gör ett nytt MMO.
Men jag vet inte om dom vill göra det, dom enda jag hör spela MMOs och då Wow är folk som spelade "då", jag hör inga ungdommar spela det alls, visst det finns säkert, men jag tror det kan vara svårt för Blizzard att sätta igång ett Starcraft MMO eller Diablo MMO och tro att det skall bli som WOW, om ens nära.

Det är svårt att toppa en sådan succé som WoW trots allt var under ett par års tid. Över 13m subs är verkligen imponerande.

Medlem
Skrivet av eld:

Hade vi likviderat alla dessa investerare och deras pengar och fördelat dessa genom att införa medborgarlöner så hade vi sett en guldålder i kreativt skapande.

Att förklara det med att en grupp människor har mest pengar och det är därför vi måste göra som de säger gör bara det hela sjukare.

Medborgarlöner!?
Nej tack!

Folk behöver inte medborgarlön, de behöver precisera ett vettigt mål för framtiden (säg 6 mån till 3 år framåt) och ur egen bästa förmåga axla det största möjliga ansvar adekvat till respektives styrkor, svagheter, färdigheter, kompetenser och förmågor.

Se det som en utmaning och börja med få i ordning på dej själv (ditt hem, vanor, sysselsättning, utvecklingsmål), sen ditt hushåll och familj (rätta ut all osämja, drakar i hemmet) och först därefter börja bidra med något som får vårt samhälle bli ett hårmån bättre än vad det var igår.

Medborgarlön är ytterligare en samhällsdestruktiv rättighet som bidrar till att slakta motivation, passivisera de som är arbetssökande och det kan dessutom skapa ännu fler mållösa och ansvarslösa vuxen-barn som fortfarande bor kvar hemma hos sina päron trots att de är över 25!

Människor behöver jobba mer på sig själva, inga barnbidrag i vuxen ålder. Det finns redan alltför många vuxna i samhället som varken jobbar, pluggar eller deltar i någon arbetsträning. De kallas hemmasittare. Om jag minns rätt är de är mellan 60000-80000 individer i åldrarna 16-25 (som också saknar sjukdomar och handikapp osv). De behöver ingen medborgarlön, de behöver ett ansvar, varsej det är studier, jobb eller arbetsträning. Då skyldigheter, ansvar och individuella utvecklingsmål är de viktigaste ingredienserna för att leva ett meningsfullt liv.

Sen kan vi likvidera tiden hos alla långtidsansvarslösa ifrån tv-spel och youtube, och ge dem deras första riktiga ansvar på över 10 år.

@Joakim Palm: Nä, jag tror tvärtom att medborgarlöner är där vi kommer att hamna när allt fler arbeten rationaliseras bort.
Dessutom skulle det spara sjukt mycket administration i Sverige.

Ligger lönen på rimliga 14 000 kr i månaden så har du dels lite för lite för att bara larva runt med vännerna hela dagarna och dels tillräckligt för att känna en viss trygghet inför framtida beslut. Det skulle dessutom hjälpa fler yngre att spara ihop till den första kontantinsatsen så att bostads"bristen" avlastas. Men ja, det kommer finnas de som inte gör något "vettigt" med sitt liv likaså kommer det att finnas de som kan nyttja tryggheten till att starta nya framgångsrika företag.
Jag tror att de väger upp varandra, helt enkelt.

Dessutom låter det som en alldeles på tok för hög siffra för frivilligt arbetslösa (Hemmasittare är skolkande barn). Men jag hittar ingen direkt statistik, mer än att det är drygt 87 000 arbetslösa (2017) som inte har rätt till A-kassa och måste gå till socialen för försörjningsstöd.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell:

Vem ska betala 14’000 i månaden till alla Sveriges medborgare?

Är vi inte redan ett av världens högst beskattade invånare samtidigt som vi har och förväntas få ännu värre problem med utbildning, vård (bl.a sjukhus, äldreomsorg), integration och 6-7% arbetslöshet?!

Pengarna till medborgarlöner kan inte trollas fram, någon måste bli skyldig att betala. Samtidigt finns det oändligt med jobb. Det är inte så att det råder någon brist på jobb i Sverige, tvärtom har vi för få människor för jobben.

I framtiden kan vi förhoppningsvis få hjälp från AI och robotar, då kanske vi äntligen kan skapa ännu fler jobbmöjligheter inom utbildning, forsking och vård. Tänk att ha en lärare per grupp om 10-12 elever, en förskolepedagog per 5 barn, dubbla antalet vårdarbetare och reducera mängden av konstiga arbetstider. Vi kommer alltid kunna skapa bättre jobbförhållanden och ännu fler jobbmöjligheter! Mer handgjort och personligt, och ännu färre personer som är utanför samhället.

Medborgarlön däremot, det skulle sannolikt skapa ännu fler ”Hikikomori” i Sverige.

Människor behöver utvecklingsmål, skyldigheter och ansvar, inte ännu fler rättigheter utan skyldigheter.

12
Skriv svar