Därför är Apex Legends respawn-system genialiskt

Medlem

Smart att vända besvikelsen av att ha förlorat sitt enda liv till en exhalterad förhoppning av möjligheten till en andra chans - men samtidigt behålla en genuine rädsla för döden.

Det gör ju också att dom som dött fortsätter vara engagerad I matchen. Därmed behöver den/dem som faktiskt lever inte känna att hoppet är mer eller mindre ute, utöver att ingen längre verkar bry sig.

Snarare är dem som dött nu än mer engagerad I dem som lever och scenen är satt för en spektakulär underdog-touchdown där folket är med en när man febrar ihop ett oförglömligt triple-kill avslut.

Alltså: Ökar engagemanget hos de som dött och därmed även för det som lever. Mycket snyggt. Kanske är dödsrädslans spänning aningen mindre, men fortfarande högst intakt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Gillar oxå systemet - trodde aldrig en gammal anti-fps-mmo-uv som mig skulle bli hooked på ett sånt här spel... fick min första vinst igår på grund respawnfunktionen - när vi dödade den näst sista squaden dog en av mina team-mates.... Respawns-stationen låg dock utanför ringen men jag hann dit och nästan tillbaks.... dog med ett par meters marginal... Men den ny-spawnade killen gear-ade upp fort som fanken och mina båda hardcore teammates kunde sen avluta matchen.

Annars helt värdelös på skjuta-spel, men som support kan man ibland göra lite nytta. Förstår mig inte på folk som blint bara kutar runt överallt - jag kör lite som alien isolation ...blir jag själv så gömmer jag mig så länge jag kan, på strategiska ställen - det är kul! - man dör såklart tillslut men tvåa är inte så dåligt!

Medlem

Håller med helt. Efter mycket tjat så testade jag spelet och måste säga att det är väldigt mycket detaljer som sitter mitt i prick.

- Låst till en som hoppar, hur många gånger har inte den som pissar/hämtar dricka hamnat på andra sidan så man behöver starta om?
- Färgglad rök som gör att man enkelt kan se ifall fler siktar på ditt mål
- Ammo i olika färger (nej jag orkar inte läsa ammo-typ, jag vill panga)
- Auto-equip av attachments
- Pingsystemet

Medlem

Måste ta och testa detta.
Alla verkar positiva.
Har installerat men inte tagit mig tid att starta upp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av HomieX:

@Carl Johansson-Sundelius:

Ren gallimatias...
Börjar man snacka respawns så hoppar du direkt ur genren Battle Royal.
Dör du så är du död, end of discussion.

Sen att det kanske är ett sunt inlägg i spelet Apex Legends lämnar jag osagt då jag inte spelar spelet.

/Homie

Äh, regler är ju till för att tänjas och i min mening går det inte att kalla Apex Legends något annat än ett BR-spel. Respawns är ju begränsat - inte i antal men genom att du fysiskt måste ta med polarens "dog tag" till en specifik plats, ofta ganska så exponerad. En härlig injektion av risk/reward i en genre som bygger väldigt mycket på just det.


signatur
Medlem

Äntligen ett BR spel som jag kan vara med å spela i! Det är så tråkigt om hela matchen är över bara för att du tittade åt fel håll eller gjorde ett taskigt beslut just då. För mig är det här ett av de roligaste spelsätten just nu, tycker det är så pass roligt att jag spendera 179 kr igår och låste upp Caustic Delvis för att stödja dem för att de gjort ett bra och roligt spel men sen tycker jag Caustic verkade intressant karaktär.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Spelet är fantastiskt på många sätt, jag har aldrig haft så kul när jag spelat ett BR som jag har när jag spelar Apex. Revives bidrar definitivt till den positivia uppfattningen jag har. Skjutkänslan, abilities, TTK, allt gör att man kan vända en fight, fly, eller annat. Sitter någon och trycker i ett hus i PUBG och man inte är försiktig, ja då är man typ eliminerad. Men i Apex kan jag fortfarande vinna den fighten för att jag är bra på spelet. Det är med andra ord en enormt hög skillcap - easy to learn, hard to master.

Ibland blir det fight på fight på fight, jag och min squad behövde inte röra på oss från vårat första dropställe för det kom hur många squads som helst dit. Vi fick aldrig en lugn sekund. Det kan bara hända i Apex.

Nerfa Bangalores passiva, hon blir ju omöjlig att träffa om bangaloren vet hur man ska spela, ta en titt på Peacekeeper.

Jag är helt fast. Spelat spelet varje dag sedan release. Wraith main som gärna spelar en wingman, carbine, hemlok single fire, longbow och givetvis peacekeeper.

Gnällkuk

Har haft riktigt kul och fick några bättre rundor igår Känner dock att nästa patch kommer att nerfa vapen, Peacekeeper känns något op om man jämför med andra närstridsvapen. Hade gärna sett att de inte gör det, men den känns lite obalanserad mot de andra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Gillar oxå systemet - trodde aldrig en gammal anti-fps-mmo-uv som mig skulle bli hooked på ett sånt här spel... fick min första vinst igår på grund respawnfunktionen - när vi dödade den näst sista squaden dog en av mina team-mates.... Respawns-stationen låg dock utanför ringen men jag hann dit och nästan tillbaks.... dog med ett par meters marginal... Men den ny-spawnade killen gear-ade upp fort som fanken och mina båda hardcore teammates kunde sen avluta matchen.

Håller helt med =), man sitter och hejar som fan när någon plockat upp ens beacon och hoppas den kan reviva mig.
Sen är det ju skitspännande när man väl kommer tillbaka att man måste grinda ihop någon form av utrustning fort som fan, man är inte så picky längre vad man får tag på bara det är nånting

Skrivet av Molotov:

Måste ta och testa detta.
Alla verkar positiva.
Har installerat men inte tagit mig tid att starta upp

Gör det! Kolla lite guides på basic mechanics så du inte är helt grön när du börjar.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Äh, regler är ju till för att tänjas och i min mening går det inte att kalla Apex Legends något annat än ett BR-spel. Respawns är ju begränsat - inte i antal men genom att du fysiskt måste ta med polarens "dog tag" till en specifik plats, ofta ganska så exponerad. En härlig injektion av risk/reward i en genre som bygger väldigt mycket på just det.

Visst går väl varje spawnbeacon endast att använda en gång? Så ju fler som revivas ju glesare och svårare blir det att hitta en beacon.?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av CliQue-SinneD:

Visst går väl varje spawnbeacon endast att använda en gång? Så ju fler som revivas ju glesare och svårare blir det att hitta en beacon.?

Stämmer! Blev stressigt när man insåg det för första gången.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av CliQue-SinneD:

Håller helt med =), man sitter och hejar som fan när någon plockat upp ens beacon och hoppas den kan reviva mig.
Sen är det ju skitspännande när man väl kommer tillbaka att man måste grinda ihop någon form av utrustning fort som fan, man är inte så picky längre vad man får tag på bara det är nånting

Gör det! Kolla lite guides på basic mechanics så du inte är helt grön när du börjar.

Visst går väl varje spawnbeacon endast att använda en gång? Så ju fler som revivas ju glesare och svårare blir det att hitta en beacon.?

Du kan däremot ressa två spelare på en gång ifrån samma beacon!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du kan däremot ressa två spelare på en gång ifrån samma beacon!

Ja och det är ju en jäkla tur det haha!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Håller med respawn systemet är en stor del av spänningen i spelet, har inte haft så här kul med en online-shooter sen UT99 instagib. Jepp jag är en gammal jäkel och nu fattas bara en instagib mod så är jag helt hemma.:) Frågan är bara om man kan respawna från en ig i fejan? Knappast IG då längre..;) Som det görs nu med tidsstraff och hitta spawnställen så skulle det ändå funka tror jag. UT99 känslan igen, vore/är underbart.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Paiden:

Instämmer! Lagom kul att sitta och vänta i 20 minuter om man råkat stryka med i tidigt skede.

Är ju perfekt ju, då kan man passa på o dra på toaletten eller käka ostbågar undertiden. Man hinner även tvätta händerna före nästa runda:D

Medlem

OT: är det bara jag som har spelat mer än femton rundor och har noll kills? Känner inte att jag suger helt. revivar/respawnar medspelare, försvarar osv men kills - nope. Tvåa som team två gånger fortfarande zero


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

OT: är det bara jag som har spelat mer än femton rundor och har noll kills? Känner inte att jag suger helt. revivar/respawnar medspelare, försvarar osv men kills - nope. Tvåa som team två gånger fortfarande zero

Har ungefär samma problem jag också.
Kan ha gjort mest damage av alla i gruppen men minst kills. Men man känner ändå att man bidrar på något vis.
Riktigt roligt spel även fast man inte snittar 5 kills per omgång!

Medlem

@matuttas: ok skönt att höra, trodde det var något fel med mig..;) Beroendeframkallande spel måste ut på en runda till nu!


signatur

7900XTX
7800X3D

12
Skriv svar