Historien om Bioware

Robot
Historien om Bioware

Genom uppgång och fall, från Baldur's Gate till Anthem, detta är historien om Bioware.

#anthem, #baldurs-gate, #bioware, #dragon-age, #mass-effect


Medlem

Få studios har gjort mig så besviken som Bioware, både DA:II och ME:III var direkt smärtsamma. Å andra sidan är det få studios som gett mig så mycket glädje så uppgång och fall stämmer ganska bra.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag hoppas verkligen att det går bra för Bioware. Dom har bjudit på massvis med kvalitativa timmar med Kotor och Mass Effect bland andra. En del blunders har gjorts men spelvärlden skulle bli klart fattigare om dom försvann. Anthem tilltalar inte mig men jag hoppas att det säljer bra så dom får in massa pengar och att EA slutar stressa dom så dom kan göra ett nytt kungligt rollspel i lugn och ro för det är något dom kan bättre än dom flesta.

Releasehästryttare

@Devan: Meh ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Ambassadör
Xbox

Trevlig artikel att läsa så här på kvällskvisten. Vemodig läsning dock, att se tillbaka på ett Bioware som en gång i tiden var mina husgudar. Slår man ihop timmarna jag spenderat i Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Mass Effect, Dragon Age, KOTOR så finns det ingen studio som kommer i närheten. Det är tyvärr, så som artikeln påpekar, inte längre det Bioware som vi har idag.
Jag vet inte vem man ska skylla på men EA ligger nära till hands.


signatur

Jump in.

@Mortaigne: Det är väl betydligt mer sannolikt att det är personalförändringar som är grunden?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Undra just hur ett teambaserat pangpang spel som Anthem klarar sig såhär i Apex svallvågor.

Jag tror fortfarande på Bioware. Inte just nu, men snart. Jag tror och hoppas att nästa generation av Mass Effect och Dragon Age återvänder till ... om inte mästarklass så iaf riktigt jäkla bra.
A man can dream, right?

@Evilof: Det är ju definitivt intressant att EA ger ut Apex Legends så här nära släppet för Anthem...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bioware har gett mig många fina speltimmar med några av de bästa spel som jag någonsin spelat. Dragon Age 2 var enligt mig en besvikelse men jag hade ändå ganska roligt med det. Inquisition har jag fortfarande inte spelat igenom, jag klarade inte av det. Det är första gången jag tröttnar på ett Biowarespel medan jag spelar det, inget gott tecken. Innan har spelen trollbundigt en så att man knappt kan slita sig. Jag ser ändå med förhoppningar på framtiden även om jag tror deras storhetstid är sedan länge förbi.

Medlem

härlig artikel gärna mer av detta då det var fin läsning, gärna om Dice eller nåt annat spelföretag när det finns tid Jag hoppas ju på Anthem men tror tyvärr inte det kommer leva upp till mina förväntningar

Trevlig läsning Fredrik

BioWare har mycket jobb kvar att vinna tillbaka sin publik känns det som.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack, Fredrik. Mycket trevlig läsning. Fler artiklar som den här vill jag gärna ha.

Citat:

Det finns fog för att säga att de gjordes av ett Bioware som inte längre finns.

Dagens sanning. Vi lyfter ibland fram Bioware (och andra anrika spelstudios) som någon slags solid oföränderlig entitet. Men så är det ju inte.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av hannes.theorell:

@Mortaigne: Det är väl betydligt mer sannolikt att det är personalförändringar som är grunden?

Vad är en konsekvens och vad är en orsak dock. Visst kan det vara en slump att spelen dalar i kvalitet ju längre de är i klorna på EA, det kan också vara en slump att de stora namnen sökt sig bort under EA. Absolut.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hannes.theorell:

@Evilof: Det är ju definitivt intressant att EA ger ut Apex Legends så här nära släppet för Anthem...

Åh andra sidan har de nu minst 25 miljoner person som aktivt använder Origin som kanske inte hade gjort det utan Apex Legends


signatur
Redaktör
Ponny

Tack för hejaropen, hörni! Det var mycket intressant att grotta ner sig i Bioware.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tack för en grym artikel, blev lite rörd faktiskt. Jag önskar att Bioware köpte sig loss från EAs klor (eller lämnade) för att starta en ny studio och samlade ihop de gamla rävarna igen för att tillägna tid åt passionsprojekt. Men det kommer aldrig att hända och Bioware är fast i ekorrhjulet med en minst sagt lukrativ ägare.

Tråddemonen
Testpilot

Tyckte introt var riktigt starkt i Andromeda, om man är rymdintresserad och gillar filmer som Interstellar så var ju upplägget för detta spel helt genialt. Utforska okända världar är ju trots allt vad rymdexpeditioner handlar om, ME 1-3 hade inte riktigt samma mystik i spelhandlingen, vilket jag anser är en bortkastade potential inom sci-fi genren.

Medlem

Fan man blir lite tårögd såhär på morgonen. Baldurs Gate spelade jag inte igenom själv då man var för ung för all text då. Spelade tills man räddade Minsc och sprang mest runt och lallade sen. Hade ju inga waypoints så det var assvårt att hitta ju.
Baldurs gate 2 var lättare, man läste mer och lyckades klara igenom spelet.
Mass effect var guld värt, 2an var bra story men tyckte inte om actiondelarna i det. 3an var bra spelmässigt men man missade mycket story och sedan var det helt enkelt slut. Andromeda pinade jag mig igenom efter alla buggfixar.
Dragon age älskade jag, 2an var kass och inquisition har jag inte spelat igenom än.

Men på senare tid har jag blivit så besviken på spel, Just cause 4 och Shadow of the tomb raider har varit riktiga bottennapp, jämför med de tidigare spelen.

Så nu sitter man och spelar Overwatch med barnen istället eller spenderar för många timmar med PoE. Kanske ska man satsa på Pillars of eternity eller Divinity spelen?

Medlem
Skrivet av Manna:

Kanske ska man satsa på Pillars of eternity eller Divinity spelen?

Det tycker jag definitivt du ska göra. Båda de spelserierna är riktigt bra.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åh andra sidan har de nu minst 25 miljoner person som aktivt använder Origin som kanske inte hade gjort det utan Apex Legends

Det är ju onekligen 25 miljoner mail-adresser att bombardera med riktad marknadsföring.

Skrivet av Zimpan:

Tyckte introt var riktigt starkt i Andromeda, om man är rymdintresserad och gillar filmer som Interstellar så var ju upplägget för detta spel helt genialt. Utforska okända världar är ju trots allt vad rymdexpeditioner handlar om, ME 1-3 hade inte riktigt samma mystik i spelhandlingen, vilket jag anser är en bortkastade potential inom sci-fi genren.

ME: A tog ett extremt bra utgångsläge, rent handlingsmässigt. BioWare hade avhandlat "David mot Goliat" och nu riktade in sig på "utforskning av det okända" - två relativt vanliga teman inom Sci-fi.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Testade Andromeda igår för första gången då jag ändå råkar ha Origin Access nu en månad,
Jäklar vilket stelt och själlöst spel. Jag vill verkligen gilla det. Storyn verkar vettig.
Men ansiktenas rörelser är så immersion-breaking att jag kunde inte spela mer än 2h.

Avstängd

Jag har börjat spela Pillars of Eternity på PS4, hade aldrig spelat det förut men är totalt fast. Jag tyckte det var lite likt Baldurs gate men när ni säger att det är samma spelmotor så förstår jag varför.

Och för er som undrar, det går hur bra som helst att spela sådana spel med handkontroll när dom är anpassade för det.


signatur

PS5 och inget annat.

1
Skriv svar