Därför är Apex Legends respawn-system genialiskt

Skägg.
10 Chambers
Därför är Apex Legends respawn-system genialiskt

Många har lyft fram pingsystemet i Apex Legends som den bästa funktionen och ja, det är fantastiskt att kunna kommunicera med sina lagkramrater på ett effektivt och röstfritt sätt men Respawns bästa Battle Royale-innovation är just respawns. Vilket ju låter totalt motsägelsefullt, det enda livet känns ju om en kärningrediens i genren, men efter en veckas lirande är jag övertygad om att det är en viktigare beståndsdel än att kunna markera fiender och loot.

Låt mig förklara varför!

Problemet med många Battle Royale-spel är just tristessen som uppstår om en lagkamrat dör i en den första fighten. Dels för personen i fråga som måste sitta och vänta på nästa runda, vilket ofta innebär att resterande lagkamrater spelar lite extra vårdlöst. Då har jag flera gånger tänkt att jag måste döda minst en i den andra gruppen så att deras runda också är förstörd. Trist mentalitet, när man tänker efter.

Nu uppstår istället en helt ny situation att ta ställning till. Om minst en person finns kvar i laget blir det ju högsta prioritet att ta sig tillbaka till lådorna, plocka porträtten, och hitta en respawn beacon. I fredags var detta de mest spännande stunderna i många matcher. Och när du väl lyckas kalla tillbaka en polare kommer de helt nakna, utan varken vapen eller sköldar, så mitt i matchen måste man påbörja en riskabel loot-runda igen, eller ge personen en av dina bössor. Å andra sidan är du dödsrökt om du beger dig in i en slutstrid ensam mot andra fulltaliga lag.

Så respawn-mekaniken löser både ett reellt problem i Battle Royale-spel och boostar genren med nya spänningsmoment som livar upp de ibland lite sega mittenpartierna i en match. Hatten av till Respawn som verkligen måste analyserat genren de senaste åren, plockat grunderna men också sett till att föra den framåt med nytänkande.


signatur
Medlem

Instämmer! Lagom kul att sitta och vänta i 20 minuter om man råkat stryka med i tidigt skede.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Håller med, tycker det fungerar utmärkt!
Tyvärr har det redan börjat ske allt för ofta att folk lämnar spelet om de dör i första striden, utan att vänta och se om lagkamraterna får möjlighet att återkalla dem.

Nu är man förvisso inte chanslös med två spelare i Apex men det är trist hursomhelst :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Håller helt med!

Man har verkligen träffat rätt på många punkter med Apex Legends och där är just respawn mekaniken är en av de stora. Jag har redan många bra minnen från situationer där någon av oss clutchat när två av oss dött i tidiga fighter för att sedan få liv i matchen igen.

Utöver det faktum att matchen inte behöver vara över har det har också öppnat upp för smartare spel, där kvicktänkthet och vilseledning ibland blir viktigare än exempelvis avsluta en down eller ta en ny fight. Jag gillar det verkligen!

Att respawn beacons sedan förbrukas var är ju också aha-upplevelse när man insåg det. Inte lika kul när man tror sig ha båda korten och använder en för att sedan inse att så inte var fallet och man måste loota igen och hitta en ny med ett par ilskna lag i ryggen och en lagkompis utan gear

Inaktiv

@Carl Johansson-Sundelius:

Håller med till tusen! Underbart koncept och detta liret har fått mig att inse att BR kan bli underbart med rätt hjälpmedel. Är så fast i Apex-träsket nu och vill inte ens bli räddad!

Tråddemonen
Testpilot

Har lite svårt för respawn biten om man inte spelar med polare, känns sådär lagom kul att sitta och ödsla bort en halvtimme i väntan på att man "kanske" får en respawn utav randoms. Händer ofta i BR spelen att deltagarna spelar mer aggressivt istället för taktiskt och kanske tom struntar i att respawna lagkamrater.

Btw är jag den enda som tänker på artisten Apex Twin när jag hör speltiteln på detta spel?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Många har lyft fram pingsystemet i Apex Legends som den bästa funktionen och ja, det är fantastiskt att kunna kommunicera med sina lagkramrater på ett effektivt och röstfritt sätt men Respawns bästa Battle Royale-innovation är just respawns. Vilket ju låter totalt motsägelsefullt, det enda livet känns ju om en kärningrediens i genren, men efter en veckas lirande är jag övertygad om att det är en viktigare beståndsdel än att kunna markera fiender och loot.

Låt mig förklara varför!

Problemet med många Battle Royale-spel är just tristessen som uppstår om en lagkamrat dör i en den första fighten. Dels för personen i fråga som måste sitta och vänta på nästa runda, vilket ofta innebär att resterande lagkamrater spelar lite extra vårdlöst. Då har jag flera gånger tänkt att jag måste döda minst en i den andra gruppen så att deras runda också är förstörd. Trist mentalitet, när man tänker efter.

Nu uppstår istället en helt ny situation att ta ställning till. Om minst en person finns kvar i laget blir det ju högsta prioritet att ta sig tillbaka till lådorna, plocka porträtten, och hitta en respawn beacon. I fredags var detta de mest spännande stunderna i många matcher. Och när du väl lyckas kalla tillbaka en polare kommer de helt nakna, utan varken vapen eller sköldar, så mitt i matchen måste man påbörja en riskabel loot-runda igen, eller ge personen en av dina bössor. Å andra sidan är du dödsrökt om du beger dig in i en slutstrid ensam mot andra fulltaliga lag.

Så respawn-mekaniken löser både ett reellt problem i Battle Royale-spel och boostar genren med nya spänningsmoment som livar upp de ibland lite sega mittenpartierna i en match. Hatten av till Respawn som verkligen måste analyserat genren de senaste åren, plockat grunderna men också sett till att föra den framåt med nytänkande.

Kunde inte sagt det bättre själv, instämmer till fullo!

Det belönar även "clutch plays" om ens lagkamrater dör och du faktiskt lyckas vinna en 1v2 eller 1v3 och sedan tar upp dina kamrater igen, den känslan är grym!

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Har lite svårt för respawn biten om man inte spelar med polare, känns sådär lagom kul att sitta och ödsla bort en halvtimme i väntan på att man "kanske" får en respawn utav randoms. Händer ofta i BR spelen att deltagarna spelar mer aggressivt istället för taktiskt och kanske tom struntar i att respawna lagkamrater.

Btw är jag den enda som tänker på artisten Apex Twin när jag hör speltiteln på detta spel?

Fast så länge kan du inte vänta. Jag tror att timers är enligt nedan:

90 sec på att reviva - dvs direkt komma tillbaka med dina items.
Sedan "downas" man och ens kamrater har ytterligare 90 sec att ta ens respawn beacon.
Efter dessa 90 sec om ingen tagit den dör man, och kan inte spawnas igen, då kan du lämna.

Tråddemonen
Testpilot

@GizZm086: Okej, men om en lagkamrat plockar på sig respawn beacon så måste man ändå vänta tills den spelaren kan återuppliva en? Eller misstolka jag tutorial helt och hållet?

Medlem

Håller med till 100%. Sjukt bra funktion och gör spelet levande för hela laget ända in i kaklet så att säga!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Soulless:

Håller med, tycker det fungerar utmärkt!
Tyvärr har det redan börjat ske allt för ofta att folk lämnar spelet om de dör i första striden, utan att vänta och se om lagkamraterna får möjlighet att återkalla dem.

Nu är man förvisso inte chanslös med två spelare i Apex men det är trist hursomhelst :/

En av de sista rundorna igårkväll så dog båda mina teammates precis i början, jag lyckades ta kål på den sista i gruppen vi stött på ganska fort efter, gick och plockade upp deras beacons och drog direkt iväg mot respawn som bara var 100m bort eller så. Båda två quittade... Blev helt ensam för resten av rundan men med lite tur så blev jag tvåa, haha. Var jag mot en full squad på slutet, fick ner en men sen gick det inte. Nästan vad som helst kan ju hända i BR, med lite tur så kan man plocka folk som har fullt upp med att skjuta på en annan squad åt ett andra hållet osv. Är man ensam så får man försöka ta till guerilla-taktik och kanske kan man faktiskt vinna eller komma bra nära

Skrivet av Zimpan:

@GizZm086: Okej, men om en lagkamrat plockar på sig respawn beacon så måste man ändå vänta tills den spelaren kan återuppliva en? Eller misstolka jag tutorial helt och hållet?

Om de plockar din beacon så finns det ingen timer på när de måste ta dig till en respawn. Men med randoms så kan det ju dröja innan de bryr sig om att göra det och då kan du få sitta där och vänta som du säger.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@GizZm086: Okej, men om en lagkamrat plockar på sig respawn beacon så måste man ändå vänta tills den spelaren kan återuppliva en? Eller misstolka jag tutorial helt och hållet?

Har aldrig sett en runda pågå mycket längre än 20 minuter, och det vid vinst, så du lär aldrig behöva vänta 30
Om de plockar på sig din beacon så finns ingen timer nej, och beroende på när, var och såklart vem de är så kan det ta lite tid.
Men med "lite tid" menar jag några minuter för även i värsta möjliga fall lär det inte ta längre för dina lagkamrater att antingen själva dö eller ta sig till en beacon. Såvida de inte plockar upp dig och sedan glömmer vad de ska göra, något jag inte varit med om än sålänge

Faktiskt är jag grymt imponerad över hur bra lagarbete och sammanhållningen funkar även med randoms! Förutom nått hjon som droppar på eget bevåg på andra sidan kartan så följs de flesta åt och hjälps åt, delar på loot o.s.v. Jag är helt såld på spelet såhär långt och det som en spelare som främst spelar själv!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@GizZm086: Okej, men om en lagkamrat plockar på sig respawn beacon så måste man ändå vänta tills den spelaren kan återuppliva en? Eller misstolka jag tutorial helt och hållet?

Även denna tar över din tid som du har kvar. Alltså kan din tid gå ut fastän han har plockat upp din respawn beacon.

Igår kväll plockade jag upp en kamrats beacon och hamnade i fight på väg till respawn grej så sa han att hans timer fortsatte, när det var 10 sec kvar på hans skräm började sätta in den i respawn vilket tog 4sec så det var endast 6 sec kvar innan han hade dött trots att jag hade hans beacon, så jag antog antar att man inte har hur långt tid på sig som helst.

Medlem
Skrivet av Paiden:

Om de plockar din beacon så finns det ingen timer på när de måste ta dig till en respawn. Men med randoms så kan det ju dröja innan de bryr sig om att göra det och då kan du få sitta där och vänta som du säger.

Jo du ser inte denna timern men de ser fortfarande sin timer och denna kan gå ut vad jag har förstått. Igår lyckades jag sätta in en kompis beacon när i respawn grejen när han endast hade 6 sec kvar.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Vi hade en match igår när jag dök rakt in i korselden mellan två fiendegrupper, plockade upp mina lagkamraters ID-brickor och gled iväg i ett moln av rök och blod. En millimeter kvar på hälsomätaren och 30 sekunder på cirkeln. Lyckas till slut hitta en respawn beacon i utkanten av kartan och kallar tillbaka båda två. "Cyberpunk 2077 på E3"-puls hela tiden.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Vi hade en match igår när jag dök rakt in i korselden mellan två fiendegrupper, plockade upp mina lagkamraters ID-brickor och gled iväg i ett moln av rök och blod. En millimeter kvar på hälsomätaren och 30 sekunder på cirkeln. Lyckas till slut hitta en respawn beacon i utkanten av kartan och kallar tillbaka båda två. "Cyberpunk 2077 på E3"-puls hela tiden.

Så ska det se ut!

Riktigt skön känsla när man lyckats vinna/fly en eldstrid och sen dessutom återuppliva sina medspelare.

Som någon annan skrev ovan, det funkar generellt riktigt bra även med randoms, väldigt sällan folk inte vill dela med sig av syringes/shields osv när någon annan behöver. Även vapen/ammo när man blir revivad. Underbart att se!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av GizZm086:

Jo du ser inte denna timern men de ser fortfarande sin timer och denna kan gå ut vad jag har förstått. Igår lyckades jag sätta in en kompis beacon när i respawn grejen när han endast hade 6 sec kvar.

Ok! Tänkte inte på det men nu när du säger det så undrar jag om jag inte sett någon timer när jag varit den som dött... Har nog inte kopplat ihop 2 och 2 där innan. Inte varit så ofta som jag dött och blivit respawnad, oftast hinner min beacon-timer gå ut innan de plockar upp mig eller så dör hela squaden innan.

EDIT: Om det är någon mer här som spelar på PS4 så har vi en annan tråd där några av oss försöker samla ihop och adda varandra för att ha fler att spela teams med. Kolla här om intresse finns: https://www.fz.se/forum/post/3867813


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Tråddemonen
Testpilot

Okej jag får lite blandade svar kring det hela med beacons. Kan väl säga såhär att mellan jobb och sysslor som måste göras i hemmet så kan det ske mellan vissa perioder att man får begränsad tid till spel, då kan det handla om 1-2 timmars speltid på ca 2-3 dagar. Att sitta och vänta ut tid under den speltid man får så känns det inte som att jag skulle välja att fortsätta en match efter att ha dött. Säger inte att det är ett negativt spelsystem kring revives men det är inget som lockar mig att stanna kvar i en match, då jag hellre väljer att verkligen spela om jag nu har speltid istället för att spectatea andra som spelare.

Medlem

@Zimpan Rätt övertygad om att det @GizZm086 skrev är rätt. Vill minnas att det faktiskt kommer upp en ganska diskret grå countdown timer som visar hur lång tid dina lagkamrater har på sig att ta sig till en fungerande respawn. Förstår hur du tänker/känner, mycket beror ju dock på hur pass villiga ens lagkamrater är att prioritera din respawn. Med randoms så vet man aldrig, ibland är de bra på det och ibland så verkar de skita fullständigt i det. Har varit med om situationer då jag varit downed efter en fight med en av mina lagkamrater vid liv. Fighten var över och jag ropar på att jag är down flera ggr och kryper fram så fort jag kan tills jag är inom 20 meter från honom samtidigt som han går fram och tillbaka bakom en klippa. Jag hinner dö innan jag kommer fram och nosar på hans fötter, mest för att han är uppe på en avsats som jag inte kan ta mig upp för iom att jag inte kan hoppa. Pingar min beacon flera ggr och tillslut kommer han fram till mig, tar min beacon och drar iväg, åt helt fel håll... Det slutade inte så bra Samtidigt så har jag haft flera matcher där det har fungerat jättebra så det är ju väldigt slumpartat. Bästa är ju att spela med vänner, dels för att få bättre hjälp men även för XP bonusen.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Inaktiv

Har efterfrågat ett liknande system i Fortnite i snart ett års tid. Respawn var de som först hittade en lösning på av de största problemen med Battle Royale.
Jag säger inte att Respawns lösning är perfekt men de försöker åtminstone.

Inaktiv

Oväntat roligt spel! Tog faktiskt en andraplats igår med två obekanta spelare. Man är ju alltid lite skeptiskt när det kommer ett nytt BR-spel nuförtiden men tycker Apex har gjort det bra med tillräckligt mycket bekant och en handfull nya idéer tillsammans med tight gunplay och kontroller får mig att tro att det kan bli en hel del spelande av detta framöver

Medlem

@Zimpan, @GizZm086 : Blev fundersam igår; kollade när jag dog och mina squadies plockat upp min beacon och inte fan såg jag någon timer... Tror att det jag fick för mig var en timer för att ta ens beacon till respawn helt enkelt bara var den timer som gäller från att du är död till det att dina squaddies plockar upp din beacon. Hinner de plocka upp den så verkar det inte finnas någon mer timer såvitt jag kunde se. Kan det ha varit så att din squadies timer var buggad och fortsatte räkna (enbart visuellt) efter att du plockat upp hans beacon? Det kan definitivt inte vara samma 90sec timer som gäller för det tog gott och väl 2-3 minuter innan jag blev respawnad.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Paiden:

@Zimpan, @GizZm086 : Blev fundersam igår; kollade när jag dog och mina squadies plockat upp min beacon och inte fan såg jag någon timer... Tror att det jag fick för mig var en timer för att ta ens beacon till respawn helt enkelt bara var den timer som gäller från att du är död till det att dina squaddies plockar upp din beacon. Hinner de plocka upp den så verkar det inte finnas någon mer timer såvitt jag kunde se. Kan det ha varit så att din squadies timer var buggad och fortsatte räkna (enbart visuellt) efter att du plockat upp hans beacon? Det kan definitivt inte vara samma 90sec timer som gäller för det tog gott och väl 2-3 minuter innan jag blev respawnad.

Stämmer bra det, när man plockat ID-brickan så finns det ingen timer.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

@Paiden: Ok snyggt undersökt, ska försöka hålla koll med. Det är ju ett nytt spel så man kan ju inte allt

Skribent

Skönt med ett BR-spel där jag inte är helt jäkla värdelös. Tycker rörelseschemat tillsammans med roliga vapen gör det här till en väääldigt intressant titel.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Hoppas dom lägger till en "play again" knapp så man slipper gå tillbaka i menyn efter matchen. Hatar verkligen dötiden.

Medlem

En annan sak som känns rätt betryggande är att hittills har jag inte sett eller upplevt att det finns någon OP combo som alla måste köra på. Ingen av hjältarna är för bra för att skippa, men alla är definitivt användbara!
Desamma med vapnen verkar det som för även om man såklart har sina preferenser så har jag sett folk använda sågott som varenda kit som finns med framgång!

Känns som ett sjukt välbalanserat spel såhär långt, hoppas verkligen VERKLIGEN att de fortsätter och expanderar spelet med samma kvalite och genomtänk! (Är "genomtänk" ett ord?! )

Har spelat åtminstone någon runda varje kväll senaste veckan och känner nästan bara mer sug att få spela mer! Löjligt men har inte uppskattat ett spel såhär mycket på väldigt länge.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Har lite svårt för respawn biten om man inte spelar med polare, känns sådär lagom kul att sitta och ödsla bort en halvtimme i väntan på att man "kanske" får en respawn utav randoms. Händer ofta i BR spelen att deltagarna spelar mer aggressivt istället för taktiskt och kanske tom struntar i att respawna lagkamrater.

Btw är jag den enda som tänker på artisten Apex Twin när jag hör speltiteln på detta spel?

Aphex Twin menar du. Har nog bara lyssnat på en låt ordentligt. Come to daddy.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Ren gallimatias...
Börjar man snacka respawns så hoppar du direkt ur genren Battle Royal.
Dör du så är du död, end of discussion.

Sen att det kanske är ett sunt inlägg i spelet Apex Legends lämnar jag osagt då jag inte spelar spelet.

/Homie


signatur

Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.

Tråddemonen
Testpilot

@Ichabod: Juste det var så hans namn stavades. Japp Come to daddy var nog hans kändaste låt samt musikvideo.

12
Skriv svar