Apex Legends räddade EA:s aktie från fritt fall

Robot
Apex Legends räddade EA:s aktie från fritt fall

Aktieägarna ser Fortnite-potential i Respawns gratisspel.

#apex-legends, #electronic-arts


Medlem

Nice move. Antar att dom BR kommer stanna ett bra tag. Boooooooooooooooooring

Medlem

Fast kan det verkligen utmana då? Är inte lite saken att man bygger och craftar saker i Fortnite, inte bra "gun play"? Är det inte större chans att det tar spelare från COD och egna Battlefield? Kul att det går bra för titanfall med, fast det får ju kanske bra på fel sätt, inte får ni något fett massivt coolt singleplayer där nu inte.

Fotnot: Jag har inte spelat varken fortnite eller detta, eller någon battleroyale för den delen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast kan det verkligen utmana då? Är inte lite saken att man bygger och craftar saker i Fortnite, inte bra "gun play"? Är det inte större chans att det tar spelare från COD och egna Battlefield? Kul att det går bra för titanfall med, fast det får ju kanske bra på fel sätt, inte får ni något fett massivt coolt singleplayer där nu inte.

Fotnot: Jag har inte spelat varken fortnite eller detta, eller någon battleroyale för den delen.

Jag läste en kommentar på Reddit angående någons son på 13 bast där han och hans polare hoppade över från Fortnite. Jag minns det för att jag kollade på senaste Fräcka Fredag där Calle sa ungefär som du - att Fortnite är sitt egna läger, men tydligen inte.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast kan det verkligen utmana då? Är inte lite saken att man bygger och craftar saker i Fortnite, inte bra "gun play"? Är det inte större chans att det tar spelare från COD och egna Battlefield? Kul att det går bra för titanfall med, fast det får ju kanske bra på fel sätt, inte får ni något fett massivt coolt singleplayer där nu inte.

Fotnot: Jag har inte spelat varken fortnite eller detta, eller någon battleroyale för den delen.

Jag tror man delar tillräckligt många egenskaper för att byggandet i Fortnite inte ska bli en avgörande faktor för att inte byta. Faktum är att jag tror det kan vara till Apex fördel till och med. Går jag till mig själv så var det nog det hysteriska byggandet som fick min bägare att rinna över även om det också var en av de roligare aspekterna i början. Men det blev liksom för mycket med tiden.

Det som talar mest mot Apex nu rent generellt är nog den tvingande lagsammansättningen om 3 spelare. Många har redan byggt upp en dynamik kring 4 eller 2 spelare vilket potentiellt kan vara ett hinder att byta.

Jag personligen ser dock ingen anledning i att spela något annat än Apex Legends just nu

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Birchoff:

Jag läste en kommentar på Reddit angående någons son på 13 bast där han och hans polare hoppade över från Fortnite. Jag minns det för att jag kollade på senaste Fräcka Fredag där Calle sa ungefär som du - att Fortnite är sitt egna läger, men tydligen inte.

Skrivet av Hipshot:

Fast kan det verkligen utmana då? Är inte lite saken att man bygger och craftar saker i Fortnite, inte bra "gun play"? Är det inte större chans att det tar spelare från COD och egna Battlefield? Kul att det går bra för titanfall med, fast det får ju kanske bra på fel sätt, inte får ni något fett massivt coolt singleplayer där nu inte.

Fotnot: Jag har inte spelat varken fortnite eller detta, eller någon battleroyale för den delen.

Jag får nog erkänna att jag ändrat uppfattning sedan i fredags. Jag följer snacket i flertalet Fortnite och numera Apex Legends-kanaler och många verkar ha gått över till Apex. Sen får vi ju se om förändringen blir permanent, eller om folk går tillbaka. Tror att mycket hänger på om Respawn kan hänga på i Epic uppdateringstakt de kommande månaderna.


signatur
Inaktiv

Har som sagt inte varit förtjust i BR alls förut, tom föraktat det lite, men efter att ha spelat Apex Legends nu sedan release så har jag åtminstone ändrat uppfattning lite. Apex är gudomligt beroende framkallande och sjukt kul! Så till Er som inte har testat och är ANTI-BR. Give it a shoot!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast kan det verkligen utmana då? Är inte lite saken att man bygger och craftar saker i Fortnite, inte bra "gun play"? Är det inte större chans att det tar spelare från COD och egna Battlefield? Kul att det går bra för titanfall med, fast det får ju kanske bra på fel sätt, inte får ni något fett massivt coolt singleplayer där nu inte.

Fotnot: Jag har inte spelat varken fortnite eller detta, eller någon battleroyale för den delen.

Nu har jag inte hunnit prova Apex ännu, men känslan jag får är att det är ett betydligt mer seriöst BR än Fortnite utan att för den delen bli en stel milsim som PUBG. Jag tror att det lockar många som har kört en del Fortnite, Overwatch och självklart även Titanfall.

Senaste BLOPS sänkte man ju med MTX-ekonomin och BFV har inte fått sitt ännu, så Apex känns som en träff både designmässigt och kalendermässigt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Visst betalade de streamers för att promota spelet... men anledningen att detta blivit en hit är för att det är innovativt, grymt skoj och gratis.

Medlem

Det känns lite META i BR-världen.

Alla BR-spel är liksom med och slåss om att få VICTORY ROYALE i ett Battle Royale mellan spelen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Me like it. I lagbaserade battle royals så måste man samarbeta. Gör du inte ditt jobb så blir det faktiska konsekvenser. Det stör jag mig på i tex Battlefield ingen bryr sig om sin squad och halva laget sitter med sniper långt bort från objective. Det kan vara kul ibland också såklart men BR är verkligen mer engagerande på det sättet.

Medlem

Jag har spelat lite och tycker spelet är rätt kul men jag tycker ändå att kartan är lite för stor för antalet spelare. Jag träffar nästan aldrig på andra spelare trots att jag försöker snoka reda på dem.

Medlem

Alltså, Epic har ju visat att de vet hur man håller liv i ett spelläge med Fortnite BR. Om Apex Legends ska ta över platsen så måste de ju också kunna erbjuda vad spelarna vill ha. Vilket tydligen är en karta som förändras över tid, lustiga kläder och att ens gubbe kan flossa?

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Visst betalade de streamers för att promota spelet... men anledningen att detta blivit en hit är för att det är innovativt, grymt skoj och gratis.

Enligt mig är det inget tabu med att marknadsföra sitt spel på detta viset, men snarare rätt klokt. Shroud var sponsrad också men som han sa, bara för att du är sponsrad innebär inte att du måste tycka om alla aspekter av spelet, du bör bara inte snacka skit om det men istället ge konstruktiv kritik. (vilket jag nog vill anse är hälsosamt oavsett.)

Medlem

Bra då kanske ni kan börja skriva om de andra bolagens aktiekurser också? Eller är det bara EA som är intressant?

Medlem

Lite synd, EA borde få lite mer skit.

Folk som gnäller på BR hela tiden, vad spelar ni själva?

Medlem
Skrivet av Diddy:

Jag har spelat lite och tycker spelet är rätt kul men jag tycker ändå att kartan är lite för stor för antalet spelare. Jag träffar nästan aldrig på andra spelare trots att jag försöker snoka reda på dem.

Storleken ger en ganska lugn början men inom 5-10 minuter är det definitivt inga problem att hitta nått att skjuta på! Men iom den stora kartan i början får man möjlighet både till lite lugnt och ro initialt samt strategisk förflyttning beroende på utrustning och preferenser.

En runda tar inte mycket längre än 20 minuter om du tar dig till slutet, perfekt längd enligt mig och de flesta rundor tar tyvärr slut mycket fortare än så
Gör de kartan mindre blir det bara för grötigt och hetsigt och verkligen inget jag hoppas på.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Maysay:

Bra då kanske ni kan börja skriva om de andra bolagens aktiekurser också? Eller är det bara EA som är intressant?

Tja, till och med "vanliga" nyhetssidor skriver om Apex Legends och dess påverkan på marknaden så det är väl inte så konstigt om FZ gör det också?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Alltså, Epic har ju visat att de vet hur man håller liv i ett spelläge med Fortnite BR. Om Apex Legends ska ta över platsen så måste de ju också kunna erbjuda vad spelarna vill ha. Vilket tydligen är en karta som förändras över tid, lustiga kläder och att ens gubbe kan flossa?

Kanske är de nöjda med om Apex Legends går riktigt bra, utan att måsta "ta över platsen"?

Men om första veckan är någon indikation på vad spelare vill ha så gör Apex väldigt mycket rätt då det dominerat Twitch sedan släppet. Men det är förmodligen väldigt mycket nyhetens behag.

När det kommer ligor m.m. i Mars, om ryktet stämmer, så får vi väl se på riktigt om det är gjort för att hålla.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

phi
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Visst betalade de streamers för att promota spelet... men anledningen att detta blivit en hit är för att det är innovativt, grymt skoj och gratis.

Hade inte jag kollat på gameplay från Apex Legends på Twitch så hade jag avfärdat det som bara ännu ett BR-spel och aldrig ens testat det. Att de streamers som jag kollade på då genuint verkade gilla spelet gjorde så att jag i alla fall gav det en chans.

Jag har haft grymt skoj med spelet även fast jag är helt värdelös på det.

phi
Medlem
Skrivet av Diddy:

Jag har spelat lite och tycker spelet är rätt kul men jag tycker ändå att kartan är lite för stor för antalet spelare. Jag träffar nästan aldrig på andra spelare trots att jag försöker snoka reda på dem.

Landa på supply ship om du tycker att det för lite action.

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Bra då kanske ni kan börja skriva om de andra bolagens aktiekurser också? Eller är det bara EA som är intressant?

Det gör vi ju, när vi anser att det har läsarintresse. T.ex. här och här.


signatur
Medlem

Bara spelar lite fortnite innan och det blev aldrig riktigt roligt men Apex fan vad roligt det är! Fastnade från första sekunden.

Skrivet av Maysay:

Bra då kanske ni kan börja skriva om de andra bolagens aktiekurser också? Eller är det bara EA som är intressant?

Kan ju också ha o göra med att EA är störst? = störst intresse


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Fortnight och Apex. Gäsp. Spelindustrin brukade vara roligare än så här, eller så har jag gått o blivit nostalgisk.

Medlem

Hoppas det tar över Fortnites plats i streamingvärlden, Apex-matcherna är i alla fall intressanta att kolla på.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det gör vi ju, när vi anser att det har läsarintresse. T.ex. här och här.

Men nu verkar inte EA skilja sig så mycket från resten av bolagen. T.ex så har både Ubisoft & Take Two också letat sig neråt. Trenden för de flesta bolagen ser ut att vara just neråt. Att då skriva som om att EA sticker ut ur mängden (förutom denna artikel, då de gör det) är lite så där tycker jag. Bolagen hart gått bra de senaste åren. Det är inget konstigt att de går ner lite. Då är det bättre att skriva om branschen som helhet (eftersom ni skriver om spel och inte ekonomi).

Jag kan förstå t.ex Starbreeze och Activision. Speciellt nu när det verkar som att Activision Blizzard kommer att utannonsera nedskärningar idag. Man kanske kan hålla ett öga på THQ Nordic också eftersom de rör sig mycket pga att Metro Exodus släpps snart.

Medlem

Fortnite är säkert jätteroligt men passade inte mig alls. Pubg var kul men för segt och kändes för mycket sim.

Apex gillar jag starkt och är ruskigt imponerad av grafiken med tanke på den motor de använder.
Gillar också att bättre inte är för stor, då man ganska fort kan springa runt. Foredrar hero systemet dar man kompletterar varandra i laget och som någon sa; man blir lätt straffad om man inte spelar ihop.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Fortnight och Apex. Gäsp. Spelindustrin brukade vara roligare än så här, eller så har jag gått o blivit nostalgisk.

Är benägen att hålla med dig. Som sen 80talist så har man ju sett spelutvecklare med mer hjärta.

1
Skriv svar