Vad ska Rockstar göra härnäst?
Med Red Dead Redemption 2 visade Rockstar att de fortfarande är fruktansvärt duktiga på att göra fantastiska spel i öppna världar. Många har fått en relation till karaktärerna och lagt ner hundratals timmar på att jaga, rykta hästen eller bara insupa de fantastiska miljöerna.
Däremot så känns det som att det här är något som Rockstad drog igång redan med GTA 3. Sedan dess konceptes förfinats och putsats in i minsta detalj och koncept har lagts till i varje ny del av GTA eller RDR. Frågan jag vill skicka ut är hur ni tror och vill att Rockstar går vidare med nästa GTA. Kommer spelarna att nöja sig med ännu ett spel i samma stil men där allt är större och bättre eller är det dags för större förändrignar?
I ett framtida GTA 6 skulle jag gärna se att karaktärerna har ett band likt det vi sett i RDR2 men kanske med en twist. Jag tycker att det vore oerhört intressant om de valde ett koncept som synts i bland annat filmen The Departed. I huvudspelet spelar du dels en polis som infiltrerar den organiserade brottsligheten i staden och dels en brottsling som infiltrerar stadens polismyndiget. Under storyns gång skulle de kunna upptäcka varandra och det är sedan ditt val att välja om ni ska slå ut "the bad guys" eller polsien.
Vad vill FZ se i ett framtida singelplayer-spel från Rockstar?
Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Skulle inte alls vara en dum idé.
I 5an var man ju 3st skurkar mer eller mindre men gärna i nästa GTA att man kan vara en polis eller en som inte får begå brott.
Lär väll vara väldigt svårt att göra "roligt" men om nån ska lyckas är det väll rockstar
Mot slutet av spelet får karaktärerna ställas mot varandra
Skulle inte alls vara en dum idé.
I 5an var man ju 3st skurkar mer eller mindre men gärna i nästa GTA att man kan vara en polis eller en som inte får begå brott.
Lär väll vara väldigt svårt att göra "roligt" men om nån ska lyckas är det väll rockstar
Mot slutet av spelet får karaktärerna ställas mot varandra
Varför inte ens tjuv och en polis? Det skulle kunna skapa en intressant dynamik och ge variation i uppdrag.
Red Dead Redemption 2 DLC: Blackwater.
Utspelar sig före, under och strax efter händelserna i Blackwater och tar slut där RDR2 tar vid.
Detta är riktigt bra. Vore fantastiskt skoj med mer kontext till hela berättelsen.
skulle vilja se ett gta spel fast man e snut. bra eller dålig är upp till dig. lite som la noir fast bättre.
lite nyfiken på det där agent spelet dock, fast det lades väl ner.
ok men det rockstar tar i blir till guld ändå.
så länge det är gritty shitty nitty så är jag glad.
vem vet dom kanske går bananas och gör ett nytt ping pong spel.
ps: ett nytt Manhunt med dagens grafik och teknik hade vart blåbärspaj.
ds: kom på att jag åxå länge viljat ha ett gta som utspelar sig i usa 1920 talet. som det första mafia spelet.
fast med rockstar bakom ratten.
Vill ha ett Bully 2. Skulle vara riktigt roligt med det konceptet med bra grafik.
I second that. Om Rockstar måste göra n uppföljare så är det Billy Bully 2. Ettan var så fint, men drogs med kontrollskavanker och ett gränssnitt och gameplay som liksom motarbetade spelaren.
I second that. Om Rockstar måste göra n uppföljare så är det Billy 2. Ettan var så fint, men drogs med kontrollskavanker och ett gränssnitt och gameplay som liksom motarbetade spelaren.
Billy 2 - Om den osäkre nyutexaminerade journalisten som får jobb på FZ och med en oerhörd vilja börjar förändra allt ända tills Joakim Bennet...
Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Rockstar har antagligen ett dilemma. GTAV och RDR2 säljer massa miljoner exemplar, och kostar massor att utveckla på grund av höga förväntningar. Andra spel de släppt nyligen säljer väldigt lite i jämförelse. Max Payne 3 t.ex. var ett litet fiasko för dem. Så hur ska de göra för att inte fastna i uppföljarträsket, likt andra bolag som DICE. Ett alternativ är att skapa ett par studios som satsar på mindre spel med lägre budget. Med ett bra spel kan det bli en riktigt succe i alla fall, som t.ex. Blizzards Hearthstone.
Personligen vill jag se The Warriors II. Ett open world brawler-spel i en fiktig gängmiljö, där man slåss för sin överlevnad mot andra gäng och kriminella.
Billy 2 - Om den osäkre nyutexaminerade journalisten som får jobb på FZ och med en oerhörd vilja börjar förändra allt ända tills Joakim Bennet...
...ger honom sparken. Detta på grund av en brutal sågning av ett storspel som skulle gett massa reklamintäkter på FZ. Efter det följde en lång färd genom Sverige sökandes efter ett svar på meningen med livet. Tills han till slut fann sitt riktiga kall och blev möbeldesigner på IKEA.
Hade älskat se Rockstar göra ett Star Wars spel, men det får vi väl aldrig uppleva.
Blir svårt då EA har rättigheterna till 2023 eller vad det är.
PS5 och inget annat.
Billy 2 - Om den osäkre nyutexaminerade journalisten som får jobb på FZ och med en oerhörd vilja börjar förändra allt ända tills Joakim Bennet...
Haha!
Hade älskat se Rockstar göra ett Star Wars spel, men det får vi väl aldrig uppleva.
Star wars är alldeles för slätstruket helylle för Rockstar. Inget av det som gjort dem stora skulle få blomma ut där.
En felfri portning av RDR2 till PC, så jag kan spela igenom det igen.
GTA6 behöver kanske inte ändra något i grunden, känns som de har en fungerande formula där. Små steg i rätt riktning, snarare än att försöka revolutionera genren.
Förslaget tidigare i tråden av @Fulci att starta några mindre studios är troligtvis ett bra steg. Tror både Rockstar och spelarna skulle gynnas i längden av att de utvecklade lite mindre titlar med ca 2 års utvecklingstid. Kanske inte ens behöver vara fullpristitlar. Se vad Ninja Theory lyckades åstadkomma med Hellblade, ett spel på 10-12 timmar som såldes till lågt pris. Tror den marknaden skulle må bra av en aktör med Rockstars finansiella muskler bakom sig, och Rockstar skulle sprida riskerna istället för att lägga alla guldäggen i en korg.