Recension – Civilization VI: Gathering Storm

Robot
Recension – Civilization VI: Gathering Storm

Med magnifika konstverk tvingar vi världen på knä, i Civilization VI-expansionen Gathering Storm.

#civilization-6, #gathering-storm


Medlem

Ska bli riktigt jävla kul att spela detta! Synd bara att min partner in crime inte har tid att spela förrens på fredag! För jävligt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Releasehästryttare
Skrivet av Ankh:

Ska bli riktigt jävla kul att spela detta! Synd bara att min partner in crime inte har tid att spela förrens på fredag! För jävligt!

Släpps ju på torsdag kväll så vad är det för fel på fredag?

Medlem
Skrivet av Devan:

Släpps ju på torsdag kväll så vad är det för fel på fredag?

Känns för jävligt att han tvingar mig vänta så länge.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Man vet vad man ska göra till helgen i alla fall

Medlem

Med Skansen tvingar vi norrmannen på knä.


signatur

Metal is best served heavy.

Karoliner?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sportlovet kunde inte komma mer lägligt!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

@hannes.theorell: Japp; men byggd främst som en anti-kavalleri enhet den här gången.

FM-guru
F.d. Sisyr

Varför i hela friden valde man Kristina av alla monarker? Utöver det självklara valet av Gustaf II Adolf (som jag antar kanske redan varit med i tidigare spel, så man ville väl ha en ny) så finns det ju en rad andra kandidater utöver en av de mest bespottade kungligheterna i svensk historia.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Varför i hela friden valde man Kristina av alla monarker? Utöver det självklara valet av Gustaf II Adolf (som jag antar kanske redan varit med i tidigare spel, så man ville väl ha en ny) så finns det ju en rad andra kandidater utöver en av de mest bespottade kungligheterna i svensk historia.

Ja, det är ett märkligt val. Efter som att Sverige fokuserar på kulturell seger så tycker jag att "teaterkungen" Gustav III hade varit det absolut bästa valet. Än idag lägger ju folk som jobbar inom kultursektorn blommor på hans grav.


signatur

Metal is best served heavy.

Söder om söder-hipster
Skrivet av Red_warning:

Ja, det är ett märkligt val. Efter som att Sverige fokuserar på kulturell seger så tycker jag att "teaterkungen" Gustav III hade varit det absolut bästa valet. Än idag lägger ju folk som jobbar inom kultursektorn blommor på hans grav.

Jag antar att de eftersträvar nån form av balans mellan könen i spelet som helhet. Och Kristina känns inte out of place vad gäller kultur tycker jag:

Från wiki:
Christina is remembered as one of the most learned women of the 17th century. She was fond of books, manuscripts, paintings, and sculptures. With her interest in religion, philosophy, mathematics and alchemy, she attracted many scientists to Stockholm, wanting the city to become the "Athens of the North."


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem
Skrivet av Jakob:

Jag antar att de eftersträvar nån form av balans mellan könen i spelet som helhet. Och Kristina känns inte out of place vad gäller kultur tycker jag:

Från wiki:
Christina is remembered as one of the most learned women of the 17th century. She was fond of books, manuscripts, paintings, and sculptures. With her interest in religion, philosophy, mathematics and alchemy, she attracted many scientists to Stockholm, wanting the city to become the "Athens of the North."

Problemet jag har med med Kristina är att hon regerade en så kort tid och valde bort kronan ganska tidigt i förmån för egenintressen. Kan dock inte klaga allt för mycket, jag trodde verkligen inte att Sverige skulle återkomma i Civilizations så snart.


signatur

Metal is best served heavy.

Skribent
Skrivet av Red_warning:

Med Skansen tvingar vi norrmannen på knä.

Det är bara synd att inte dansken finns med också.

Skribent

Jag gillar för övrigt att de valde drottning Kristina, om så mest för att gestaltningen av henne i Gathering Storm påminner så jävla mycket om en gammal bekant.

Medlem

Kikade på Yogscast:s stream, de påpekade att kongress-systemet kändes påklistrat och inte riktigt färdigt/genomtänkt. Det kändes lite så när man såg det också.

Antar att de fortfarande inte fixat att man för evigt är fast i golden/dark age när man kommit till sista eran?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

Drottning Kristina och hennes val av efterföljare är kanske anledningen. Väljer man Lejonet eller någon av de andra insinuerar man att Sverige är en krigsnation(sant vid denna tid) så man försöker väl få även vänsterkisar att spela civ6 som Sverige, något som vore. Otänkbart med någon av de stora vid rodret. .

Redaktör
Skrivet av anon_81726:

Drottning Kristina och hennes val av efterföljare är kanske anledningen. Väljer man Lejonet eller någon av de andra insinuerar man att Sverige är en krigsnation(sant vid denna tid) så man försöker väl få även vänsterkisar att spela civ6 som Sverige, något som vore. Otänkbart med någon av de stora vid rodret. .

Ja, det verkar troligt att dessa vänsterkisar utgör en så stor köpgrupp att Firaxis specifikt inriktar spelet för att göra dem tillfreds.

Allvar, det måste inte ligga politik bakom varje affärsbeslut.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_81726:

Drottning Kristina och hennes val av efterföljare är kanske anledningen. Väljer man Lejonet eller någon av de andra insinuerar man att Sverige är en krigsnation(sant vid denna tid) så man försöker väl få även vänsterkisar att spela civ6 som Sverige, något som vore. Otänkbart med någon av de stora vid rodret. .

....Eller så behövde man en civ som var diplomati/kultur-fokuserad eftersom det saknades och då kanske inte Gustav II Adolf är den mest tematiske.

Hör du hur du låter?

Skrivet av RiddarKatig:

....Eller så behövde man en civ som var diplomati/kultur-fokuserad eftersom det saknades och då kanske inte Gustav II Adolf är den mest tematiske.

Hör du hur du låter?

Ska det vara fokus på diplomati/kultur är förstås drottning Kristina ett utmärkt val.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Drottning Kristina och hennes val av efterföljare är kanske anledningen. Väljer man Lejonet eller någon av de andra insinuerar man att Sverige är en krigsnation(sant vid denna tid) så man försöker väl få även vänsterkisar att spela civ6 som Sverige, något som vore. Otänkbart med någon av de stora vid rodret. .

Alla mina vänsterkompisar bojkottade ju Civ V p.g.a Gustav II Adolf. Sjukt att dessa vänsterkisar nästlar t.o.m. in hos amerikanska spelutvecklare.

@Brona: Du får nog utveckla ditt inlägg lite. Hur har dina vänsterkompisar nästlat sig in hos amerikanska utvecklare?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk

Hur sitter folk här och klagar på drottning Kristina när någon valt Kikki Danielsson?!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Brona: Du får nog utveckla ditt inlägg lite. Hur har dina vänsterkompisar nästlat sig in hos amerikanska utvecklare?

Har du inte hört talas om den världsomspännande Södermalmskonspirationen "Operation surdeg"? Jag är rätt säker på att han var ironisk.

Skrivet av RiddarKatig:

Har du inte hört talas om den världsomspännande Södermalmskonspirationen "Operation surdeg"? Jag är rätt säker på att han var ironisk.

Man vet aldrig på stora vida webben.

Men har alla på något sätt glömt att Sverige förde krig de 10 år av drottning Kristinas tioåriga regeringstid?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur sitter folk här och klagar på drottning Kristina när någon valt Kikki Danielsson?!

Jag har även läst att Falukorvar kommer att introduceras som en ny luxury resource.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Kikade på Yogscast:s stream, de påpekade att kongress-systemet kändes påklistrat och inte riktigt färdigt/genomtänkt. Det kändes lite så när man såg det också.

Antar att de fortfarande inte fixat att man för evigt är fast i golden/dark age när man kommit till sista eran?

Kongressgrejen är lite tunn, men jag tycker ändå att det tillför lite. Endgame har väl alltid haft problemet att man mot slutet är på en ganska så utstakad väg mot slutet, och så är det väl fortfarande.

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Hur sitter folk här och klagar på drottning Kristina när någon valt Kikki Danielsson?!

Har du invändningar mot mitt val av bandnamn? Är inte Papaya Coconut stor kultur?

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Kongressgrejen är lite tunn, men jag tycker ändå att det tillför lite. Endgame har väl alltid haft problemet att man mot slutet är på en ganska så utstakad väg mot slutet, och så är det väl fortfarande.

Har inte lyckats hitta någon mod som lagar det heller, tyvärr... Det gör att man under två epoker nästan enbart måste fokusera på era score, och misslyckas man blir det bestraffning resten av matchen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

jag fattar fan inte grejen med civ 6 , saknar civ har inte pselat mycket på sistone, men varje gång jag försökt köra 6an känns det fan skit.

12
Skriv svar