Krönika - EA:s Star Wars-torka måste botas med mod

Medlem

@hannes.theorell:

Vad som tål att tänkas på att är ekonomerna på AAA spelmakarna har kopierat hollywoods koncept rakt av, där man lägger 2x så mycket pengar på reklam och marknadsföring som själva spelet kostar. Vilket jag personligen anser är en helt horribel väg att gå, för hur många gamers köper egentligen ett spel på grund av en reklam man sett på en spelsida på internet kontra hur många som går och ser en film på bio efter att ha sett en trailer för filmen? Jäkligt få om man jämförde de båda skulle jag tro. Vidare finns det ju sedan ett antal år tillbaka mer pengar att tjäna inom spelbranschen än inom film & musikbranschen tillsammans. Problemet är som sagt att marknadsföringen, kunderna och produkterna inte alls är speciellt lika och bara för att ett koncept fungerar för filmbranschen gör det inte nödvändigtvis det för spelbranschen.

@Chomag: Nja, kanske. Men är det verkligen så att marknadsföringsavdelningarna generellt kostar dubbelt så mycket som de andra avdelningarna?

Personligen tror jag att den stora likheten är att de stora företagen odlar extremt starka varumärken istället. Vilket borde vara mer lönsamt (De lever ju på sitt eget namn) än att chansa med nya IP:n och låta spelskapare få fria tyglar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av Wilfer88:

Jag har kört flera hundratals timmar av EAs Battlefront-spel och är ju klart att även jag ser all missad potential och klantiga beslut som tagits. Men än värre att de inte satsar på att återfå förtroendet, de bara hoppas att nästa spel ska få spelarna att förlora minnet.

Två likadana och mediokra spel på 6 år är också hemskt resultat. Speciellt när de från start sade att 3 studios skulle vara förtruppen. Nu läggs hoppet till ett spel som kommer detta år och som de inte ens gett ut en bild på eller video. Dvs även hardcore-fansen väljer att ignorera och struntar i att spekulera i vad det går att drömma om att detta ska bli. Det är grymt fel väg att utnyttja den enorma basen av Star Wars-fan.

"Två likadana och mediokra spel på 6 år"

Ändå har du spelat hundratals timmar?

Jag spelar bara spel som är bra så mycket, men det är jag.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Star Wars är så överskattat.

Medlem
Skrivet av breahl:

"Två likadana och mediokra spel på 6 år"

Ändå har du spelat hundratals timmar?

Jag spelar bara spel som är bra så mycket, men det är jag.

Genom texten bör det ju vara underförstått att jag själv då ser guldkorn som är av värde för mig. Det är Star Wars o jag är ett riktigt nördigt fan. När nytt kommer så tar jag gärna pauser från Kotor-spelen. Men med tiden lär nyare spel locka och då återkommer jag bara till sånt som är riktigt bra och det lär då inte vara EA Battlefront.

Medlem

Jag är inte exakt ett fan av star wars, men det skulle vara häftigt att klämma in det i tex Elite Dangerous, där man spelar antingen empire eller rebellion, och man hoppar in i system och anfaller konvojer, smugglar och landar på småplaneter med hemliga baser etc. Då hade jag varit intresserad på allvar:)

Redaktör
Skrivet av Chomag:

@hannes.theorell:

Vad som tål att tänkas på att är ekonomerna på AAA spelmakarna har kopierat hollywoods koncept rakt av, där man lägger 2x så mycket pengar på reklam och marknadsföring som själva spelet kostar. Vilket jag personligen anser är en helt horribel väg att gå, för hur många gamers köper egentligen ett spel på grund av en reklam man sett på en spelsida på internet kontra hur många som går och ser en film på bio efter att ha sett en trailer för filmen? Jäkligt få om man jämförde de båda skulle jag tro. Vidare finns det ju sedan ett antal år tillbaka mer pengar att tjäna inom spelbranschen än inom film & musikbranschen tillsammans. Problemet är som sagt att marknadsföringen, kunderna och produkterna inte alls är speciellt lika och bara för att ett koncept fungerar för filmbranschen gör det inte nödvändigtvis det för spelbranschen.

Jag tror inte det är nån större skillnad faktiskt. Åtminstone inte för AAA-spel som ju köps av långt fler än kunniga gamers som hänger här på FZ. Många köper saker de känner igen och gillar, och varumärket Star Wars är ju gigantiskt. Om folk som köper kanske ett eller två spel per år ser reklam för ett nytt Star Wars-spel tror jag en hel del köper det av igenkänning. Där tror jag reklamen är effektiv.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Det gäller inte bara SW spelen. Sen är den generella spelkunden är långt mer insatt än exempelvis barnfamiljer som går på bio ett par ggr per år. Visserligen försöker man säker komma åt just det kundsegmentet med dylika, massiva reklamkampanjer, men som spelmarknaden ser ut idag är det ofta ett enormt slöseri med pengar, även om det är en gyllene tidsålder för reklamfolket.

Kommer ihåg att jag läst att senaste Mass Effect hade en reklambudget som låg på 80-100 miljoner $, vilket var lite drygt dubbla kostnaden för utvecklingen av spelet i sig. Om de dragit ner den summan till hälften och satsat 10-20 millar till på spelet och därmed haft råd att väntat tills buggar varit fixade och spelet polerats så hade de säkerligen inte gått så illa för spelet som det gick när det släpptes. Sen gjorde EA faktiskt en mindre vinst på ME:A vill jag minnas, trots all negativ publicitet kring spelet.

Medlem

@hannes.theorell:

Vet inte hur det ser ut rent generellt, men bland AAA spelen misstänker jag att budgeten för reklam inte allt för sällan kommer i närheten av och/eller överstiger utvecklingskostnaderna för själva spelen i sig. EA bland annat satsar enorma summor på reklam, bara att kika på alla artiklar och banners på sidor om det nya Anthem som poppat upp som svampar ur jorden den senaste månaden. Wiki sidan om de dyraste spelen i historien ger en liten fingervisning om hur mycket företagen lägger på reklam, även om den inte visar speciellt mycket siffror så ser man att Activision la 200 jäkla miljoner dollar på att marknadsföra Call of Duty: Modern Warfare 2 medan själva spelet kostade 1/4.

@Chomag: Hyffsat mycket pengar från giganterna, med andra ord.

En sak som är lätt att glömma för oss som tittar på spektaklet är att all marknadsföring idag genomförs genom budgivning. Det här borde jag kanske tagit upp i mitt inlägg ovan. Det betyder att EA och Activision, som verkar på en global marknad (till skillnad från MÅNGA utgivare), helt enkelt måste vara med och konkurrera om reklamutrymmet med andra gigantiska bolag inom andra branscher. Betalar de mindre än Coca-Cola för utrymmet? Ja, då blir det inget utrymme.

Så på sätt och vis är det kanske inte konstigt att summorna drar iväg.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar