När konkar GameStop?

Medlem
När konkar GameStop?

Spelaffären Game konkade för några år sedan. För ett par månader sedan konkade Toys R Us och BR Leksaker.

Jag förundras över hur GameStop lyckas med att existera när flera konkurrenter (internetaffärer, mediamarkt, elgiganten m.fl.) säljer spel och konsoller för flera hundralappar billigare.

När tror ni att GameStop att konkar?

Aktiekurs
https://finance.yahoo.com/quote/GME/?guccounter=1

Medlem

Innan årsskiftet 2019/2020.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Tråddemonen
Testpilot

@Joakim Palm: Enda anledningen att handla där är för billiga Collector's edition. Fick DOOM 2016 Collector's med staty och Fallout anthology för under 400kr vardera.

Medlem

Jag kan inte sia om exakt när, men jag tror inte de finns kvar alltför länge. Tråkigt egentligen. De borde vara en oas för gamers som vill besöka en fysisk butik och prata lite med personalen samtidigt som man shoppar, men det är sällan värt att gå dit när Elgiganten 3 minuter bort har samma spel på releasedagen 150-200 kronor billigare.

Mitt senaste besök var på nån rea för ett tag sen. Köpte inget, men gick och kollade lite.

Skrivet av Joakim Palm:

Jag förundras över hur GameStop lyckas med att existera när flera konkurrenter (internetaffärer, mediamarkt, elgiganten m.fl.) säljer spel och konsoller för flera hundralappar billigare.

GameStop säljer ju även annat än spel, men det är ändå förvånansvärt att dem finns kvar när man kan köpa spel billigare elsewhere.

Teori-lista om saker som kanske hjälper GameStop:
- folk köper deras begagnade spel (tror hela vinsten går till GameStop) (begagnade spel på GameStop kostar allt mellan 10 kr och 600 kr, mycket av det mitt i priserna någonstans, typ 100 till 400 kr)
- folk köper deras övriga material/merch (leksaker, kläder, godis, osv.) (finns godis kvar på GameStop förresten?)
- folk köper prisnedsatta varor och rea-varor
- folk köper äldre spel som gått ned i pris
- och såklart lättlurade människor och folk som inte vet särskilt mycket om gaming. det är många gånger jag sett förvirrade tanter besöka GameStop, de kan t.ex. leta efter spel till sina barn eller barnbarn
- för vissa kanske det inte spelar någon roll om ett spel kostar 100 kr mer? denna är bara en vild gissning.

Men man ska ju lyckas sälja spel till fullpris också (annars är det ju inte bra för gamedevs och butiker), min lista är ju lite knasig. Men inget begagnat vore kanske lika med döden för dem? Eller säljer GameStop mer fullpris-spel (eller rättare sagt overprice-spel) än vad jag tror?

Och jag vet inte hur det går för GameStop utomlands, någon insatt som kan berätta mer? Jag vet om att de finns i hela världen i alla fall, däribland USA.

Medlem
Skrivet av Monsterfrukost:

Och jag vet inte hur det går för GameStop utomlands, någon insatt som kan berätta mer? Jag vet om att de finns i hela världen i alla fall, däribland USA.

Gamestop går riktigt dåligt ekonomiskt. De måste göra något, och troligtvis fort.

https://nordic.ign.com/xbox-one-gaming-hardware/20990/news/ga...

Medlem

Asså handlar folk spel på Gamestop? Varför betala typ 7-800 för ett spel som kostar 599 på webhallen? eller ännu billigare på spelochsånt + spelbutiken. Känner sig ju lortig att bara gå in i en gamestop

Medlem
Skrivet av Monsterfrukost:

GameStop säljer ju även annat än spel, men det är ändå förvånansvärt att dem finns kvar när man kan köpa spel billigare elsewhere.

Teori-lista om saker som kanske hjälper GameStop:
- folk köper deras begagnade spel (tror hela vinsten går till GameStop) (begagnade spel på GameStop kostar allt mellan 10 kr och 600 kr, mycket av det mitt i priserna någonstans, typ 100 till 400 kr)
- folk köper deras övriga material/merch (leksaker, kläder, godis, osv.) (finns godis kvar på GameStop förresten?)
- folk köper prisnedsatta varor och rea-varor
- folk köper äldre spel som gått ned i pris
- och såklart lättlurade människor och folk som inte vet särskilt mycket om gaming. det är många gånger jag sett förvirrade tanter besöka GameStop, de kan t.ex. leta efter spel till sina barn eller barnbarn
- för vissa kanske det inte spelar någon roll om ett spel kostar 100 kr mer? denna är bara en vild gissning.

Men man ska ju lyckas sälja spel till fullpris också (annars är det ju inte bra för gamedevs och butiker), min lista är ju lite knasig. Men inget begagnat vore kanske lika med döden för dem? Eller säljer GameStop mer fullpris-spel (eller rättare sagt overprice-spel) än vad jag tror?

Och jag vet inte hur det går för GameStop utomlands, någon insatt som kan berätta mer? Jag vet om att de finns i hela världen i alla fall, däribland USA.

Sist jag var på Gamestop (tror det var emporia, Malmö) hade de ju knappt några spel, nästan bara leksaker, kläder och merch.

Handlade en del där när jag var yngre och inte hade något kontokort och jag fick inte inte köpa saker online. Istället fick man då pröjsa hiskeliga priser, minns att jag gav typ 999kr för Guitar Hero 2 med gitarr. Mår nästan illa av det idag.

Medlem

Minns när man kunde utnyttja deras inbytessystem genom att köpa ett gäng skräpspel och byta in mot nya releaser, spel som annars kostade 600-800kr gick för 150-200kr. Sedan infördes alla begränsningar på inbyten och det var inte längre lönt att handla där.

Idag finns väl knappt spel på Gamestop? Hakade på deras erbjudande för NES Classic Mini i julas, fanns nästan bara krimskrams i butiken. Tror inte att de har så långt kvar om inget drastiskt sker.

Ambassadör
Xbox

Jag saknar gamla Tradition. Det var en trevlig spelaffär.


signatur

Jump in.

Medlem

Brukar handla merch och krimskrams där emellanåt. Köpte just retro Nintendo-konsolerna där men annars sällan dyrare grejer. Ibland har de helt ok erbjudanden men när det gäller spel så är de ju klart dyrare. Mitt oprövade intryck är att det man får tillbaka i inbyte för spel är det överpris man själv en gång betalade.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Jag saknar gamla Tradition. Det var en trevlig spelaffär.

Tradition var fina grejer det <3


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Minns tiden innan kedjorna.
Vi hade en lokal gamingbutik som från början hade massvis med beggade spel.
Man fick byta in ett spel och betala 50-150kr och plocka valfritt spel från begghyllan.
Butiken dog sen spelbutikdöden innan game och tradition dök upp. Då var tiden att gå på spelbutiker ute för mig och jag köpte allt online


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Jag går in ibland och kollar lite för skojs skulle men har så gott som aldrig köpt någonting förutom ett spel till Switch då jag inte orkade fara iväg till en annan butik samt några gossedjur från Adventure Time.

Medlem

Va inne där i helgen o blev rånad på några spel jag inte kommer sakna...

1
Skriv svar