Krönika - EA:s Star Wars-torka måste botas med mod

Robot
Krönika - EA:s Star Wars-torka måste botas med mod

Det behövs Star Wars-spel, och de behöver ha ett hjärta.

#apex-legends, #dice, #ea, #respawn, #star-wars, #star-wars-battlefront


Medlem

Ett nytt spel i stil med KOTOR vore najs...

”De har alldeles för tydlig mekanik för att dra in mer pengar, underhållningsvärdet får stå tillbaka. En PR-mässig dödssynd, och då säljer man färre spel.”

Sant. Tycker också att många spel idag, inte bara EA:s spel har fastnat i XP träsket där man vill få spelaren att stanna längre i spelet genom att samla XP för in-game leveling/rewards, likt en mus i en bur, medans underhållningsvärdet för stå tillbaka. Är världen, storyn och gameplayet tillräckligt intressant så kommer spelaren stanna oavsett XP tramset.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Espresso_Bengt:

”De har alldeles för tydlig mekanik för att dra in mer pengar, underhållningsvärdet får stå tillbaka. En PR-mässig dödssynd, och då säljer man färre spel.”

Sant. Tycker också att många spel idag, inte bara EA:s spel har fastnat i XP träsket där man vill få spelaren att stanna längre i spelet genom att samla XP för in-game leveling/rewards, likt en mus i en bur, medans underhållningsvärdet för stå tillbaka. Är världen, storyn och gameplayet tillräckligt intressant så kommer spelaren stanna oavsett XP tramset.

Det känns som alldeles för många stirrar sig blinda på World of Warcrafts succéer, och blint tror att det var levelsystemet som fick folk att stanna kvar i åratal, och inte världen i sig.


signatur
Medlem

" Mobygames listar 542 Star Wars-spel sedan det tidiga 80-talet. Det ger ett snitt på 14-15 spel per år. Handen på hjärtat – hur många tror du var så bra att du velat köpa dem?"

Dom flesta. Räkna bort Force Unleashed 1&2 (edgy hjälte som får Hayden Christensen att verka sympatisk plus totalt överdriven story), nya PVP only Battlefront 1&2 (ick), samt dans, kinect och mobilspelen så.

Jag är en sucker för Star Wars och spelar (nästan) allt som man klistrar namnet på.

Jedi Arena till Atari 2600? Japp.
Star Wars: Demolition till Dreamcast? Hell Yes!
Return of the Jedi till ZX Spectrum? Senast förra månaden liksom...
Star Wars: Masters of Teräs Käsi? Inga problem.

och trots att jag är ett sådant lätt offer så har EA misslyckats med att få mig att köpa deras Star Wars spel...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

"I en del fall med strålande resultat, till exmepel Battlefront 2:s Vietnam-expansion."

Har BattelFRONT 2 en Vietnam-expansion? Blandar ni ihop Vietnam med Kashyyk?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag tror det är ett galaxtiskt helvete att arbeta med Disney som styr deras IPs med mus.. järnhand.

Jag älskar Star Wars och tycket BF2 åldras som ett fint vin. Spelar så gott som dagligen. Men jag vill ha mer.

Jag vill ha RDR2-spel i Star Wars. Rida runt på en Tauntaun eller liknande. SP-fokus.

Och jag vill ha nytt X-Wing men med Dice-grafik och ljud. Samma sak där.. SP-fokus. De gamla spelen håller än idag.. även storyn. Så jäkla kul att spela.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Yepp, det stämmer. Det är lite som familjereceptet för mmorpgs, det måste alltid finnas aktuell content för spelarna att uppnå för att få dem och stanna kvar.

XP nivåer för shooters var något som infördes lite senare då spelutvecklare märkte att konsumenterna drogs allt mer till belöningar inom spelvärlden, det vart ett skifte i det hela någon gång på början utav 2000-talet. Numera finns det nästan inga titlar som inte har lootboxes eller nivåer/ranker för spelare att uppnå. Sen har vi dessutom överlevnads spel där många spel delar sandbox genren och är menat att spelare har en egen progression att uppnå med skapelser och liknande.

Medlem

Är ju inte direkt 542 star wars spel, 90% är ju olicenserade hemma gjorda basic spel och easter eggs i typ openoffice, vet inte om jag kallar det star wars spel

Medlem

Bra krönika!
Jag tror dessutom att ett stort problem är att det är två giganter som ska släppa nya SW-produkter. Eftersom Disney tänker mångla ut en ny film varje år under överskådlig framtid blir varje spel som släpps(eller inte släpps) antingen ett slags promotionspel mellan film och spel, eller en konkurrent om tittarnas/spelarnas slantar. Ska ett spel ligga i fas med en film, som har mycket kortare produktionstid, eller ska spelet utforska någonting helt eget inom SW-universumet? Det ena leder till framkrystade spel med lågt produktionsvärde som spelarna med rätta anser vara tomt på innehåll och det andra leder till en splittring mellan tittare och spelare.
Jag har inte direkt fått intrycket att Disney/EA klarar av den balansen.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Undrar vad det kostade att få 10 års ensamrätt på Star Wars spel.

Medlem

Tänk så mycket man skulle kunna göra med frostbite-motorn. Snacka om att kasta bort potential :/


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Aktieägarna är EAs kunder, spelarna är boskapet.

Jag tror att problemet ligger i att det har blivit en industri. De köper upp licensen för en lång tid men saknar idéer för att skapa en stabil grund för spel. Då blir det mest att de söker inspiration från andra framgångsrika spel och måste tvinga fram ett underhållande spel.

Jag tror att det hade varit bättre om ALLA utvecklare fick söka licensen genom att presentera spelidéer hos Disney och de bästa idéerna vinner.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Även förr, när Star Wars mjölkades som fan i spelväg, klagades det. Och det med all rätt, i grunden var det en jävla massa skräp/mediokra dussinspel - det kom bra spel med, men det var jämförelsevis få och far in between som man säger. Men varumärket var ju verkligen trött och intetsägande de åren, liksom när Activison haft Marvel osv, nobody cared.

Nu har EA Star Wars och ja, de matar ju inte ut spel likt Activision hade gjort. Jag vet inte om det är dåligt. Jag tror inte Disney bryr sig om att EA fokuserat på multiplayer-spel framför storydrivna spel. Eller ja, det gör de ju uppenbarligen inte. Och varför skulle de, att EA Dice utvecklar Battlefield-Star Wars är väl rätt stort ändå. Och det var väl bara nån dag sen som Disney sa att de är nöjda och pratar om att fotsätta samarbetet med EA även längre fram.

Jag har heller inte spelat storyläget i Battlefront 2, men gissar att det liksom inte är sämre än 99.9% av all annan Star Wars-skit för ensamspelaren som kommit i spelväg innan.

Medlem

Jag har kört flera hundratals timmar av EAs Battlefront-spel och är ju klart att även jag ser all missad potential och klantiga beslut som tagits. Men än värre att de inte satsar på att återfå förtroendet, de bara hoppas att nästa spel ska få spelarna att förlora minnet.

Två likadana och mediokra spel på 6 år är också hemskt resultat. Speciellt när de från start sade att 3 studios skulle vara förtruppen. Nu läggs hoppet till ett spel som kommer detta år och som de inte ens gett ut en bild på eller video. Dvs även hardcore-fansen väljer att ignorera och struntar i att spekulera i vad det går att drömma om att detta ska bli. Det är grymt fel väg att utnyttja den enorma basen av Star Wars-fan.

Skrivet av magma:

Tänk så mycket man skulle kunna göra med frostbite-motorn. Snacka om att kasta bort potential :/

Motorn ser helt fenomenal ut, men vad jag har hört så är den en bitch att jobba med.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Motorn ser helt fenomenal ut, men vad jag har hört så är den en bitch att jobba med.

Motorn och verktygen runtomkring kanske hade blivit mer användarvänliga, om de satsat på att gör den öppen för alla utvecklare, likt unity. Satsat på moddbarhet och mapeditors till spelen. Haft en mer open source approach, där vemsom kunnat bidra med förbättringar och förslag.

Dock kräver detta ett helt annat långsiktigt tänk och ändrad filosofi på toppnivå. Där spelarna, utvecklarna och produkten ligger i fokus, istället för aktieägarna och nästa kvatalsrapport.

@Sapiens: Det är ju dock en ren förlustaffär att lägga massa pengar på utveckling av motorn för att direkt släppa den fritt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Sapiens: Det är ju dock en ren förlustaffär att lägga massa pengar på utveckling av motorn för att direkt släppa den fritt.

Mja helt fri behöver det inte vara. Låt det vara fritt tills man tjänat en viss summa, ha olika licensnivåer för mindre och större utvecklare.

Visst i början är det nog en förlust affär men inte på lång sikt. Att ha en användarvänlig motor och verktyg som är tillgänglig för alla, är även önskvärt från ett anställnings perspektiv.

Att ha moddverktyg och mapeditors blev ju lönsamt för bland annat Valve, som mycket utav deras tidigare framgång baserades på. Varför få ser dessa fördelarna längre är obegripligt för mig.

Tex BF3 för 8år sedan. Stöd för stora öppna världar, 64spelare, multiplayer. Bättre förutättningar att skapa ett battleroyal lir kunde man inte haft. Kanske inte hade skett just då, men chansen hade varit mycket större att ett spel som Pubg, Fortnite eller Apex, slagits igenom först som en Battlefield mod om möjligheterna funnits.

@Sapiens: Mycket för att det är en hög utvecklingskostnad till en rätt osäker framgång. Därför är det få som satsar på detta och jag misstänker att det är många företag som försökt och misslyckats.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

ÄCKLIGT bra grafik och ljud med massor av Starwars känsla. Synd de inte gör några vettiga spel av det. En riktigt fet singleplayer-spelserie i flera delar!!!! Skippa allt multiplayer trams som bara matas om och om igen. Skittråkigt.

swtor va nog det sista starwars spelet som va värt min tid.. Kommer det ett nytt swtor-liknande spel med ½miljard dollar i budget så kommer jag nog bli intresserad igen ..

Skrivet av Sapiens:

Mja helt fri behöver det inte vara. Låt det vara fritt tills man tjänat en viss summa, ha olika licensnivåer för mindre och större utvecklare.

Visst i början är det nog en förlust affär men inte på lång sikt. Att ha en användarvänlig motor och verktyg som är tillgänglig för alla, är även önskvärt från ett anställnings perspektiv.

Att ha moddverktyg och mapeditors blev ju lönsamt för bland annat Valve, som mycket utav deras tidigare framgång baserades på. Varför få ser dessa fördelarna längre är obegripligt för mig.

Tex BF3 för 8år sedan. Stöd för stora öppna världar, 64spelare, multiplayer. Bättre förutättningar att skapa ett battleroyal lir kunde man inte haft. Kanske inte hade skett just då, men chansen hade varit mycket större att ett spel som Pubg, Fortnite eller Apex, slagits igenom först som en Battlefield mod om möjligheterna funnits.

Där är ju något Epic gjorde rätt med Unreal engine, man har tom släppt den gratis där man bara tar royalties av publikt släppta spel.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det känns som alldeles för många stirrar sig blinda på World of Warcrafts succéer, och blint tror att det var levelsystemet som fick folk att stanna kvar i åratal, och inte världen i sig.

Nu uppfattar väl alla det på lite olika sätt, jag lirade wc2 under sena 90talet och avgudade wc3 som det bästa som hänt sedan hjulet. För mig var Wows sterila värld och totalt avlivade grundkoncept döden för franchiset, för mig. På samma sätt som BF2 var en av de mest meningslösa spelupplevelser jag haft.

EAs BF är enligt mig genuint dåliga spel. De har fantastisk grafik och ljudsättning, inget mer. De har Ingenting som gör ett bra spel, för mig... Ingen story, ingen "värld", ingen karaktärsutveckling, inget att "kämpa för"...
Ett råd till Ea, varför inte göra som cdpr? Testa att göra Ett BRA spel, ge mer än lovat, gör världen så fantastisk och djup att spelarna vill köpa nästa spel. Med cdpr-formeln behöver ni inte ens lägga på pengar på marknadsföring, spelen säljer sig själva...

Medlem

Jag var superpepp på att EA/Dice skulle göra Star Wars en gång i tiden men när single-player storyn droppades och det bara blev en multiplayer-fps så stendog intresset. Snyggt som attan men gud vad innehållslöst och tråkigt. Och att sen släppa ett exakt likadant spel med en kort single-player story som plåster på såren var knappast vad man väntat sig av världens största spelproducent. Så jävla uselt dåligt.

Medlem

Folk gnäller om bristen på star wars spel men själv hade jag hellre sett EA slänga pengar på ett nytt mass effect och ge serien den kärleken den förtjänar. Den serien har mycket mer potential än spel som måste utspela sig i det tråkiga star wars universumet.

Medlem

@Sapiens: Spelarna är den "dumma massan". Folket. Spelvärldens pöbel. Hos EA iaf ;).

Ambassadör
Xbox

Mitt Star Wars intresse har mer eller mindre avlidit de senaste åren. Allt skit som släppts både i spel- och filmväg parat med den brutala överexponeringen av varumärket har fått mig att tappa lusten helt.
Vilket är riktigt tråkigt då jag som många andra varit Star Wars-fan sen barndomen. Det här har också fört med sig att jag ser tillbaka på "gamla" Star Wars och börjat ifrågasätta vad jag egentligen fastnade för... Det är nästan sorgligt.


signatur

Jump in.

Medlem

Tyvärr är samtliga större globala spelföretag infekterade av kortsiktiga vinstintressen, där, precis som krönikan säger, kvartalsrapporter och ekonomiska modeller i excel-ark producerade för att fungera i ett vakuumtillstånd är 200 ggr viktigare än företagets rykte på långt sikt, där nöjda kunder är totalt irrelevant så länge de betalar pengar just nu och genuint bra produkter är ointressanta om de inte når de ständigt höjda vinstmålen, oavsett om de faktiskt gör en rejäl hacka över en längre period. Detta samtidigt som skruvarna dras åt kring utvecklarnas kreativitet och nås inte de uppsatta målen tills nästa kvartal är det dags att dra åt skruvarna ännu hårdare för spelmakarna istället för att se över andra delar som kan påverka försäljningen, som exempelvis ofärdiga och undermåliga produkter som kunder inte alls ville ha eller ens efterfrågade ö.h.t.

Bara den tanke att idag kan ett spel skapas utifrån att plocka ur ett antal bullet-points som får representera olika "kund-gruppers" intressen istället för att låta ett spel skapas på naturligt väg utifrån sin egentliga syfte, att få vara det nöje det trots allt är. Där kreativiteten, passion och skicklighet beläggs med handklovar till förmån för ett kortsiktiga mål. Ett spel blir inte bra bara för att man försöker träffa diverse gruppers olika intressen vid planeringsbordet, oavsett hur mycket a moment X, Y och Z man trycker in, så blir inte spelet speciellt bra om det inte finns något annan grund att stå på.

12
Skriv svar