Hotta upp äldre rigg

Medlem
Hotta upp äldre rigg

Hola!
Har dammat av min gamla Taurus som har några år på nacken. Lusten att börja lira lite igen har fallit på. Tänkte höra med bättre vetande om vad ni anser är lämpliga åtgärder för att kunna lira dagens spel relativt smärtfritt. Var BF3 som var på tapeten när det begav sig senast, så det är väl den serien jag tänker mest på, typ BF1 eller V.

Datorn i fråga är:

Taurus overkill GTX970

Köpte till 8GB ram när jag köpte den, så den har 16 i dagsläget.
Rimliga förslag uppskattas.

Peace

Moderator | Testpilot

Folk får rätta mig om jag har fel men om du köper EA Access för 40kr kan du testa båda spelen i 10 timmar om du vill På så sätt kan du testa in nuvarande dator och se hur bra det funkar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@lillta: Vilken upplösning snackar vi om här?
Du borde nog klara av båda spelen hyfsat i 1080p-1440p 60fps på high settings.

Edit:
Finns även del youtube videos som testar sådant här. Eftersom ditt system är relativt vanligt och även spelet finns det rätt gott om videos.

Inaktiv

@Sapiens: Det är nice när man cappar frameraten på 60 fps när man vill ta reda på hur bra komponenterna presterar..

Medlem

Du klarar dig ärligt talat helt ok på din rigg, ett nytt grafikkort hade gjort störst skillnad, ett 2060 är inte så farligt dyrt, då kan du maxa allt på 1080p och komma nära nog i 2k upplösning.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3322

Medlem
Skrivet av Sapiens:

@lillta: Vilken upplösning snackar vi om här?
Du borde nog klara av båda spelen hyfsat i 1080p-1440p 60fps på high settings.

Edit:
Finns även del youtube videos som testar sådant här. Eftersom ditt system är relativt vanligt och även spelet finns det rätt gott om videos.
https://www.youtube.com/watch?v=zPltAs1rn5E

jaa, nå högre upplösning än 1440p hade jag inte tänkt mig. tack för svar

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Du klarar dig ärligt talat helt ok på din rigg, ett nytt grafikkort hade gjort störst skillnad, ett 2060 är inte så farligt dyrt, då kan du maxa allt på 1080p och komma nära nog i 2k upplösning.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3322

coolt, får kolla på de där tack för svar!

nj
Medlem

Jag har en väldigt snarlik dator, Core i7 6700K med Geforce GTX 970 samt 16GB ram. Det var länge sedan jag spelade en multiplayershooter nu men spel flyter på bra med stabil FPS. Jag spelade Anthem-demot i 1920x1200 på high och det flöt rätt stabilt runt 60 FPS, föll ner till 50 ibland vad jag såg.

Ett snabbare grafikkort som det nämnts är en bra uppgradering för bättre prestanda i spel, men inte ett måste imho. Det jag själv tittar på att göra är att ersätta min mekaniska disk som jag installerar spel på mot en SSD på 500-1000GB för att sänka laddningstider.
Har även tittat på att införskaffa mer RAM nu när priserna på det RAM jag har i datorn börjat sjunka igen, dock inget jag känner är jätteakut.

Gnällkuk

Spelar du i 1440p så behöver du garanterat ett nytt kort, det är egentligen det enda som är någon större idé att uppgradera också, samt en 1440p-skärm med 144Hz, förslagsvis med G-Sync/FreeSync.

RTX 2060 är nog det kortet jag hade sneglat mot också. Vilken modell du väljer spelar i princip absolut noll roll när det kommer till prestanda, utan det är ljudnivå och i viss mån värmeavledningsförmåga som är det enda du behöver bry dig om. MSI är den tillverkare som överlag varit bäst genom de olika generationerna på åtminstone ljudnivån.

Annars kostar ett founders samma peng (3999:-), men beställs direkt från Nvidia (fri frakt).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Som andra varit inne på så räcker det med ett nyt grafikkort för att klara sig ett par år till med den riggen. Vet inte din budget men skulle rekommendera att kolla på ett RTX 2060 eller GTX 1080 om du är ute efter bra pris/prestanda. Har du högre budget skulle även de lite dyrare RTX-korten prestera bra med din hårdvara.

Värt att tänka på är även att om du väljer ett starkare kort idag så kommer det fungera mer än väl även om ett par år när du kanske vill uppgradera processorn.

Medlem

Shit, sorry boys! Ser nu att den länkar till ersättaren till den som jag köpte -_-

Den som jag har heter "Taurus Hardcore Gamer". Hittar inga specs på den när jag googlade. Men det är en Intel i5-2500K 3.30GHz. Ett GTX 570, 16GB DDR3.

Kanske ändrar spelplanen lite grann? Sorry att det blev fel som sagt.

Medlem
Skrivet av lillta:

Shit, sorry boys! Ser nu att den länkar till ersättaren till den som jag köpte -_-

Den som jag har heter "Taurus Hardcore Gamer". Hittar inga specs på den när jag googlade. Men det är en Intel i5-2500K 3.30GHz. Ett GTX 570, 16GB DDR3.

Kanske ändrar spelplanen lite grann? Sorry att det blev fel som sagt.

Om du vill slippa uppgradera hela systemet är det fortfarande grafikkortet som gäller. Med ett 1060 6gb klarar du BF 1 & 5 hyfsat bra i 1440p 60fps. 2500k kommer givetvis flaskhalsa en del och skulle inte rekommendera något bättre grafikkort än så.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om du vill slippa uppgradera hela systemet är det fortfarande grafikkortet som gäller. Med ett 1060 6gb klarar du BF 1 & 5 hyfsat bra i 1440p 60fps. 2500k kommer givetvis flaskhalsa en del och skulle inte rekommendera något bättre grafikkort än så.

Okej, tack! Testade Apex häromdan och det fastnade jag för. Så det kommer nig snurra en del också. Men processorn flaskar, säger du? Går det att byta ut den till nån vettigare också? Eller lär man byta moderkort och hela rasket då?

Medlem
Skrivet av lillta:

Okej, tack! Testade Apex häromdan och det fastnade jag för. Så det kommer nig snurra en del också. Men processorn flaskar, säger du? Går det att byta ut den till nån vettigare också? Eller lär man byta moderkort och hela rasket då?

Kommer flaska lite i mer cpu intensiva spel, tex BF1 & 5. Möjligtvis om du hittar en begagnad i7 2700k men även den har sina begränsningar. 2500k funkar nog om du inte är petig med vissa framedrops i 60fps. Annars får du uppgradera hela systemet.

Kolla som sagt på youTube och sök på 2500k Battlefield 1 och 5 så får du en hyfsad uppfattning vad du kan förvänta dig.

nj
Medlem
Skrivet av lillta:

Okej, tack! Testade Apex häromdan och det fastnade jag för. Så det kommer nig snurra en del också. Men processorn flaskar, säger du? Går det att byta ut den till nån vettigare också? Eller lär man byta moderkort och hela rasket då?

Att uppgradera processorn blir lite svårt utan att byta moderkort samt RAM då den är så gammal att nyare processorer kräver nyare moderkort med annan sockel samt DDR4-minnen. Du kan möjligen hitta en snäppet bättre processor begagnad beroende på vad moderkortet har stöd för, men imho så är det verkligen inte värt pengarna om du mer eller mindre inte får den gratis med tanke på hur nyare generationer av processorer presterar jämfört med de som lär kunna användas i ditt moderkort.

Ett nytt grafikkort, tex ett Geforce GTX 1060 är nog den uppgradering som ger mest för pengarna utan att du ska behöva ersätta allt. Det kan även vara värt att titta efter ett bättre begagnat grafikkort, såg tex att någon sålt ett 1060 6GB för 1650kr på Sweclockers marknad. Det du sparar på kortet kan du om inte annat lägga undan för att göra en större uppgradering längre fram.

Medlem
Skrivet av nj:

Att uppgradera processorn blir lite svårt utan att byta moderkort samt RAM då den är så gammal att nyare processorer kräver nyare moderkort med annan sockel samt DDR4-minnen. Du kan möjligen hitta en snäppet bättre processor begagnad beroende på vad moderkortet har stöd för, men imho så är det verkligen inte värt pengarna om du mer eller mindre inte får den gratis med tanke på hur nyare generationer av processorer presterar jämfört med de som lär kunna användas i ditt moderkort.

Ett nytt grafikkort, tex ett Geforce GTX 1060 är nog den uppgradering som ger mest för pengarna utan att du ska behöva ersätta allt. Det kan även vara värt att titta efter ett bättre begagnat grafikkort, såg tex att någon sålt ett 1060 6GB för 1650kr på Sweclockers marknad. Det du sparar på kortet kan du om inte annat lägga undan för att göra en större uppgradering längre fram.

Tack för utförligt svar! Var lite det jag misstänkte. Har en Acer nitro 5 med en i5 och ett gtx 1050Ti som antagligen drar runt bättre. Synd att den alltid är upptagen av sambon som kollar serier...

Tråddemonen
Testpilot

Hade man bytt ut ett i mot ett a i trådnamnet så hade detta varit en helt annan typ utav tråd.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Hade man bytt ut ett i mot ett a i trådnamnet så hade detta varit en helt annan typ utav tråd.

https://media1.tenor.com/images/5676164f9f74c9eee64e54ce6ee30...

Hittade lösningen

on-topic:
Tror ett RTX 2060 hade gjort stor skillnad. Inte speciellt dyrt och borde ge din dator den prestanda den behöver innan det är dags att dumpa den i havet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Japp, blir väl som de flesta föreslår ett rtx 2060. så får den leva ett tag till.

tack för svar!

1
Skriv svar