Baldur's Gate, Planescape: Torment och andra klassiker - snart till konsol!

Robot
Baldur's Gate, Planescape: Torment och andra klassiker - snart till konsol!
eld
Medlem

Är konsolmarknaden verkligen redo för dessa underverk?

Ambassadör
Xbox

Undrar hur de kommer att fungera på konsol... Det har ju gått bra med andra CRPG men det gäller ju att de fixar en vettig kontroll.

Men jag är redo, kommer de till Xbox så köper jag allihop! Har de flesta i riktigt fina gamla hederliga PC-kartonger (det var tider det) men dubbeldipp digitalt på konsol låter trevligt det också.


signatur

Jump in.

Frilansare

Alltså, att få anledning att köra om Baldur's Gate II igen. Men också orolig över kontrollerna.

Medlem

Försökt med Torment Tides of Numenera på konsol, men har inte riktigt fått bukt med kontrollen. Huvudvärk brukar ofta vara ett faktum på grund av en allt för liten textstorlek.

Frilansare
Skrivet av BlueTeam:

Försökt med Torment Tides of Numenera på konsol, men har inte riktigt fått bukt med kontrollen. Huvudvärk brukar ofta vara ett faktum på grund av en allt för liten textstorlek.

Blir intressant att se hur de löser det. Vad tycker du om Tiden annars? Jag vill gärna, men kom aldrig riktigt in i det. Kan ha berott på avsaknaden av fritid.

KoP
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Undrar hur de kommer att fungera på konsol... Det har ju gått bra med andra CRPG men det gäller ju att de fixar en vettig kontroll.

Men jag är redo, kommer de till Xbox så köper jag allihop! Har de flesta i riktigt fina gamla hederliga PC-kartonger (det var tider det) men dubbeldipp digitalt på konsol låter trevligt det också.

Både Xbox och PS har idag stöd för mus+tangentbord. Är upp till utvecklarna vilka kontrollmetoder som ska finnas att tillgå i deras spel. Förhoppningsvis kommer spelen stöda mus+tbord.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av KoP:

Både Xbox och PS har idag stöd för mus+tangentbord. Är upp till utvecklarna vilka kontrollmetoder som ska finnas att tillgå i deras spel. Förhoppningsvis kommer spelen stöda mus+tbord.

Ja det vore kanske det optimala med m+kb- stöd till de här spelen.


signatur

Jump in.

Medlem

Är några av dessa spelen så att de kan tänkas vara couch co-op?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Undrar hur de kommer att fungera på konsol... Det har ju gått bra med andra CRPG men det gäller ju att de fixar en vettig kontroll.

Men jag är redo, kommer de till Xbox så köper jag allihop! Har de flesta i riktigt fina gamla hederliga PC-kartonger (det var tider det) men dubbeldipp digitalt på konsol låter trevligt det också.

Divinity:Original sin funkar ju klockrent på xlådan min och BG enchanted funkar ju också klockrent på surfplattan. Visst de är ju ett pc spel och spelar dem där också men ser inget problem att få till en fungerande handkontroll


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

@NuZ: Ja det är sant, man behöver nog inte oroa sig.


signatur

Jump in.

Medlem

Låter bra. Men helt ärligt så är nog surfplatta det skönaste sättet att köra dem på idag. Touch fungerar utmärkt med uin som är där och den mindre skärmen tar bort mycket av hur utdaterat det ser ut. Det är lite otippat hur bra det faktiskt gör sig i den formen och tråkigt att det inte blivit mer sådana spel just på surfplattor.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Tja är det till Switch så är jag såld.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Tja är det till Switch så är jag såld.

Im with you 😍👍

Medlem

Hard pass
Ska det komma till en annan platform så ska det vara en portabel sådan, som switch


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Backloggens befriare

GEEEEEEEEEE MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIG!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Ja till switch vore perfekt!!

Inaktiv

Tänkte ju på det här igår med Bioware-undersökningen att det är mycket från de åren jag missat. Så kul! Även om jag anar att jag kanske inte kommer gilla dom så mycket som andra gör. Har ju spelat en del av de här nyare nostalgiprojekten som velat göra om just de här spelen och inte tyckt att de varit lika kul som V-RPG genrens kanske mer konsol-ifierade nutid.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Blir intressant att se hur de löser det. Vad tycker du om Tiden annars? Jag vill gärna, men kom aldrig riktigt in i det. Kan ha berott på avsaknaden av fritid.

Sitter faktiskt i samma båt som dig. Var riktigt taggad på Torment, och skaffade den fysiska utgåvan med allt krusidull. Har till och med läst igenom hela spelguiden som följde med, varit taggad på storyn och så vidare, men har inte tagit mig längre en bit efter prologen. Gillar fortfarande premissen, och har valt min karaktärs kynne och färdighet, men kom aldrig riktigt in i flytet. Lite för klumpig kontroll för min smak, men det kanske handlar om vanesak (tittar på RDR 2).

Vill gärna uppleva spelet och jag ska nog ge det ett försök eller två innan jag ger upp.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Divinity:Original sin funkar ju klockrent på xlådan min och BG enchanted funkar ju också klockrent på surfplattan. Visst de är ju ett pc spel och spelar dem där också men ser inget problem att få till en fungerande handkontroll

D:OS är makalöst bra. Dom har fått det att funka kanon med handkontroll. Det enda lilla lilla minuset är att interfacet inte är lika estetiskt tilltalande med handkontroll som med tangentbord och mus. Inget fan av de stora svarta dialogboxarna. Men det är är ett försvinnande litet minus som sagt. I övrigt är det ett mästerverk😄

Medlem

Wasteland 2 fungerar ju på Twitch så då borde det gå att få dessa att fungera

Frilansare
Skrivet av Komured:

Wasteland 2 fungerar ju på Twitch så då borde det gå att få dessa att fungera

Ja just det! Bra jämförelse.

Ambassadör
Xbox

@Joakim Bennet: Det är för övrigt bekräftat att spelen kommer till Xbox One, Switch och ps4!


signatur

Jump in.

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

@Joakim Bennet: Det är för övrigt bekräftat att spelen kommer till Xbox One, Switch och ps4!

Härligt, uppdaterar nyheten!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Ja just det! Bra jämförelse.

Menade ju switch så klart haha

1
Skriv svar