Tipstråden för Astroneer

Testpilot
Tipstråden för Astroneer

Nu då Astroneer är ute tänkte jag dela med mig lite av tips i spelet för både veteraner och nya.
Dela gärna med er av era tips:

  • Direkt då man börjar , tryck på knappen på landningsplattan för att få startutrustningen. (En plattform , medium printer och en oxygenator)
    Oxygenatorn behövs för att skicka ström och luft i dina luftslangar. Packa upp den och stoppa in den i din bas. Du kan senare ta loss den och stoppa på din rymdskyttel då du byter planet.

  • T för att släppa Tethers.
    Tips för att snabbt ta dig fram. Gå framåt och titta på gubben när du ser att du tappar kontakt med slangen tryck T , du har ca 1 sekund på dig att hinna klicka. Efter lite träning får man in rytmen och kan snabbt gå långa sträckor utan att behöva krångla.

  • Då du gräver med grävverktyget så syns en liten symbol ovanför pilen då du är i närheten av en resurs , det fungerar lite som en radar så du vet var du skall gräva.
    Det är smidigt men inte 100% så gräv gärna lite extra runt resurserna så hittar man ofta mer material.

  • SHIFT-Vänsterklick gör att du plockar upp saker direkt , likaså för att bära medelstora prylar i händerna. Shift vänsterklick är smidigt då man vill ta bort tethers och återanvända dem nån annanstans .

  • Utforska mycket i början , många plantor har utväxter som ger forskningspoäng och frön som går att forska på eller plantera.
    En del kan du gräva under och få fram en stor planta/sten som går att forska på.
    Det bästa är dock alla vrak , där finns det alltid nån sak att plocka upp och man hittar snabbt vindturbiner , solpaneler , batterier och annat som du har nytta av i din bas.

  • Forskningspyramiderna. Dessa öppnas på olika sätt dels genom att ladda dem med ström från din portabla generator eller att stoppa dit nån resurs. Vanligast jag sett är Laterite (Aluminium) Tips är att kolla menyhjälpen där finns det beskrivet alla material och dess symboler , då ser man snabbt vad som behövs.

  • Olika material finns på olika ställen , metaller är vanligare under jord. Koppar verkar vara vanligare i bergsområden. Startplaneten har inte alla material så du är tvungen att så småningom byta planet.

  • Tips är också om du hittar koppar snabbt i början så bygg en Arbetslampa , den lampan kan du sätta på din ryggsäck och det ger så mycket bättre belysning på nätterna och när du gräver under jord.

I början rekommenderar jag att forska i denna ordning: (Ordningen bör revideras beroende på hur bra tillgång du har till olika material)

  • Large platform B (det är denna plattform du bygger det mesta på , den är bäst eftersom den också har lagringsplats på sidorna efter du satt dit utrustning)

  • Smelter (För att smälta malmen till metaller)

  • Traktorn (Med traktorn har du en mobil bas , den kan sen också borra under mark när du låst upp stora borrar)

Om du inte hittat solpaneler och vindsnurror runt din bas kan det vara dags att ta:

  • Liten Solpanel och/eller liten Vindsnurra.

Har du bra med energi så kan du hoppa över och direkt ta:

  • Trailer

  • Soil Centrifuge (Gör livet enklare då du får grundläggande byggmaterial bara genom att gräva och tömma dina behållare till centrifugen)

  • Beacon (För att inte åka vilse så lätt samt att märka ut intressanta platser

  • Borr lvl1 för att borra hårdare bergarter.

  • Small Shuttle (Alla material finns inte på startplaneten så du måste åka till andra planeter , tex Lithium till batterier finns inte på startplaneten)

Fyll på med tips i tråden , jag kommer att revidera mina egna tips och fylla på med nya i tråden efterhand.

Medlem

Ser intressant ut, men håller mig till No Man's Sky.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Ser kul ut. Spelar Subnautica just nu men när jag är klar med det så kanske jag hoppar på detta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot

Lägger in mer tips:
För att få plats med mer saker då du byter planet:
Använd packningsverktyget. Tex i lilla raketen får du plats med 1 medium storage a´ 8 slots istället för luftgeneratorn.
Du kan packa ner luftgeneratorn till att bli 1-slot stor med packningsverktyget och ha den + 7 till prylar i raketen då du åker till en ny planet.
Så samla på Graphite , det kostar 1 graphite per packningsmodul.

Det är också smidigt att ha den då du åker runt på planeterna och samlar på prylar , medium vindsnurror eller solpaneler och tom research kan du packa ihop så de blir små och lätta att frakta med dig till basen.

Testpilot

Det behövs massor av material till din bas så mitt tips är att snabbt skaffa:

  • Boost Mod

  • Wide Mod

  • Borrhuvud så hög nivå du kan

Med dessa samlar du snabbt material. Dock drar dessa mods ström så var alltid kopplad till en tether eller ta ström från ditt fordon. (Ha batterier på fordonet eller i din ryggsäck , powercells man hittar är också bra)
Fyll din ryggsäck med tomma Canisters och vips har du 6 st fulla. Töm dem till ett fordon eller kuta tillbaka till basen och töm dem till din Soil Centrifuge. 2 canisters = en full laddning av centrifugen.

Jag brukar ofta gräva en fin ramp nära min bas rakt ner i underjorden , när man skapar den rampen så samlar man massor med material man kan använda till sin bas samtidigt som man skapar en smidig nedfart för sina fordon.
-

  • Glacio är en mycket bra planet

  • Under mark finns det massor av Titanium , Aluminium samt Hematite (Järn)

  • Ovan mark finns det Hematite (Järn) , Ammonium och Graphite.

Det täcker upp väldigt mycket av det man behöver på en och samma planet.

-
Enkelt tips för att hitta alla baser på en planet

  • Scouta med en raket

  • Packa med dig ett fordon i raketen , landa i närheten med raketen och åk dit. Ha gärna Beacons redo för att märka ut vägen om du inte får plats med allt du behöver i raketen

  • Kan också vara bra att landa och lägga ut en beacon för att märka vägen dit du vill och sedan åka dit via beacons från din bas

  • En annan metod är att

    Teleportera till en bas och sen via den åka till nästa med Traktorn , den kan du ha i ryggsäcken

Detta kräver dock att du kommit en bit fram i spelet och har Hydrazine thrusters så du kan landa och lyfta fler gånger utan att raketbränslet tar slut.

1
Skriv svar