EA:s aktie dyker efter dålig Battlefield V-försäljning och "tufft kvartal"

Geeks Gaming

Kan säga att jag ångar inte köpet av BF5. Ja det hade inte varit fel med ett nytt bf2 med community servrar och mod tools.

Men helt klart ett av de bättre mulitplayer shooters på ett bra tag.

Men som sagt. Ett nytt BF2 i frostbite. Mod tools. Samma kärna i spelet men gärna med moderna funktioner så som vaulting och strafing.

Medlem

Är det så jävla konstigt? Det enda positiva med BF-seriens utveckling är grafiken (vissa saker kan diskuteras) men i övrigt går det nedåt. Exempelvis:

TEMAT. De väljer ett tema och sedan pissar de på allt, om man ska gå efter den riktiga historien. Klart som fan det sticker i ögonen på folk. De har enbart skins för att tjäna mer pengar men det förstör känslan att befinna sig i första eller andra världskriget. Soldater sprang inte runt med pimpade gevär.

Sen måste DICE se över tempot i sina spel. De har skruvat upp tempot som fan för varje spel. Mer och mer action, mer explosioner och lotteri. Såg helt annorlunda ut på Battlefield 2 tiden.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Kan säga att jag ångar inte köpet av BF5. Ja det hade inte varit fel med ett nytt bf2 med community servrar och mod tools.

Men helt klart ett av de bättre mulitplayer shooters på ett bra tag.

Men som sagt. Ett nytt BF2 i frostbite. Mod tools. Samma kärna i spelet men gärna med moderna funktioner så som vaulting och strafing.

Kommer aldrig att komma mod tools och dedicated servers ever igen från EA
Dom vill inte ge dig makten att skapa egen content och sen blir det mindre incitament att gå över till nästa titel som dom pungar ut.
= Mindre cash för dom.

Det fanns ju ett Battlefield 2 projekt med dedikerade servrar and shit, men det var för populärt inför Battlefield 1 releasen så EA skickade DMCA till snubbarna


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Geeks Gaming
Skrivet av Godofcheese:

Kommer aldrig att komma mod tools och dedicated servers ever igen från EA
Dom vill inte ge dig makten att skapa egen content och sen blir det mindre incitament att gå över till nästa titel som dom pungar ut.
= Mindre cash för dom.

Det fanns ju ett Battlefield 2 projekt med dedikerade servrar and shit, men det var för populärt inför Battlefield 1 releasen så EA skickade DMCA till snubbarna

Just den DMCA va inte för de utan för ReviveBF2 använde EA's logga. Och att dom tog betalt för att hosta rankade server. Samt dela ut hela spelet gratis genom deras sida.

Men BF2 lever fortfarande genom https://www.bf2hub.com/home/ och kör där varje vecka.

Medlem

Är tyvärr inte mycket för världskrigsspel men ett nytt Battlefield Vietnam eller Desert Storm hade jag köpt dag ett! Saknar helikoptrar från BF2 och moddarna Modern Combat och Silent Heroes

Medlem

Pest eller kolera? Med EA får du båda på samma gång!

Ambassadör
Xbox

Problemet med Battlefield V försäljning är ju inte bara att de sålde färre exemplar än beräknat. Värre är att de sålde färre exemplar trots att spelet har sålts för halva priset i stort sett konstant sedan ett par veckor efter release... Det är riktigt illa.


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Är det så jävla konstigt? Det enda positiva med BF-seriens utveckling är grafiken (vissa saker kan diskuteras) men i övrigt går det nedåt. Exempelvis:

TEMAT. De väljer ett tema och sedan pissar de på allt, om man ska gå efter den riktiga historien. Klart som fan det sticker i ögonen på folk. De har enbart skins för att tjäna mer pengar men det förstör känslan att befinna sig i första eller andra världskriget. Soldater sprang inte runt med pimpade gevär.

Sen måste DICE se över tempot i sina spel. De har skruvat upp tempot som fan för varje spel. Mer och mer action, mer explosioner och lotteri. Såg helt annorlunda ut på Battlefield 2 tiden.

Japp man sa när BF3 kom att det var alldeles för likt cod.
Men det verkar vad dom ville, cod var hett då och metro var populäraste kartan så då antar man att det är det spelarna vill ha.
Det är så långt ifrån bf2 man kan komma tyvärr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vet ju varför jag inte köpt BF5. De kastar ju sina spel på en efter ganska kort tid. Spel som kostar 650-700 från release till att gå för 129 spänn efter ett år på rea. Inte för att klaga men om man inte tror folk drar öronen åt sig och väntar med köp så tror de fel. Finns säkert fler orsaker men det är varför jag inte köper några fullprisspel. Enda jag köpt till fullpris på senare tid är red dead 2. Men det är för att jag vet att Rockstar historiskt inte är lika snabba med att sänka sina priser.

Medlem

Jag har över 200h spelat i både BF3 och 4, 1an föll mig inte i smaken, men var trots allt ett bra spel för dom som gillar den "stilen".

BF:V satt spiken i kistan för mig när dom sa att alla som använder Origin Access får 14 dagars försprång, helt makalöst. Sen håller jag med tidigare talare i tråden om att det är en helt annan pace i dagens BF-spel, saknar också den långsammare stilen i 1942/BF2.

Nej, till trots för att vara en mycket trogen BF-spelare/dyrkare, så fick EA inte mina pengar denna gången. Man blir helt enkelt less på skiten.


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Bådar inte gott för single-player och det ger EA rätt.....

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Problemet med Battlefield V försäljning är ju inte bara att de sålde färre exemplar än beräknat. Värre är att de sålde färre exemplar trots att spelet har sålts för halva priset i stort sett konstant sedan ett par veckor efter release... Det är riktigt illa.

Det är ganska väntat när Patrick S. uppmanade folk att inte köpa spelet, om de inte blev genuscertifierade gillade läget.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Bådar inte gott för single-player och det ger EA rätt.....

På vilket sätt ger det EA rätt? Battlefield är i första hand ett multiplayerspel, med påklistrad singleplayer, och det säljer under förväntan. Samma år slår singleplayer only-spelen Spider-Man och God of War försäljningsrekord på PS4. Om något visar det väl att EA har fel.

Medlem
Skrivet av Bennii:

På vilket sätt ger det EA rätt? Battlefield är i första hand ett multiplayerspel, med påklistrad singleplayer, och det säljer under förväntan. Samma år slår singleplayer only-spelen Spider-Man och God of War försäljningsrekord på PS4. Om något visar det väl att EA har fel.

De lägger ner single-player spel i fördel för multiplayer!

Med BFV satsade för en gång skull på single-player och de gav ju förlust, så de gav dem rätt och de lär därmed fortsätta satsa på multiplayer och lägga ner single-player...

Medlem
Skrivet av B-itta:

De lägger ner single-player spel i fördel för multiplayer!

Med BFV satsade för en gång skull på single-player och de gav ju förlust, så de gav dem rätt och de lär därmed fortsätta satsa på multiplayer och lägga ner single-player...

Det gjorde ju BF1 med, dom säger alltid det, men det är förutom i BFBC aldrig någon fokus på SP på riktigt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det gjorde ju BF1 med, dom säger alltid det, men det är förutom i BFBC aldrig någon fokus på SP på riktigt.

Yep, men BFV lär väl bli sista spiken i kistan nu, för nu har de bevis...

Medlem
Skrivet av B-itta:

De lägger ner single-player spel i fördel för multiplayer!

Med BFV satsade för en gång skull på single-player och de gav ju förlust, så de gav dem rätt och de lär därmed fortsätta satsa på multiplayer och lägga ner single-player...

Jag tror inte att du har fel när du säger att EA kommer satsa på onlinetitlar före singleplayer. Men jag håller inte med när du skriver att "det ger EA rätt". 2018 har visat att singleplayer lever och frodas. Vi (köparna) har visat att EA har fel.

Förhoppningsvis kommer Respawns kommande Star Wart och nästa Dragon Age visa för EA att även singleplayer har en marknad. Men det hänger ju på dem. Oavsett om det är single eller multi så måste man göra rätt.

Medlem

Folk gnäller för att BF5 är för fast paced, trots att det inte har en enda map som metro / locker (som ÄR dom populäraste (bara close combat, grenade spam... fattar inte grejen, spela cod?)

BF5 har i princip inget grenade spam,
BF5 har inget season pass som splittrar communityn,
BF5 har inte ens några microtransactions än.

Folk gnällde på att bf1 var för casual med sin långa ttk, vilket är fixat till ungefär bf3/4 nivå nu..
BF5 har tagit bort 3d-spotting, nu måste man se folket man skjuter istället för en triangel, folk gnäller på "dålig visibilty"...

Alltså vafan, komigen ...

Medlem
Skrivet av molg:

Kanske drar igång försäljningen om Firestorm (battle royale för BF5) levererar. Det jag väntar på i alla fall.

Inte jag.
Jo, om man kan respawna och bli revivad, som i Apex Legends!
COD BlOps4:Blackout tyckte jag inte alls om. Där man efter att man dör bara kan spectate...


signatur

autograph

Medlem

Jag älskar BFV. Det är typ det enda jag spelar. Plus Battlefront 2.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

@MrJibblies: Håller med på allt! Tråkigt att spelet vart marknadsfört på det viset dom gjorde det på, som har gett sur smak i munnen på många som verkar ha spridit sig bra fort... "It"s funny to hate, just because"

Medlem
Skrivet av MrJibblies:

Folk gnäller för att BF5 är för fast paced, trots att det inte har en enda map som metro / locker (som ÄR dom populäraste (bara close combat, grenade spam... fattar inte grejen, spela cod?)

BF5 har i princip inget grenade spam,
BF5 har inget season pass som splittrar communityn,
BF5 har inte ens några microtransactions än.

Folk gnällde på att bf1 var för casual med sin långa ttk, vilket är fixat till ungefär bf3/4 nivå nu..
BF5 har tagit bort 3d-spotting, nu måste man se folket man skjuter istället för en triangel, folk gnäller på "dålig visibilty"...

Alltså vafan, komigen ...

Ja, det är spelarna som det är fel på... Du är lika bra på att analysera läget och lyssna på fansen som Dice. Sen står ni där och undrar vad som hände.

Jag tappade suget för serien redan i BF1 (egentligen Battlefront) men när jag insåg att BFV skulle bli samma actionorgie utan anknytning till realism så hoppade jag över utan att kolla över axeln. Visst har dem fixat lite men samtidigt förlorat mer.

Spelet och tanken bakom det är borta för mim del. Dice har säkert hittat en del nya fans på vägen men serien kommer inte bli den succé den en gång var.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Sålde färre än förväntat, sen såldes de för nästan halva priset kort efter lansering? Kanske sålde lite mindre än förväntat, men intäkterna var nog mycket lägre än va de hade räkna med.

Medlem
Skrivet av MrJibblies:

Folk gnäller för att BF5 är för fast paced, trots att det inte har en enda map som metro / locker (som ÄR dom populäraste (bara close combat, grenade spam... fattar inte grejen, spela cod?)

BF5 har i princip inget grenade spam,
BF5 har inget season pass som splittrar communityn,
BF5 har inte ens några microtransactions än.

Folk gnällde på att bf1 var för casual med sin långa ttk, vilket är fixat till ungefär bf3/4 nivå nu..
BF5 har tagit bort 3d-spotting, nu måste man se folket man skjuter istället för en triangel, folk gnäller på "dålig visibilty"...

Alltså vafan, komigen ...

Eftersom jag inte äger Battlefield V ska jag inte direkt uttala mig om det spelet men jag har spelat och ägt BF3, BF4 och BF1. BF1 var ju en total besvikelse. Det fanns flera banor där det blev granatorgie. Där man fastnar i en trång korridor för att fienden spanar längst ner i samma korridor och båda sidor spammar granater och kulor mot varandra.

Problemet med Battlefield serien är att många banor de har skapat inte varit gjorda för 64 spelare, men de väljer ändå att trycka in så många spelare.

Medlem

hahahahahahahahahahahahahaha


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem

Marknadsföringsstrategin var underlig. De tog också märkliga beslut där man gjorde vissa grejer mindre autentiska. Att spelet dessutom känns minst lika arkadigt som CoD blev spiken i kistan för mig. Varenda soldat ser ju som om hen är skapad i The Sims.

Längtar tills de går tillbaka till sina rötter - till det som gjorde Battlefield-spelen så speciella. Hint: Det var inte tvångskvoterade karaktärer och färgglada hattar.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nu är det ju Dice jag vände mig till och inte utgivaren EA. Dice harvar bara "samma" spelserie om och om igen.

Dice har väl varken gjort Anthem eller Apex Legends (förövrigt bara ännu ett BR spel)?

Ah då fattar jag
De har ju försökt med Mirrors Edge, gick väl sådär försäljningsmässigt. Men jag håller med, även om jag då och då finner glädje i Battlefield.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Är det så jävla konstigt? Det enda positiva med BF-seriens utveckling är grafiken (vissa saker kan diskuteras) men i övrigt går det nedåt. Exempelvis:

TEMAT. De väljer ett tema och sedan pissar de på allt, om man ska gå efter den riktiga historien. Klart som fan det sticker i ögonen på folk. De har enbart skins för att tjäna mer pengar men det förstör känslan att befinna sig i första eller andra världskriget. Soldater sprang inte runt med pimpade gevär.

Sen måste DICE se över tempot i sina spel. De har skruvat upp tempot som fan för varje spel. Mer och mer action, mer explosioner och lotteri. Såg helt annorlunda ut på Battlefield 2 tiden.

+1
Typ det här jag tänkte skriva men behövs inte. Du la ord på allt.
Evigt besviken på vart EA tog spelet i det här ständiga jagandet att slå CoD.
Jättevackert spel. Men innehållet blev för min del helt värdelöst och fick mig att spela en vecka för att sedan avinstallera. Och jag har i princip spelat varje spel sedan 1942. Bortsätt från 2142 som inte är min typ av spel.

"EA: aktie dyker"

Nu har den dock återhämtat sig och ökat än mer den senaste dagen... Icke-nyhet alltså


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

123
Skriv svar