"Jag skulle vilja se ett Final Fantasy som var renodlad fantasy"

Robot
"Jag skulle vilja se ett Final Fantasy som var renodlad fantasy"

Regissören av online-Final Fantasy tycker till.

#final-fantasy, #final-fantasy-xvi, #square-enix


Medlem

Ah the good old days

Medlem

Ah spelar 9an just nu till min telefon under bussresorna. Spelade aldrig när det begav sig men vilken fantastisk atmosfär och väldigt klassisk fantasy-känsla.

Medlem

9:an är ju absolut ett av de bästa, om inte DET bästa FF i mitt tycke. Står mellan 9 och 7.


signatur

Nämen!

Medlem

Går de tillbaka till seriens fantasysjäl som de var innan FF X så lär jag köpa det, men tyvärr tilltalar inte serien mig längre efter nionde delen. Speciellt inte de senaste spelen som känns som nästan vilket actionspel som helst.

Medlem

sjukt va folk ska klaga hela tiden. Det senaste FF var riktigt bra


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

sjukt va folk ska klaga hela tiden. Det senaste FF var riktigt bra

Ja det hade nog varit hur bra som helst om det hade haft ett annat namn, för Final Fantasy var det då inte i mitt tycke


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Struggle:

9:an är ju absolut ett av de bästa, om inte DET bästa FF i mitt tycke. Står mellan 9 och 7.

Kan inte annat än hålla med.

Tråddemonen
Testpilot

9an är min absoluta favorit, just för att den är mer Fantasy orienterad. Många minnesvärda platser, musikstycken, karaktärer och dessutom en huvudkaraktär som hade humor, till skillnad från vad Cloud och Squall hade i de tidigare spelen.

"Jag skulle vilja se ett Final Fantasy som var renodlad fantasy".

Kul att han nämner det med tanke på att Dragon Quest 11 är ett Final Fantasy (från samma utvecklare OCH utgivare). För oss som hellre önskar oldschool, men i ny och modern förpackning (Unreal Engine 4).

Spelet är enligt mig bättre än Final Fantasy 7 och 9 tillsammans. 111 timmar senare börjar jag närma mig slutet känns det som och varenda minut har verkligen varit FF-spelet som jag suktat efter sedan FFX. <3

Bör avnjutas på fläskig PC med HDR och musikmod.


signatur

Go home and be a family man!

Skribent

JA! En spirituell uppföljare till nian, som i mitt tycke är det i särklass bästa spelet i serien. Avskyr allt framtidstjafs. Det funkade i sjuan, men överlag tycker jag inte det lämpar sig särskilt bra i serien.

Skribent
Skrivet av Akiba:

Ah the good old days

Back when the world made sense!

Medlem
Medlem

Jag älskar 6-9. För mig är inte tidsepok det viktiga utan huruvida striderna är turordningsbaserade eller inte. Gillar inte vad de gjort med serien i den bemärkelsen.

Medlem

@Digital_Lifestyle: Du skrev massor utav fint om Dragon quest 11, bland annat att det skulle upplevas på PC med HDR och Musikmod. Vad för musikmod är det? Har haft spelet på min todolist ett tag och börjar väl snart bli dags att lira igenom det

Medlem

"Senaste gången vi fick något som kan klassas som "Final Fantasy-fantasy" i huvudserien var året 2001 och spelet Final Fantasy IX."

Kommer ihåg massa airships och steampunk/mecha eller vad man vill kalla det i FF9. Så förstår inte detta stycke alls.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

@Digital_Lifestyle: Du skrev massor utav fint om Dragon quest 11, bland annat att det skulle upplevas på PC med HDR och Musikmod. Vad för musikmod är det? Har haft spelet på min todolist ett tag och börjar väl snart bli dags att lira igenom det

Bara söka på dragon quest music mod så kommer den upp direkt i Google. Det är dock mer en smakfråga i mitt tycke men jag förstår kritiken kring att original musiken kan bli enformig. Dessutom är han som skriver musiken i DQ en rasistisk Japansk ultra nationalist som har uttryckt sig väldigt negativt om homosexuella om jag minns rätt, så det kan ju vara en anledning till att vilja slippa lyssna

Medlem

Själv skulle jag vilja se ett jRPG som gick utanför de under havsytan nedtrampade, otroligt trötta klichéerna som bara "måste" finnas med i samtliga spel från de Japanska öarna i genren. I varje fall bland de spel jag har testat så är likriktningen enorm oavsett vilken serie spel det än har rört sig om, tyvärr.

Medlem

I mitt omspelande av serien på iOS har jag kört först 7 och 9 och därefter 1-5, och ska precis in på slutet sv 5:an. Jag tycker inte att 9an är spelet man ska ställa in sig på. Utan snarare 3 4 och 5 (och säkert sexan som jag snart ska ge mig på). Balansen mellan mörker och ljus har rubbats och rollpersonerna är utvalda av kristallerna till att räta upp balansen igen. På det målar man sin episka saga. Fyran gör det extremt bra, medans femman har det klart bästa jobb systemet. Det blir också vanligt med att det finns flera olika världar från spel 3 och frammåt. Det är kanske inte kristallerna och kampen som ska ligga i fokus, det ska mer vara basgången som resten av berättelsen lägger sitt komp över.

Medlem
Skrivet av kaealy:

"Senaste gången vi fick något som kan klassas som "Final Fantasy-fantasy" i huvudserien var året 2001 och spelet Final Fantasy IX."

Kommer ihåg massa airships och steampunk/mecha eller vad man vill kalla det i FF9. Så förstår inte detta stycke alls.

Det har ”alltid” vart luftskepp som byggs av Cid men de brukade vara fantasy skepp. Och fantasystridvagnar byggda av dvärgar och fantasy ubåtar... nian har dock dragit det rätt långt, men jämfört med sju, åtta och frammåt som har mer renodlad framtid så är der ju sagokännsla i nian.

Skrivet av kaealy:

Bara söka på dragon quest music mod så kommer den upp direkt i Google. Det är dock mer en smakfråga i mitt tycke men jag förstår kritiken kring att original musiken kan bli enformig. Dessutom är han som skriver musiken i DQ en rasistisk Japansk ultra nationalist som har uttryckt sig väldigt negativt om homosexuella om jag minns rätt, så det kan ju vara en anledning till att vilja slippa lyssna

Musiken kan bli enformig, men när det är en orkester som framför den istället för en trött Casio från 87 så blir det betydligt mer pampigt. Tycker i överlag att musiken har fått oförtjänt dålig kritik, men har spelat både med och utan modden och det är skillnad som natt och dag.

Sen att Koichi Sugiyama är en ultranationalist bryr jag mig inte om. Intresserar mig inte för honom som person, men för spelet som helhet. Skulle man bojkotta spelproduktioner med ett team på säg 500 personer så kan man räkna med att det finns MINST ett rötägg i alla AAA-spel. Då skulle vi verkligen behöva ha koll på alla skandaler inom spelbranschen.

Kommande spelmagasin: Se Och Hör I Gamingvärlden. "Hideo Kojima fes på min hund under produktionen av MGS4" och "Se Mark Cerny flörta med Josef Fares på Game Awards".

Koichi Sugiyama är 87 år gammal och troligtvis så finner Square Enix en vettigare och mer begåvad musiker inför DQ12.


signatur

Go home and be a family man!

Skrivet av Tamazin:

@Digital_Lifestyle: Du skrev massor utav fint om Dragon quest 11, bland annat att det skulle upplevas på PC med HDR och Musikmod. Vad för musikmod är det? Har haft spelet på min todolist ett tag och börjar väl snart bli dags att lira igenom det

https://steamcommunity.com/app/742120/discussions/0/173546362...
och
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=152144...

Använder du Special K kan det bli lite buggigt, men ändå helt spelbart och värt det. Mycket bra HDR i UE4.
Önskar dig mycket nöje och hoppas du får uppleva hur Final Fantasy XV (enligt mig) borde ha varit.

Final Fantasy = Final Science Fiction
Dragon Quest = Final Fantasy Classic


signatur

Go home and be a family man!

Medlem
Skrivet av Digital_Lifestyle:

Musiken kan bli enformig, men när det är en orkester som framför den istället för en trött Casio från 87 så blir det betydligt mer pampigt. Tycker i överlag att musiken har fått oförtjänt dålig kritik, men har spelat både med och utan modden och det är skillnad som natt och dag.

Sen att Koichi Sugiyama är en ultranationalist bryr jag mig inte om. Intresserar mig inte för honom som person, men för spelet som helhet. Skulle man bojkotta spelproduktioner med ett team på säg 500 personer så kan man räkna med att det finns MINST ett rötägg i alla AAA-spel. Då skulle vi verkligen behöva ha koll på alla skandaler inom spelbranschen.

Problemet är väl att gubben är superstor i Japan och ingen liten namnlös utvecklare direkt.

"In 2007, the United States House of Representatives passed House Resolution 121, seeking an official apology from the Government of Japan regarding so-called "comfort women", women who were used as sexual slaves by Japanese soldiers during World War II. Sugiyama was opposed to this resolution, stating that he believed the evidence surrounding the Nanking Massacre and comfort women was selective in nature. His first attempt at publishing his opposition (a full-page letter titled "The Facts") was initially rejected by the Washington Post and New York Times. However, the Washington Post would eventually agree to publish it.[14][15][16]

In 2012, Sugiyama wrote an editorial where he thought that Japan was in a state of "civil war between Japanese and anti-Japanese". Giving examples, he argued that the Japanese media portrayed acts of patriotism negatively, such as performing the National Anthem of Japan or raising the Japanese flag. In addition, he thought that the demands of the Japanese anti-nuclear movement, which grew following the Fukushima Daiichi nuclear disaster of 2011, to immediately dismantle all nuclear energy facilities without offering any alternative solutions damaged the country's ability to defend itself.[17]

In 2015, Sugiyama made an appearance on the Japanese Culture Channel Sakura television program Hi Izuru Kuni Yori in which he was shown agreeing with views shared by Japanese politician Mio Sugita that claimed there was no need for LGBT education in Japanese schools, as well as dismissing concerns about high suicide rates among the community. Sugiyama added that the lack of children born from homosexual couples was an important topic to discuss, also suggesting that Japan was more empowering to women than South Korea.[18][19]"

Som sagt, jag har inget problem med det personligen men finns folk som har det i såna här situationer och de borde veta om det. Men att han förnekar t ex the Nanking Massacre glör till och med mig skeptisk till om man vill stötta någon som anställer en sån person.

Medlem
Skrivet av Digital_Lifestyle:

https://steamcommunity.com/app/742120/discussions/0/173546362...
och
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=152144...

Använder du Special K kan det bli lite buggigt, men ändå helt spelbart och värt det. Mycket bra HDR i UE4.
Önskar dig mycket nöje och hoppas du får uppleva hur Final Fantasy XV (enligt mig) borde ha varit.

Final Fantasy = Final Science Fiction
Dragon Quest = Final Fantasy Classic

Tackar! Började spela det lite smått igår och verkar mysigt. Och FFXV ska inte ens nämnas när man pratar om varken FF eller DQ spel, fy satan så ruttet spel. But then again är varken FF12 eller 13 nämnvärt bra heller, men åtminstone inte som den smörjan som FFXV var.

1
Skriv svar