Bra fps senaste åren?

Medlem
Bra fps senaste åren?

Hallå, har varit borta från gamandet i några år. Skaffat en ny dator nu och är sugen på att komma igång med lite nya fps. Tyvärr har jag ingen koll på vad som kommit av värde senaste 5 åren, kört igenom "nya" Doom vilket var kul men innan dess var det nog Crysis 1 som var det senaste jag spelade.
Kan tilläggas att det enbart är singel player kampanjer som intresserar mig, för dålig för multiplayer vad borde jag kolla upp?

Redaktör
Ponny

Wolfenstein-spelen från svenska Machinegames är grym underhållning för solospelaren! Jag är svag för Far Cry 5 också.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Releasehästryttare

Teknist sett inte ett fps, men tycker du kan testa world of tanks nu när det fått ny grafik.

Va inte rädd för att det är ett mp spel då det handlar mer om taktisk tänkande än om hur snabb dina twitch reaktioner är.

Så här ser spelet ut nu:

Inaktiv

Nya Wolfenstein är briljanta. Rekommenderar dom starkt. Metro spelen är klart värda att snegla på.

Edit: Glömde Prey, det är riktigt bra. Klart måste.

Medlem

Kul att man inte är ensam i att eftertrakta SP-spel.
Måste bara säga Prey för bövelen! Bästa FPS:et på länge enligt mig, ja alltså finns ju många andra bra men Prey är så mångsidigt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Instämmer med nya Wolfenstein och Metro-serien. Metro Exodus ser riktigt bra ut och släpps nästa vecka så jag skulle rekommendera att köra Metro 2033 och Last Light och sedan ge dig in i Exodus.

Medlem

First Person Shooters är spel som lätt får mig ointresserad eller uttråkad. Jag kanske klarar av de men inte mer med det. Sällan jag faktiskt får någon form av "Wow"-känsla eller alls bryr mig egentligen.

Titanfall 2 där emot imponerade på mig. Jag förväntade inte mig mycket alls, då jag som sagt sällan har intresse för FPS. Jag hade läst att folk älskade det, men jag tolkade det mer som att det antagligen hade bra gunplay och inte mycket mer än så. När jag väl spelade genom kampanjen blev jag dock väldigt imponerad av hur häftigt och varierande spelet faktiskt var. De återanvände inte samma mechanic om och om igen men det kändes som det var precis lagom i spellängd, och ingenting hann bli gammalt fören det kom en ny mechanic, alltså kändes det inte repetivt.

Titanfall 2 är ett spel jag utan tvekan kommer minnas och lär spela genom igen någon dag.
(Värt att notera; jag har inte spelat genom det senaste Prey eller Wolfenstein så jag vet ingenting om dessa!)

Medlem

DOOM 2016
Shadow Warrior 2

Skribent

Wolfenstein-spelen
Metro-spelen
Far Cry-spelen
Crysis-spelen
Titanfall 2
Battlefield 1 och V (ja, bra singleplayer-kampanjer)

Medlem

Kan starkt rekommendera Half-life 3

Medlem

Stämmer in med Wolfenstein-kören, men vill också rekommendera Black Mesa, Ion Maiden (inte släppt än, finns dock preview-kampanj att spela igenom lite kort och det är helt underbart för old school fans) samt Shadow Warrior (1 men framförallt 2).


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Märker att ingen nömner Deus ex. Skönt cyberpunk Noir dektektiv, spela som du vill stilen. Vill du snacka, skjuta eller smyga osv, du bestämmer Skön story, go stämning. Lite långsammare tempo än många andra av de övriga bra alternativen ovan

GSX
Medlem
Skrivet av Devan:

Teknist sett inte ett fps, men tycker du kan testa world of tanks nu när det fått ny grafik.

Va inte rädd för att det är ett mp spel då det handlar mer om taktisk tänkande än om hur snabb dina twitch reaktioner är.

Så här ser spelet ut nu:

https://www.youtube.com/watch?v=vhCd_nwuEpc

Och om du vill ha ännu lugnare tempo och mer taktiskt tänk så har du World Of Warships av samma utvecklare, det är ett spel som tilltalar många som inte är så bra på FPS multiplayer spel.

Men annars har du Mafia 3 också förutom det folk redan nämnt.


signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NvME 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Killmonday Games

No one lives forever 1 & 2! Skön humor, gameplay och stil (dock lite gammalt men fortfarande än av de bästa FPSen)


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

@Devan: Hur är World of Tanks idag jämfört med War Thunder? Vet att bägge spelen kör med Mikrotransaktioner, men vilket spel överlag är "bättre" ?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

@bloat: +1


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Kul att man inte är ensam i att eftertrakta SP-spel.
Måste bara säga Prey för bövelen! Bästa FPS:et på länge enligt mig, ja alltså finns ju många andra bra men Prey är så mångsidigt.

Prey är riktigt bra. Väldigt stämningsfullt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Crysis 1,2 och 3 tycker jag är värda att nämna..

Releasehästryttare
Skrivet av Meurik:

@Devan: Hur är World of Tanks idag jämfört med War Thunder? Vet att bägge spelen kör med Mikrotransaktioner, men vilket spel överlag är "bättre" ?

MIn största petpeve med warthunder tanks är att om du kör in i ett staket eller liknande så blir du tillbaka teleporterad ett par meter, och så vitt jag vet så har de fortfarande inte fixat den buggen, jag har över 5000 timmar i warthunder men då ligger mestadelen på flygdelen av warthunder.

Wot har så vitt jag vet ingen timer på hur mycket man spelat sammanlagt men skulle gissa att jag lagt runt 1000 timmar på det, och jag tycker att det är det bättre spelet om man vill köra tanks.

Medlem

GTA V, Bioshock Infinite, Singularity, Shadow Warrior 2, Warhammer: Vermintide 2, Alien: Isolation.

Inaktiv
Skrivet av Devan:

MIn största petpeve med warthunder tanks är att om du kör in i ett staket eller liknande så blir du tillbaka teleporterad ett par meter, och så vitt jag vet så har de fortfarande inte fixat den buggen, jag har över 5000 timmar i warthunder men då ligger mestadelen på flygdelen av warthunder.

Wot har så vitt jag vet ingen timer på hur mycket man spelat sammanlagt men skulle gissa att jag lagt runt 1000 timmar på det, och jag tycker att det är det bättre spelet om man vill köra tanks.

Får be om ursäkt till övriga i tråden då jag går off topic. Nu är det längesen jag körde WoT men blev uttråkad efter typ 8h. Finns det "mer" att göra nu eller det är att grinda sig till högre nivåer? För blir lite sugen på att prova det igen.

Frilansare

Sitter och spelar ett just nu som verkar rätt lovande...

Inaktiv
Skrivet av Joakim Bennet:

Sitter och spelar ett just nu som verkar rätt lovande...

Exodus?!

Medlem

Wolfenstein som många redan nämnt, Resident Evil 2 remake(3rd person), Dishonored 1&2, Borderlands, The Evil Within 1&2(3rd person), The Vanishing of Ethan Carter(Brutalt underskattat spel)


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Sitter och spelar ett just nu som verkar rätt lovande...

Metro?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Prey är riktigt bra. Väldigt stämningsfullt.

Gissar att ni båda menar den nya Prey. Tyckte det gamla också var skoj. Intressant mekanik med olika gravitationsfält/portaler etc.

I övrigt är mina favorit-FPS S.T.A.L.K.E.R-spelen. Har man inte spelat dessa bör man göra det. Bättre stämning får man leta länge efter.

Edit: Ser nu att tråden handlar om de senaste 5 åren bara. Då har jag tyvärr dåligt med input

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Gissar att ni båda menar den nya Prey. Tyckte det gamla också var skoj. Intressant mekanik med olika gravitationsfält/portaler etc.

I övrigt är mina favorit-FPS S.T.A.L.K.E.R-spelen. Har man inte spelat dessa bör man göra det. Bättre stämning får man leta länge efter.

Jag menar det nya. Det skiljer sig kraftigt åt gentemot de gamla. Man är på en rymdbas och det är mystiskt och spännande, med rätt lågt tempo och mycket utforskning. Beställde ett nytt ex igår, ser framemot att spela om det


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Black Mesa

Stalker Call of Pripyat (och Shadow of Chernobyl om du missa det)

Öhm... nya Prey kanske? Inte spelet det än själv men hört att det ska vara bra.

KoP
Medlem
12
Skriv svar