Hur tar jag bort reklam på FZ?

Medlem

Med risk att jag hi-jackar tråden men jag får inte ordning på detta. Jag har nämnligen ett hjärta vid mitt namn (oftast? tror jag?) som indikerar att jag stöttar er sajt genom att inte blocka reklam MEN jag har aldrig reklam på fz.se vilket gör mig väldigt konfunderad. Vad kan jag göra åt detta? :]

EDIT: Well this is awkward.. Nu har jag inte något hjärta längre vid mitt namn. Nåja. DET HAR FUNNITS DÄR I AM NOT CRAZY. Oftast.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

inget hjärta vid ditt namn, inte. däremot har JAG det, som blockar all reklam och mer därtill 😂

Den kommer och går verkar det som. Jag har vid ett flertal tillfällen sett hjärtat vid mitt namn under de senaste 12 månaderna och då har jag haft en adblocker installerad i många år :<


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Jag såg reklam från Kinguin häromdagen och funderade hur det är med den sidan? Det har ju varit en del diskussioner om g2a(?) och liknande sidor.

Hur står sig Kinguin mot dessa? Är det en sida som får sina nycklar den "rätta" vägen eller är den en lika het potatis som resten?

Medlem
Skrivet av Myran22:

För att helt och hållet slippa annonserna på FZ och dessutom slippa läsa saker som gör dig upprörd, behöver du bara ta bort sidan ur dina bokmärken och inte besöka den mer.

Tänk på det som en tidningsprenumeration – du kan inte sluta betala för tidningen ett tag och ändå fortsätta att ta emot den bara för att de skrivit något du inte gillar. Inte med rent samvete i alla fall.

Till skillnad från tidningar så kan nätannonser spåra din aktivitet och sälja den till annonsnätverk till högstbjudande utan din vetskap. Risken finns också att den infekterar din maskin med skadlig kod, så kallad Malvertising. Äpple och päron.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Revakkyh:

Jag såg reklam från Kinguin häromdagen och funderade hur det är med den sidan? Det har ju varit en del diskussioner om g2a(?) och liknande sidor.

Hur står sig Kinguin mot dessa? Är det en sida som får sina nycklar den "rätta" vägen eller är den en lika het potatis som resten?

Liknande sajters egna nycklar kommer vad jag vet från officiella källor men det stora problemet har varit andrahandsmarknaden, typ deras eget Blocket. De känns spontant som en gråzon annonsmässigt, många använder dem men vi vet att det finns åsikter kring dem. Vi såg denna kampanj lite som ett test.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Liknande sajters egna nycklar kommer vad jag vet från officiella källor men det stora problemet har varit andrahandsmarknaden, typ deras eget Blocket. De känns spontant som en gråzon annonsmässigt, många använder dem men vi vet att det finns åsikter kring dem. Vi såg denna kampanj lite som ett test.

i det fallet vill jag slå ett slag för green man gaming.
dom uppger källan, tex om det är en officiell nyckel direkt från utgivaren eller som dom skriver ibland "official retailer".
vad jag vet ska båda vara "ok" men det var nån incident när nån indieutgivare (devolver digital?) påstod att nycklarna inte var officiella och skulle bannas.
Efter det började green man gaming uppge källan som sagt.
Den frågan tycker jag man kan ställa till dom andra siterna också, om det nu inte uppenbart att man köper på deras "andrahandsmarknad"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av baxtex:

Till skillnad från tidningar så kan nätannonser spåra din aktivitet och sälja den till annonsnätverk till högstbjudande utan din vetskap. Risken finns också att den infekterar din maskin med skadlig kod, så kallad Malvertising. Äpple och päron.

Med alla som sitter vid Chrome eller på Facebook så är det ju kört från första början.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du menar den reklam som är specifikt riktat mot dig genom vad du vanligtvis surfar på?

Inte nödvändigtvis. Tex ansiktsboken riktar sin reklam efter ålder etc. Så då tycks det väl att man vid 35 skall vara tunnhårig och ha problem med potensen. Vad vet jag?

Och kollar man nerladdningssidor så är det bara avpixlade fruntimmer och date/cam sidor.

Så denna samt swec är riktigt bra. För där är reklam inom intresset.


signatur

Skitfiske

Inaktiv

Riktad reklam är ju ganska meningslös egentligen. Jaha, här får jag se alla saker jag redan var inne och kollade på innan. Wow!

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Riktad reklam är ju ganska meningslös egentligen. Jaha, här får jag se alla saker jag redan var inne och kollade på innan. Wow!

Ju mer man exponeras av en produkt, ju närmre tillhands finns den när köpsuget ger sig tillkänna. Kan jag tänka mig


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Ju mer man exponeras av en produkt, ju närmre tillhands finns den när köpsuget ger sig tillkänna. Kan jag tänka mig

Ja det är nog det som är tanken i alla fall. Själv blir jag nog mest bara påmind om det jag bestämde mig för att inte köpa. Det blir liksom "Kommer du ihåg det här som du inte ville ha?"

@Leverantören: Nja, Facebook är lite mer komplicerad än så.

Facebook bestämmer ingenting utan det är annonsskaparna som bestämmer vad urvalet ska bestå av. När du skapar en annons i Facebooks gränssnitt så kan du välja att ha så ett så orimligt urval som man och 30+. Detta blir ett gigantiskt urval och Facebook kommer uppriktigt att säga att du är dum i huvudet om du fortsätter med det här urvalet.

Så istället förfinar du urvalet. Du väljer män, Sverige, +30 år, visat intresse för hårprodukter, visat intresse för tunnhårighet, visat intresse för produkter kopplat till tunnhårighet, visat intresse för hälsa, visat intresse för impotensproblem, visat intresse för produkter kopplat till potens, etc.
Då får du ett mycket finare urval av personer som faktiskt är intresserade av det du vill annonsera om. Facebook kommer att klappa dig på axeln.

Så puttrar annonseringen igång. Annonserna körs ut till de direkt påverkade personerna (där behöver inte du ingå alls om du inte uppfyllt urvalet). Sedan mäts personernas aktivitet gentemot annonseringen och förs in i den mytomspunna algoritmen. Algoritmens uppgift är att först ta reda på om annonsen är bra. Svarar de utpekade personerna bra på annonsen (tittar de på annonsen? Klickar de? Konverterar de?) kommer algoritmen att spåra upp personer som liknar de utpekade personerna.
Har du samma beteende som dessa personer över lag (gillar samma saker, hänger på samma delar av internet, etc.) så kommer annonsen att nå dig också.

Vill du inte ha annonser för potensproblem så agera inte som om du har potensproblem.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Har själv annonserat via Facebook. Verkar egentligen inte spela så stor vad man väljer.... man får mest "aktivitet" från fejkkonton och mellanöstern oavsett. Ett luftslott av rang.

@anon_326400: Beror lite på vad man är ute efter. I min erfarenhet var leads kopplade till en prenumerationstjänst mest utsatt för botar och krävde en massa administrering. Konvertering fungerade mycket bättre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar