Kabals avslutning i Mortal Kombat 11 kan återuppliva spelvåldsdebatten helt på egen hand
En demonstrationen i slafsighet som kommer få moralpredikanter att salivera.
Hmm, känns som att de kommit till en gräns där det börjar bli löjligt om jag ska vara helt ärlig och då har jag aldrig haft några problem med våld i spel eller liknande. Säger absolut inte att det måste ändras/censureras eller något sånt, gillar artistisk frihet, men det kändes ointressant för min del. Vet inte hur många av hans moves i sista scenen som skulle räckt för att ta död på en motståndare. Finishern känns i det läget mer som "kicking a dead horse" eller att "leka med maten". Å andra sidan så är väl det kanske hela poängen
"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"
Hmm, känns som att de kommit till en gräns där det börjar bli löjligt om jag ska vara helt ärlig och då har jag aldrig haft några problem med våld i spel eller liknande. Säger absolut inte att det måste ändras/censureras eller något sånt, gillar artistisk frihet, men det kändes ointressant för min del. Vet inte hur många av hans moves i sista scenen som skulle räckt för att ta död på en motståndare. Finishern känns i det läget mer som "kicking a dead horse" eller att "leka med maten". Å andra sidan så är väl det kanske hela poängen
Det är ju visserligen vad MK går ut på xD
Fast jag kan hålla med ändå, för varje nytt spel så måste utvecklarna öka på slafsigheten för att få fansen nöjda. Det jag känner är att man har kommit så långt att när nästan varje slag visar brutna ben och riktigt köttiga sår så förlorar våldet charmen det hade i tidigare spel. Nu känns det som bara en kavalkad i blod och inälver vilket blir gammalt ganska fort.
Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.
Fan vad jag hade dyrkat det där spelet när jag var tolv år gammal...
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Jag tycker övervåld är fantastiskt. Det ska vara absurt och löjligt, precis som Saints Row-serien. Det är ett spel som går ut på att slå på varandra så mycket som möjligt där karaktärerna dessutom har magiska krafter osv. Bara ös på, sånt som gör det mer underhållande tycker jag
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.
Håller med och det blir för mycket med xrayattackerna. Hela kroppen blir mosad som i en fatality men sen reser dom sig som vanligt. Inte för att MK är realistiskt men ändå.
Det är ju visserligen vad MK går ut på xD
Fast jag kan hålla med ändå, för varje nytt spel så måste utvecklarna öka på slafsigheten för att få fansen nöjda. Det jag känner är att man har kommit så långt att när nästan varje slag visar brutna ben och riktigt köttiga sår så förlorar våldet charmen det hade i tidigare spel. Nu känns det som bara en kavalkad i blod och inälver vilket blir gammalt ganska fort.
Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.
Känner likandant. Jag stör mig även på många spel där man slåss med t.ex. svärd och sköldar, som i t.ex. MMORPG's. Istället för att 2 parter står och delar ut 20 dödliga slag mot varandra innan en av dem tillslut får slut på HP och dör, varför inte göra ett system där varje slag pareras och blockeras tills dess att en parts endurance är slut. När det händer så dör de precis som tidigare men nu kan man resonera att de inte orkar hänga med längre utan blottar sig för ett dödligt hugg. Critical hits kan visas genom att man misslyckas blockera attacken men att den inte blir ett dödligt hugg utan snarare ett "flesh wound" (Black Knight!). Dessa kan ytterligare skapa bleeds som gör att de tappar endurance snabbare. Det enda spel som jag sett hanterat detta hyffsat är det gamla Matrix Online.
Edit: Vill tillägga att Kingdom Come: Deliverance funkar lite mer åt det här hållet också men tycker fortfarande det är alldeles för många dödliga slag som krävs innan det faktiskt blir död som slutresultat.
"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"
Jösses det har hänt grejor sedan jag spelad IK+ på c64.
Påtal om IK+...jag hade turnering med min son och min sambo i det för bara ett par veckor sedan (Och alla "games" spel..winter games, summer games etc etc)..
U64 ftw!
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Det här med att släpa folk på gatan hände ju i Malmö och Lund innan MK 11.
Är imponerad över uppfinningsrikedomen med fatalityn. Kabal var favvo gubbe i MK3 för min del när det kom ut.
Men MK i sig är inget för oss gamla gubbar längre. Arkaden var fantastisk på sin tid. Nu är det lite uttjatat.
@perihelion74: Och att man blir dödsknarkande skolskjutar IS-anhängande mega rasist av övervåldsklipp är ju allmänt känt.
Har tyckt gore och sådant alltid varit ballt i spel så att säga men detta får mig faktiskt att reagera mer än vad jag tycker är bekvämt. Inte för att det behöver förbjudas eller något.
Det är sällan jag känner att jag har växt ifrån något... men Mortal Kombat är definitivt en sak som jag numera känner mig alldeles för gammal för.
1, 2 och 3:an var riktigt roliga en gång i tiden. Kommer fortfarande ihåg när jag såg Mortal Kombat 1 på arkad för första gången. Jag måste ha dreglat!
@Remus: Håller tummarna för att både Noob Saibot och Smoke kommer med och då helst från start.
Intresset är dock rätt högt ändå, med Kabals deltagande och Sub-Zero som verkar mer intressant än någonsin.
////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.