Kabals avslutning i Mortal Kombat 11 kan återuppliva spelvåldsdebatten helt på egen hand

Robot
Kabals avslutning i Mortal Kombat 11 kan återuppliva spelvåldsdebatten helt på egen hand

En demonstrationen i slafsighet som kommer få moralpredikanter att salivera.

#mortal-kombat-11


Medlem
Medlem

Tyckte först det såg ut som vanligt...sen kom hans finishing move haha..kan bli kul detta! (Inte för att jag någonsin lyckas få in de combos)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Känns som mer och mer överdrivet. Saknar MK2


signatur

I drank what?

Medlem

Våldet är ju såpass "over the top" att det inte blir så vida groteskt i min mening. Samma anledning till varför Hostel filmerna är mer motbjudande än splatter klassikern Braindead exempelvis.

Medlem

Hmm, känns som att de kommit till en gräns där det börjar bli löjligt om jag ska vara helt ärlig och då har jag aldrig haft några problem med våld i spel eller liknande. Säger absolut inte att det måste ändras/censureras eller något sånt, gillar artistisk frihet, men det kändes ointressant för min del. Vet inte hur många av hans moves i sista scenen som skulle räckt för att ta död på en motståndare. Finishern känns i det läget mer som "kicking a dead horse" eller att "leka med maten". Å andra sidan så är väl det kanske hela poängen


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Är inte Noob Saibot med så finner jag inget intresse i detta. Har redan ett svalt intresse därpå.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Hahahaha Det sista var ju bara komedi! Jag skrattade gott

Skrivet av Paiden:

Hmm, känns som att de kommit till en gräns där det börjar bli löjligt om jag ska vara helt ärlig och då har jag aldrig haft några problem med våld i spel eller liknande. Säger absolut inte att det måste ändras/censureras eller något sånt, gillar artistisk frihet, men det kändes ointressant för min del. Vet inte hur många av hans moves i sista scenen som skulle räckt för att ta död på en motståndare. Finishern känns i det läget mer som "kicking a dead horse" eller att "leka med maten". Å andra sidan så är väl det kanske hela poängen

Det är ju visserligen vad MK går ut på xD

Fast jag kan hålla med ändå, för varje nytt spel så måste utvecklarna öka på slafsigheten för att få fansen nöjda. Det jag känner är att man har kommit så långt att när nästan varje slag visar brutna ben och riktigt köttiga sår så förlorar våldet charmen det hade i tidigare spel. Nu känns det som bara en kavalkad i blod och inälver vilket blir gammalt ganska fort.

Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.

Medlem

Fan vad jag hade dyrkat det där spelet när jag var tolv år gammal...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Gnällkuk

Jag tycker övervåld är fantastiskt. Det ska vara absurt och löjligt, precis som Saints Row-serien. Det är ett spel som går ut på att slå på varandra så mycket som möjligt där karaktärerna dessutom har magiska krafter osv. Bara ös på, sånt som gör det mer underhållande tycker jag


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Påminner om en scen från Hellsing Ultimate med en viss Seras Victoria

Medlem

Ser lika brutalt ut som förut.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.

Håller med och det blir för mycket med xrayattackerna. Hela kroppen blir mosad som i en fatality men sen reser dom sig som vanligt. Inte för att MK är realistiskt men ändå.

Medlem

Jösses det har hänt grejor sedan jag spelad IK+ på c64.

Medlem

Wiee!! Det kommer bli definitivt ett köp!


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Det är ju visserligen vad MK går ut på xD

Fast jag kan hålla med ändå, för varje nytt spel så måste utvecklarna öka på slafsigheten för att få fansen nöjda. Det jag känner är att man har kommit så långt att när nästan varje slag visar brutna ben och riktigt köttiga sår så förlorar våldet charmen det hade i tidigare spel. Nu känns det som bara en kavalkad i blod och inälver vilket blir gammalt ganska fort.

Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.

Känner likandant. Jag stör mig även på många spel där man slåss med t.ex. svärd och sköldar, som i t.ex. MMORPG's. Istället för att 2 parter står och delar ut 20 dödliga slag mot varandra innan en av dem tillslut får slut på HP och dör, varför inte göra ett system där varje slag pareras och blockeras tills dess att en parts endurance är slut. När det händer så dör de precis som tidigare men nu kan man resonera att de inte orkar hänga med längre utan blottar sig för ett dödligt hugg. Critical hits kan visas genom att man misslyckas blockera attacken men att den inte blir ett dödligt hugg utan snarare ett "flesh wound" (Black Knight!). Dessa kan ytterligare skapa bleeds som gör att de tappar endurance snabbare. Det enda spel som jag sett hanterat detta hyffsat är det gamla Matrix Online.

Edit: Vill tillägga att Kingdom Come: Deliverance funkar lite mer åt det här hållet också men tycker fortfarande det är alldeles för många dödliga slag som krävs innan det faktiskt blir död som slutresultat.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Pugster:

Jösses det har hänt grejor sedan jag spelad IK+ på c64.

Påtal om IK+...jag hade turnering med min son och min sambo i det för bara ett par veckor sedan (Och alla "games" spel..winter games, summer games etc etc)..

U64 ftw!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

roligt ju


signatur

//monster

Medlem

Det är nu 26 år sedan som Lionel gick runt med en gräsklippare fastspänd på överkroppen och malde ner zombies i Braindead. Hur kan någon bli triggad av överdrivet våld efter det?

Medlem

Det här med att släpa folk på gatan hände ju i Malmö och Lund innan MK 11.
Är imponerad över uppfinningsrikedomen med fatalityn. Kabal var favvo gubbe i MK3 för min del när det kom ut.

Men MK i sig är inget för oss gamla gubbar längre. Arkaden var fantastisk på sin tid. Nu är det lite uttjatat.

Medlem

Äh, hälften av er fattar ju inte vitsen med spelet :P. Att lära sig göra combos, och få ett flyt i spelet med sin karaktär. Finns inget bättre än att lära sig en karaktär utantill, och möta folk på nätet.

Medlem

Ultravåld i sitt esse

Medlem

Hehe, spelvåld!

Medlem

Kanske dags för åldersgräns på FZ? Många kids som hänger på sajten.

Medlem

@perihelion74: Och att man blir dödsknarkande skolskjutar IS-anhängande mega rasist av övervåldsklipp är ju allmänt känt.

Medlem

Har tyckt gore och sådant alltid varit ballt i spel så att säga men detta får mig faktiskt att reagera mer än vad jag tycker är bekvämt. Inte för att det behöver förbjudas eller något.

Medlem

Det är sällan jag känner att jag har växt ifrån något... men Mortal Kombat är definitivt en sak som jag numera känner mig alldeles för gammal för.

1, 2 och 3:an var riktigt roliga en gång i tiden. Kommer fortfarande ihåg när jag såg Mortal Kombat 1 på arkad för första gången. Jag måste ha dreglat!

Medlem

@Remus: Håller tummarna för att både Noob Saibot och Smoke kommer med och då helst från start.
Intresset är dock rätt högt ändå, med Kabals deltagande och Sub-Zero som verkar mer intressant än någonsin.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

1
Skriv svar