Hur tar jag bort reklam på FZ?

Medlem
Hur tar jag bort reklam på FZ?

Hej!

Jag ser att jag har ett litet hjärta bredvid mitt namn som säger att jag tillåter annonser på FZ, och på så sätt sponsrar de. Efter att ha läst några saker som tyvärr gjort mig lite irriterad (behöver inte gå in i detalj), så kände jag att jag gärna skulle vilja ta ett break från denna sponsring. Finns det någon inställning att få bort annonserna på FZ hemsida (jag verkar inte kunna hitta det), eller är det adblock och andra tredje-partsprogram som gäller?

Tack för svar, för vad jag vet är ett något känsligt ämne!

Moderator | Testpilot

Vill du inte ha annonser så är det givetvis Adblock eller liknande som gäller.

Gällande vad som gjort dig irriterad för du gärna berätta det för redaktionen då de vill ha feedback på allt som har med sajten att göra. Är det något som stör dig eller något som hände som fick dig att sluta visa annonser skulle de nog uppskatta att få reda på varför


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

För att helt och hållet slippa annonserna på FZ och dessutom slippa läsa saker som gör dig upprörd, behöver du bara ta bort sidan ur dina bokmärken och inte besöka den mer.

Tänk på det som en tidningsprenumeration – du kan inte sluta betala för tidningen ett tag och ändå fortsätta att ta emot den bara för att de skrivit något du inte gillar. Inte med rent samvete i alla fall.

Ingen mer än jag som vill veta vad som gjort Artifactor kränkt?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ingen mer än jag som vill veta vad som gjort Artifactor kränkt?

Jag blev också nyfiken. Vill han blockera annonser för att annonsen i sig upprörde honom. Eller var det något FZ skrev som upprörde honom, och annonsblockeringen är för att straffa FZ. Intrigen tätnar.

Inaktiv

Själv tänker jag aldrig ens på reklamen någonstans. Har aldrig klickat på något eller ens noterat att de finns där (mer än rent estetiskt förstås). Känner dock flera som av någon anledning mår dåligt av reklam, de pratar nästan om den som man själv känner när typ en telefonsäljare ringer eller nån random ringer på dörren för att prata religion eller så. Förstår själv inte riktigt problemet med sån här reklam däremot.

Antar att det också kan ha mycket med psykiskt mående att göra.

Skribent
Skrivet av anon_326400:

Själv tänker jag aldrig ens på reklamen någonstans. Har aldrig klickat på något eller ens noterat att de finns där (mer än rent estetiskt förstås). Känner dock flera som av någon anledning mår dåligt av reklam, de pratar nästan om den som man själv känner när typ en telefonsäljare ringer eller nån random ringer på dörren för att prata religion eller så. Förstår själv inte riktigt problemet med sån här reklam däremot.

Antar att det också kan ha mycket med psykiskt mående att göra.

Reklamen på FZ och sweclockers är generellt väldigt bra, diskret och ibland till och med intressant. Jämför med till exempel PCGamer, där reklamen verkligen förstör upplevelsen.

Inaktiv
Skrivet av Myran22:

Reklamen på FZ och sweclockers är generellt väldigt bra, diskret och ibland till och med intressant. Jämför med till exempel PCGamer, där reklamen verkligen förstör upplevelsen.

"Dålig reklam" på internet tänker jag typ är när man får klicka förbi nån helsida först/ibland. Men det är ju fortfarande inget jag tänker så mycket på.

Medlem

Jag tycker all reklam här är bra och den är riktad mot det som intresserar mig.
Har faktiskt inte sett någon reklam här alls om hur man förstorar vissa kroppsdelar och hur man får håret att växa på huvudet och heller inga länkar till andra sidor där man får betala för att se avpixlade fruntimmer som finns på många andra sidor.


signatur

Skitfiske

Skägg.
10 Chambers

Som tidigare folk har sagt i tråden, vi tar mer än gärna emot feedback på reklamen (och innehållet, såklart).

Om man vill veta mer om hur vi tänker på reklam finns det matnyttig läsning här:

https://www.fz.se/forum/trad/430161-information-om-hur-annons...


signatur
Medlem

Först, tack för alla svar och för den goda tonen.

Skrivet av Bennii:

Jag blev också nyfiken. Vill han blockera annonser för att annonsen i sig upprörde honom. Eller var det något FZ skrev som upprörde honom, och annonsblockeringen är för att straffa FZ. Intrigen tätnar.

Det har inget med kommentarer att göra, kan jag säga! FZ ansvarar inte vad folk skriver, och det finns en rapporteringsknapp om någon dummar sig. Inte heller något med annonser, de jag sett tycker jag är relevanta för mig som gamer, så bra jobbat där. Det är lite saker som skrivits som jag har haft svårt för. Inte åsikter (det måste man få ha!), mest att jag tycker vissa saker har främjat "outrage" kulturen lite väl mycket på senaste tiden.

Men, det sagt, så har jag rätt låg toleransnivå för sådant och jag tror att många helt enkelt inte bryr sig. Istället för att skriva ett långt inlägg och tycka synd om mig själv så tar jag helt enkelt och gör så här för tillfället!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Artifactor:

Först, tack för alla svar och för den goda tonen.

Det har inget med kommentarer att göra, kan jag säga! FZ ansvarar inte vad folk skriver, och det finns en rapporteringsknapp om någon dummar sig. Inte heller något med annonser, de jag sett tycker jag är relevanta för mig som gamer, så bra jobbat där. Det är lite saker som skrivits som jag har haft svårt för. Inte åsikter (det måste man få ha!), mest att jag tycker vissa saker har främjat "outrage" kulturen lite väl mycket på senaste tiden.

Men, det sagt, så har jag rätt låg toleransnivå för sådant och jag tror att många helt enkelt inte bryr sig. Istället för att skriva ett långt inlägg och tycka synd om mig själv så tar jag helt enkelt och gör så här för tillfället!

Om du hellre utvecklar i svaret i ett PM till mig gör du det här, annars får vi se detta som en liten paus i vårt förhållande.


signatur
Skrivet av Leverantören:

Jag tycker all reklam här är bra och den är riktad mot det som intresserar mig.
Har faktiskt inte sett någon reklam här alls om hur man förstorar vissa kroppsdelar och hur man får håret att växa på huvudet och heller inga länkar till andra sidor där man får betala för att se avpixlade fruntimmer som finns på många andra sidor.

Du menar den reklam som är specifikt riktat mot dig genom vad du vanligtvis surfar på?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Artifactor:

Först, tack för alla svar och för den goda tonen.

Det har inget med kommentarer att göra, kan jag säga! FZ ansvarar inte vad folk skriver, och det finns en rapporteringsknapp om någon dummar sig. Inte heller något med annonser, de jag sett tycker jag är relevanta för mig som gamer, så bra jobbat där. Det är lite saker som skrivits som jag har haft svårt för. Inte åsikter (det måste man få ha!), mest att jag tycker vissa saker har främjat "outrage" kulturen lite väl mycket på senaste tiden.

Men, det sagt, så har jag rätt låg toleransnivå för sådant och jag tror att många helt enkelt inte bryr sig. Istället för att skriva ett långt inlägg och tycka synd om mig själv så tar jag helt enkelt och gör så här för tillfället!

En modern civilolydnad.

Medlem

@Artifactor: Själv kan jag känna att du därmed "både vill äta kakan och ha den kvar" som man brukar säga. Antingen använder du sidan och gör rätt/betalar för dig genom att tillåta reklamvisning - eller så tycker du inte sidan är värd priset: då går du inte in på sidan.

För mig så är det här samma diskussion som vid piratkopiering. Folk vill inte betala för spelet, men de vill ha spelet. Antingen är produkten värd priset - då betalar du för den och får den. Eller så är den inte det, då behöver du inte betala - men förvänta dig inte heller att få ta del av produkten.

Det är i alla fall vad jag tycker

Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Artifactor: Själv kan jag känna att du därmed "både vill äta kakan och ha den kvar" som man brukar säga. Antingen använder du sidan och gör rätt/betalar för dig genom att tillåta reklamvisning - eller så tycker du inte sidan är värd priset: då går du inte in på sidan.

Exakt så tänker jag också..

Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Artifactor: Själv kan jag känna att du därmed "både vill äta kakan och ha den kvar" som man brukar säga. Antingen använder du sidan och gör rätt/betalar för dig genom att tillåta reklamvisning - eller så tycker du inte sidan är värd priset: då går du inte in på sidan.

För mig så är det här samma diskussion som vid piratkopiering. Folk vill inte betala för spelet, men de vill ha spelet. Antingen är produkten värd priset - då betalar du för den och får den. Eller så är den inte det, då behöver du inte betala - men förvänta dig inte heller att få ta del av produkten.

Det är i alla fall vad jag tycker

Känns faktiskt som du har helt rätt, så det blir att sluta besöka sidan. Det är ju faktiskt det mest moraliska och bästa. Jag slipper irritera mig och jag känner inte jag "snyltar" eftersom jag tittar på information gratis. Bra du håller mig hederlig, Mr Xyborg! Jag får helt enkelt gå någon annanstans för mina spelnyheter.

@Bennii:

Ni är rätt hårda ändå. Likställa reklamblockering med piratkopiering?
Det finns ju andra sätt att ge sitt bidrag till FZ. Som att skriva inlägg, engagera sig på sidan eller tipsa om nyheter.
FZ får ju en hel del gratis tid från folk till höger och vänster. Det ska man inte glömma i lönsamhetssnurran.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ublock eller Adblocker, ha det alltid påslaget!

Många blir kränkta över det men sånt är livet!


signatur

AYY LMAO

Frilansare
Skrivet av Artifactor:

Känns faktiskt som du har helt rätt, så det blir att sluta besöka sidan. Det är ju faktiskt det mest moraliska och bästa. Jag slipper irritera mig och jag känner inte jag "snyltar" eftersom jag tittar på information gratis. Bra du håller mig hederlig, Mr Xyborg! Jag får helt enkelt gå någon annanstans för mina spelnyheter.

Du är hur som helst välkommen tillbaka när du känner för det

Frilansare
Skrivet av Haziza:

Ublock eller Adblocker, ha det alltid påslaget!

Många blir kränkta över det men sånt är livet!

Du verkar vara en kul typ att bjuda på fest!

Frilansare
Skrivet av hannes.theorell:

@Bennii:

Ni är rätt hårda ändå. Likställa reklamblockering med piratkopiering?
Det finns ju andra sätt att ge sitt bidrag till FZ. Som att skriva inlägg, engagera sig på sidan eller tipsa om nyheter.
FZ får ju en hel del gratis tid från folk till höger och vänster. Det ska man inte glömma i lönsamhetssnurran.

Du har en poäng (utan att jag ger mig in i diskussion om piratkopiering):
FZ är som ett knytkalas. Vi bjuder in och sen tar alla med det dom vill bidra med, vara sig det är annonsvisningar, en skön bidragande attityd eller annat engagemang

Sen kommer det såklart alltid finnas de som kommer till knytkalaset tomhänta och glatt, utan att reflektera, tar för sig av vad andra bjuder.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Bennii:

Ni är rätt hårda ändå. Likställa reklamblockering med piratkopiering?
Det finns ju andra sätt att ge sitt bidrag till FZ. Som att skriva inlägg, engagera sig på sidan eller tipsa om nyheter.
FZ får ju en hel del gratis tid från folk till höger och vänster. Det ska man inte glömma i lönsamhetssnurran.

Jag ar aldrig jämställt reklamblockering med piratkopiering. Den delen av hans inlägg jag citerade handlade inte om det.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Bennii:

Ni är rätt hårda ändå. Likställa reklamblockering med piratkopiering?
Det finns ju andra sätt att ge sitt bidrag till FZ. Som att skriva inlägg, engagera sig på sidan eller tipsa om nyheter.
FZ får ju en hel del gratis tid från folk till höger och vänster. Det ska man inte glömma i lönsamhetssnurran.

Hej,
Kanske skulle uttryckt mig lite tydligare. Jag likställer dem inte, men jag jämför dem då jag anser att de kommer ur samma beteendegrund. Men det betyder inte att de är "lika illa"

Avstängd
Skrivet av anon_326400:

Själv tänker jag aldrig ens på reklamen någonstans. Har aldrig klickat på något eller ens noterat att de finns där (mer än rent estetiskt förstås). Känner dock flera som av någon anledning mår dåligt av reklam, de pratar nästan om den som man själv känner när typ en telefonsäljare ringer eller nån random ringer på dörren för att prata religion eller så. Förstår själv inte riktigt problemet med sån här reklam däremot.

Antar att det också kan ha mycket med psykiskt mående att göra.

Det är bara störande att behöva scrolla förbi massa reklam, därför blockar man all reklam på alla sidor. Utöver det tar jag dessutom bort saker som jag tycker stör layouten på sidan, t ex stora tjocka banners med websidans logga som många sidor har högst upp och tar upp halva sidan typ.
Eller som här på fz, den där "karusellen" med bilder som länkar till olika artiklar, strax under menyn, som man kan bläddra höger/vänster i. Använder den aldrig, så jag har helt enkelt valt att den inte ska visas.
Kan krävas en del handpåläggning, och krävs att man kan tolka html och javascript, för att få saker att funka som man vill på en del sidor, men när det väl är gjort så får man en mycket skönare upplevelse.

Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Hej,
Kanske skulle uttryckt mig lite tydligare. Jag likställer dem inte, men jag jämför dem då jag anser att de kommer ur samma beteendegrund. Men det betyder inte att de är "lika illa"

Du tycker det är fel att gå och pissa under reklampausen i ett tv-program också då, antar jag.

Avstängd
Skrivet av Joakim Bennet:

Sen kommer det såklart alltid finnas de som kommer till knytkalaset tomhänta och glatt, utan att reflektera, tar för sig av vad andra bjuder.

Det är lite det som är en av grundpelarna med internet. Fri informationsspridning.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Du tycker det är fel att gå och pissa under reklampausen i ett tv-program också då, antar jag.

Webbsidor får ofta betalt per visning, så tar du bort reklamen får sidan inte betalt. Viasat säljer reklamspottar och får betalt oavsett om du tittar på inslaget eller brygger kaffe under reklampausen.

Avstängd
Skrivet av Bennii:

Webbsidor får ofta betalt per visning, så tar du bort reklamen får sidan inte betalt. Viasat säljer reklamspottar och får betalt oavsett om du tittar på inslaget eller brygger kaffe under reklampausen.

De får mindre betalt för reklamspottar färre ser, så det du säger är inte helt relevant.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

De får mindre betalt för reklamspottar färre ser, så det du säger är inte helt relevant.

Det finns inget sätt för Viasats annonsörer att veta om du sitter framför TVn eller går på toa under reklampausen (Så länge du inte har en kamera på TVn och streamar från soffan), så oavsett vilket betalar du för TV-sändningen. Så jo, det är i allra högsta grad relevant. På samma sätt som FZ får betalt för Seagate-annonsen jag har på skärmen nu, oavsett om jag kollar på den eller inte.

12
Skriv svar