Så funkar mikrotransaktionerna i Apex Legends

Robot
Så funkar mikrotransaktionerna i Apex Legends

Lootlådor, olika valutor och låsta karaktärer ska finansiera gratisspelet men Respawn verkar ha sunda tankar kring mikrotransaktioner.

#apex-legends, #lootlådor, #mikrotransaktioner


Medlem

Så länge det är free to play så tycker jag personligen att det är ok med det mesta utan loot boxes, då det liknar hasardspel lite väl mycket.

Hoppas det kommer gå bra för dom. Gillade båda Titanfall spelen.

Medlem

Det är okej förutom att de valt att ha med lootboxes, även om de är helt öppna med chansen att få olika föremål.

Kosmetiska föremål som du kan köpa direkt är inga problem för mig, speciellt när spelet är F2P, verkar dessutom vara bra optimerat, flyter på bra även på min halvmesyr till dator i 1080p.

Om jag gillar spelet kommer jag nog köpa någonting enbart för att stödja Respawn, grym utvecklare som lyssnade på communityt i Titanfall 2 åtminstone.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

Har inte heller något emot mikrotransaktioner om spelet är f2p och det är kosmetika och inte pay-2-win det handlar om.
Kanske tom köper något jag med för att stötta ett bra lir.

Medlem

Spelet är kul och de verkar ha en vettig och schysst modell för MTX, imponerad än så länge!

Medlem

Föredrar ett välgjort spel för fast pris än massa coins och skit.
Är spelet värt över 1000kr som den största lådan kostar? Knappast.
Detta är bara ytterligare ett sätt att lura in viss typ av människor i ett spenderarträsk


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Lootlådor eller inte spelar ingen roll, det är hur mycket grind som krävs för att låsa upp saker som är viktigare än vad det är för typ av microtransactions.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Föredrar ett välgjort spel för fast pris än massa coins och skit.
Är spelet värt över 1000kr som den största lådan kostar? Knappast.
Detta är bara ytterligare ett sätt att lura in viss typ av människor i ett spenderarträsk

Ser man till hur många timmar underhållning man får ut av ett spel man verkligen gillar så kan det visst vara värt över tusen spänn.
Jämför med vad en biofilm kostar per timme, så framstår en tusenlapp för ett bra spel som ingenting.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Detta är bara ytterligare ett sätt att lura in viss typ av människor i ett spenderarträsk

köp och köp jag hör aldrig annat

Medlem
Skrivet av Molotov:

Föredrar ett välgjort spel för fast pris än massa coins och skit.
Är spelet värt över 1000kr som den största lådan kostar? Knappast.
Detta är bara ytterligare ett sätt att lura in viss typ av människor i ett spenderarträsk

Om man använder valutan så kan det vara värt det. Värdet bestämmer personen som har köpt det. Tror man kommer in i samma diskussion som den om mode. Är tröjan värd priset? Vissa tycker det, andra inte.

Medlem
Medlem

@NiceAsBice
@Maysay
Oavsett tycker jag det är ett ruttet system.
Ett BR spel ska ha som standard microstransaktioner precis som ett survival ska harva i Early access.

Nåja för den delen behöver inte spelen vara dåliga men det känns som man inte tror på sitt spel eller bara vill tjäna enkla pengar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Föredrar ett välgjort spel för fast pris än massa coins och skit.
Är spelet värt över 1000kr som den största lådan kostar? Knappast.
Detta är bara ytterligare ett sätt att lura in viss typ av människor i ett spenderarträsk

Är väl upp till var och en?

Folk kan spela World of Warcraft eller liknande i många år och spendera över 100kr varje månad endast för att få spela, hur många tusenlappar blir det i slutändan tror du?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Molotov:

Föredrar ett välgjort spel för fast pris än massa coins och skit.
Är spelet värt över 1000kr som den största lådan kostar? Knappast.
Detta är bara ytterligare ett sätt att lura in viss typ av människor i ett spenderarträsk

Jag la över 5000 kr på wow mellan 2005-2010. Var det värt pengarna? Jodå för jag la typ 8 timmar om dagen i spelet.

Allt handlar igentligen hur många timmar du lägger på spelet i jämförelse mot vad du betalar.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Är väl upp till var och en?

Folk kan spela World of Warcraft eller liknande i många år och spendera över 100kr varje månad endast för att få spela, hur många tusenlappar blir det i slutändan tror du?

Jag räknar wow som ett kvalitetsspel eller var iaf där det finns en själ.
Finns folk som säkert spenderat tusentals kronor i Candy Crush, vill verkligen inte att spelen utvecklas till nå sånt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag la över 5000 kr på wow mellan 2005-2010. Var det värt pengarna? Jodå för jag la typ 8 timmar om dagen i spelet.

Allt handlar igentligen hur många timmar du lägger på spelet i jämförelse mot vad du betalar.

Nä verkligen inte, Portal är ett utav de bästa spel som gjorts någonsin, skulle mycket hellre lägga pengar och tid på ett sådant spel, än något skräp mmo-lir eller lootshooter man sitter och halvspelar i hundratals timmar som en hjärndöd zombie.

Edit:
Dessutom om man börjar räkna med tiden och vad du kunde ha tjänat ihop om du jobbat istället, 5år 8h om dagen, det är typ minst 500 000 -750 000 kr, om man räknar på minimilön O_o.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag räknar wow som ett kvalitetsspel eller var iaf där det finns en själ.
Finns folk som säkert spenderat tusentals kronor i Candy Crush, vill verkligen inte att spelen utvecklas till nå sånt.

Okej, så du tycker att det är en bättre affärsmodell att _tvinga_ spelare att betala för att ens få spela än att lägga in _frivilliga_ mikrotransaktioner i ett spel där var och en får _välja_ om man vill köpa saker eller inte?

I Candy Crush kan man väl köpa till sig fler liv när man förlorar? Också delvis tvingande om man inte vill vänta för att få spela.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Okej, så du tycker att det är en bättre affärsmodell att _tvinga_ spelare att betala för att ens få spela än att lägga in _frivilliga_ mikrotransaktioner i ett spel där var och en får _välja_ om man vill köpa saker eller inte?

I Candy Crush kan man väl köpa till sig fler liv när man förlorar? Också delvis tvingande om man inte vill vänta för att få spela.

Affärsmodell > speldesign och inlevelse?

Medlem

Detta är säkerligen inte unikt för just det här spelet, men det känns ganska ohederligt att genom bilderna ge intrycket av att man kan få ett mynt för 105 kr, eller en hel kista för 1030 kr, när det senare i själva verket handlar om 11-12 mynt i förhållande till det första alternativet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nä verkligen inte, Portal är ett utav de bästa spel som gjorts någonsin, skulle mycket hellre lägga pengar och tid på ett sådant spel, än något skräp mmo-lir eller lootshooter man sitter och halvspelar i hundratals timmar som en hjärndöd zombie.

Edit:
Dessutom om man börjar räkna med tiden och vad du kunde ha tjänat ihop om du jobbat istället, 5år 8h om dagen, det är typ minst 500 000 -750 000 kr, om man räknar på minimilön O_o.

"Time you enjoy wasting, was not wasted". Hur jävla kul hade det varit att vara på jobbet 8 timmar extra varje dag för dom pengarna, finns annat att göra än att vara på jobbet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nä verkligen inte, Portal är ett utav de bästa spel som gjorts någonsin, skulle mycket hellre lägga pengar och tid på ett sådant spel, än något skräp mmo-lir eller lootshooter man sitter och halvspelar i hundratals timmar som en hjärndöd zombie.

Edit:
Dessutom om man börjar räkna med tiden och vad du kunde ha tjänat ihop om du jobbat istället, 5år 8h om dagen, det är typ minst 500 000 -750 000 kr, om man räknar på minimilön O_o.

Vilket hjärndött inlägg.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Edit:
Dessutom om man börjar räkna med tiden och vad du kunde ha tjänat ihop om du jobbat istället, 5år 8h om dagen, det är typ minst 500 000 -750 000 kr, om man räknar på minimilön O_o.

100k om året!? Man måste verkligen anstränga sig riktigt mycke för att tjäna så lite pengar 😜

Medlem
Skrivet av Bawzan:

100k om året!? Man måste verkligen anstränga sig riktigt mycke för att tjäna så lite pengar 😜

Han kanske tänkte efter allt var betalt, så typ 8000 kr i månaden att "lägga undan". Nä, låter mer som killen är under 20 år och aldrig haft ett jobb i hela sitt liv.

Medlem
Skrivet av kaealy:

"Time you enjoy wasting, was not wasted". Hur jävla kul hade det varit att vara på jobbet 8 timmar extra varje dag för dom pengarna, finns annat att göra än att vara på jobbet.

Håller med, dock om vi ska vara ärliga här, är majoriteten utav tiden man spenderar i typiska mmo-spel vidare stimulerande eller underhållande? Jag vet inte med er men för mig handlade sådana spel till slut bara om att jaga guld, xp, nästa level, item, ett ständigt grindande i hopp om att få nästa "kick". Tiden man dock spenderar emellan blir mer som ett andra jobb, man betalar för.

En utav anledningarna jag avskydde mmo-rpg spelen, de få som kom i början ex Ultima-online hade ett mer sandbox upplägg med fokus på rollspel. Därefter gick det snabbt utför och merparten utav online-spelen sen dess har bara varit glorifierade tivolin, med större begränsningar vad spelaren kan påverka och göra i spelvärlden. Där fokus istället mer och mer handlar om att få spelaren beroende och investerad i en cost sunk fallacy loop.

Värst nu är att de sämsta delarna från mmo-spelen har infektera övriga spel idag med liknande knep.

Skrivet av kaealy:

Han kanske tänkte efter allt var betalt, så typ 8000 kr i månaden att "lägga undan". Nä, låter mer som killen är under 20 år och aldrig haft ett jobb i hela sitt liv.

Räknade typ lägsta tänkbara och efter skatt. Kom på dock nu att minimilön inte är lägsta tänkbara så då förstår jag varför ni tyckte det lät konstigt.

Medlem

Tycker synd om folk som spelar sånt här.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Halvars90:

Tycker synd om folk som spelar sånt här.

Jag tycker synd som människor som behöver uttrycka sig så om vad andra finner nöje i, så vi ger varandra varsin styrkekram och går vidare.


signatur
Medlem
Skrivet av Halvars90:

Tycker synd om folk som spelar sånt här.

Vad spelar du då?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

kostar det att spela online på ps4 ?

Medlem

Så länge microtransactions inte ger folk fördelar i spelet så bryr jag mig inte så noga. Blir dock snabbt en farlig balansgång OM de börjar släppa nya vapen låsta bakom microtransactions. Har gärna samma orginal ”skin” så länge spelet är balanserat.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

@NiceAsBice
@Maysay
Oavsett tycker jag det är ett ruttet system.
Ett BR spel ska ha som standard microstransaktioner precis som ett survival ska harva i Early access.

Nåja för den delen behöver inte spelen vara dåliga men det känns som man inte tror på sitt spel eller bara vill tjäna enkla pengar

Hur skulle de annars få in pengar till ett free to play-spel, menar du?

123
Skriv svar