4A Games-utvecklare: Om ni bojkottar Exodus kanske det inte kommer fler spel i serien till pc

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det handlar inte om att tysta dig. Det handlar om den enkla poängen: om alla är tysta och bara accepterar detta beteendet så förändras ingenting. Du propagerar för tysthet, det är det jag kan utläsa.

Fri press och yttrandefrihet är grundlagsskyddat och hörnstenar du, jag och Fz använder oss av här och nu. Utan de hade världen inte varit det den är idag, så fel utläst.

Att en grupp omogna nördar i grupp "hämnas" genom att "bomba" gamla spel är bara löjligt. Demonstrera, namninsamlingar, samtal och krav om förklaringar är sätt att påverka. Att medvetet förstöra för andra för att man är missnöjd, då kommer man aldrig någonstans. Då tappar man bara respekt haha..

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Problemet är att det blir ingen konkurrens här. Konkurrens fungerar inte i detta sammanhang då konkurrens faktiskt skulle pressa priserna. Priserna kommer inte pressas. Det kommer vara samma även om det släpps på båda plattformarna.

Och du har rätt, det har inte med spelet att göra. Du har även delvis rätt i att det ligger i vilken launcher som används. Men det som är det ABSOLUT största problemet är hur Epic gick till väga med detta. Speciellt i det skede som spelet låg i. Samt att hur dålig Epic är som företag och vilka problem som finns med just detta företag just nu. Folk vill absolut inte ha någonting med dem att göra även fast de väntade på spelet och verkligen ville ha det. För vem skulle vilja ha sina uppgifter sålda till Kina bara för att du ska få spela ett spel? Och deras säkerhet ska vi inte ens börja tala om.

Min tanke är: Varför inte släppa det på så många plattformar som möjligt och absolut maximera inkomsterna? Folk får välja precis vilken plattform de vill använda sig av och därmed blir det inget mer med det. Det ger oss, som konsumenter, valmöjligheter. Precis som vi har i våran vanliga värld där vi får välja vilken butik vi ska köpa våran mjölk ifrån. Du kanske väljer Willys medans jag väljer ICA. Fortfarande samma mjölk men vi har vårat val ändå vilken butik vi gillar bättre.

Håller helt med dig. Samtliga plattformar borde släppa. Problemet är vi, konsumenterna. Detta är ett resultat av att vi väntar med att köpa, tittar lite på youtube, köper eventuellt inte alls, eller så köper vi på nån rea på kinguin. Det är inte lätt att sälja spel idag och då tar dem deals tyvärr..

Vad hade du gjort om du lagt ner din själ i ett spel och fått stora delar av din inkomst säkrad? Eller släppa det i blindo till en marknad som uppenbarligen recension-bombar eller laddar ner ditt spel vid minsta missnöje? Jag själv är trött på alla plattformar och struntar i spel av samma orsak.. mitt problem är löjliga småbarn som ska skrika och banka och förstöra så fort de inte får som de vill.

Medlem
Skrivet av wallde:

Fri press och yttrandefrihet är grundlagsskyddat och hörnstenar du, jag och Fz använder oss av här och nu. Utan de hade världen inte varit det den är idag, så fel utläst.

Att en grupp omogna nördar i grupp "hämnas" genom att "bomba" gamla spel är bara löjligt. Demonstrera, namninsamlingar, samtal och krav om förklaringar är sätt att påverka. Att medvetet förstöra för andra för att man är missnöjd, då kommer man aldrig någonstans. Då tappar man bara respekt haha..

Låter som att du pratar om 4A games här. "köper ni inte vårt spel kommer vi inte släppa det på pc". Och precis som du säger så är det lätt att respekten försvinner när människor beter sig så.

Medlem
Skrivet av wallde:

Fri press och yttrandefrihet är grundlagsskyddat och hörnstenar du, jag och Fz använder oss av här och nu. Utan de hade världen inte varit det den är idag, så fel utläst.

Att en grupp omogna nördar i grupp "hämnas" genom att "bomba" gamla spel är bara löjligt. Demonstrera, namninsamlingar, samtal och krav om förklaringar är sätt att påverka. Att medvetet förstöra för andra för att man är missnöjd, då kommer man aldrig någonstans. Då tappar man bara respekt haha..

Recensionsbombningar är också ett sätt att påverka. Inte särskilt bra, men det lär få utvecklarens uppmärksamhet.

Sen ditt snack om respekt är lika löjligt som recensionsbombningar, om inte värre. Ganska starkt ovidkommande faktor.


signatur

I drank what?

Skrivet av wallde:

Fri press och yttrandefrihet är grundlagsskyddat och hörnstenar du, jag och Fz använder oss av här och nu. Utan de hade världen inte varit det den är idag, så fel utläst.

Att en grupp omogna nördar i grupp "hämnas" genom att "bomba" gamla spel är bara löjligt. Demonstrera, namninsamlingar, samtal och krav om förklaringar är sätt att påverka. Att medvetet förstöra för andra för att man är missnöjd, då kommer man aldrig någonstans. Då tappar man bara respekt haha..

Nä, någon grundlagstadgad yttrandefrihet gäller ju inte dig och mig här och nu. Men det är lätt att tro det så jag ska inte lasta dig för det.

Att en grupp omogna nördar i grupp hittar en kanal för att visa sitt missnöje ÄR en demonstration. En demonstration måste inte genomföras i det offentliga utrymmet och en demonstration går alltid ut på att medvetet förstöra för någon annan.
Nu är det harmlöst att recensionsbomba de gamla spelen, till skillnad om de hade recensionsbombat Metro Exodus när det släpps.

Dessutom har de ju kommit någon vart då spelmedier fångar upp missnöjet och ställer svåra frågor till utgivare och utvecklare. Vips har vi fått kommentarer från utgivare och utvecklare, som reagerat underligt när kritiken torde vara väntad. Eller så hade utgivarna gravt misstagit Epics anseende på spelmarknaden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det här sammanfattar situationen rätt bra.

"Just to clarify, Valve / Steam is not a monopoly. Never was. Valve gives freedom to both developers and consumers to choose where to buy and sell games from alongside with Steam. They let developers / publishers to generate unlimited free keys on Steam to sell on third party sites like GreenMan Gaming, Humble Bundle, Fanatical, Indiegala, Nuuvem, CDkeys, InstantGaming, Gameplanet, GamesRocket, GamersGate, Amazon, Gamivo and dozons if not hundreds of other sites creating a self-competition. They don't control the pricing and lets developers and publishers to set that. Steam's direct and biggest competitor is GOG but they have various other big and small competitors also.

Epic on the other hand.....IS a monopoly because you can only buy games from that store alone and nowhere else with this exclusive deals. You can't buy games from any other competing storefronts and are forced to buy from that one storefront that also happens to be a bareboned crap. Epic has literally taken our consumer choice / freedom to buy games from our preferred store and that's why people are pissed. This is not how competition works. If for example, Metro Exodus or any other game on Epic was also available on Steam / GOG or anywhere else ALONGSIDE with Epic with no exclusives and no other restrictions AND THEN we customers got to decide where we wanna buy games from...THAT would be competition."

Medlem

By the way, Epic vill ha ca 625kr för standard versionen av Metro.. i normala fall kan man hitta nya spel för ca 500kr från t.ex. greenman eller andra resellers, exempelvis Division 2.

Medlem
Skrivet av rigge:

@kaealy: They have terrible security (80 million accounts were exposed last week)
Jag har någon nisse som försöker logga in på mitt konto så det förvånar mig inte.

Mitt konto blev låst 12 gånger förra månaden pga inloggningsförsök ifrån andra ipn. Kommer aldrig köpa en enda produkt ifrån epic.

Medlem

@GreveGroggula: tror du samtliga hade varit vad dem är idag om de inte hade haft någon att konkurrera med?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nä, någon grundlagstadgad yttrandefrihet gäller ju inte dig och mig här och nu. Men det är lätt att tro det så jag ska inte lasta dig för det.

Att en grupp omogna nördar i grupp hittar en kanal för att visa sitt missnöje ÄR en demonstration. En demonstration måste inte genomföras i det offentliga utrymmet och en demonstration går alltid ut på att medvetet förstöra för någon annan.
Nu är det harmlöst att recensionsbomba de gamla spelen, till skillnad om de hade recensionsbombat Metro Exodus när det släpps.

Dessutom har de ju kommit någon vart då spelmedier fångar upp missnöjet och ställer svåra frågor till utgivare och utvecklare. Vips har vi fått kommentarer från utgivare och utvecklare, som reagerat underligt när kritiken torde vara väntad. Eller så hade utgivarna gravt misstagit Epics anseende på spelmarknaden.

Yttrandefriheten gör det möjligt för dig att skriva det du just skrev.... det är det som kallas yttrandefrihet..

Medlem
Skrivet av Mirage:

Recensionsbombningar är också ett sätt att påverka. Inte särskilt bra, men det lär få utvecklarens uppmärksamhet.

Sen ditt snack om respekt är lika löjligt som recensionsbombningar, om inte värre. Ganska starkt ovidkommande faktor.

Att genomföra ett missnöje på ett respektingivande sett skapar påverkan. Att misslyckas med detta innebär att ingen lyssnar på dig. Att sätta sig i respekt är en väldigt stor del av samhällets struktur. I detta fallet tycker jag nördarna skjuter sig själv i foten, de får ingen respekt av mig och genom det tycker jag snarare synd om dem.

Hade de genomfört det hela på ett sätt som satt mig i respekt hade jag lyssnat på dem, diskuterat med dem och kanske till och med ställt mig bredvid dem. Sociala strukturer.

Medlem
Skrivet av wallde:

Fri press och yttrandefrihet är grundlagsskyddat och hörnstenar du, jag och Fz använder oss av här och nu. Utan de hade världen inte varit det den är idag...

En utav anledningarna att avstå från att köpa spel från Epic Store, eftersom man annars indirekt stödjer Tencent, ett utav bolagen som hjälper till att förtrycka dessa grundprinciper i Kina.

https://qz.com/1049669/chinas-tencent-hkg-0700-is-quietly-tes...

Som tidigare sagt, jag vet inte med dig och resten här, men jag kan vänta ett år och köpa nästa Metro spel på gog eller steam, om det nu är bra dvs.

Skrivet av wallde:

Yttrandefriheten gör det möjligt för dig att skriva det du just skrev.... det är det som kallas yttrandefrihet..

Det här är helt off topic men . Ett internetforum uppfyller inte de juridiska rekvisit som är lagstadgade i SFS 1991:1469 (YLG) eller SFS 1949:105 (TL). FZ:s moderatorer kan när som helst, helt godtyckligt, radera mina inlägg och hindra mig från att delta i forumet utan några som helst anledningar (Please don't). Myndigheter i Sverige kan straffa mig för vad jag skriver här, exempelvis genom att jag inte får godkänd registerkontroll efter screening av mitt beteende på sidan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av wallde:

Att genomföra ett missnöje på ett respektingivande sett skapar påverkan. Att misslyckas med detta innebär att ingen lyssnar på dig. Att sätta sig i respekt är en väldigt stor del av samhällets struktur. I detta fallet tycker jag nördarna skjuter sig själv i foten, de får ingen respekt av mig och genom det tycker jag snarare synd om dem.

Hade de genomfört det hela på ett sätt som satt mig i respekt hade jag lyssnat på dem, diskuterat med dem och kanske till och med ställt mig bredvid dem. Sociala strukturer.

Som jag säger, din respekt i denna frågan är helt ovidkommande. Du har ingen makt att påverka utvecklarens/utgivarens beslut. Din enda makt du har är om du vill eller inte vill polarisera diskussionen. Det hjälper inte heller att du använder "nörd" som ett nedsättande ord. Jag ser däremot en snutt av elitism från dig, med tanke på dina ordval. Om respekt är viktigt för dig, så kan jag avslöja att elitism och/eller polarisering är inte rätt väg att gå.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det här är helt off topic men . Ett internetforum uppfyller inte de juridiska rekvisit som är lagstadgade i SFS 1991:1469 (YLG) eller SFS 1949:105 (TL). FZ:s moderatorer kan när som helst, helt godtyckligt, radera mina inlägg och hindra mig från att delta i forumet utan några som helst anledningar (Please don't). Myndigheter i Sverige kan straffa mig för vad jag skriver här, exempelvis genom att jag inte får godkänd registerkontroll efter screening av mitt beteende på sidan.

Bara för att någon kan ta bort dina inlägg innebär inte det att du inte har rätten att uttrycka dig. Handlar bara om en privat aktörs ordningsregler. Och myndigheterna i Sverige kan bara fälla dig om du gör dig skyldig till brott genom exempelvis hets mot folkgrupp. Vilket är en av de få saker som inskränker på yttrandefriheten. Har noll aning om vad du pratar om med registerkontroll. Har ingen aning om vad du pratar om alls faktiskt.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Som jag säger, din respekt i denna frågan är helt ovidkommande. Du har ingen makt att påverka utvecklarens/utgivarens beslut. Din enda makt du har är om du vill eller inte vill polarisera diskussionen. Det hjälper inte heller att du använder "nörd" som ett nedsättande ord. Jag ser däremot en snutt av elitism från dig, med tanke på dina ordval. Om respekt är viktigt för dig, så kan jag avslöja att elitism och/eller polarisering är inte rätt väg att gå.

Vem har någonsin påstått att jag vill påverka utvecklarnas beslut? Detta är en diskussion. Jag tar ställning och mycket riktigt polariserar. Det är hela tanken med en diskussion, alla framhäver sitt. Tack för tipset.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Omg ser den där bilden florera överallt nu..

STEAM SÖG OCKSÅ NÄR DET VAR NYTT! helt värdelöst men du kanske inte var med på den tiden?

Var är gnället när EAs spel inte släpps på steam utan på origin?

Det är skillnad på att utveckla egna och att köpa till sej exklusiva titlar till sin egen platform.
EA släpper exklusiva spel till origin som är utvecklade av EA själva eller av utvecklare som de äger. Kort sagt, deras egna spel.
Epic har betalat för att göra metro tids-exklusivt till epic store. Det är inte epic som är utvecklare eller förläggare av metro. Det är Deepsilver som är förläggare, som i sin tur ägs av Koch Media.
Microsoft gjorde en liknande deal med Square enix när rise of the tomb raider skulle släppas.

Epic har inte spenderat pengar för att göra en bra sak för spelbranschen. De har spenderat pengar för att göra det värre. De har gjort Metro svårare och krångligare att köpa och spela. Metro togs bort från steam under förbeställningarna. Det är inte konkurrenskraft, det är att jävlas med köpare.

Jag har inget epic store konto för Jag sitter redan med fem olika launchers och jag använder bara två, steam och gog. Jag har bara hört dåliga saker om epic store, visst de kanske kommer bli bättre med tiden, men har origin eller uplay blivit bättre? Jag tycker iaf inte det.
Jag använder väldigt sällan de andra för de är inte bra, Uplay gör mej vansinnig och jag har endast 5-6 spel där. På steam har jag över 200 spel och närmare 50 spel på gog. Jag orkar inte med att hantera och sköta de andra med olika lösen och uppdateringar osv. Och jag är inte tillräckligt dum till att använda samma lösen till alla tjänster och därmed orkar jag inte installera en till. Dom kunde ha släppt Metro på både steam och epic store, plus andra, så att folk kunde välja vart de vill köpa och spela spelet. Då hade de sluppit den här kritiken.

Medlem
Skrivet av wallde:

Bara för att någon kan ta bort dina inlägg innebär inte det att du inte har rätten att uttrycka dig. Handlar bara om en privat aktörs ordningsregler. Och myndigheterna i Sverige kan bara fälla dig om du gör dig skyldig till brott genom exempelvis hets mot folkgrupp. Vilket är en av de få saker som inskränker på yttrandefriheten. Har noll aning om vad du pratar om med registerkontroll. Har ingen aning om vad du pratar om alls faktiskt.

Fast jo, moderering (oavsett om i förväg eller efterhand) är ett sätt att begränsa möjligheter att yttra sig, eller att ge olika individer olika möjlighet att uttrycka sig baserat på det de säger, medan yttrandefriheten är långt mycket bredare än så.

Precis som Hannes skriver är inte yttrandefriheten i sig tillämplig på ett Internetforum som FZ. Som jämförelse, du *kan* säga vad som helst i Kina också. Däremot får det följder. Precis som om du skriver något olämpligt (det måste inte vara brottsligt för att det ska få konsekvenser, det är en viktig skillnad - det är en enskild aktör som har rätt att göra bedömningen huruvida det du skrivit är olämpligt eller ej) här - du kan få följder som direkt begränsar din förmåga att uttrycka dig. Ban/blockering, borttagning av ditt yttrande, etc.

OnT: Ser båda sidor i detta - jag är definitivt ingen fan av Epic store, dess funktionalitet (eller brist på densamma), hur sunkig deras säkerhet varit (och kanske i viss mån fortfarande är) och hur de beter sig affärsmässigt. Samtidigt känns inte recensioner av andra produkter som rätt forum att ta ut det missnöjet på, jag hade som andra tidigare nämnt gärna sett ex. utvecklar-/utgivarrecensioner på Steam.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast jo, moderering (oavsett om i förväg eller efterhand) är ett sätt att begränsa möjligheter att yttra sig, eller att ge olika individer olika möjlighet att uttrycka sig baserat på det de säger, medan yttrandefriheten är långt mycket bredare än så.

Precis som Hannes skriver är inte yttrandefriheten i sig tillämplig på ett Internetforum som FZ. Som jämförelse, du *kan* säga vad som helst i Kina också. Däremot får det följder. Precis som om du skriver något olämpligt (det måste inte vara brottsligt för att det ska få konsekvenser, det är en viktig skillnad - det är en enskild aktör som har rätt att göra bedömningen huruvida det du skrivit är olämpligt eller ej) här - du kan få följder som direkt begränsar din förmåga att uttrycka dig. Ban/blockering, borttagning av ditt yttrande, etc.

OnT: Ser båda sidor i detta - jag är definitivt ingen fan av Epic store, dess funktionalitet (eller brist på densamma), hur sunkig deras säkerhet varit (och kanske i viss mån fortfarande är) och hur de beter sig affärsmässigt. Samtidigt känns inte recensioner av andra produkter som rätt forum att ta ut det missnöjet på, jag hade som andra tidigare nämnt gärna sett ex. utvecklar-/utgivarrecensioner på Steam.

Helt enig med dig gällande Epic store. Tycker inte att (vad jag anser är) tramsande som att sänka ett gammalt spel är ett bra sätt att göra det på bara. I MIN bok blir det bara löjligt, men för andra är det väll ett sätt att uttrycka sig på antar jag. Är massan emot mig så är det väll jag som får se mig om.

Håller inte helt med dig gällande yttrandefriheten. I och med att vi skriver i denna stund och tillåts att göra så utan att någon påverkar det så råder friheten. Att någon övervakar det vi säger och KAN moderera det innebär inte att vi inskränks. Det sker inte förrän någon faktiskt skulle stänga ner oss. Men jag respekterar din synpunkt!

Medlem
Skrivet av wallde:

Helt enig med dig gällande Epic store. Tycker inte att (vad jag anser är) tramsande som att sänka ett gammalt spel är ett bra sätt att göra det på bara. I MIN bok blir det bara löjligt, men för andra är det väll ett sätt att uttrycka sig på antar jag. Är massan emot mig så är det väll jag som får se mig om.

Håller inte helt med dig gällande yttrandefriheten. I och med att vi skriver i denna stund och tillåts att göra så utan att någon påverkar det så råder friheten. Att någon övervakar det vi säger och KAN moderera det innebär inte att vi inskränks. Det sker inte förrän någon faktiskt skulle stänga ner oss. Men jag respekterar din synpunkt!

Yttrandefriheten är till för att myndigheter/staten inte ska kunna tysta folk som protesterar mot den samma eller för att en viss person(er) uttrycker en åsikt som staten inte gillar, t.ex. politiska motståndare. Inget annat. Det innebär inte att vi har rätt att säga vad vi vill, var som helst, förutsatt att vi inte begår ett av de brott där även yttrandefriheten mot staten inte gäller, t.ex. hets mot folkgrupp (rasistiska uttal mot en politiker med invandrarbakgrund ex.vis.), förtal och liknande. Dessa lagar är dessutom inte till enbart för att begränsa yttrandefriheten utan gäller oavsett.
Om jag ställer mig på en låda på Sergels och börjar prata om att regeringen är dålig så ska jag få göra det (förutsatt att jag inte bryter mot lagar som de angivna ovan) utan rädsla över att polisen eller säpo kommer och för bort mig, kastar mig i fängelse eller på annat sätt ser till att jag "försvinner" (tystas). På forum som detta så finns inte samma skydd, FZ behöver inte tillåta mig att framföra kritik mot dem här som de inte gillar utan kan när som helst låsa mitt konto från forumen. Även om de rent hypotetiskt skulle vilja så skulle de nog aldrig göra det eftersom det inte ser bra ut i övriga medlemmars ögon men de har fortfarande rätten till det.
Att vi har möjligheten att först skriva ett inlägg, som kan läsas av alla, innan det efter ett tag tas bort av en moderator, innebär inte att vi har använt oss av yttrandefrihet. Jämför det t.ex. med vad jag sa om att ställa sig på Sergels och ropa, hur skulle någon kunna stoppa mig från att hinna "säga" det. Friheten kommer i att ingen i det fallet har rätt att hindra mig från att yttra mig vidare efter att jag börjat prata. I forumvärlden skulle det uttrycka sig i att ett inlägg skulle ha rätten att alltid få finnas kvar och ej kunna tas bort av någon. Så är ju inte fallet, alltså råder det ingen yttrandefrihet här i den mening du vill påstå.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Paiden:

Yttrandefriheten är till för att myndigheter/staten inte ska kunna tysta folk som protesterar mot den samma eller för att en viss person(er) uttrycker en åsikt som staten inte gillar, t.ex. politiska motståndare. Inget annat. Det innebär inte att vi har rätt att säga vad vi vill, var som helst, förutsatt att vi inte begår ett av de brott där även yttrandefriheten mot staten inte gäller, t.ex. hets mot folkgrupp (rasistiska uttal mot en politiker med invandrarbakgrund ex.vis.), förtal och liknande. Dessa lagar är dessutom inte till enbart för att begränsa yttrandefriheten utan gäller oavsett.
Om jag ställer mig på en låda på Sergels och börjar prata om att regeringen är dålig så ska jag få göra det (förutsatt att jag inte bryter mot lagar som de angivna ovan) utan rädsla över att polisen eller säpo kommer och för bort mig, kastar mig i fängelse eller på annat sätt ser till att jag "försvinner" (tystas). På forum som detta så finns inte samma skydd, FZ behöver inte tillåta mig att framföra kritik mot dem här som de inte gillar utan kan när som helst låsa mitt konto från forumen. Även om de rent hypotetiskt skulle vilja så skulle de nog aldrig göra det eftersom det inte ser bra ut i övriga medlemmars ögon men de har fortfarande rätten till det.
Att vi har möjligheten att först skriva ett inlägg, som kan läsas av alla, innan det efter ett tag tas bort av en moderator, innebär inte att vi har använt oss av yttrandefrihet. Jämför det t.ex. med vad jag sa om att ställa sig på Sergels och ropa, hur skulle någon kunna stoppa mig från att hinna "säga" det. Friheten kommer i att ingen i det fallet har rätt att hindra mig från att yttra mig vidare efter att jag börjat prata. I forumvärlden skulle det uttrycka sig i att ett inlägg skulle ha rätten att alltid få finnas kvar och ej kunna tas bort av någon. Så är ju inte fallet, alltså råder det ingen yttrandefrihet här i den mening du vill påstå.

De blir jätte bra! Tack!

Medlem
Skrivet av wallde:

Vem har någonsin påstått att jag vill påverka utvecklarnas beslut? Detta är en diskussion. Jag tar ställning och mycket riktigt polariserar. Det är hela tanken med en diskussion, alla framhäver sitt. Tack för tipset.

Att främhäva sitt != polarisering, nödvändigtvis. Man kan lägga fram sin ståndpunkt utan att bete sig illa mot motdebattörerna. Du som så gärna vill ha folks respekt borde förstått det.

Om du varken kan eller vill påverka utvecklarna, varför är då det så viktigt att de som inte håller med dig respekterar dig?


signatur

I drank what?

Medlem

@wallde: Ja. De är ju i princip bara en katalog som samlar digitala spel du köpt. Den enda klienten som erbjuder något utöver det är Steam. Jag tror inte det beror på konkurrens.

Medlem
Skrivet av wallde:

Vem har någonsin påstått att jag vill påverka utvecklarnas beslut? Detta är en diskussion. Jag tar ställning och mycket riktigt polariserar. Det är hela tanken med en diskussion, alla framhäver sitt. Tack för tipset.

Skrivet av Mirage:

Att främhäva sitt != polarisering, nödvändigtvis. Man kan lägga fram sin ståndpunkt utan att bete sig illa mot motdebattörerna. Du som så gärna vill ha folks respekt borde förstått det.

Om du varken kan eller vill påverka utvecklarna, varför är då det så viktigt att de som inte håller med dig respekterar dig?

Sant. Polarisering innebär att man tar som sin ståndpunkt den absoluta motsatsen till den andra sidan i en debatt, motpoler som + och - alltså. Det lämnar inget utrymme för nyansering eller kompromiss och brukar därför snarare ses som något man vill undvika i en debattsituation.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

@Paiden: Beror förstås på syftet med diskussionen. Ska diskussionen leda till kompromiss? Eller ska bara idéerna testas mot andra idéer? I vissa fall kan det vara bra att ha en djävulens advokat, helt enkelt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Bra poäng och absolut kan det vara så.
Jag utgick mer ifrån den polarisering som förmodligen är mest vanligt synbar idag, den som t.ex. ofta dyker upp i ex. vis. samhällsdebatter och liknande där det mesta handlar om subjektiva bedömningar om vad som är rätt och fel och med 2 läger som fanatiskt håller sina ståndpunkter oavsett vad som sägs. När ämnet inte rör sig om olika fakta eller teser kring dessa, jag tänker mig t.ex. historiker som diskuterar nyuppkomna fynd, utan snarare om mer rent subjektivt "tyckande" så är sällan polarisering produktivt för diskussionen, i min erfarenhet. Dock hänger det ju mycket på individens vilja eller ovilja att eventuellt kunna ändra ställning när denne bemöts med övertygande argument. Komplicerat ämne iaf


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du har missat anledningen varför folk är sura.
Det skulle vara en helt annan story om det var frivilligt, och att Epic erbjöd samma tjänster som steam.

Se det som utpressning istället för att dom försöker locka kunder

Här är en idé
Ha det billigare på Epic som en selling point
Ha det tillgängligt på steam för dom som behagar

Bryr du dig inte om de features som steam erbjuder? Köp det på Epic för en billigare slant.

Food for thought.
https://youtu.be/jZTgSaokPzw

https://i.imgur.com/D9xBk4k.jpg

Wow. Att Epic launcher är så dålig visste jag inte. Tack för informationen. Än mer anledning att hålla sig till Steam där jag redan har 700 spel.

Medlem

Kanske inte det smartaste att ge sig på sina kunder, d v s spelarna. Man biter inte den hand som föder en sägs det...

Skriv svar