4A Games-utvecklare: Om ni bojkottar Exodus kanske det inte kommer fler spel i serien till pc

Medlem
Skrivet av Fulci:

Gruppen har 833 medlemmar och 20 av dem spelar COD:MW2. Det finns alltid de som har svårt med självkontrollen. Jag själv är inget undantag utan impulsköper ibland grejer jag ångrar senare.

Vi ser inte de följande 16 sidorna, om man ska göra lite halv-kass statistik så är det lite över 50 % som spelar det ändå.
Sen är 833 medlemmar av tusentals köpare är inte precis imponerande i vilket fall som helst.

Medlem

Hade ju gärna betalat 100kr mer på Steam för att slippa Tencent trojaner/spyware. Varför inte släppa på bägge så kan de som vill sälja sin info/datoraccess till Kina för ett billigare spel i utbyte.

Medlem
Skrivet av loerk:

Det kommer ju dock sälja.
Om ett år.
Undrar också varför de anser att steam duger åt deras andra spel när det tydligen inte duger åt Metro som måste hamna hos EPIC.

Min gissning. Lägre avgifter och en klumpsumma pengar tillräckligt stor för att de skall de skall väga risken med plattformsbytet mot att få igen en del av de investerade pengarna direkt/snabbare.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vi ser inte de följande 16 sidorna, om man ska göra lite halv-kass statistik så är det lite över 50 % som spelar det ändå.
Sen är 833 medlemmar av tusentals köpare är inte precis imponerande i vilket fall som helst.

Eftersom inte bilden visar hur många av alla medlemmar som köpt spelet så är den värdelös att försöka påvisa något med. Sen är det är en Steam-grupp, att de fått ihop 833 medlemmar är rätt imponerande.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Eftersom inte bilden visar hur många av alla medlemmar som köpt spelet så är den värdelös att försöka påvisa något med. Sen är det är en Steam-grupp, att de fått ihop 833 medlemmar är rätt imponerande.

Kallas "stickprov" och är definitivt inte värdelöst. Förvisso ett litet stickprov men kan ändå anta att det är en hel del fler än 20 av 800 som spelar spelet ändå.

Och om 800 medlemmar är imponerande, varför ska det ens finnas grupper? Något som folk har tagit upp som kritik mot andra än Steam.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Snacka om storhetsvansinne, du tillhör inte någon "normal" grupp när du är inne på internet forum och försvarar spelföretag.

Jag är inne på ett internetforum och kritiserar gnälliga gamers. Ser man saker och ting svart-vitt perspektiv så kanske det är detsamma som att försvarar spelföretag men det är en begränsning som får stå för dig.

Att släppa det på Epic framför Steam är inte vad jag önskat men vill dem göra det så är det helt ok, jag kan vänta ett år utan problem och utan att gråta mig till sömns.

Medlem
Skrivet av ProPain:

Min gissning. Lägre avgifter och en klumpsumma pengar tillräckligt stor för att de skall de skall väga risken med plattformsbytet mot att få igen en del av de investerade pengarna direkt/snabbare.

Jo jag förstår att de har blivit betalda en antagligen enorm summa för att göra det exklusivt för EPIC.
Det var lite det jag anspelade på.
Att de får mer pengar från steam när de har nått trösklen för steams reducering till 20% är också smått komiskt.
Av EPIC får de nu $44 tillbaka på en såld kopia, hos steam där det kostade 59.99 hade de fått tillbaka 47.99 efter att de nådde gränsen för 20%.
Till och med med reducering till 25% som de antagligen redan har uppnått med förhandsbokningar, får de tillbaka $44.99 från Steam.
Fortfarande en dollar mer än hos EPIC när de säljer i USA.
Det är endast i europa de gör en markant högre vinst, med 52.79 intjänat per såld kopia.
edit: Det är nog av denna anledning som det endast är USA som får ett nedsatt pris. Eftersom med samma nedsättning av priset i europa hade det inte funnits någon såkallad "monetär fördel" med EPIC launcher.

Inaktiv

Man vill ju mindre och mindre ta del av nyheter och sociala medier. Tänk vad skönt att slippa veta att folk håller på såhär som bebisar över att A4 eller utgivarna valde Epic istället för Steam. Om något tycker jag att det är bra med lite konkurens och att Valve får lite press på sig efter typ 10-15 år.

@anon_119148: Ja, konkurrens är bra. Dock är inte detta den konkurrens vi vill ha, vilket konstaterats om och om igen i diskussionerna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Frilansare

Nu är ni trevliga mot varandra oavsett åsikter, annars börjar jag radera inlägg. Tack!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Man vill ju mindre och mindre ta del av nyheter och sociala medier. Tänk vad skönt att slippa veta att folk håller på såhär som bebisar över att A4 eller utgivarna valde Epic istället för Steam. Om något tycker jag att det är bra med lite konkurens och att Valve får lite press på sig efter typ 10-15 år.

Utveckla någon form av adblocker för gnäll. KlagBlock, GnällBort Origin.

Medlem

Rainbow Six Siege kräver att man startar upp med Uplay i bakgrunden och det spelet har extremt bra betyg. Lite dåligt att Epic och Steam inte verkar samarbeta men egentligen så är skillnaden inte stor mellan Siege och Exodus då båda spelet kräver en klient utanför Steam.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Kallas "stickprov" och är definitivt inte värdelöst. Förvisso ett litet stickprov men kan ändå anta att det är en hel del fler än 20 av 800 som spelar spelet ändå.

Och om 800 medlemmar är imponerande, varför ska det ens finnas grupper? Något som folk har tagit upp som kritik mot andra än Steam.

Varför inte stickprov på sidan 25 då? Man får tänka på att Steam sorterar grupperna speciellt.

Jag menar bara att för denna specifika sak och spel så var det rätt många medlemmar.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Man vill ju mindre och mindre ta del av nyheter och sociala medier. Tänk vad skönt att slippa veta att folk håller på såhär som bebisar över att A4 eller utgivarna valde Epic istället för Steam. Om något tycker jag att det är bra med lite konkurens och att Valve får lite press på sig efter typ 10-15 år.

Om det är Steam som ska ha press på sig, varför går det då inte att köpa spelet på GOG, Òrigins, Ubisoft med flera då? De är också konkurrenter till Steam.

I övrigt så har jag sett mer gnäll och larviga inlägg från de som är pro Epic i denna tråd. Försök hålla diskussionen på en vettig nivå istället för att kalla folk för "bebisar".

Skribent

Nu handlar det ju inte om att "böla över ytterligare en launcher", utan på sättet det genomförts. Spelet har marknadsförts och sålts på Steam, och man har tidigare uppgett att den fysiska utgåvan ska komma med Steam-nyckel. Ett par veckor innan release ändrar man plötsligt detta.

Det handlar heller inte om sjysst konkurrens, eftersom Epic har betalat utgivaren för att ta bort spelet från andra plattformar. Det hade varit en jäkla skillnad om Deep Silver själva beslutat sig för att endast släppa spelet hos Epic, utan någon form av avtalad exklusivitet (som är fallet med Steam, som aldrig avtalar fram exklusivitet).

När det kommer till andra plattformar, som Ustore och Origin, är det en jäkla skillnad, eftersom Ubisoft respektive EA har finansierat utvecklingen av de spel som släpps exklusivt där. Med andra ord hade spelen ifråga aldrig existerat om de inte betalat för dem. Epic har å andra sidan tagit ett helt färdigt spel och betalat för att ta bort det från sina konkurrenters plattformar. Inte snyggt och så långt från sund konkurrens man kan komma. Om de nu vill skryta med lägre avgifter, konkurrera genom att ha lägre priser än Steam.

Sedan har vi problemet med hur funktionsfattig Epics butik är – och varför i hela friden skulle vi mäta den efter 15 år gamla måttstockar? Det måste vara ett av de mest skrattretande argument jag läst på internet i år. Om en ny aktör ger sig in på mobilmarknaden och släpper en lur som låg i toppskiktet för 15 år sedan, skulle ni då försvara det och säga att de minsann måste få 15 år på sig att komma ikapp?

Sluta kasta så jäkla mycket skit och kalla folk som är förbannade det ena och det andra. Man är ingen fanboy vare sig man tycker att det gått snyggt till eller inte. Håll diskussionen på en vettig nivå och tag er i kragen!

Medlem
Skrivet av Lombra:

För min del så är den fina tabellen nästan 100% till Epics fördel.

Är du en iPhone user också?

Medlem

Tänkte köpa metro när det dök upp på steam men tror jag avstår istället. Hoppas att denna (individen) som skrev inlägget blir av med arbetet när 4a tvingas skala ner teamet efter dålig försäljning.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Rainbow Six Siege kräver att man startar upp med Uplay i bakgrunden och det spelet har extremt bra betyg. Lite dåligt att Epic och Steam inte verkar samarbeta men egentligen så är skillnaden inte stor mellan Siege och Exodus då båda spelet kräver en klient utanför Steam.

Hur är skillnaden inte så stor?
Ubisoft vill binda SITT spel till SIN klient.
Nu har EPIC mutat en utgivare till att binda deras spel till EPICs klient. Där det är helt exklusivt och inte går att köpa någon annan stans.

Medlem

Han har väl rätt, köper ni inte spelet får ni inget nytt, dock inte på konsol heller.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

jag väntar fortfarande på Half life 2 :Episode 3. Bojkotta Steam!?!?

Jag gillar inte vändningen de senaste Star Wars filmerna har tagit så jag ska gnöla ner mig i soffan med tröstkakor o basha The empire strikes back.

Medlem
Skrivet av Kingleafanders1:

Jag gillar inte vändningen de senaste Star Wars filmerna har tagit så jag ska gnöla ner mig i soffan med tröstkakor o basha The empire strikes back.

Empire strikes back är nog den bästa star wars filmen


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag vill inte ha 5st olika launchers för att spela spel. Skiter i om konkurrens är bra. Just nu gynnar det inte mig som konsument då priserna är samma. Och det tycks inte gynna utvecklingen nämnvärt heller. Det enda positiva är ju att man slipper all skit EA häver ur sig eftersom det hamnar på Origin.

Och sådana där uttalanden (oavsett om det är officiellt eller ej) lär väl aldrig gynna utvecklaren. Det är ju inte så att jag blev så värst sugen på att köpa spelet nu och stödja en utvecklare som hotar sina konsumenter.

Medlem

Det är på tok för många funktioner som saknas i EPIC launchern för att jag ens ska vilja ha det på datorn. Att försöka "tvinga" över användare från Steam när exakt allt är sämre funktionsmässigt, det jag saknar mest är user reviews och forum för titlarna. Får väl se om suget finns kvar när det kommer till Steam 2020, för har väldigt svårt att tro att EPIC skulle få fingrarna ur.

Inaktiv
Skrivet av GreveGroggula:

Jag vill inte ha 5st olika launchers för att spela spel. Skiter i om konkurrens är bra. Just nu gynnar det inte mig som konsument då priserna är samma. Och det tycks inte gynna utvecklingen nämnvärt heller. Det enda positiva är ju att man slipper all skit EA häver ur sig eftersom det hamnar på Origin.

Och sådana där uttalanden (oavsett om det är officiellt eller ej) lär väl aldrig gynna utvecklaren. Det är ju inte så att jag blev så värst sugen på att köpa spelet nu och stödja en utvecklare som hotar sina konsumenter.

Håller med. Epics tolkning av konkurrens är väl ungefär som att två killar tävlar om samma tjej men den ena killen villkorar hennes möjlighet att få ett jobb hon vill ha med att hon har sex med honom först.

Men återigen: med lite tur så är vi så pass många som vägrar spela med så att Deep Silver ger upp och släpper spelet på fler plattformar. I värsta fall så kommer det till andra plattformar när alla buggar och annat skit är bortpatchade och alla DLC-paket redan släppts så man slipper den processen.

Skrivet av Godofcheese:

Empire strikes back är nog den bästa star wars filmen

Håller med

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Aldrig fatta efterblivna inlägg som dessa. Tror ni typ att EA/Epic/Ubisoft/Blizzard - eller vilket företag det nu är ni gatekeepar åt för stunden, ska slidea er lite gratis CD keys i DM för att ni slickar eller? Fungerar det någonsin?

Har aldrig fattat varför heroes bakom skärmen ska "hämnas" och skicka en massa dåliga betyg för att vilja "göra skillnad".
Tror dem att företagen kommer att ändrasm säga förlåt och skicka en kopia av det nya spelet?!

Medlem
Skrivet av wallde:

Har aldrig fattat varför heroes bakom skärmen ska "hämnas" och skicka en massa dåliga betyg för att vilja "göra skillnad".
Tror dem att företagen kommer att ändrasm säga förlåt och skicka en kopia av det nya spelet?!

Om ingen talar upp så kommer det aldrig finnas en chans till förbättring.
Sheep goes baaaaah käre kamrat


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Är du en iPhone user också?

Nej. Vad har de två gemensamt tänker du?

Medlem

Varför inte släppa på Steam samt Epic Store samtidigt ? De har kunnat haft 10 dollars i rabatt på Epic och konsumenter har kunnat välja själv var de har kunna köpt valfri kopia. Vore väldigt intressant att veta hur mycket pengar Epic var tvingad att betala för exklusivitet.

Skriv svar